jo_no Startet 8.Mai.2008 Del på Facebook Startet 8.Mai.2008 Skal montere et nytt vanninntak. Kom til å tenke på hvilken vei det egentlig skal sitte.... På den forrige båten satt silen bakovervendt. Det jeg nå har demontert var fremovervendt. Har en forestilling om at det siste er mest riktig da utformingen gjør at vannet 'samles opp mot strømmen' Hvis silen er bakovervendt (og slik utformingen forøvrig er), har jeg en forestilling om at det kanskje (om enn teoretisk) kan oppstå et lite undertrykk slik at inntaket får en 'ejektor-effekt' i stedet - altså at vannet heller vil suges ut enn trykkes inn. Hva er mest riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Dette avhenger av hastigheten på båten. Tatt på husken, med toppfart rundt 7-8 knop kan det vende bakover. Ved fart over over dette skal det vende forover. Bakovervent i høy hastighet blir det en ejektor-virkning som skaper undertrykk for kjølevannspumpe. Det kan føre til at pumpen ikke klarer å suge inn vann. Fordelen med bakovervendt inntak er at det vanskeligere fester seg plast etc. over inntaket. Med toppfart på 12 knop og marsjfart 7-10 har jeg montert mitt intak med åpningen forover. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hydrox Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Silen skal vende forrover på både hurtige og sentgående båter. Kjenner til et tilfelle hvor en snekke mistet kjøling pga. at inntaket stod med silen bakover. Han gikk 7 knop på maks og fikk mindre og mindre kjøling på maskinen etterhvert som han økte farten. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Her tror jeg alle har rett, men han med snekka må nok ha hatt en dårlig impellerpumpe. I 7 knop er den teoretiske ejektoreffekten (dvs. undertrykket han får) ca. 0.6 m vanntrykk. I virkeligheten nok en del mindre. Ved store hastigheter kan det bli vesentlig mer. Eksempel 60 knop: teoretisk ca 45 m vanntrykk. Det vil si at en ved store hastigheter og inntaket vendt forover må dimensjonere systemet (slanger etc.) for høyt trykk. Redigert 9.Mai.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
arkmarin Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 På seilbåter ville jeg ha satt inntaket bakover, for å unngå at vanntrykket, når en seiler, ikke presser vann inn i motoren. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
softneck Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Kan bekrefte at inntaket bør stå vendt forover ( motorbåt). Byttet alle gjennomføringer i våres, lurte på det samme. Endte med at jeg monterte inntaket vendt bakover, fordi jeg var redd for ting lettere kunne feste seg i "rillene". Dette var en tabbe. Båten går ca 12 knop. Og ganske riktig som beskrevet her, over ca 8,5 knop så går motor gradvis varmere. Over 10knop så øker temperaturen på maskinen ganske fort mot 100grader. Så jeg må snu inntaket før våren... Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 18.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2013 Jeg monterte og mine siler vendt bakover begynte deretter og tenke på at dette muligens ikke hvar så lurt Løsnngen ble att jeg tok boremaskinen med10 mm bor og og lagde flere hull I den delen som vender forover. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 På 1970 - 1980 tallet var gjeldende regel at man hadde to inntak, en på hver side av kjølen. Da skulle en sil være vendt fremover, den andre bakover. Tanken bak to siler var at hvis du fikk f.eks en plastpose i den ene, skulle den andre være åpen. Hvorfor silene skulle være hver sin vei husker jeg ikke. Jeg ser at moderne båter bare har ett kjølevannsinntak. Noen som vet hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2013 ...... Jeg ser at moderne båter bare har ett kjølevannsinntak. Noen som vet hvorfor? Ikkke vanskelig å gjette det .. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingar Svart 20.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2013 På 1970 - 1980 tallet var gjeldende regel at man hadde to inntak, en på hver side av kjølen. Da skulle en sil være vendt fremover, den andre bakover. Den gangen var det Veritas som godkjente lystbåter og ett av kravene var to vanninntak. jeg mener begge skulle stå fremover på motorbåter. Veritas-godkjenning var frivillig, ikke obligatorisk slik CE er i dag. Dessverre finnes ikke dokumentasjon rundt Veritas-godkjenning på elektronisk form, f.eks. er det ikke mulig å finne ut hvor mange personer, maks antall hk etc, en båt er godkjent for. (Om godkjennings- skiltet mangler) Forskriftene de brukte ville også vært interessante, hvordan de avviker ift CE krav. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2013 .....Forskriftene de brukte ville også vært interessante, hvordan de avviker ift CE krav. For de fleste detaljer finnes det ikke noen absolutte CE-krav. Det overordnete kravet er at båten skal være konstruert og utført i henhold til anerkjente regler uten spesifikt å nevne hvilke (men for eksempel relevante EN-ISO-standarder). Hovedkravet er at produsenten skal oppgi hvilke standarder han har brukt. Derfor vil nok Veritaskravene gjelde som fullgode CE-krav også i dag. De eneste absolutte CE-kravene er de relativt få som er nevnt spesifikt i EU-direktivet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mulligan Svart 20.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2013 Forskriftene de brukte ville også vært interessante, hvordan de avviker ift CE krav. Reglene de brukte var Nordisk Båtstandard. Disse reglene brukes idag for båter som ikke omfattes av CE. D.v.s. mindre yrkesfartøy. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2013 Det var interessant, "Nordisk Båtstandard" kan faktisk lastes ned her: http://www.sjofartsdir.no/veiledninger/nordisk-batstandard/ Om sjøvannsinntak står det kun "Sjøvannsinntak skal enten ha rist eller filter" Sjøvannsfilteret skal kunne rengjøres mens motoren er i gang. Og det kan ikke være av termoplast, det famøse filteret til VP er kanskje av herdeplast. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 20.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2013 (redigert) Rist forover på motorbåt uansett hastighet: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-c92-cooling-water-intake.aspx Redigert 20.Oktober.2013 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.