shaukaas Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Jeg er enig i prinsippet ditt, Geir, men... I Simrads tilfelle vil jeg da ikke få tilgang til alle "godbitene"; DSC-informasjon på kartplotter bl.a. Den store rosinen i pølsa er jo WR20 - perfekt for soloseilas. Dette er vel årsaken til at produsentene lager sine egne nettverk - for å sluse oss kjøpere inn på "totaltpakker". Hadde jeg vært fornøyd med en enkelt kartplotter + vhf hadde jeg nok sluppet unna dette endel rimeligere... Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Noen som vet hvordan den nye NX-serien fra Simrad er i ytelse i forhold til forgjengeren CX44? Skjermene er blittt større, er de like gode i dagslys? Hurtighet, betjening, opsjoner, m.m.?? Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Mulig eg har misforstått litt, men er ikkje simnet egentlig et nmea2000 nett. Du trenger kun en kabel omformer for å bople på nmea2000 enheter. DSC informasjon på plotter får en like enkelt via nmea 2000 som simnet. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Jeg kom hjem til Norge med båten i Juni, og har fått testet både båt og navigasjonsutstyr ca. 550Nm. NX40 kartplotteren har fungert eksemplarisk, men - det alltid noen men: - DSC informasjon kommer ikke på skjermen. (Har kun opplevd én security sending, men denne kom ikke opp.) - GPS posisjon på VHF (RS82) har ikke stabil posisjonsavlesning - alle øvrige instrumenter har det. - GPS-antenne "datt ut" opptil flere ganger, og måtte resettes. (strøm av-på.) - AP24 Autopilot er ikke videre sømløst integrert med øvrige simnet enheter; feilaktig markedsføring tør jeg påstå. - Animasjon av fyrlykter.... ? Jeg avventer svar fra forhandleren, samt dokumentasjon fra Hanse på hvordan de har bygget opp simnet'et ombord. Jeg mistenker at det mangler endemotstand et eller annet sted i systemet.. Stort + i boka til Hanse, som har lagt opp et komplett nettverk med simnet til alle naturlige instrumenteringsplasser ombord. Medbragt verktøy + kabel og trekkefjær kom (heldigvis) ikke til nytte. Simnet utstyret har ihvertfall vært meget enkelt å montere + idriftsette. 10mm hull for simnet kabel - that's it. (Kartplotter og VHF vil ha strøm i tillegg.) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Mulig eg har misforstått litt, men er ikkje simnet egentlig et nmea2000 nett. Du trenger kun en kabel omformer for å bople på nmea2000 enheter.DSC informasjon på plotter får en like enkelt via nmea 2000 som simnet. Stemmer det, SimNet, Seatalk 2 og Seatalk NG er alle NMEA 2000 med ustandard konnektorerer. Det trengs bare kabeloverganger for å koble til et standard NMEA 2000 nettverk med micro-C konnektorer. Maretron leverer nødvendige overganger. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 5.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Jeg kom hjem til Norge med båten i Juni, og har fått testet både båt og navigasjonsutstyr ca. 550Nm. Først: Grattla med ny båt! Og takker for pros and cons! NX40 kartplotteren har fungert eksemplarisk, men - det alltid noen men:- DSC informasjon kommer ikke på skjermen. (Har kun opplevd én security sending, men denne kom ikke opp.) - GPS posisjon på VHF (RS82) har ikke stabil posisjonsavlesning - alle øvrige instrumenter har det. - GPS-antenne "datt ut" opptil flere ganger, og måtte resettes. (strøm av-på.) Litt overasket over at DSC ikke fungere slik det skal. Hele poenget med DSC blir jo borte om enn ikke får opp infoen... Du er sikker på at VHF'en ikke er "defekt"? Det kan jo høres slik ut. Selv har jeg ikke hatt så mye tid til å gjøre stort mer enn å bestille plotter og radar. Regner med at jeg har dem på mandag/tirsdag. Så blir det å kaste seg over telefonen og bestille VHF osv fra noen lokale helter som har tid til å installere. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Mange takk! Vel, DSC'en på Simrad RS82'en fungerer - men bare internt på radioen. Håpet var jo imidlertidig at dette også kom opp på kartplotteren - slik at man slipper å springe fra roret, og ned i båten for å se hva som skjer... Jeg får heller ikke opp VHF'en på plotteren; ei heller noen undermenyer for f.eks. DSC oppkall fra plotteren. Litt skuffende - men får avvente tilbakemelding fra forhandler. Hvor kjøpte du plotter + radar? Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 5.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Hmm.. Mister jo litt av hensikten med et "multifunksjons" display da. Det var ganske irriterende. Bestilte Simrad DX64S 24" Radar fra Marine Deal og Simrad NX45 fra Northwestreasures. VHF og AIS kjøper jeg her hjemme. Litt usikker på om jeg får satt opp AIS uten "båt" VHF sertifikat. I værste fall får jeg kaste meg på et helge kurs. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 5.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2008 Jeg tror nok, kanskje, at Simrad kommer med noen Software oppdateringer etterhvert... Kjøpte alt i Norge , til tross for at jeg var i USA uken før jeg reiste til Tyskland og fikk overlevert båten. Etter å ha brukt 1 dag i området Houston - Galveston, fant jeg en forhandler som hadde Simrad - i en liten by som heter Kemah. Problemet var bare at han ikke hadde noe av det jeg skulle ha på lager. Fikk imidlertid handlet masse annet stash til båten hos Westmarine, bl.a - så slapp å returnere "tomhendt" hjem Nå gjenstår å se om jeg får igjen for det ekstra jeg har betalt til norsk forhandler - dobbel pris av USA.. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Antar at det er verdens nest største tetthet av Simradforhandler i området hvor du var (etter Fort Lauderdale) Simradforhandlere i Texas Zoom litt inn på kartet og sentrer sør for Houston. Det er 6 forhandlere bare i fra der en tar av Gulf Freeway ved League City og ned til Kemah. Det er tre til ved Gulf Freeway rett innenfor Sam Houston Tollroad og to til ned mot Galveston bay. Og alle 11 forhandlerene er lokalisert innenfor en radius på 10 miles Redigert 6.Juli.2008 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 (redigert) Jepp - I know! Men halvparten av disse så ut til å være kun for "profesionelle" kunder; uten butikklokaler eller interesse for en utenforlending som vil spare et par $$$. Et par svarte ikke på e-post henvendelse, og en siste var nedlagt. (Fant lokalet - men dette var "tomt" og mørkt.) Sailtech i Kemah var den eneste som det ble noe av... Men han hadde lite lagerhold på Simrad, da det stort sett var Raymarine hans amerikanske kunder ville ha. Han sendte riktignok mye utstyr nordover til både Norge, Norden og Europa forøvrig.. Dessverre hadde jeg ikke muligheten til å vente på pakke fra Statene - da båten skulle hentes i Tyskland uka etterpå. Forøvrig fikk jeg meg en skikkelig amerikansk lunch, i "dineren" vegg-i-vegg med Sailtech.. :) EDIT: Dessuten hadde jeg kun én dag for shopping; kom fra en tur offshore og ventet på fly hjem til Norge - og timene gikk fort denne dagen... Redigert 6.Juli.2008 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2008 Kunne fått deg bedre lunsj enn på "dineren" i Kemah. Veldig mange bra sjømatresturanter i Kemah, har besøkt 4-5 av dem. Når det gjelder elektronikk er det beste å kjøpe på nett og få sendt til hotellet eller noen en kjenner. Nå var du der for kort tid til å få sendt til hotellet, men siden du jobber offshore så har firmaet du jobber for sannsynligvis et kontor i Houstonområdet du kunne ha fått sendt utstyret til. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Jeg fikk desverre ikke muligheten til å se så mye av hverken Houston, Kemah eller Galveston... Sånn er det å jobbe offshore Det skjer heldigvis ikke for ofte. (Stort sett på verft i Asia.) Firmaet jeg jobber for har hovedkontor i Houston, foruten kanskje 20 lokasjoner til i området... Hadde jeg visst at det var så vanskelig å få tak i Simrad utstyr der nede - hadde jeg forhåndsbestillt, helt klart. Bedre lykke neste gang Da er det bare å håpe at jeg får valuta for den norske prisen jeg har betalt; i form av kundeservice og oppfølging. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 ... 1 år etterpå sitter jeg med noen dyrkjøpte erfaringer mht Simrad/Navico, og et instrument opplegg som er ikke fungerer etter forhåpningene... - RS82 er fortsatt ikke intregrert skikkelig mot kartplotteren NX40. DSC meldinger vises ikke på plotter. Kan ikke kvittere ut DSC alarmer. - WR20 fungerer ikke mot kartplotter. MOB funksjon fungerer overhodet ikke, da denne er avhengig av kompatibel plotter. NX40 er ikke kompatibel - WR20 fungerer utrolig dårlig som VHF håndsett; greit nok til å snakke i - men høyttaler har svært, svært lavt volum. - WR20 fungerer svært dårlig som handsfree for min Sony Ericsson mobiltelefon. (Les: Ubrukelig.) I løpet av vinteren har jeg fått byttet en AT40 "dongle" som henger mellom plotter og Simnet; dette er selve interfacen mellom plotter og Simnet. NX40 har altså ingen Simnet tilkobling direkte på plotter. Servicen til den norske forhandleren er grei nok; med mange kompliserte spørsmål har de svart etter beste evne. Men det virker ikke som om de har noe støtte fra leverandørleddet. Ny norsk distributør, Pronav, virker heller ikke til å ha ryggdekning fra Navico "mafiaen." Per dags dato - går dette til reklamasjon. Det holder simpelten ikke mål at en navigasjonspakke nær opptil 100k ikke fungerer "syndefritt". Villedende markedsføring i brosjyremateriell, understøttet i e-poster fra forhandler, hvor diverse funksjonalitet loves, innfrir heller ikke. Flere av de funksjoner som jeg har forespeilet i denne navigasjonspakken, finnes simpelten ikke. Hovedårsaken er dårlig utviklingsarbeid på plotteren - som egentlig er basert på en Northstar plotter. Noen andre som har erfaringer med NX40/45/øvrig Simrad utstyr? Sitér dette innlegget Link to post
Blaster01 Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Puhhh, takk og lov at jeg fikk med meg denne.... Skal ha plotter, gps, ekkolodd & Radar og var endt opp på et tilbud på Simrad.... (skulle jo være bra sa de....) men etter dette så blir det nok Northstar eller Raymarine. Hva anbefales...? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Dersom du kun skal ha plotter, gps, ekkolodd og radar tror jeg nok ikke Simrad er det verste valget. Husk på at de eneste problemene jeg har er mellom VHF radioen, RS82, og den trådløse fjernkontrollen, WR20. Men såvidt jeg kan se, har ikke NX40/45 støtte for DSC setninger i det hele tatt... Mitt behov er primært sett soloseiling; jeg ønsker å kunne bruke/kontrollere alt av navigasjonselektronikk ombord uavhengig av hvor i båten jeg befinner meg. Dette ble lokkeduen fra Simrad og forhandler - WR20. Videre var MOB funksjonen på den trådløse fjernkontrollen, med opptil 100 meter rekkevidde, noe jeg var villig til å strekke meg langt etter, da denne etter uttalelse fra forhandler skulle gi meg muligheten til å la autopiloten legge båten i vindøyet ved hjelp av data fra vindinstrumentet. Funksjonen har jeg enda ikke klart å finne; ei heller i manualer... Men tanken på at dersom man seiler solo og skulle falle i sjøen, har mulighet til å stoppe båten, er jo forlokkende! Videre: Dersom man skal bruke Simrads egne AIS transpondere, f.eks. AI50, må denne tilkobles via NMEA0183: En særdeles klønete metode, som innebærer innkjøp av ekstra spesialkabel, samt trekking av egen NMEA0183 bus! (I en seilbåt er faktisk ikke dette en neglisjerbar detalj - ihvertfall ikke i min! ) Det er jo en grunn til at man ønsker å ha alt på Simnet? Videre reklamerer jo Simrad stort med at dette skal være et fullt integrert system.... ? NX40/45 virker til å være to svært uferdige produkter, utelukkende hentet ut fra Northstar og pakket inn i Simrad plast. (Med ditto prislapp!) Nå har jo Simrad andre og dyrere alternativer: Glass Bridge. Dette er PC-baserte systemer, som ser ut til å være noe bedre mtp den funksjonaliteten jeg er på jakt etter. Videre ser jo den nye radaren til Navico meget lovende ut, men Raymarine ser ut til å kanskje ha et noe bedre system mtp integrasjon mot PC - dersom dette er et ønske/behov. Jeg tror nok jeg ville vurdert mange av de andre alternativene på markedet også - ikke minst en PC-basert løsning, hvor man ikke er så "fastlåst" ... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Jeg er ikke klar over hvor mange opsjoner du trenger Blaster01. Vårt Raymarine E system ombord virker greit ut fra mine ønsker. Jeg er særlig fornøynd med at jeg via PC kan bruke Rayteck RNS v 6.1., som gjør at PCen fungerer som en grei flekfunksjonsskjerm. Dette gjør det svært enkelt å foreta ruteplanlegging og dessuten bruke rasterkart. Vi har en E120 og en E80, radar, ekkolodd, autopilot m/fjernstyring, vhf og AIS (litt blanding av utstyrstyper). Vi bruker foreløbig Navionics Platinum kart. Nettverkssystemet Seatalk HS virker bra etter mitt skjønn. Sitér dette innlegget Link to post
Blaster01 Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Utgangspunktet var at jeg skulle ha GPS,plotter,ekkolodd med stor skjerm (radar ble en sånn kjekkt å ha hvis tåke..så kommer jeg hjem uten å bli liggende værfast) hvis jeg kunne kobble VHF en til så var det et pluss (VHF-NMEA tilkobl). Tilkobbling av kamera, Dvd & motordata er bare bonus som det kun blir event DVD som blir benyttet. AIS funksjonen er tillegg på Simraden og ikke noe jeg ser for meg å kjøpe...... Skal være lett å kobble av og ta med skjermen når baljen forlates. (Det er forøvrig en "Simrad NX 45" med 2KW radardome og ekkolodd jeg har fått tilbud på.....) I utgangspunktet tenkte jeg vel på en mindre skjerm med mulighet for å kobble sammen med Laptopen og kjøre parallelt skjermbilde (da hadde jeg jo fått 17" skjerm) men det gikk hvis ikke...... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Har ikke lest hele tråden men jeg vil anbefalle Furuno på radarsiden, gjerne suplemert med ekkolodd modul. Radioer bør ikke ha Furuno logo, de er vanskelig å betjene skal jeg tro radiooperatører rundt om... Jeg ville ikke låst meg til ett merke, det blir muligens penere men sjelden er de best i klassen på alle områdene. Simrad sin ais transponder virker jo grei også. Det finnes også blackbox utgaver hvor man benytter en valgfri skjerm og hjemmer bort elektronikken, da kan man virkeli skreddersy "cockpiten". Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Simrad NX kartplotter/multifunksjonsskjerm er det ingen fornuftig grunn til å kjøpe, dette er bare en alt for dyr utgave av Northstar M84 og M121. Begge disse instrumentseriene kommer i løpet av forholdsvis kort tid til å bli erstattet av nye produkter som bygger på teknologiplatformen i fra Lowrance HDS. Se på den nye Raymarine C-serien Wide og Garmin 4000 serien, hvis du er på jakt stabile produkter for integrasjon av mange funksjoner er dette noe av det beste når en vurder funksjonalitet mot pris. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Mulig at jeg tar feil, men finner ikke logg noe sted i "navigasjonspakka". Er det bare meg som synes at en egen logg er en selvskreven del av en navigasjonspakke? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Giveren til Raymarine har tridata: fart/logg, temperatur og dybde. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Takk, da vet jeg det også. Men så var det dette med å legge alle eggene i en kurv Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 ...så var det dette med å legge alle eggene i en kurv Vil du heller ha 3 hull i skroget...? Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Vil du heller ha 3 hull i skroget...? Ja - selvfølgelig! Er det noe galt med hull i skroget på en båt??? Jeg er litt overasket over at det brukes som et argument. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.