Bützfleth Startet 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2008 Med den dollar prisen som er nå må jo bare situasjonen utnyttes... Har kikket en del på Raymarine E120, men er litt usikker iom at de kun har AIS mottaker. Er det noen andre som har noe tilsvarende modulbasert? Det jeg er ute etter er; plotter, radar, ekkolodd, AIS og VHF ofr å starte med det viktigste. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 (redigert) Vil anbefale Northstar M121. 12" skjerm og innebygget ekkolodd (trenger kun transducer). Det finnes 3 alternative radarer til den og den har en aldeles super AIS meny. I tillegg kan den tilkoples Northstar VHF som gir deg DSC integrasjon med plotteren. Dvs. er det en stasjon som kaller deg - eller sender en sikkerhetsmelding vil du kunne se båten på plotteren. Sjekk prisene på froogle.com og det er mange gode "Deals" som kan gjøres på ebay.com Jeg kjøpte nylig en flette ny Northstar M121 og C-Map Megawide kart for norden. Plotteren kom på 1500 USD og kartbrikken på 380 USD. Levert hjem til meg kom alt sammen på 12.900 NOK. Jeg ville tro at du kunne få plotter, transducer, radar og VHF til rundt 25-30.000 NOK levert hjem til deg. Geir PS Northstar M121 er den samme som Navman 8120, annonseres fortsatt om du vil søke på nettet. Redigert 8.Mai.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
shaukaas Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 (redigert) Jeg er i noenlunde samme situasjon som deg, men i min båt er det verftsintallert en Simrad AP24 autopilot, samt IS20 tridata. For å få utnyttet potensialet i denne relativt kostbare autopiloten, har jeg valgt å legge meg på en ren Simrad installasjon. Kanskje ikke det beste, definitivt ikke det rimeligste - men uten tvil det ryddigste Slik jeg forstår det, er Northstar og Simrad plotterne bygget på samme lest - Northstar gir helt klart mest for pengene her. Simrad's utstyr er modulbasert, mer eller mindre på lik linje med andre produsenter. Radar, AIS, og DSC VHF kan enkelt tilkobles kartplotteren, som forøvrig har innebygd ekkoloddmodul. Mitt oppsett blir omtrent som følgende: Autopilot: AP24, med fluxgate kompass. Tridata: IS20 med tridata giver (NMEA0183) og IS20 Combi instrument Vindinstrument: IS20 med vindfane 8000,- NOK Kartplotter: NX40 med GS10 GPS antenne 20000,- NOK Kartbrikke: C-Map MW4 3000,- NOK VHF: Simrad RS82 9500,- NOK Fjernkontroll: WR20 8000,- NOK Du kan også koble til AIS sender/mottaker: AI50 ingen pris. Pris i Norge er ca. priser i gjennomsnitt av de tilbudene jeg har mottatt fra Navicom konglomatet. Det er utrolig hvor lite forskjell i prisene de ulike forhandlerene har, hører jeg noen 'viske' prissamarbeid? :nono: Pris i USA = Norge / 2. :cool: Jeg kommer også til å installere en kombinert GSM/VHF antenne fra Comrod - denne koster, men det gjør vel gjerne skikkelig kvalitet. Skepsisen til kombinerte antenner til tross; Comrod lager ikke "dårlige" produkter såvidt meg bekjent? Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg skal en tur over dammen ifm. Jobb, så jeg satser på litt harryhandling Håper jeg greier å få med meg kartplotter, vindinstrument og fjernkontroll til halv pris, samt skikkelig kikkert og et par småting. Dersom dette skal sendes koster frakt, fortolling og moms opp mye av "fortjenesten", men fremdeles sparer man mye. Men 5 års reklamasjonsrett er også verdt noen US$ - så her kommer det en pris før, og en pris etter VHF og nødpeilesender vil jeg helst kjøpte her i Norge, slik at det ikke blir noe kluss ifm. registreringen hos Telenor og/eller at sikkerhetsutstyr ikke virker når det trengs :) Håper dette kan være til litt hjelp, vi er nok mange som er på jakt etter "pakker" nå med sesongstart og nylige sjøsatte skuter (og ditto slukne sparekontoer..)... Redigert 8.Mai.2008 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 (redigert) Takker for gode tips! Har snakket med Elektro Partner på Forus idag, og venter i spenning på tilbud fra dem på Simrad og Furuno. Og slik jeg har fortått det så er det, mer eller mindre, Raymarine, Simrad og Furuno som har systemer som kan bygges ut? Ellers så blir det litt "sop i hop" av diverse merker og produsenter. EDIT: Må si jeg ble overasket over den fysiske forskjellen mellom Simrad og Raymarine! Simrad er ca 1/3 av tykkelsen til Raymarine sin 12" Redigert 8.Mai.2008 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Av ulike årsaker har jeg bevisst ikke snakket med Electro Partner, men jeg er spent å se hvilke priser de kan tilby. Snakk gjerne med Landor Larsen, Jama Marina og gamle Siddis Plast (de selger egentlig ikke Simrad, men kan skaffe dette.) De laveste prisene fikk jeg imidlertid hos Høcom, litt sør for Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Garmin har også systemer som kan sammenlignes med Raymarine og Furuno. Kommer med sin egen autopilot til høsten også. Raymarine E-Serien er bygd på samme byggemåte som et typisk militærprodukt, kanskje ingen overraskelse da Raymarine bare for noen år siden ble splittet ut av forsvarsleverandøren Raytheon. Dette er nok årsaken til at boksen er så dyp og bygget som ei stridsvogn, en av fordelene med dette er god kjøling. Temperaturen på overflaten til en Garmin 4000/5000 serie som har stått på noen timer er mye høyere enn på Raymarine E-Serien. Skal ikke se bort i fra at dette kan gi utslag i levetiden på elektronikken. Har sett mye skryt når det gjelder brukervennligheten til Garmin 4000/5000 men ble litt skuffet da jeg var med en båt med en 4012 på fisking et par dager. Jeg synes betjeningen på Raymarine E-Serien er mer logisk og enklere. Kjøpte E80 i vinter, men hadde ikke prøvd denne på vannet enda da jeg prøvde Garminen, så det jeg sammenligner er førsteinntrykket av brukervennligheten for begge. Kan ikke sammenligne Northstar M121 med E-Serien. Northstar har en skjerm som er mindre lyssterk enn C-Serien fra Raymarine, og E-Serien igjen er i ei helt annen klasse lysstyrkemessig enn C-Serien. Northstar har ikke NMEA 2000 som vil være en stor ulempe for de fleste, den har derimot SmartCraft som vil være en fordel med de med nyere Mercury eller Mercruiser. Simrad er den eneste med både NMEA 2000 (SimNet) og SmartCraft. Skulle jeg ha kjøpt et nytt komplett system i dag hadde jeg nok studert nye Furuno Navnet 3D nøye, har fått veldig positiv omtale. Hvile fordeler har du shaukaas av å kjøre AP24 piloten sammen med en Simrad plotter sammenlignet med en annen plotter med NMEA 2000? Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Produktspekteret til Garmin ser noe begrenset ut i forhold til de andre. Og både Raymarine og Garmin har kun AIS mottakere. Ser på det som noe halv ferdig. Men når det er sagt så har jo pris også noe å si. Furuno 3D plotteren kommer denne måneden og det frister! Ba om å få tilbud på den også med de samme komponentene. Kommer tilbake med tilbudet når jeg har fått det! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 (redigert) Jeg har hatt Simrad pakke i 4-5 år, og har erfart at Simnet nok et litt mer plug and pray enn Simrad hevder. hadde senest denne uken feil på Simnet slik at ingen av enhetene snakket sammen. Da var det en nettverkshub (AT 44) som tok kvelden. Servicen fra Navico er bra - de har fått på plass en ny servicesjef som er veldig flink (Tom fra Bilradioservice i Drøbak) og står på når det trengs. Og det er poenget også - det er avanserte systemer dette - og ting skjer. Klart det er billig å kjøpe fra USA nå med den lave dollaren - men glem ikke at det kan være at man trenger hjelpo om 2-3 år og da er det fint å ha noen som kan hjelpe. Nettbutikker i USA er vel ikke de første til å komme over til din båt rett før ferieturen Pakken jeg har er den gamle med CX 44 (med ekkolodd og radar), IS 12, AP 26, RS 82. Om man skal ha radar ville jeg klart gått på Raymarine eller Simrad. De har proff kvalitet på radarene sine og brukes mye av proffer. For meg er det et kvalitetstegn. På radar så er ikke en boks på taket en boks på taket - det skiller nok en del der. Redigert 9.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Raymarine eller Simrad. De har proff kvalitet på radarene sine og brukes mye av proffer. Så vidt jeg vet har ikke Raymarine eller Navico ett eneste rattmerket produkt. Har dette forandret seg? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Om man skal ha radar ville jeg klart gått på Raymarine eller Simrad. De har proff kvalitet på radarene sine og brukes mye av proffer. For meg er det et kvalitetstegn. På radar så er ikke en boks på taket en boks på taket - det skiller nok en del der. ser betydligt fler Furuno bland det mindre tonnaget........en producent som i förste hand vänder seg til proffsen o med litt 'spill off' till oss amatörer ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
arkmarin Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Raymarine levere bare AIS mottaker, men du kan montere AIS transponder fra annen leverandør og bruke sammen med E120. Jeg har AIS transponder av typen COMAR CSB200. Den koster £425 hos http://www.dolphinmaritime.com/. Den skal jeg bruke sammen med E80, som jeg nettopp har fått fra USA, men ikke montert ennå. I USA er det foreløpig ikke tillatt med AIS class B transpondere i fritidsbåter, slik jeg har oppfattet det. Det er derfor et meget begrenset utvalg der. England er et bedre sted å handle transponder i. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
KOB Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Etter flere båter og mange år med Simrad (plottere, VHFer) konverterte jeg til Raymarine og har ikke angret et sekund. Har venner og bekjente som har langt mer avanserte Raymarine-oppsett enn meg (komplette C og E-serier med plotter, radar, VHF, autopilot etc, dog ikke AIS) som også er veldig fornøyd. Simrad har "sovet i timen" leste jeg nylig et sted, men skulle være på vei tilbake med noen nye produkter. Jeg opplevde etter hvert Simrad som å henge etter i produktutviklingen, med trege prosessorer, lite kundevennlig oppgraderingsfilosofi og veldig dyrt. Og heller ikke så brukervennlig utstyr. Raymarine er i mine øyne langt mer intuitivt å bruke - også en viktig faktor - både mht hvor godt en får utnyttet utstyret og funskjonaliteten, og sikkerhetsmessig - tar minst mulig oppmerksomhet fra det en ellers skal gjøre som "skipper". Ellers ser også jeg en del Furuno hos "halvproffe" men er litt usikker på om deres løsninger er så langt fremme som feks. Raymarine. Men solide, har jeg inntrykk av. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
shaukaas Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Hvile fordeler har du shaukaas av å kjøre AP24 piloten sammen med en Simrad plotter sammenlignet med en annen plotter med NMEA 2000? Jeg er kanskje litt på tynn is her, men slik jeg forstår det: 1. Full integrasjon mot Simrads WR20 fjernkontroll* 2. Bruk av fluxgate kompass på autopiloten til å vise kompasskurs på instrumenter (IS20) og evt. kartplotter* 3. MOB funksjon, som kjører båten opp i vindøyet under seilas (soloseilas). (Enten denne settes på kartplotter eller fjernkontroll* 4. Styring etter vindinstrumentering * 5. Ren installasjon; akkurat som jeg foretrekker alle hvitevarer fra Miele (det ser mer ryddig ut, om en ikke rimeligst og/eller best...) * simnet = kommunikasjonen går utenom plotteren, og skal kunne virke selv uten en plotter i funksjon/i systemet/defekt etc.. Punkt 3 og 5. er hovedgrunnene til at jeg valgte bort Raymarine, som ellers lager glimrende produkter. Det sies også at C-serien til Raymarine sannsynligvis blir faset ut inneværende år, da denne har vært på markedet veldig lenge. Simrad har kommet med en rekke nye produkter som jeg vil si definitivt er konkurransedyktige, men om kanskje noe dyrere enn konkurrentene. (Simrad er jo kjent for kvalitet, i det minste?) Det geniale for seilbåter er den nye fjernkontrollen WR20, som jeg knapt kan vente på å få testet ut. Denne kommuniserer via Bluetooth til base-enheten ved kartbordet, og du har trådløs handsfree både for mobiltelefon og VHF på denne. Videre kan du selvfølgelig kontrollere autopilot, lese av alle instrumentdata, MOB funksjon som kan styre båten opp i vindøyet ... og sikkert noe jeg hasr glemt Grunnen til at jeg har valgt Simrad plotter er også at da får jeg opp DSC-informasjon fra RS82 VHF-radioen, samt evt. AIS data dersom jeg installererer dette senere. Om det er mulig å få opp DSC-informasjon fra f.eks. en VHF-radio fra RS-serien til Simrad på f.eks. en Garmin plotter, er jeg usikker på ... I bunn å grunn - jeg betaler litt mer for å få et "komplett" system fra én leverandør - som er garantert å virke, som er garantert å være 100% kompatibelt. Det ser rent å ryddig ut, og det er en forhandler/produsent å forholde seg til. Man har et brukergrensesnitt å forholde seg til, samt at alle instrumenter kan styres gjennom hverandre (f.eks. farge/styrke på bakgrunnsbelysning, vise f.eks. kompasskurs på vindinstrument, vise vinddata på combiinstrument osv..osv..) Årsaken til dette er naturligvis også at Simrad har gjort det vanskelig å sy sammen denne trådløse fjernkontrollene med f.eks. andre VHF radioer enn Deres egne "systemradioer" i RS-serien. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) Fikk tilbudet idag. "Simrad pakke": NX45 12" NavStation excl. GPS antenna 001GS10 Active GPS Antenna w/5,5m SimNet cable DX64S 24" Radome 4kW w/ 15 m cable and Radar processor RD68W Fixed VHF Class D with fist mike w/ ATIS AIS-TRX-PRO, AIS Sender / mottaker Klasse B VHF Antenne VHF Antenne for AIS C-Map MegaWIDE (Norge & Danmark) Totalt: 53000,- +mva "Furuno pakke": MFD-12 12,1" LCD multifunksjons skjerm GPS GP 320B DRS4D Radome 4Kw Ekkolodd modul uten svinger AIS Kl-B VHF FM2721 VHF Antenne VHF Antenne for AIS NAVIONICS kart 22XG (Danmark øst – Trondheim) Totalt: 77500,- +mva Spørsmålet blir nå; skal jeg kjøpe fra statene til halveprisen? Det er jo en del kroner å spare. Det er to VHF anntener så jeg kan velge...siden jeg er usikker på AIS. Glemte å legge på mva.. Redigert 13.Mai.2008 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Dersom du selv er teknisk kyndig til å montere og kjøre opp alle enhetene, eller har kjente som kan hjelpe er det en del lapper å spare på å kjøpe fra USA. Men en lokal forhandler er nå god å ha også da. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
shaukaas Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Hvordan er denne pakkeprisen sammenlignet med konkurrentene? Jeg ville definitivt ikke valgt RD68 radioen, når du alikevel kjører en full Simnet installasjon; betal det lille ekstra det koster for å få en fullverdig DSC radio, som også kan vise DSC data på plotteren - samt med mulighet for bruk av WR20 på et senere tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Hadde planer om å installere selv. Er vel noe bedre med teknisk/elektrisk enn som snekker. Og takker for tipset shaukaas! Trodde RD68W har DSC... Har ikke hatt tid enda til å sjekke de enkelte komponentene enda. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 RD68 har DSC, men ikke Simnet - så den blir en "standalone" radio uten noe videre integrasjon mot andre enheter bortsett fra at den kan/bør få GPS posisjon fra GPSen din via NMEA. Når en først skal svi av 50k på en pakke, så er det jo greiest å fullføre galskapen? Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Jo sant det.... rofl Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Hvordan går det med navigasjonspakken? Nå ligger det en Simrad-pakke bestående av: NX40, kartplotter RS82, VHF GS10, GPS antenne C-map MW4, kart EP50, nødpeilesender ...på spisebordet - avreise til Tyskland Onsdag 4 Juni. Det blir spennende å se om alt utstyret fungerer som forventet Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 RD68W Fixed VHF Class D with fist mike w/ ATIS Denn vhfen fikk eg beskjed om at ikkje er godkjent i Noreg av Post og Teletilsynet. Du vil ikkje få konsesjon til å bruke denne. Simrad holder på å fikse det og kommer med en ny model, denne er enda ikkje kommet på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 31.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 Jo, har bestilt litt. VHF og AIS kjøper jeg her hjemme. Sattser på å få den jeg handler av til å installere alt også. Kunen ha gjort det selv, men har så knappt med tid. Tenkte jeg skulle poste en follow up når tingene var på "spisebordet" Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 31.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 ...avreise til Tyskland Onsdag 4 Juni. Det blir spennende å se om alt utstyret fungerer som forventet Renger med at du holder oss posted på pros/cons så vi andre kan unngå evnt problemer. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Det skal jeg gjøre!! Foreløpig ser dette tålig greit ut; største utfordring så langt har vært å få skåret ut hull for kartplotteren i en "Navpod" som skal stå på pidestallen. Denne er laget av ca. 1cm tykk plast - med det resultat at plasten smeltet sammen etter at stikksaga hadde skåret seg gjennom... Løsningen ble å bruke hullsag - samt litt hjelp fra en god dremel-kopi fra Clas Ohlson. Etter litt og en nedkjølende - ble resultatet "brugannes..." ...beklager - men ingen bilder fra "prosessen"... Jeg sitter også å funderer litt på hvordan jeg skal "sy sammen" dette Simnettet - foreløpig avventer jeg til jeg er ombord, for å se hva som evt. finnes av simnettverk ombord allerede. Litt skuffende, imidlertid, at forhandler skisserte løsninger utelukkende ved bruk av NMEA0183, og ikke NMEA2000/Simnet - når jeg har lagt ekstra båtpenger på bordet nettopp for å få et fullt integrert system. Uansett, fint å ha en seriøs norsk forhandler dersom behov for assistanse/garanti/reklamasjon. Men at det er verdt pengene? Neppe! Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Proprietære nett, a'la Simnet, Navbus, Seatalk, Navnet osv. er sikkert flotte greier når man kjøper alle enheter fra samme fabrikkant. Men jeg skal ikke påstå at en fabrikkant leverer den beste radaren, kartplotteren, instrumentpakken osv. Det kan derfor være greitt å kunne plukke det beste fra forskjellige leverandører. Hele ideen med NMEA er å ha en standard som lar forskjellige fabrikkanters utstyr "snakke sammen" Derfor er det for meg avgjørende at utstyret jeg kjøper primært har NMEA 0183. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.