Jump to content

Se din båt på web'en

Guest Sparky

Recommended Posts

Jeg har vært med og montert digitale kameraer, deriblant på Stavanger flyplass, Sola.

Metrologene på Sola har fire kamera på rullebanen/horisonten (tror det er Nord, Sør, Vest & Øst) pluss en dome (360graders vridbart kamera med 90 graders tilt som er innebygget i en "kuppel" lignende dagens flotte, innkapslede satelitt-antenner). Kameradomen har dessuten en vanvittig kraftig zoom! Fra dens plassering på terminalbygget på Sola lufthavn var det mulig å lese bilskiltene på biler som stod parkert på helikopterterminalen! (100meter?)  :cool:

Utstyret styres fra en PC fra værtjenesten på Sola sitt kontor. Vet også at bl.a. Trondheim seilforening og trondheim havn har webkamera over havneområdene + værdata tilgjengelig fra sine hjemmesider. http://www.trondhjems-seilforening.no/

Denne montasjen på sola flyplass står på taket av terminalbygget, på ei 5-6 meter høy mast.  :wink: Som de flest vet bruker det å både blåse og regne ganske kraftig på jæren, og såvidt meg bekjent funker utstyret fortsatt?   :wink: (er vel 3-4 år siden det ble montert nå).

Jeg tror nok Rønning Elektro i Stavanger, som har kjøpt opp det som en gang het ADK-Teknikk har folk som har kjennskap til utstyret. Jeg vet ihvertfall at tidligere daglig leder av ADK-Teknikk, Erling Kaspersen, har en viss kjennskap til utstyret. Bare et lite tips på en ellers så vakker vårdag....   :flag:

Guest Sparky

Det kan brukes passord for å komme til vedkommende webside.

Det er noe ala Trondheim seilforening jeg tenkte på. Ikke alt for detaljert, men nok til å se at båten ligger greit.

Såkalte webkameraer finnes jo over alt idag.

Vet ikke hvilke grunn noen skulle nektes og andre ikke vdr. dette så lenge det ikke er offentlig eiendom.(?)

Skal undersøke dette nærmere med datatilsynet.

mvh jan

Får man lov av Datatilsynet til å drive overvåkning på et såpass detaljert nivå?

Ville kanskje trodd at kravene var ekstra strenge hvis det skal legges ut på nettet, at personer ikke skal kunne gjenkjennes etc.....

Guest Sparky

jaja, de som drar på fishing i Valdres og kommer hjem uten fisk har kanskje grunn til å frykte dette  :wink:

Får man lov av Datatilsynet til å drive overvåkning på et såpass detaljert nivå?

Ville kanskje trodd at kravene var ekstra strenge hvis det skal legges ut på nettet, at personer ikke skal kunne gjenkjennes etc.....

Bilde

Kanskje dette er en løsning ? Her får du via mobil sjekket med bilde hvordan det ser ut, IR skal gjøre det brukbart i dårlig lys, samt at du får temperatur og lyd. Etter hva jeg har hørt kan kamera også sende en melding basert på bevegelse i bilde. Jeg  tror at CCTV løsninger og WEB kamera blir for dyrt om det skal bygges ut slik at jeg kan se båten, og bli trygg på at alt er OK. (Dessuten vil jeg ikke ofre den ukentlige runden i båten for all verdens kamera :wink:)

http://www.infosyncworld.com/reviews/n/3932.html

Bare for å filosofere litt.  Har i grunnen ikke så mye peiling på dette.  Med dagens IT-utvikling gjetter jeg at vi innen en fem års tid har et alment tilgjengelig bredband- eller høyhastighets mobilnett. Med det kommer også høyst sannsynlig høyoppløselige display på mobiltelefonene og enda bedre digitale kameraer. Jeg tror faktisk at veldig mange snart kommer til å ha overvåkingssystemer for båtene sine. Den som lever får se.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Hei

Godt gjort etter mørkets innmarsj. :flag:

Jeg så ikke noe annet enn noen lys. :seeya:

mvh

giver

P.s. Vi går heldigvis mot lysere tider. :lol:

Webkameraer varierer i kvalitet, men der båten ligger er det ingen belysning annet enn lampene på brygga. Det er selvsagt vanskeligere å se i mørket enn i dagslys, dette gjelder både det menneskelige øyet og de fleste kameraer! Når båten ligger på brygga er det lyst nesten hele natta allikevel. I vinterhalvåret ligger den i hagen!

JOn_P

AL-TEC

al-tec.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...