Jump to content

Skifte stempler johnson 20hk


siik

Recommended Posts

Rens motoren for alle utvendige deler ( svinghjul, forgassere, coiler ++ )

Skru av hele motoren ( powerheadn )

Ta av topp ( ikke nødvendig med ytre kjøle deksel men kan være en fordel )

Ta av dekslene på INNSUGS siden ( eksos siden .... ender oftest med flere brukne bolter, IKKE ta av dette dekslet hvis du ikke behøver )

 

Nå kan du starte med å kløve motoren ( delet går i senter på veiv akslingen ), boltene som holder dette samme sitter på forgasser siden ( husker ikke hvor mange )

 

Når motoren er kløvd ( du ser da rett ned på rådene ), kan du begynne med stemplene... løsne da boltene på rådene ( litt på hver til de er løse ).

 

OBS når du tar av topp dele på råden vil lager nålene falle ut ( disse er løse ), ta en råde om gangen...samle opp ALLE nålene, legg dem i en egnet beholder/pose ( merk godt ).... IKKE bland nålene ifra de 2 rådene !!!! .

 

Når rådene er løsnet kan stemplene ( med råde ) dyttes ut i front, monter råden med engang etterpå ( for å unngå blanding ).

 

 

Dele tegninger kan du finne her ( trenger ikke å skrive inn epost adresse ), velg der etter MERKE, MODELL, STØRRELSE.

 

 

Hvorfor må stemplene byttes ??, få sjekket sylindrene for feil ( slitasje, koniske, urundhet ) FØR du bestiller nye deler, kan være du må borre dem opp til neste overdim ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Takker for ett utfyllende svar.

 

motoren har stått i ro i nærmere 10 år,

og når jeg fikk den måtte jeg "brekke" på svinghjulet

for og få stemplene som satt fast løs:P

 

Tenner bare på ene cylinder, så er mest sannsynlig stemplene eller stempelringene

som er dårlig,siden den får gnist,bensin og det som trengs for og gå...

 

Rett meg visst noen har andre forslag til hva det kan vere?

 

mvh Tommy.

Redigert av siik (see edit history)
Link to post

Regner med at du har sjekket om det ligger en pakning eller metallplate mellom forgasser og innsug som struper inn?

Hvis ikke jeg tar helt feil er vel denne blokka den samme helt opp til 35hk, med unntak av forgasser og innsug, det kan jo være det er suttet på en 25-30-35hk forgasser på den fra før, men at innsuget ikke er byttet.

Link to post

Ok har fått hele dritten ifrahverandre no.

 

Selfølgelig har jeg ikke utvendig torxnøkkel,biltema neste :smiley:

 

Siden jeg no har delt motoren er det noen fler deler jeg burde skifte,

utenom alle pakningene?

 

Hvilken tommer er egentlig skruene på denne motor?

Ser ut som noen er feks 9,2mm,fikk de no løs da,med 9mm og hammer:P

Vil gjerne bruke rett verktøy når jeg skal skru sammen dritten..

 

Mvh Tommy

Link to post
Tenner bare på ene cylinder, så er mest sannsynlig stemplene eller stempelringene

som er dårlig,siden***

Kan høres ut som om stempel ringene har satt seg ( rustet fast eller sitter i sot/olje rester ), greieste kur er å demontere motoren og bytte ringer .

 

Siden jeg no har delt motoren er det noen fler deler jeg burde skifte,

utenom alle pakningene?

 

Hvilken tommer er egentlig skruene på denne motor?

Ser ut som noen er feks 9,2mm,fikk de no løs da,med 9mm og hammer:P

Vil gjerne bruke rett verktøy når jeg skal skru sammen dritten..

 

Et paknings sett + topp pakning ( er ikke alltid med i setta ), simmringer til veiva ( tettinger opp/nede ), nye rådelager... eventuelt bære lager, X-pinne lager HVIS du bytter stempler eller de er dårlige, nye stempel ringer ( stemplene kan antagelig brukes videre ).

Legg også til ny vannpumpe eventuelt bare ny impeller + plugger og stifter ( hvis det er stifter )+ ny gir olje på girhuset .

 

Skulle dekke de meste.....

 

Verktøy....kjekt å ha fast og/eller pipe :

  • 3/8" ......dette er ca 9,53 mm = 9mm + HAMMER :nonod:
  • 7/16" her fungerer en 11 mm fint ( 7/16" = 11,11 mm )
  • 1/2" men en 13 mm fungerer fint i de fleste tilfeller ( 1/2" = 12,7 mm )
  • 9/16" er litt slitt 14 mm vil fungere ( 9/16" =14,29 mm )
  • 5/8" en 16 mm fungerer greit ( 5/8" = 15,88 mm )
     
     
    Arne Kjetil

Link to post

Ok fått verktøy no :smiley:

 

Og fått av stemplene som så forbausende bra ut innkludert ringene..

 

Når jeg kjørte den i en tønne gikk den som en gammel traktor på vannbensin:D

 

Skrudde utav pluggene og da var det vått i øverste stempelhull med litt røyk derfra,

nederst var det helt tørt og ingen røyk.

 

Byttet coil plass men det hjalp ikke. Kan det vere ringene fordet?

 

Eller kan cylinderen vere gåen? Hvordan finne det ut selv,eller verksted?

 

Mvh Tommy

Link to post
Hva er egentlig reedventiler og hvor ligger de?

 

reed_plate_4.jpg

Her er et bilde av noen reed ventiler i ca samme konfigurasjon ( Mercury prosjekt ), disse fungerer som enveis ventiler for bensin/luft blandingen, hindrer denne å bli presset tilbake gjennom forgasseren .

 

Litt om hvordan det fungerer her

 

 

Ok fått verktøy no :smiley:

Rett verktøy er halve jobben :smiley: .

 

Byttet coil plass men det hjalp ikke. Kan det vere ringene fordet?

Hvordan var det med gnist på motoren ??, selv med defekt innmat skal det være god gnist.

 

Eller kan cylinderen vere gåen?

Hvordan ser sylinderen ut, er det noen ripe/sår....som du kjenner med neglen ??

For å kunne friskmelde sylinderene må en ha riktig måle verktøy, en må måle sylinder diameteren på flere steder for å kunne avgjøre om den er bra.

 

Må se etter :

  • Slitasje...er sylinderen slitt ut over produsentens spesifikasjoner ?
  • Er sylinderen slitt urund ?, slites gjerne mere rundt portene.
  • Er sylindere blitt slitt konisk ?

 

Er sylinderne innafor spesifikasjonene bør en få den honet før en installerer nye stempel ringer ( rengjør VELDIG godt etterpå ).

 

Har en evenrude 25hk delemotor hvor det ser ut som

att innsuget og reedventilene passer.

Er disse i bedre stand + er identiske, kan de brukes.

 

Skal kjøpe en brukt forgasser til motoren,

burde jeg kjøpe en 30/35hk forgasser da eller?

Hvorfor ??, kan gi deg høyere bensin forbruk + dårligere gange hvis den ikke passer til motoren, hold deg til den originale forgasseren.

 

 

Gjør deg kjent med dele katalogen til BRP ( link i tidligere post ), her kan du se hva du har og hvilke deler som er felles på de fleste motorene ( avangsert søking, , vær kreativ :smiley: .)

 

Hvis du ønsker mere effekt bør du alliere deg med noen som kjenner disse motorene, på noen er det bare forgasseren som er forskjellig, mens på andre er forskjeller i portinga på blokka......og/eller eksos tuneren...og/eller kompresjonen......ofte en blanding av disse .

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Ville kjørt en kompresjonstest. Vet ikke hva disse skal ligge på men det viktigste er at avviket mellom sylindrene er så lite som mulig. Droll har sikkert utfyllende opplysninger...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Kjempa bra informasjon :smiley:

 

Ja skifter innsuget så jeg slipper og frese ut hull i dan gamle.

reedventilene hadde mye mindre åpning enn 20hk så der tror jeg att

jeg beholder de gamle. også pga att 25hk har vert under vann,så reedventilene var rustet...

 

Gnisten var som den skal blåfarget og bra med gnist.

 

Ut og ta noen bilder av sylinderen og diverse tenker jeg.

 

Mvh Tommy

Link to post

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19634/img_0390.jpg

Øverste stempel topp!

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19634/img_0392.jpg

Ett til.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19634/img_0389.jpg

 

Nederste stempel topp! ser hel jævlig ut i forhold..

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19634/img_0391.jpg

Ett til.

 

Hvordan får jeg de til og vises direkte i tråden?

 

Ser att sylinderene må hones,så er vel ikke mye vits og legge ut bilder da?

Ikke grove riper men gjør det no skikkelig siden den er demontert :smiley:

 

Mvh Tommy

Redigert av siik (see edit history)
Link to post

Takker for svar :smiley:

 

Ja ser jo ikke ut som den har vert brukt engang.

Med tanke på att motoren ikke har vert åpnet siden 86.

 

Vet det siden det er gamle motoren til gamlingen(far),

og han har hatt den siden den var ny.

 

Virker egentlig veldig rart,siden alle pakninger var helt fin når jeg

demonterte motoren.

 

Får se over alt skikkelig i morgen.

 

Mvh Tommy

Link to post
Ville kjørt en kompresjonstest. Vet ikke hva disse skal ligge på men det viktigste er at avviket mellom sylindrene er så lite som mulig. Droll har sikkert utfyllende opplysninger...

Vet ikke om det finnes noen eksakte tall på nedre tillatte komp, men... innenfor 5 > 10% forskjell .... MIN 90 psi (6,2 bar ) noe under det tror jeg ikke den vil gå på.

 

Hvordan får jeg de til og vises direkte i tråden?

Klikk på rte-image-button.png skriv så inn adressen til bildet i boksen .

 

img_0390.jpg

 

img_0391.jpg

 

Bilde 1 og 4 .

 

Ser att sylinderene må hones,så er vel ikke mye vits og legge ut bilder da?

Ikke grove riper men gjør det no skikkelig siden den er demontert :smiley:

Få målt sylinderene FØR du gjør noe som koster penger, HVOR grove riper?? plasseringen på disse ??, gjerne et bilde av stempel toppene også.

Hvordan var ringene ?? var de løse?, riper ?, hele ? .

 

 

Virker egentlig veldig rart,siden alle pakninger var helt fin når jeg

demonterte motoren.

Trenger ikke nødvendigvis å være lekkasje i pakningen, kan være en liten sprekk ( frost skade ?? ), kan være på eksos siden ( du har ikke tatt denne siden enda ??

Eller det kan ha tæret et hull et eller annet sted ...

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...