siik Startet 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2008 (redigert) Hei, Driver og skrur på en gammel johnson motor og funnet ut att jeg må skifte stempler.. Men hvordan kommer man til og få skrudd de utav? Er det fra siden eller må motor "kløyves" i to? Hilsen nyskruer Redigert 8.Mai.2008 av siik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Rens motoren for alle utvendige deler ( svinghjul, forgassere, coiler ++ ) Skru av hele motoren ( powerheadn ) Ta av topp ( ikke nødvendig med ytre kjøle deksel men kan være en fordel ) Ta av dekslene på INNSUGS siden ( eksos siden .... ender oftest med flere brukne bolter, IKKE ta av dette dekslet hvis du ikke behøver ) Nå kan du starte med å kløve motoren ( delet går i senter på veiv akslingen ), boltene som holder dette samme sitter på forgasser siden ( husker ikke hvor mange ) Når motoren er kløvd ( du ser da rett ned på rådene ), kan du begynne med stemplene... løsne da boltene på rådene ( litt på hver til de er løse ). OBS når du tar av topp dele på råden vil lager nålene falle ut ( disse er løse ), ta en råde om gangen...samle opp ALLE nålene, legg dem i en egnet beholder/pose ( merk godt ).... IKKE bland nålene ifra de 2 rådene !!!! . Når rådene er løsnet kan stemplene ( med råde ) dyttes ut i front, monter råden med engang etterpå ( for å unngå blanding ). Dele tegninger kan du finne her ( trenger ikke å skrive inn epost adresse ), velg der etter MERKE, MODELL, STØRRELSE. Hvorfor må stemplene byttes ??, få sjekket sylindrene for feil ( slitasje, koniske, urundhet ) FØR du bestiller nye deler, kan være du må borre dem opp til neste overdim ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
siik Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 (redigert) Takker for ett utfyllende svar. motoren har stått i ro i nærmere 10 år, og når jeg fikk den måtte jeg "brekke" på svinghjulet for og få stemplene som satt fast løs:P Tenner bare på ene cylinder, så er mest sannsynlig stemplene eller stempelringene som er dårlig,siden den får gnist,bensin og det som trengs for og gå... Rett meg visst noen har andre forslag til hva det kan vere? mvh Tommy. Redigert 8.Mai.2008 av siik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Putter inn ett spm til her, der som forgasser henger fast "innsug" regner jeg med?. er hullet mye mindre enn forgasserhullet er det en slags blombering? Hadde tenkt og sette på en 25hk forgasser burde jeg frese det hullet lik som forgasserens? Eller er det ingen vits? Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Regner med at du har sjekket om det ligger en pakning eller metallplate mellom forgasser og innsug som struper inn? Hvis ikke jeg tar helt feil er vel denne blokka den samme helt opp til 35hk, med unntak av forgasser og innsug, det kan jo være det er suttet på en 25-30-35hk forgasser på den fra før, men at innsuget ikke er byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Hvilken årsmodell er motoren? Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Ja har skjekket,men det ser ut som om "hullet" er hele innsuget.. Så må visst frese det ut,visst det har noen hensikt?. Par hester til gjør jo ikke noe:D Er en 86mod, gammel traver. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Det er da ikke så gammelt, jeg har en 73 modell halveis i deler i garasjen Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Jeg ville heller prøvd og skaffet orginalt innsug med reedventiler til en 25-30-35hk, da det kan være andre forskjeller enn bare hullet..... Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 (redigert) Hva er egentlig reedventiler og hvor ligger de? Er de inni innsuget? Ok fant det ut,er de tynne platene som åpner for bensin og luft.. mvh Tommy Redigert 9.Mai.2008 av siik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Det er da ikke så gammelt, jeg har en 73 modell halveis i deler i garasjen Så lenge motoren går eller kan fixes blir det ikke gammelt Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Ok har fått hele dritten ifrahverandre no. Selfølgelig har jeg ikke utvendig torxnøkkel,biltema neste Siden jeg no har delt motoren er det noen fler deler jeg burde skifte, utenom alle pakningene? Hvilken tommer er egentlig skruene på denne motor? Ser ut som noen er feks 9,2mm,fikk de no løs da,med 9mm og hammer:P Vil gjerne bruke rett verktøy når jeg skal skru sammen dritten.. Mvh Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Tenner bare på ene cylinder, så er mest sannsynlig stemplene eller stempelringenesom er dårlig,siden*** Kan høres ut som om stempel ringene har satt seg ( rustet fast eller sitter i sot/olje rester ), greieste kur er å demontere motoren og bytte ringer . Siden jeg no har delt motoren er det noen fler deler jeg burde skifte,utenom alle pakningene? Hvilken tommer er egentlig skruene på denne motor? Ser ut som noen er feks 9,2mm,fikk de no løs da,med 9mm og hammer:P Vil gjerne bruke rett verktøy når jeg skal skru sammen dritten.. Et paknings sett + topp pakning ( er ikke alltid med i setta ), simmringer til veiva ( tettinger opp/nede ), nye rådelager... eventuelt bære lager, X-pinne lager HVIS du bytter stempler eller de er dårlige, nye stempel ringer ( stemplene kan antagelig brukes videre ). Legg også til ny vannpumpe eventuelt bare ny impeller + plugger og stifter ( hvis det er stifter )+ ny gir olje på girhuset . Skulle dekke de meste..... Verktøy....kjekt å ha fast og/eller pipe : 3/8" ......dette er ca 9,53 mm = 9mm + HAMMER 7/16" her fungerer en 11 mm fint ( 7/16" = 11,11 mm ) 1/2" men en 13 mm fungerer fint i de fleste tilfeller ( 1/2" = 12,7 mm ) 9/16" er litt slitt 14 mm vil fungere ( 9/16" =14,29 mm ) 5/8" en 16 mm fungerer greit ( 5/8" = 15,88 mm ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
siik Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Ok fått verktøy no Og fått av stemplene som så forbausende bra ut innkludert ringene.. Når jeg kjørte den i en tønne gikk den som en gammel traktor på vannbensin:D Skrudde utav pluggene og da var det vått i øverste stempelhull med litt røyk derfra, nederst var det helt tørt og ingen røyk. Byttet coil plass men det hjalp ikke. Kan det vere ringene fordet? Eller kan cylinderen vere gåen? Hvordan finne det ut selv,eller verksted? Mvh Tommy Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Har en evenrude 25hk delemotor hvor det ser ut som att innsuget og reedventilene passer. Skal kjøpe en brukt forgasser til motoren, burde jeg kjøpe en 30/35hk forgasser da eller? Mvh Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Hva er egentlig reedventiler og hvor ligger de? Her er et bilde av noen reed ventiler i ca samme konfigurasjon ( Mercury prosjekt ), disse fungerer som enveis ventiler for bensin/luft blandingen, hindrer denne å bli presset tilbake gjennom forgasseren . Litt om hvordan det fungerer her Ok fått verktøy no Rett verktøy er halve jobben . Byttet coil plass men det hjalp ikke. Kan det vere ringene fordet? Hvordan var det med gnist på motoren ??, selv med defekt innmat skal det være god gnist. Eller kan cylinderen vere gåen? Hvordan ser sylinderen ut, er det noen ripe/sår....som du kjenner med neglen ?? For å kunne friskmelde sylinderene må en ha riktig måle verktøy, en må måle sylinder diameteren på flere steder for å kunne avgjøre om den er bra. Må se etter : Slitasje...er sylinderen slitt ut over produsentens spesifikasjoner ? Er sylinderen slitt urund ?, slites gjerne mere rundt portene. Er sylindere blitt slitt konisk ? Er sylinderne innafor spesifikasjonene bør en få den honet før en installerer nye stempel ringer ( rengjør VELDIG godt etterpå ). Har en evenrude 25hk delemotor hvor det ser ut somatt innsuget og reedventilene passer. Er disse i bedre stand + er identiske, kan de brukes. Skal kjøpe en brukt forgasser til motoren, burde jeg kjøpe en 30/35hk forgasser da eller? Hvorfor ??, kan gi deg høyere bensin forbruk + dårligere gange hvis den ikke passer til motoren, hold deg til den originale forgasseren. Gjør deg kjent med dele katalogen til BRP ( link i tidligere post ), her kan du se hva du har og hvilke deler som er felles på de fleste motorene ( avangsert søking, , vær kreativ .) Hvis du ønsker mere effekt bør du alliere deg med noen som kjenner disse motorene, på noen er det bare forgasseren som er forskjellig, mens på andre er forskjeller i portinga på blokka......og/eller eksos tuneren...og/eller kompresjonen......ofte en blanding av disse . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Ville kjørt en kompresjonstest. Vet ikke hva disse skal ligge på men det viktigste er at avviket mellom sylindrene er så lite som mulig. Droll har sikkert utfyllende opplysninger... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
siik Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 (redigert) Ville kjørt en kompresjonstest. Vet ikke hva disse skal ligge på men det viktigste er at avviket mellom sylindrene er så lite som mulig. Droll har sikkert utfyllende opplysninger... Ikke så lett med motoren i deler :nono: Men tror jeg skal gjøre det når den kommer sammen igjen Mvh Tommy Redigert 9.Mai.2008 av siik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Kjempa bra informasjon Ja skifter innsuget så jeg slipper og frese ut hull i dan gamle. reedventilene hadde mye mindre åpning enn 20hk så der tror jeg att jeg beholder de gamle. også pga att 25hk har vert under vann,så reedventilene var rustet... Gnisten var som den skal blåfarget og bra med gnist. Ut og ta noen bilder av sylinderen og diverse tenker jeg. Mvh Tommy Sitér dette innlegget Link to post
siik Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19634/img_0390.jpg Øverste stempel topp! https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19634/img_0392.jpg Ett til. https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19634/img_0389.jpg Nederste stempel topp! ser hel jævlig ut i forhold.. https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19634/img_0391.jpg Ett til. Hvordan får jeg de til og vises direkte i tråden? Ser att sylinderene må hones,så er vel ikke mye vits og legge ut bilder da? Ikke grove riper men gjør det no skikkelig siden den er demontert Mvh Tommy Redigert 9.Mai.2008 av siik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Øverste stempeltopp bærer preg av vanninntrenging i sylinder. Blankt og altfor rent&pent. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
siik Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Takker for svar Ja ser jo ikke ut som den har vert brukt engang. Med tanke på att motoren ikke har vert åpnet siden 86. Vet det siden det er gamle motoren til gamlingen(far), og han har hatt den siden den var ny. Virker egentlig veldig rart,siden alle pakninger var helt fin når jeg demonterte motoren. Får se over alt skikkelig i morgen. Mvh Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Ville kjørt en kompresjonstest. Vet ikke hva disse skal ligge på men det viktigste er at avviket mellom sylindrene er så lite som mulig. Droll har sikkert utfyllende opplysninger... Vet ikke om det finnes noen eksakte tall på nedre tillatte komp, men... innenfor 5 > 10% forskjell .... MIN 90 psi (6,2 bar ) noe under det tror jeg ikke den vil gå på. Hvordan får jeg de til og vises direkte i tråden? Klikk på skriv så inn adressen til bildet i boksen . Bilde 1 og 4 . Ser att sylinderene må hones,så er vel ikke mye vits og legge ut bilder da?Ikke grove riper men gjør det no skikkelig siden den er demontert Få målt sylinderene FØR du gjør noe som koster penger, HVOR grove riper?? plasseringen på disse ??, gjerne et bilde av stempel toppene også. Hvordan var ringene ?? var de løse?, riper ?, hele ? . Virker egentlig veldig rart,siden alle pakninger var helt fin når jegdemonterte motoren. Trenger ikke nødvendigvis å være lekkasje i pakningen, kan være en liten sprekk ( frost skade ?? ), kan være på eksos siden ( du har ikke tatt denne siden enda ?? Eller det kan ha tæret et hull et eller annet sted ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
siik Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Ok, takker for svar. Kommer tilbake i morgen med bilder/oppdatering.. Mvh Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.