Jump to content

Vinsj til båthenger

PerGunnar

Recommended Posts

Noen som har erfaring med kvalitet på vinsj fra Biltema?

Tenker å kjøpe denne som har en kapasitet på 1130 kg, og koster 469,- kroner inkludert bånd.

Har undersøkt i lokale utstyrsbutikker, men her koster vinsjer med tilsvarende kapasitet fra 1700 - 2500 kroner.

Er litt skeptisk til billigvinsjer, men er heller ikke interressert i å betale flere tusen for en vinsj som skal brukes 4-5 ganger i året.

Kjøpte en vinsj på Europris (jada jeg vet det...) som skulle tåle 900 kg. Denne monterte jeg på min hjemmelagde båthenger, tidligere en Knaus campingvogn. Når vi nå skulle dra opp svigerfars Hansvik 18 på ca 470 kg inkludert motor, knakk bolten som sveiva sitter på når båten var halvveis oppå hengeren. Tannhjulene ble lagt flate enkelte steder, slik at det ikke var mulig å vinsje opp båten selv om sveiva ble flyttet til den andre utvekslingen heller. Vinsjen ble levert tilbake til butikken i dag, og jeg er en erfaring rikere når det gjelder varer derfra...  :yesnod:

Biltema vinsjen har langt kraftigere tannhjul enn vinsjen fra Europris, og er trolig laget i en annen stålkvalitet.

Jeg kjøpte en Biltemavinsj av samme type (uten slurebrems) for 6 - 8 år siden. Siden "galvansieringen" så middelmådig ut og denne skulle brukes ute på dekk plukket jeg den straks i småbiter og behandlet alle delene med ordentlig 2-komponent rustbeskyttelse før jeg skrudde sammen, smurte og monterte vinsjen. Samtidig skiftet jeg ut båndet med en rustfri wire for å få større total arbeidshøyde.

Vinsjen brukes sporadisk til å hive joller, oljefat, etc og den virker helt OK til sitt bruk.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Skal en overflate behandle galv,så la galv`n stå ubehandlet 1 år.Tynn malingen med tynner no 16 til den blir så tynn som vann også kan du male.Hvis du bare kan se antydning til farge når malinga er tørr-da er malinga tynn nok.Dra på så mange strøk som du orker.Jo flere jo bedre.Når du er fornøyd med grunninga så legger du på  utynnet maling.

Neste gang dere er ute og spaserer med Admiralinnene så se hvor mange gjerdestolper i metall som flasser maling så er hovedgrunnen at det ble malt for tidlig på ny galv.Og den berømte Zinkromat mønje har jeg dårlig tro på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...