Jump to content

Stygg ulykke, tar det da aldri slutt

Dekken

Recommended Posts

Enig med deg Lotus.

Vi må slutte å "DULLE" med de store totalt unødvendige idiotiske ulykkene. Som jeg nevnte lengre opp i denne tråden så er ikke dette et "typisk" ungdomsfenomen når vi beveger oss på sjøen. Det tror jeg bare gjør saken enda verre. Det er vanskelig å påvirke en 50-åring forebyggende til å endre holdningene sine, desverre. Noen nevner fartsbegrensning i denne sammenhengen som så ofte ellers. Tillater meg å gjøre oppmerksom på at i dette omtalte tilfellet så er det allerede fartsbegrensning som det så ofte er i de fleste tilfellene der det er ulykker. ......... Nemlig 5 knop.........

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)

Uansett hvor mange lover, forskrifter, regler og retningslinjer man har, og selv om båførere kan ha enorme mengder med kunnskap og erfaring, må vi ikke glemme at ulykker kan skje likevel. Det er menneskelig å feile. Man får nok aldri en perfekt verden.

Jeg er i utgangspunktet redd for at innføring av obligatorisk båtføreropplæring lett kan bli inngangsporten til staten for å få nok en melkeku med tanke på avgifter. Men når det gjelder hurtiggående lystfartøy, synes jeg nok at en påbudt opplæring hadde vært på sin plass. Det er en tankevekker at sålenge man har fylt 16 år, kan man rase rundt i en båt på i underkant av 15 meters lengde med fri fart(utenom steder der det er forskrifter om hastigehetsbegrensninger) uten noe form for oppligatorisk båtføreropplæring eller sertifikat.

Noen burde systematisk gå gjennom alvorlige nattlige grunnstøtinger for de siste 5 år å se om det er noen fellesnevnere for å se om det er spesielle tiltak som kan redusere natlige ulykker. Selv om jeg er mot restriksjoner generelt er vel natlige fartgrenser innaskjærs en mulighet ??

Noen bør også krasjteste båter. Bilbransjen er opptatt av at personskader skal minimaliseres ved kollisjon. Har noen forsket på hvordan båters interiør eller skrog kan forandres slik at det blir mindre personskader når båter havner langt inne på et skjær eller kollliderer ? Vet forskerne hvorfor det er farlig å gjøre på grunn ?

Redigert av salt (see edit history)

Alle ulykker er tragiske og mange av oss opplever dessverre lignende i løpet av livet. Hvilken straff som er passende for en person som blir stilt ansvarlig for en slik ulykke vil jeg ikke våge å si noe om, for samvittighetskvalene personen må leve med resten av livet er kanskje straff nok?

I disse dager finnes det knapt noe ord eller uttrykk som beskriver den følelsen de involverte har i denne saken, ansvar eller ikke.

Selv om jeg er mot restriksjoner generelt er vel natlige fartgrenser innaskjærs en mulighet ??

Nå har vi 5-knop grense de fleste steder innaskjærs - også der ulykken inntraff. Stedet må vel kunne karakteriseres som Arendal indre havnebasseng. Problemet er ikke at man må ha f.eks 3 knop om natten for at dette skal gå bra. Problemet er at enkelte folk driter i fartsgrensene døgnet rundt.

Dette har intet med praktisk opplæring å gjøre. Praktiske ferdigheter var neppe en medvirkende årsak til ulykken. Jeg for min del har intet i mot at en 16-åring kan kjøre en slik båt. Det er ikke alderen det kommer an på, det er det man har i hodet som teller. Det aller verste er når man vet hvor farlig nattnavigasjon i høy fart er, men driter i både farer, fartsgrenser og at man utsetter andre for risiko.

Natten dette skjedde var jeg på Arendal sykehus. Politi og ambulanser og helikopter om hverandre rett utenfor vinduet mitt. Dette var nemlig ikke den eneste ulykken. På E18 ved Grimstad kappkjørte to ungdommer i hver sin BMW, med dama som passasjer. Farten var høy og det gikk galt. En sjåfør ligger livstruende skadd på Ullevål. Det er vanskelig å forsvare kappkjøring på E18, men det var nå i alle fall ungdommer det dreide seg om, ikke voksne mennesker.

Det er ikke manglende regler som er problemet.

Det er ikke manglende kunnskap som er problemet.

Det er i liten grad manglende ferdigheter som er problemet.

Det er heller ikke manglende kunnskap om risiko hverken for ungdom eller voksne.

Det hele koker ned til en eneste ting; holdninger. Holdninger til seg selv og sine medmennesker. Holdninger til lover og regler. Holdninger til livet generelt.

Så hva får folk med dårlige holdninger til likevel å holde seg på matta? Læring av bedre holdninger? Trussel om straff som svir? For ungdom er det alltid håp. En 50-åring som ennå ikke har lært? Mindre håp om bedring, helt klart.

Desverre er det ulike regler for fartsbegrensninger i dette landet. En uholdbar situasjon sett i mine øyne.

Hvem innhenter regler om fartsbegrensninger for de ulike kommuner man skal kjøre gjennom på en ferietur?

Noen gjør det, men ikke på langt nær de fleste.

Ulykken på Sørlandet vil jeg ikke kommentere. Bare si at det er tragisk at slike ulykker oppstår.

Jeg håper og tror at innføring av båtførerbevis neste år vil bedre på holdningene til de som ferdes på sjøen.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har ingen kommentar til denne ulykken - men til kontroll av fart på sjøen.

Jeg tror ikke det er lettere å begrense farten på sjøen i forhold til på landeveien. Holdningsskapende aktiviteter gir skjelden effekt dersom den ikke følges opp med konkrete virkemidler.

Antallet fritidsbåter er relativt lavt i forhold til bilparken.

Man kan i prinsippet kreve at alle fritidsbåter har AIS sender ombord som derigjennom kan gi kontroll av faktisk fart (med de begrensninger som ligger i klasse B sendere i dag).

Alternativt kan antallet kystradiokontroller økes slik at alle båter blir overvåket med radar.

På endel tyske kanaler blir man tilsnakket/får bot om gjennomsnittsfarten er for stor.

Etter hvert som antall båter med store motorer tiltar, er det ingen ting som tyder på at holdsningsskapende arbeid alene vil reduserte farten.

Jeg er i utgangspunktet redd for at innføring av obligatorisk båtføreropplæring...

At man ikke får en perfekt verden er nok sant, men kan en få redusert ulykkene med 10 % så har en i hvertfall nådd et stykke på vei.

Så hva får folk med dårlige holdninger til likevel å holde seg på matta? Læring av bedre holdninger? Trussel om straff som svir? For ungdom er det alltid håp.

Skal trussel om straff innføres, i tillegg til nåværende lover, så må det til en tilleggs regulering av lovverket, og da er vi likevel langt på vei til obligatorisk båtførerbevis og at dette må innføres. Kunne vi klart oss uten så hadde det vært det beste slik det alltid har vært med ferdsel på sjøen av lystbåter. Holdningene har til dels vært innplantet i oppveksten og da stort sett til de som har vokst opp langs kysten. Dagens situasjoner forteller oss at dette ikke lenger er tilfelle. Raskere båter medfører også større risiko for uhell når en setter opp farten i mørket. Den uheldige 50 åringen hadde nok ikke holdt samme farten inn i en dårlig opplyst tunnel med bilen og uten lysekasterne på.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Når tid

Arbeidsgruppen foreslår en gradvis innføring av ordningen. Det vil være rundt 410.000 personer som vil måtte ta båtførerprøven ved en obligatorisk ordning. For å gjøre overgangen smidig for alle parter foreslås det en gradvis innføring. Forslaget her er en obligatorisk ordning for båter over 10 meter eller med 200 HK eller mer fra 1.6.2008 (forskriften skal da være klar 01.01.2008 slik at folk får forberedt seg), større enn 8 meter og motor større enn 75 HK fra 1.6.2009 og full innføring fra 1.6.2010.

Ser jo ut som de har tenkt fornuftig om innføringen. :smiley:

Kilde:

http://www.sjofartsdir.no/no/Vis_Sjovett/O..._batforerbevis/

Det er en stor mulighet for at en obligatorisk teoriopplæring ikke vil ha den ringste effekt på antallet ulykker. Og hvorfor skulle det egentlig det? Denne ulykken skyltes f.eks. ikke manglende opplæring, så hvorfor dette snakket om teoretisk obligatorisk båtførerbevis i denne sammenhengen? Det har intet med saken å gjøre. Man trenger ikke et kurs for å fatte at man ikke skal kjøre fort i 5-knop sonen midt på natta. Er det noen som er uenige i det?

Får man bedre holdninger av å bestå et teorikurs på nett? Intet tyder på det.

Får man bedre holdninger av å bestå teorikurset til førerprøven hos biltilsynet? Intet tyder på det heller.

Når det gjelder straff, er det for øyeblikket hjemmel for å gi bøter for diverse forseelser på sjøen og fengselsstraff for grov uaktsomhet. I siste tilfelle benyttes uaktsomhetsparagrafen i Veitrafikkloven.

For å gjøre overgangen smidig for alle parter foreslås det en gradvis innføring. Forslaget her er en obligatorisk ordning for båter over 10 meter eller med 200 HK eller mer fra 1.6.2008 (forskriften skal da være klar 01.01.2008 slik at folk får forberedt seg), større enn 8 meter og motor større enn 75 HK fra 1.6.2009 og full innføring fra 1.6.2010.

Min utheving.

Var forskriften klar 1. Jan i år (ser ikke sånn ut på Sjøfartsdirektoratets sider), eller er vi inne i en forsinkelse (uten ny ferdig-dato) ?

S/Y Surprise

For alle de som melder seg på et båtførerkurs og sammen med andre medelever og en instruktør, vil få en debatt om forskjellige situasjoner som oppstår når man ferdes til sjøs. Dette fører igjen til gode holdninger når de senere skal praktisere. Og vi vet at de kan grunndelen i sjøveisreglene.

Dette gir oss en trygghet på at NOEN blir bedre båtførere. Og noen, det hjelper det. :yesnod:

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

For alle de som melder seg på et båtførerkurs og sammen med andre medelever og en instruktør, vil få en debatt om forskjellige situasjoner som oppstår når man ferdes til sjøs. Dette fører igjen til gode holdninger når de senere skal praktisere.

Intet hadde vært bedre om så stemmer, men vi har teorikurs for bil sammen med andre medelever og en instruktør. Man har en debatt om forskjellige situasjoner som kan oppstå når man ferdes på landeveien. Men fører det til gode holdninger når de senere skal praktisere? Intet tyder på det hvis man skal dømme etter den store overrepresentasjonen av ferske bilføreres bøter og ulykker.

Hvorfor det ene teorikurset skulle fungere bedre i så måte, klarer jeg ikke å se begrunnelsen for.

Siden obligatorisk båtføreropplæring ikke vil hjelpe noe på ulykkene slik som enkelte hevder så er det vel en forutseting at alle kan alt om det som er pensum her... Dermed blir disse 2 milliardene som dette skal koste i følge de lærde her på forumet som følger. Det er kun nødvendig med eksamen og den koster ca. 500 kroner (alle kan selvsagt pensumet til fingerspissene slik at kursing er totalt unødvendig og selvsagt også lærebøker, det skulle rekke til 4 millioner båtfører eksamner... visste ikke at det var så mange fullt utlærte båtførere i kongeriket engang jeg da..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mitt tips er at det eneste som virkelig vil redusere det i utgangspunktet lave ulykkestallet blant fritidsbåter, er økt antall politikontroller.

Så langt jeg har fått med meg er det utelukkende laserfartskontroller ved Smøgen/Kungshamn som har redusert farten til fritidsbåtførerne i dette området.

Holdninger er et abstrakt og diffust ord.

Det er jeg enig i Roaldbj

Når det gjelder holdninger er nok det en god ting men vanskelig å gjennomføre.

Litt på sidelinjen men det gjelder spesielt i dag da det ser ut til at fler av oss er opplært til å ikke bry seg om hva andre synes og mener om deg eller din adferd.

visste ikke at det var så mange fullt utlærte båtførere i kongeriket engang jeg da..
Så du mener at når man tar dette beviset så er man fullt utlært?

(skjønner ikke hvorfor jeg gidder å skrive dette for jeg får vel ikke svar likevel)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Så du mener at når man tar dette beviset så er man fullt utlært?

(skjønner ikke hvorfor jeg gidder å skrive dette for jeg får vel ikke svar likevel)

Fullt utlært med tanke på å bestå båtførerprøven, beklager at jeg ikke spesifiserte dette men jeg tok det for gitt at medlemmene skjønte det dreide seg om båtførerbeviset.. Jeg skal forsøke å liste opp alle forbehold neste gang slik at de som ikke er i stand til å se sammenhengen også får en mulighet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jaja, så har vi den evindelige "debatten" igang igjen, sikrere enn noe annet vårtegn. "Dekken" (noe som i min profesjonsterminologi er forkortelse for dekksgutt = førstereisgutt og uerfaren) smeller til med den samme mantraen som hver vår dukker opp i agurktida i avisene; lavere fart-lavere fart, ungdom er farlige-ungdom er farlige.

Nå har jeg vært(og er) til sjøs både profesjonellt og i fritid i 38 år, men føler det ikke særlig farlig på sjøen i fritidsbåt. Hvor er det dere bor alle dere som føler seg så utsatte? Her i ytre Oslofjord/Hvalerskjærgården har vi det da riktig bra. Det er stort sett tollere og overivrige politifolk med speilte solbriller, bart og minimalt med erfaring fra båt som utgjør faremomentene. Godt voksne på tur i Baltic'en sin kan også være skumle, da de nok mener at de i kraft av alder etc står over sjøveisreglene. Sjekk statistikken over skader og dødsfall ved bruk av fritidsbåt så ser dere at ungdom er totalt fraværende. Dette er ikke på grunn av den klossete regelen om 10 knop/10 hk (?) men pga deres raske evne til å lære. Sett dere på havna i Strømstad en dag i juli. Når de godt voksne kommer er det rene komikvelden med manøvrering og tillegging. Angående elektroniske kart er det mange selvutnevnte sjøulker ute og går. Papirkart er visst det eneste saliggjørende. Regner med at dere bruker tauverk av hamp, har båt av tre, langkikkert, loddline, patentlogg etc. Nevner bare at i kommersiell sjøfart er det fullstendig tillatt med elektr. så lenge man har to uavhengige system. Dette for å beskytte seg mot feil på det ene. Godt råd: kjøp en radar, så ser dere de eventuelle "råkjørerne" og kan vike i tide. For dere holder vel god utkikk? I tillegg til rormann?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...