Jump to content

Båtplassen, og Selco

Marna

Recommended Posts

av en Selco 18 DCHei

Vil bare meddele at dette ser ut til å være et oppegående og nyttig forum. Svarene er skikkelige og medlemmene tar vare på hverandre, very nice!

Selv er jeg den stolte eier av en Selco 18 DC fra 1972.

Hvis noen har tips, eller andre opplysninger om denne båten er det bare å si fra. Interessante ting kunne være hastighet ved ulike motorer, drev og gear, svakheter å være oppmerksom på, erfaringer ved bruk i ulikt vær og andre ting som kan være til glede og nytte.

Vurderer å lage en webside for disse båtene, og her tenker jeg ikke kun 18 foteren, men alle mulige Selcoer som fortsatt lever et godt liv på sjøen!

mvh

Marna

Marna

Hei Marna!

Velkommen i forumet.  :rolleyes:

Kjøpte selv en Selco 13 fot for en måned siden. Den skal tjenestegjøre som konebåt. Her er et bilde av den.

Bilde

Hvis du har mulighet til å legge ut et bilde av båten din, er det en egen tråd hvor medlemmene i forumet presenterer båten sin - Båten min, hvordan er din?

Jeg har også jaktet høyt og lavt for å finne ut mest mulig om Selco og spesielt vår type - Selco Selboy. Men det viser seg vanskelig. Sikkert fordi båtene begynner å dra på årene når det gjelder antall år siden de ble produsert. Så hvis du begynner på en hjemmeside om Selco etter hvert, kommer ihvertfall jeg til å følge med på den.

Dette er den eneste siden jeg har funnet hvor det står noe om Selco - Hjemmeside for Fjord Plast entusiaster. Her finner du blant annet hele modellutvalget til Selco. Jeg har sendt email til vedkommende som har laget siden for å høre om han har noe mer info, men fikk til svar at han var ute og reiste for øyeblikket. Har ikke hørt noe mer fra ham.

Og så har jeg funnet noen artikler hos BM hvor Selco omtales

Selco - Eventyret begynte i et gammelt fjøs

Husker du: Selco?

FJORDS FALL FØR OLJEKRISEN

Husker du: A/S Fjord Plast

Husker du: ANCAS

DA FJORD BLE STOR

Ellers så har jeg søkt igjennom de fleste av stedene hvor brukte båter annonseres for salg. Nå og da finner jeg bilder og beskrivelser av de ulike Selco'er som noen har til salgs. Da ser man hvordan andres Selco'er ser ut, innredningsmessig, kalesje, utrustningsmessig, osv.

Det er det jeg har fått skrapet sammen. Har du noe mer - legg det gjerne inn her. Jeg har også søkt en del på svenske til salgs steder og det ser ut som det går en del av 18 foteren spesielt i Sverige. Så hvis du vil søke litt på nettet, tror jeg Sverige er et bra sted å konsentrere seg om.

Takk takk!

Joda, mange av linkene har jeg vært innom, men skal sjekke de igjen. Hjemmeside om Selco kommer etterhvert. Mange av båtene er jo rene veteraner. Hadde en gang en tilsvarende båt som din "Selboy" den var utrustet med 20 HK Mercury, og gikk som et uvær. Tror den hadde et litt annen design enn din, men har var det kanskje også flere utgaver?

Nå kan vi jo holde litt kontakt, det ser ut til at du kan være en god kilde for informasjon.

Andre som sitter på kunnskap oppfordres sterkt til å henge seg på.

mvh

Marna

Marna: ...Hadde en gang en tilsvarende båt som din "Selboy" den var utrustet med 20 HK Mercury, og gikk som et uvær. Tror den hadde et litt annen design enn din, men har var det kanskje også flere utgaver?

Vår Selco har en 50Hk Mercury - så jeg regner med at det kommer til å gå unna værre - ihvertfall sammenlignet med de 7-8 knopene som Snømannen klarer.

Hvis det var 13 fot du hadde, var det sannsynligvis Selco Select du hadde. Den hadde bl.a. en nedsenking i dekket foran og litt anderledes utforming av skroget.

Marna: ...Andre som sitter på kunnskap oppfordres sterkt til å henge seg på.

Støtter den. Det er nå over 300 medlemmer av forumet og jeg skal garantere at flere av dem har hatt/har en Selco.

Jeg har ikke satt meg så mye inn i 18 foteren, men ut fra det jeg har sett i Sverige, er det mange interessante varianter der. Så igjen: Anbefaler deg å søke litt i Sverige, så vil du finne både bilder og tekniske diskusjoner rundt båten din.

F.eks Evreka eller Alltheweb

De Selcoene jeg har hatt var begge med utenbordsmotor. Den ene var det 55 hk Evinrude som var veldig gammel og den hadde fart på ca 25 knop. Den andre ble en skikkelig racer som gjorde 43 knop med en 115 hk Yamaha V4. Selco er en utrolig lettplanende båt som er veldig morsom å ha og å kjøre. Kjørte turer fra Oslo til Fredrikstad i små og store bølger og det var alltid en glede med Selcoen. Det ligger et firma når du kjører av til Slemmestad fra E18 ca 150 m opp mot Skaugum som har mange gamle bilder på veggen av Selcobåter. De var forhandlere før. Husker ikke navnet men de driver med båter og hengere enda. Tror det er no Mercury. De ligger på venstre siden av veien. Trenger du kalesje skal du kjøpe hos Alf Hansen. Han har en egen mal som gjør kalesjen noe høyere og mye mer funksjonell. Du kan godt ringe meg på Tlf 92013088 hvis det er noe du lurer på så skal jeg hjelpe så godt jeg kan. Prøver å legge inn ett bilde av den ene båten før og etter oppussing.               Bilde

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...