Jump to content

Nytt vanninntak; hvilken vei skal 'nebbet' (silen) sitte


jo_no

Recommended Posts

Skal montere et nytt vanninntak.

 

Kom til å tenke på hvilken vei det egentlig skal sitte....

På den forrige båten satt silen bakovervendt.

Det jeg nå har demontert var fremovervendt.

 

Har en forestilling om at det siste er mest riktig da utformingen gjør at vannet 'samles opp mot strømmen'

Hvis silen er bakovervendt (og slik utformingen forøvrig er), har jeg en forestilling om at det kanskje (om enn teoretisk) kan oppstå et lite undertrykk slik at inntaket får en 'ejektor-effekt' i stedet - altså at vannet heller vil suges ut enn trykkes inn.

 

Hva er mest riktig?

 

img_0107.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette avhenger av hastigheten på båten. Tatt på husken, med toppfart rundt 7-8 knop kan det vende bakover. Ved fart over over dette skal det vende forover.

 

Bakovervent i høy hastighet blir det en ejektor-virkning som skaper undertrykk for kjølevannspumpe. Det kan føre til at pumpen ikke klarer å suge inn vann. Fordelen med bakovervendt inntak er at det vanskeligere fester seg plast etc. over inntaket.

 

Med toppfart på 12 knop og marsjfart 7-10 har jeg montert mitt intak med åpningen forover.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Silen skal vende forrover på både hurtige og sentgående båter. Kjenner til et tilfelle hvor en snekke mistet kjøling pga. at inntaket stod med silen bakover. Han gikk 7 knop på maks og fikk mindre og mindre kjøling på maskinen etterhvert som han økte farten.

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg alle har rett, men han med snekka må nok ha hatt en dårlig impellerpumpe. I 7 knop er den teoretiske ejektoreffekten (dvs. undertrykket han får) ca. 0.6 m vanntrykk. I virkeligheten nok en del mindre. Ved store hastigheter kan det bli vesentlig mer. Eksempel 60 knop: teoretisk ca 45 m vanntrykk. Det vil si at en ved store hastigheter og inntaket vendt forover må dimensjonere systemet (slanger etc.) for høyt trykk.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Kan bekrefte at inntaket bør stå vendt forover ( motorbåt). Byttet alle gjennomføringer i våres, lurte på det samme. Endte med at jeg monterte inntaket vendt bakover, fordi jeg var redd for ting lettere kunne feste seg i "rillene". Dette var en tabbe. Båten går ca 12 knop. Og ganske riktig som beskrevet her, over ca 8,5 knop så går motor gradvis varmere. Over 10knop så øker temperaturen på maskinen ganske fort mot 100grader. Så jeg må snu inntaket før våren...

Link to post
Share on other sites

På 1970 - 1980 tallet var gjeldende regel at man hadde to inntak, en på hver side av kjølen. Da skulle en sil være vendt fremover, den andre bakover. Tanken bak to siler var at hvis du fikk f.eks en plastpose i den ene, skulle den andre være åpen. Hvorfor silene skulle være hver sin vei husker jeg ikke. Jeg ser at moderne båter bare har ett kjølevannsinntak. Noen som vet hvorfor?

Link to post
Share on other sites

På 1970 - 1980 tallet var gjeldende regel at man hadde to inntak, en på hver side av kjølen. Da skulle en sil være vendt fremover, den andre bakover.

Den gangen var det Veritas som godkjente lystbåter og ett av kravene var to vanninntak. jeg mener begge skulle stå fremover på motorbåter.

Veritas-godkjenning var frivillig, ikke obligatorisk slik CE er i dag.

Dessverre finnes ikke dokumentasjon rundt Veritas-godkjenning på elektronisk form, f.eks. er det ikke mulig å finne ut hvor mange personer, maks antall hk etc, en båt er godkjent for. (Om godkjennings- skiltet mangler)

Forskriftene de brukte ville også vært interessante, hvordan de avviker ift CE krav.

Link to post
Share on other sites

 

.....Forskriftene de brukte ville også vært interessante, hvordan de avviker ift CE krav.

For de fleste detaljer finnes det ikke noen absolutte CE-krav. Det overordnete kravet er at båten skal være konstruert og utført i henhold til anerkjente regler uten spesifikt å nevne hvilke (men for eksempel relevante EN-ISO-standarder). Hovedkravet er at produsenten skal oppgi hvilke standarder han har brukt. Derfor vil nok Veritaskravene gjelde som fullgode CE-krav også i dag. De eneste absolutte CE-kravene er de relativt få som er nevnt spesifikt i EU-direktivet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det var interessant, "Nordisk Båtstandard" kan faktisk lastes ned her: http://www.sjofartsdir.no/veiledninger/nordisk-batstandard/

Om sjøvannsinntak står det kun "Sjøvannsinntak skal enten ha rist eller filter"

 

Sjøvannsfilteret skal kunne rengjøres mens motoren er i gang. Og det kan ikke være av termoplast, det famøse filteret til VP er kanskje av herdeplast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...