sun fun Startet 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2008 Hei Jeg lurer på hva er det beste ,ennkleste sjø kart til en berbar pc jeg har en blutooth gps,Har dere noen tips. Er det noen som har noe og selge ??? Kjell Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 I denne tråden er det endel tips om kartprogram til PC: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...508&hl=kart Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Som sagt finner du mye info om kartprogram til pc om du søker litt her på forumet. Kort oppsummert: Du kan velge mellom rasterkart og vektorkart. Rasterkart: - er inscannede papirkart, ser ut som papirkart - fordel med at brukersnittet ser ut som papirkart, lett å venne seg til - Kartprogram: Chart Navigator, Tiki, SeaClear, Ozi - Du kan scanne papirkart selv, selv om det er en del arbeid - kart: BSB fra Mapteck er vel mest kjent. - ulempe er at det tar mer lagringsplass, at detaljinfo er konstant Vektorkart - er en tabell med innlagrede datapunkt som kartprogrammet oversetter til kart - tidligere ble tabellen punchet inn for hånd fra papirkart, og var dermed upresise, men nå er det digitale data direkte fra oppmålig som blir brukt. De er nok mer presise nå. - Du kan velge farger og brukergrensesnitt i mye større grad. - Du kan selv bestemme hvilke detaljer som skal vises - kart: C-map, Bluechart, navionics (c-map finnes i mange varianter) - kartprogram: SOB, Telchart, MaxSea, pluss en drøss andre Jeg brukte SeaClear først, fordi jeg var vandt med papirkart. Etter en stund gikk jeg over til telchart, som bl.a. var satt opp med farger med bedre kontrast, slik at selv en gammel bærbar ble god i dagslys/sollys. Telchart ble mye mer sømløs enn enn Seaclear. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 (redigert) Er det noen som kjenner til om Tiki Navigator kan benytte kartdatabasen til DLS (Det levende sjøkart - rasterkart)? Redigert 9.Mai.2008 av boolle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 vet ikke...men tror ikke Tiki kan.........DLS kjör ett helt eget format, tror dom er ensamma om det ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
sun fun Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Det ser ut for meg som om der er mange som bruker c-map, må man kjøpe en programvare for og drive dette i tilegg til kartene. Er det nord opp på dette systemet er dette viktig ? Er det noen som vet hvor man får tak i det rimeligste av dette ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 C-map brukere har en flott PC versjon som heter PC-Planner NT - et meget lett program å bruke for bl.a. ruteplanlegging. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Jeg fikk nettopp melding om at versjon 4.0 av Det Levande Sjökortet nå er tilgjengelig. Litt info her: http://www.sjofartsverket.se/templates/SFV...rt____2479.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.