Jump to content

Navigasjonspakke - hva velger jeg?

Bützfleth

Recommended Posts

... 1 år etterpå sitter jeg med noen dyrkjøpte erfaringer mht Simrad/Navico, og et instrument opplegg som er ikke fungerer etter forhåpningene... :sad:

Servicen til den norske forhandleren er grei nok; med mange kompliserte spørsmål har de svart etter beste evne. Men det virker ikke som om de har noe støtte fra leverandørleddet. Ny norsk distributør, Pronav, virker heller ikke til å ha ryggdekning fra Navico "mafiaen." :rolleyes:

Per dags dato - går dette til reklamasjon. Det holder simpelten ikke mål at en navigasjonspakke nær opptil 100k ikke fungerer "syndefritt". :smash:

Villedende markedsføring i brosjyremateriell, understøttet i e-poster fra forhandler, hvor diverse funksjonalitet loves, innfrir heller ikke. Flere av de funksjoner som jeg har forespeilet i denne navigasjonspakken, finnes simpelten ikke. Hovedårsaken er dårlig utviklingsarbeid på plotteren - som egentlig er basert på en Northstar plotter.

Noen andre som har erfaringer med NX40/45/øvrig Simrad utstyr?

Erfaringer jeg fikk med Simrad pakken min. Fikk ikke satt opp alt før båten brandt opp med tilhørende utstyr liggende løst i båten. Så det som har blitt testet er: NX45 + GPS

- vannvitig treg plotter. Velger du noe annet enn "nord opp" vil den lagge noe veldig når du skifter kurs. Ikke holdbart i 2008/9. Lokal forhandler satte meg i kontakt med Navico. Hadde faktisk et møte med dem om dette. Hvor enden på visa var at det ikke kunne forbedres. For meg som jobber med IT ser det ut til at det er billig komponenter som er brukt. Les: svak prosessor.

Det eneste Simrad kan forsvare seg med er at alle andre er tregere. Ergo ingen plotter, av denne typen, på meg igjen de neste "10 år".

Hørere de skryter av Furuno sin 3D løsning, men er ikke villig til å bruke så mye penger på å teste igjen.

Når det er sagt så må jeg skryte av Navico som prøvde å ta tak i dette på en veldig seriøs måte. Det samme med lokal forhandler (Elektro Partner på Forus) som også strakk seg langt i å prøve og finne en løsning.

Giveren til Raymarine har tridata: fart/logg, temperatur og dybde.

Airmar leverer sensorer til de fleste.

Ja, det skulle jeg tror at jeg har. Skal se om jeg ikke kan få sjekket mailen på jobb i morgen.

Er det ikke Pronav som leverer support på Simrad/Navico utstyr nå? Skal alle begynne å ringe produsenten blir det sikkert kjekt for de...

Jeg har allerede opprettet en reklamasjonssak via den lokale pusheren.

Pronav har jeg allerede vært i kontakt med, uten å få særlig hjelp derfra; det er jo ikke Pronav som har lovet mer enn de kan holde...

En forsiktig henvendelse til Simrad direkte, dersom de fortsatt har folk igjen her på berget, kan vel neppe komme til skade.

Det er vel bedre at vi alle forsøker å komme frem til gode løsninger; Simrad er vel ei heller tjent med misfornøyde kunder i det lange løp? :rolleyes:

Men å sitte på gjerdet å stille akseptere at ting ikke er i orden - det innfinner jeg meg ikke i. :smash:

EDIT: Noen som har kjennskap til Glassbridge løsningen fra Simrad?

Redigert av shaukaas (see edit history)

...det burde vel gi deg en viss valgfrihet? :)

Autopilotene fra Simrad har jo et veldig godt rykte, plotter fra Garmin ser meget bra ut. Alternativt å bruke en PC-basert løsning.

Radar er jo den nye broadband radaren fra navico (simrad/lowrance/northstar) et interessant nyskudd.

Én ting er å kjøpe alt fra en og samme produsent; det skulle i utgangspunktet bety somløs integrasjon. At ting ser ryddig og pent ut er jo en annen positiv "bi-effekt." Best mulig funksjonalitet får man nok når man syr sammen på egenhånd, men det krever kanskje litt ekstra innsats..

Så langt ser det ut som om det er Raymarine som har de beste pakkene; så er det en smakssak om man liker produktene eller ikke. Prismessig har jeg ingen anelse...

• 3 måneder senere...

Foreløpig kommer jeg ihvertfall ikke lengre med Simrad/Navico. Den lokale forhandleren ser ut til å havne i et alvorlig "skvis" mellom meg som kunde og Pronav som distributør. Med de forbrukerrettigheter jeg har her til lands vil jeg mest sannsynlig oppheve kjøpet av plotteren, Simrad NX40, til fordel for en bedre plotter. Det vises liten vilje fra høvdingene hos produsenten til å komme til en god løsning - bortsett fra at jeg som kjøper blir sittende med en stor regning.

Funksjonalitetene som jeg var blitt lovet er det nok bare å glemme; hvorfor markedsføring og informasjon som gies ut til kunder er så dårlig er ikke godt å si - aksepteres gjør det uansett ikke.

Det virker som om det er "mange" der ute som bare er delvis fornøyde med sine nye plottere, instrumenter og annet maritimt elektronikkutstyr; skal det virkelig være slik? Dette er tross alt svært kostbare komponenter! Er det andre som har erfaringer fra reklamasjonssaker og utfallet av disse?

Fant denne siden med en "ny" radarantenne. På siden finnes 2 videovisninger under en seilas, ser ut for at Northstar ikke er så helt håpløst, eller?? Nå er denne antennen den dyreste utgaven til ca. 25.000..... mot den enkleste som ligger på rundt 14.000 en plass...

http://www.northstarnav.com/en/Products/Broadband-Radar/

Redigert av Gudrun (see edit history)

Trist å lese om dine negative erfaringer, shaukaas.

Jeg kjøpte selv komplett Simrad NX45 plotterpakke i fjor vår, og er storfornøyd. Dog uten AIS og med VHF av annet merke.

Har kun opplevd to problemer.

1. Etter kort tid oppdaget jeg en liten sprekk i hjørnet på skjermglasset, ca 1cm lang. Denne var nesten usynlig og plaget meg ikke, men var redd den kunne utvikle seg og reklamerte derfor på den. Forhandleren sendte meg en ny plotter og jeg returnerte den første. Var derfor ikke fri for plotter en eneste dag i beste båtsesong og det var jeg meget takknemlig for.

2. Midt i årets sesong ville ikke plotteren slå seg på. Sendte forhandleren en mail om dette. Dagen etter fikk jeg beskrevet hvordan jeg skulle slette RAM'en og komme i fabrikkinstilling. Etter det var alt ok og den har fungert utmerket siden.

Er imponert over det meste, og da spesielt skjermens egenskaper i direkte sollys. Har sett at flere klager på Simradplotterene sin brukervennlighet, og jeg er enig i det. Tar litt tid med manualen i hånden for å få satt seg inn i ting, men når man er blitt kjent med funksjonene så er de veldig greie, selvfølgelig.

Når det gjelder pris så fikk jeg først et tilbud fra en lokal leverandør, men da jeg senere fikk samme pakken kr 15.000,- billigere hos Høcom var ikke valget vanskelig.

Håper virkelig at det ordnes seg for deg, det er deprimerende å ikke bli fornøyd med noe man har lagt så mye penger i...

Generellt ville jeg vert skeptisk til å kjøpe "siste skrik" når det lanseres. I all elektronikk-verden finnes det barnesykdommer. Det er stadig store båtmesser rundt om i verden hvor produsentene skal overgå hverandre med detaljer, funksjoner og finnesser. På samme måte som Windows bør ha sine oppgraderinger bør kartplottere dette også. Lystbåtmarkedet er heller ikke like strengt regulert som imo produktene og da er det mer fritt frem for produsenter. Jeg tror ikke noen skal vere overrasket over at en software oppgradering av nytt utstyr må til, men man blir jo avhengig av servicen til leverandøren, er ikke den bra hjelper det jo lite. Da får man ta det opp med neste ledd og kansje til sist produsenten av utstyret. Som regel ender det med ett triks fra produsenten.

Ikke gi opp!

I mitt tilfelle med NX40'ens feil og begrensninger ligger det dessverre ikke på software-planet, men manglende Simnet integrasjon til plotteren. Men når ser jeg til min store glede at Navico lanserer nye plottere med Simrad logo på - som også ser ut til å ha en noe bedre Simnet integrasjon. Det er jo lov å håpe at produsenten foreslår et bytte mot et nyere, og forhåpentligvis, bedre produkt! :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...