roaldbj Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Spørsmålet er etter mitt skjønn så enkelt at det dreier seg om forholdet mellom ord og handling, teoretikerne vil kalle det forholdet mellom teori og praksis. Århundrer har vel vist at det er nødvendig at ord og handling må gå "hånd-i-hånd" for å få til noen effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Dette er egentlig fryktelig enkelt. Skjønner du hva du bør gjøre? Fint. Da trenger du intet kurs for å lære det. Skjønner du hva du bør gjøre, men driter i å gjøre det? Synd. Da kan intet teorikurs hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Jeg ser at det ikke er noe alternativ for meg i oppsettet til Lotus. Tydelig at dette innlegget dokumenterer mangelfull kunnskap om mennesker. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Typisk populært presseoppslag om båter, fra i dag på VG bil og motor: "Verdens heftigste RIB" "Fiskebåt for viderekomne" Det er det som er gjelder, fart og hestekrefter. Lages det snekker lengre? Alle "moderne" båter planer i dag, og holder du ikke begge hendene på "rattet" og ser ut "frontruta" kan det smelle så du mister livet. ..."fiskebåt for viderkomne" .. for noen amatører. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 (redigert) Dette er egentlig fryktelig enkelt. Skjønner du hva du bør gjøre? Fint. Da trenger du intet kurs for å lære det. Skjønner du hva du bør gjøre, men driter i å gjøre det? Synd. Da kan intet teorikurs hjelpe deg. Jeg ser at det ikke er noe alternativ for meg i oppsettet til Lotus. Tydelig at dette innlegget dokumenterer mangelfull kunnskap om mennesker. Hvilket alternativ vil du ha da roaldbj? Spørsmålet er etter mitt skjønn så enkelt at det dreier seg om forholdet mellom ord og handling, Du sier jo selv at ord og handling må gå sammen. Betyr ikke dette å drite i å gjøre det man sier? Er ikke det akkurat det samme som å vite hva man bør gjøre, men driter i å gjøre det? Betyr det i så fall at du har like mangelfull kunnskap om mennesker som jeg? Jeg bare lurer, så kan jo du forklare..... Redigert 11.Mai.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Jeg skal forsøke å liste opp alle forbehold neste gang slik at de som ikke er i stand til å se sammenhengen også får en mulighet..Takk for det Når vi først er inne på sammenhengen. Kan du forklare meg sammenhengen med et krav om båtførerbevis og at noen "kjører" i 30 knop forbi skilter hvor det står fartsgrense 5 knop? Tror du de slutter med det når de får dette båtførerbeviset i lommen? For å vinkle dette litt tilbake til hva tråden dreier seg om: Er det mange av disse ulykkene hvor føreren ikke hadde båtførerbevis eller bedre kompetanse? Finnes det ulykker hvor føreren hadde båtførerbevis eller bedre kompetanse? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Dekken Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Hvis du hadde hatt leselys nok til å lese mine synspunkter en gang "Old Timer" så hadde du nok sett at det ikke nødvendigvis er ungdommens farlighet jeg har som hjertesak men derimot uforsvarlig fart i trangt farvann i mørket. Dette har ingenting med agurker å gjøre (de er vel ikke modne enda) men med holdninger. Jeg ferdes ofte i Hvalerskjergården, har hampetau, båt av tre og...loddline, tror nok at jeg allikevel er meningsberettiget, og jeg fremholder at det er alltfor stort fokus på de forskjellige fartøyers fartspotensialer og egenskaper enn det er på sikker ferdsel og sunn fornuft. Dette gjør meg betenkt og urolig for at jeg en dag får en slik en inn i skutesia. Fartsgrenser er det jo få som holder seg til, politiet har ikke ressurser og det hjelper nok heller ikke med tvungent båtførerbevis så lenge det ikke finnes sanksjonsmuligheter andre enn straff etter at det først har skjedd en ulykke. Når det gjelder fartstid så har jeg vel så det holder, men det er vel ikke det som er saken. Sitér dette innlegget Link to post
Fugli Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Til og med jeg på 15 år og har en båt med maksfart på 30 knøp skjønner att man ikke skal råne rundt i 30+ midt i tuss mørket! jeg kjører somregel aldri i plan fart når det er mørkt!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Fugli Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Typisk populært presseoppslag om båter, fra i dag på VG bil og motor: "Verdens heftigste RIB" "Fiskebåt for viderekomne" Det er det som er gjelder, fart og hestekrefter. Lages det snekker lengre? Alle "moderne" båter planer i dag, og holder du ikke begge hendene på "rattet" og ser ut "frontruta" kan det smelle så du mister livet. ..."fiskebåt for viderkomne" .. for noen amatører. den ribben der kan gå værre^^ hehe:P hvis man lemper på 2x yamaha 350 v8. hehe:P:D men det er ikke noe påeng;) de ribene går altfor fort til den vekta uansett;) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Kan du forklare meg sammenhengen med et krav om båtførerbevis og at noen "kjører" i 30 knop forbi skilter hvor det står fartsgrense 5 knop? Tror du de slutter med det når de får dette båtførerbeviset i lommen? For å vinkle dette litt tilbake til hva tråden dreier seg om: Nå kan jeg ikke uttale meg om den konkrete saken siden jeg ikke kjenner til den annet enn her fra baatplassen, men det som er rimelig sikkert å anta er at om en person har gjennomført båtføreropplæring er at vedkommende da også har hørt om at det finnes fartsgrenser til sjøs, samt hvor man kan finne disse. Har vedkommende ikke gjennomført båtføreropplæring så er jeg desverre ikke like sikker på at vedkommene kjenner til systmet med fartsgrenser samt hvor disse finnes. Det er desverre kun et lite mindretall av fartsgrensene som er merket med skilt.. Om man velger å følge sjøveisregelen kan jeg desverre ikke uttale meg om... Jeg beklager videre at jeg ikke har forklart deg sammenhengen som du etterspørr på et detaljert nivå. Jeg kan forøvrig ikke se at jeg har skrevet et eneste ord om det du spørr om heller i denne tråden, så derfor har jeg ikke svart deg konkret på dette siden det ikke er meninger eller påstander jeg innehar eller har fremsatt. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VHF Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Det en kan gjøre er at forsikringsselskapene setter en kjempehøy premie slik at disse båtene ikke blir så attraktive. Et parradoks er aviser som ene øyeblikket skriver om hurtiggående båter, de forteller om fart og atter fart så skjer en ulykke så skriker de om holdninger. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
Marwin Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Selvsagt! Det er jo denne dobbelmoralen de tjener penger på! Dessuten: Ikke TRO på det avisene skriver. MYE av det er spekulativ løgn! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lotus Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Enig Marwin. Om ikke spekulativ løgn a la Se & Hør, så i alle fall halvsannheter og vinklinger for å selge, ikke får å gi saklige opplysninger. Sydvesten, du må jo tro at folk er veldig dumme? Hvis det ikke hadde vært 5 knop grense i et eller annet trangt sund, men man likevel kjørte her i 30 knop midt på natten, mener du da at folk uten båtførerbevis ikke skjønner hvor ekstremt farlig dette er? Det er vel også slik at selv om man tar et båtførerbevis, aner man ikke hvilke fartsgrenser som finnes rundt omkring langs kysten, men man bruker et snev av fornuft. Jeg kan selvsagt velge å drite i å være fornuftig og gjøre noe farlig og ulovlig, men jeg gjør det jo ikke fordi jeg ikke vet bedre, jeg gjør det fordi jeg driter i både regler og risiko. På samme måte kan de som valgte ufornuften før kurset konsekvent velge ufornuften etter kurset. Vi ser det vannvittig tydelig i veitrafikken. De rabiate er akkurat like rabiate etter bestått teorikurs hos Biltilsynet. Å være dum og å være ufornuftig er ikke alltid det samme. Man kan utmerket godt velge å gjøre ufornuftige ting. Ting man vet ikke er spesielt smart. Man vet hva man gjør og at det både er farlig og ulovlig, men man tar en kalkulert risiko. Hvis man vet at sjansen for å bli tatt er lik null og man vet at ulykker ikke skjer så ofte, er det for mange meget fristende å frese på både til lands og til vanns, men tro ikke for et øyeblikk at de ikke vet bedre! Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Jeg tenker litt på Autofil på TV akkurat nå og jeg skal innrømme at jeg reagerte VELDIG på fartsdiggingen der til å begynne med. Men så oppdaget jeg at programlederen har en utrolig humor og er ustyrtelig morsom. Jeg endte med å se programmet på grunn av dette og ikke bilene og farten. Jeg er fortsatt utrolig lite interessert i biler. Synes dere at Autofil påvirker negativt?, eller er det bare humor og flotte biler? Per Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Alle...selv landgrabber forstår at det er stor risiko forbundet med stor hastighet natterstid i skjærgården. Det er bare "proffene" blant oss som tror det gjelder dem. Det er ikke obligatorisk kurs som mangler. Det er heller ikke bøtlegging på solskinnsdager i poilitiets arbeidstid som hjelper på nattelige ulykker. Paradoksalt nok kan det se ut til at sjansen for å omkomme natterstid er proposjonal med hvor sjøvant og lokalkjent og sjøvant man er ..... De fleste natteulykker skjer jo på hjemmebane som feks. den ved Drøbak. Når de disse ulykkene skjer mot bedre viten er det vanskelig å se hvordan det skal stoppes...men obligatorisk båtførerbevis er ihvertfall ikke noen løsning.....muligens kan avisoppslag om ulykker vekke opp "verdensmesterne" blant oss som kjenner leden som sin egen bukselomme. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 (redigert) Sydvesten, du må jo tro at folk er veldig dumme? Hvis det ikke hadde vært 5 knop grense i et eller annet trangt sund, men man likevel kjørte her i 30 knop midt på natten, mener du da at folk uten båtførerbevis ikke skjønner hvor ekstremt farlig dette er? Nå kan jeg erindre at jeg har skrevet at noe er dumme, ei heller har jeg skrevet at folk uten båtførerbevis ikke skjønner at det kan være forbundet med stor fare å føre båten i høy hastighet natterstid. Så jeg må ærlig talt si at jeg ikke skjønner hvor du tar dette fra, men jeg kan anta at det må være fra din egen livlige fantasi. Det er vel også slik at selv om man tar et båtførerbevis, aner man ikke hvilke fartsgrenser som finnes rundt omkring langs kysten, men man bruker et snev av fornuft. Jeg kan ikke se at jeg skrev dette heller, men de som har gjennongått et kurs vet at de fartsgrenser finnes og det blir oppgitt hvor de finnes hen. Jeg har ikke peiling på hvilke fartsgrenser som gjelder lange den norske kyst, men jeg vet hvor jeg finner dem.... Jeg forutsetter også at man leser et innlegg i sin helhet og ikke ilegger folk meninger de ikke har... men det er mulig jeg stiller litt for store krav med tanke på enkelte medlemmer her... Redigert 12.Mai.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Siden obligatorisk båtføreropplæring ikke vil hjelpe noe på ulykkene slik som enkelte hevder så er det vel en forutseting at alle kan alt om det som er pensum her... Dermed blir disse 2 milliardene som dette skal koste i følge de lærde her på forumet som følger. Det er kun nødvendig med eksamen og den koster ca. 500 kroner (alle kan selvsagt pensumet til fingerspissene slik at kursing er totalt unødvendig og selvsagt også lærebøker, det skulle rekke til 4 millioner båtfører eksamner... visste ikke at det var så mange fullt utlærte båtførere i kongeriket engang jeg da.. Har du lest den rapporten som arbeidsgruppen har lagt frem? Der står det en hel del om kostnader bl.a at Sjøfartsdirektoratet må tilføres 62 nye årsverk (!) bare for å kunne utstede disse nye bevisene. Mye arting lesing der - anbefales på varme dager! Men gratis, nei det er det så absolutt ikke! http://www.sjofartsdir.no/upload/Vis%20Sjø...tførerbevis.pdf Og det tallet på 2 milliarder har vel ingen her på forumet "funnet opp", eller mener du det? Stay Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lotus Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Nå skjønner jeg deg ikke helt, Sydvesten. Jeg misforstod tydeligvis. Du mener jo faktisk at folk uten båtførerbevis skjønner at de ikke bør kjøre som svin i trange farvann, slik jeg påstod. Min feil. Fint, men hvorfor da iveren etter å sende dem på kurs? Det har jo ingen hensikt i så måte? De vet jo hva de ikke bør gjøre i henhold til det du selv sier. At de velger å drite i det de vet er jo noe helt annet? Jeg får ikke helt tak i hvorfor du da mener at kursing er tingen. Det er sikkert flere enn meg som lurer på hvorfor det er viktig å sende folk på kurs for å lære noe de kan fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Vel jeg er klar over at det koster penger, men det er fordi det er nødvendig med kursing siden bårførerne ikke kan reglene.... og dermed er båtførebevis aboslutt på sin plass slik at båtførerne lærer seg reglene... men de som iverer etter at dette ikke kan ha noe for seg må vel være av den oppfatning at det ikke hjelper med opplæring, og da tolker jeg det dit hen at alle kan reglene som gjelder for sjøfarende. Så om det da blir innført obligatorisk båtførerbevis så er det bare å avlegge eksamen uten noe form for opplæring... Jeg tror imidlertid som arbeidsgruppen at ikke alle kan reglene som gjelder til sjøs, og da blir nytteveriden stor og en kan forvente at de andre sjøfarende kjenner til regler om både hatighetsforskirfter og sjøvesiregler generelt og ikke minst sjøvett... Om de etterlever det de har lært er annen sak... Er det nødvendig med kursing av båtførere så er det vel fordi det er nødvendig siden de da ikke vil bestå eksamen og dermed ikke kan reglene... Kan de derimot reglene og innføring av båtførerbevis blir et faktum så er det bare avlegge eksamen til 500 kroner og da rekker de 2 milliardene til 4 millioner eksamner.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Kan de derimot reglene og innføring av båtførerbevis blir et faktum så er det bare avlegge eksamen til 500 kroner og da rekker de 2 milliardene til 4 millioner eksamner.. Og de 62 nyansatte i Sjøfartsdirektoratet som trengs bare for å utstede disse nye bevisene skal betales av og med hva? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Eksamens gebyret formoder jeg, så vidt jeg kjenner til så driver ikke sjøfartsdirektoratet med kursing.. Da kan det fort bli bukken og havresekken, men mulig jeg tar feil her Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avsluttet Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Kan de derimot reglene og innføring av båtførerbevis blir et faktum så er det bare avlegge eksamen til 500 kroner og da rekker de 2 milliardene til 4 millioner eksamner.. det spørs hva som bakes inn i båtførerbeviset, vhf kurs?, naturvernforbundet vil ha fritidsfiske inn i pensumet enten man fisker eller ikke. Det er vel bare typisk om dette skulle balle skikkelig på seg. http://www.batliv.com/wip4/search/detail.e...9671&c=5865 Så er det til syvende folks dumskap mot bedre vitende som kanskje kan behandles med hypnose Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Det er vel også slik at selv om man tar et båtførerbevis, aner man ikke hvilke fartsgrenser som finnes rundt omkring langs kysten, men man bruker et snev av fornuft. Jeg kan ikke se at jeg skrev dette heller, men de som har gjennongått et kurs vet at de fartsgrenser finnes og det blir oppgitt hvor de finnes hen. Jeg har ikke peiling på hvilke fartsgrenser som gjelder lange den norske kyst, men jeg vet hvor jeg finner dem.... Jeg forutsetter også at man leser et innlegg i sin helhet og ikke ilegger folk meninger de ikke har... men det er mulig jeg stiller litt for store krav med tanke på enkelte medlemmer her... Nei, du har ikke skrevet det. Jeg har skrevet det og har aldri påstått at du har skrevet det. Så det å ilegge folk meninger de ikke har, ja det virker begge veier.... Men selve sitatet: Det er det kanskje mulig selv for deg å være enig i? Kan ikke huske å ha lært på kurset hvor jeg kan finne alle mulige lokale fartsgrenser, men jeg ville nå kanskje ringt kommunen i første rekke. På den annen side spiller det liten rolle om grensen er 5, 6 eller 8 knop. Sakte fart står det kanskje bare en del steder. Da skjønner alle at de ikke skal kjøre i 20 knop. Hva er det vi snakker om her? Er de de som kjører 8 knop i 5 knop-sonen eller er det de som kjører i 20 knop? 30 knop? Å ikke vite fartsgrense og kjøre i 8 knop i 5 knop sone lager ikke de store ulykkene. Å kjøre som et svin i samme sone er mye mer farlig. Særlig om natten. Og du sier jo selv at du ikke har påstått at dustene som gjør dette gjør det fordi de ikke vet bedre. Igjen: Hvorfor sende folk på kurs for å lære at de ikke skal kjøre som svin? Nå er vi jo alle enige i at de vet det utmerket godt fra før av. Eller har jeg igjen tillagt deg et synspunkt du ikke har? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Vel de som har gjennomført et båtførebevis på en skikkelig skole vet selvsagt at reglene finnes her og man trenger ikke ringe noen steder med mindre man vil gjøre det vanskelig for seg selv.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Marwin Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Henvisningen du gir kan ikke åpnes... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.