BårdK Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 I dette tilfellet kan ikke manglende kunnskap om fartsgrenser ha vært problemet - det er særdeles godt merket med maks 5 knop og føreren var vel også lokalkjent. Når det er sagt (skrevet) kan det vel godt hende at et båtførerkurs kan påvirk holdninger i riktig retning - men jeg tror dessverre at en økning av den opplevde sannsynligheten for å få en kraftig bot for å kjøre for fort er mer virkningsfult - delvis fordi de som gir skikkelig f**n i fartsbegrensningene i dag ikke vil endre holdning på grunn av et påtvunget båtførerbevis. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Fint at fartsbegrensningene finnes på internett hos Kystverket. Men spiller det noen rolle? Grunnen til at jeg spør er at kjører man over 10 knop ser det ut som om man bryter så og si samtlige regler om sakte fart. Så uten egentlig å vite en dritt om fartsbegrensninger over hode, skjønner selv den minst opplyste at man gjør noe galt om man freser av gårde i disse farvannene. Det betyr at selv den minst opplyste ikke har bruk for et kurs for å vite hvilke fartsbegrensninger som gjelder. Vedkommende er fullstendig klar over at han bryter alt som finnes av regler når han freser av gårde i 20 knop i trange farvann innaskjærs. Er det noe du kan si deg enig i, Sydvesten? Sitér dette innlegget Link to post
Grizzly Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 (redigert) ...samvittighetskvalene personen må leve med resten av livet er kanskje straff nok? Jeg skal heller ikke gå inn på hvilken straff denne mannen eventuelt fortjener, men... Straff er ikke bare for å sette vedkommende til rette. Straff er viktigere for å forhindre andre i å gjøre det samme. Samvittighetskvalene hjelper ikke forebyggende på andre potensielle uaktsomme førere. Jeg ser båtførerbeviset velkommen uansett, men jeg tror det får best virkning dersom det kan fungere tilsvarende som førerkort og kan inndras ved uaktsom kjøring. Almennheten frykter rettighetstap langt mer enn bøter. Rettighetstap straffer også "likere", enn forenklet forelegg som straffer svært forskjellig fra person til person. Dersom et slikt båtførerbevis kombineres med fornuftige regler, som begrenset hastighet om natten, tror jeg det kan være virkningsfullt. Dersom man risikerer å miste "båtlappen" (feks 20kn hvor makshastigheten er 10kn om natten) tror jeg det er mange som tenker seg om en ekstra gang. Skal det være rettighetstap bør det være for minimum et år, og strekke seg til 5 år eller mer. Rettighetstap må ikke sitte altfor langt inne. Rettighetstap kan også kombineres med bøter, og mindre overtredelser straffes med bøter slik det er i dag. I værste gjengangstilfellene bør man miste retten til å føre båt for alltid. På sjøen er sjansen for å bli tatt er veldig lav, dermed bør straffereaksjonen være tilsvarende større for å få en virkning. Men aller helst, mer Politi på sjøen. Fengsel kan også brukes (men selvfølgelig bare i de groveste tilfellene). (For å trekke en liten parallell til et annet område: Tyvjakt på storvilt gir i de aller fleste tilfellene tap av retten til å jakte. Minimum 1 år, ofte mellom 2 og 5, og i de værste tilfellene for alltid. Nå høres kanskje ikke dette så ille ut, dersom man ikke jakter, men bare tenkt dere dersom det var båtlappen som hang i en tynn tråd.) Redigert 12.Mai.2008 av Grizzly (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Grizzly. Dette bifaller jeg fult ut. Og slik som utviklingen går innen elektronikken så er det ikke lenge før noen har en duppedit (svartboks / ferdskriver) som vil avsløre vår oppførsel på sjøen. Er jo forbasket at noen få skal klare å ødelegge forholdene for alle andre, men slik det har utviklet seg i de senere årene så må noe gjøres for å få bukt med uvesenet. Når obligatorisk båtførerbevis er innført kommer det sikkert resurser til å øke kontrollen i de verste områdene. Siden motstanderen mot beviset påpeker at det er fornuften / ikke fornuften, som kan regulere dette uvesenet er jeg fristet til å si at et "sertifikat" bør innføres for alle typer båter med hk større enn 5. Lengden på båten er uvesentlig i og med at mange små båter også kan gjøre stor skade på personer. Hadde en episode her i fjorden i forfjor hvor båten - en 15 foter - med 50 Hk forårsaket et stygt "nesten" uhel hvor personer var innblandet. Heldigvis gikk det bra. Føreren var over 60 og erfaren på sjøen og en skulle tro at personen viste hva som kunne skje med en slik båt og med de kreftene den utøvde. Hva hadde skjedd i dagens situasjon hvor personen ikke innehar noe bevis på sine kunnskaper ? Hva hadde skjedd om obligatorisk båtførerbevis allerede hadde vært innført ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Alvito Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Da jeg har bodd i byen i 12 år med båt og hatt mange passeringer i dagslys og mørke på nevnte ulykkes-sted så har jeg følgende betraktninger: På grunn av bebyggelse over alt i Galtesund blir det mye lys som ødelegger nattesynet og gjør stakene vanskelig og se. Ferdspraksis i Galtesund er planingsfart på mindre båter, men ikke mot Tromøysiden. Indre havn defineres i linje fra Skilsøpynten til Kulltangen. Så vidt meg bekjent, nevnte skipper var godt kjent i leden. Det er veldig mange i denne tråden som tar sterke ord i sin penn vedr. denne tragiske båtulykken. "Etterpåklokskap er en eksakt vitenskap" og det er mange som bedriver den slags i dette forumet. Jeg synes påtalemyndighetene må få gjøre sine betraktninger så får vi se hva som måtte skje. denne type ulykker kunne skje "hvem som helst" bare ikke enkelte medlemmer her som sikkert aldri har foretatt et eneste "lovbrudd" på sjøen. 5 knops fartsgrense som enkelte her hevder er "på tide" er etter min mening en vits i og med at de aller fleste båter over en viss størrelse går fortere bare de slår inn giret p.g.a. fysiske deplasementslover som ikke byråkratene tenker over.. Det er også noe som kalles styrefart og jeg vil se de som seiler/kjører inn ved Møkkalasset fyr (øst for Tromøya) i dårlig vær og holder seg under 5 knop, for du er jo under 100 meter fra land....uansett hvor du ferdes i dette området. Selv seilbåter vil bryte 5 knopsregelen med god margin, skal de bøtelegges også? Kanskje en noe mer ydmyk tone i "hylekoret" på båtplassen? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Alvito, denne ulykken ville aldri ha skjedd, hvis fartsgrensen var blitt overholdt. Og 5 knop fartsgrense inn Galtesund har det vært i en liten evighet. På grunn av bebyggelsen over alt i Galtesund blir det mye lys som ødelegger nattesynet og gjør stakene vanskelig og se. Nettopp av den grunn er det i særklasse viktig å overholde farstgrensen om natten. Man ser jo ikke en dritt! Riktignok kan man også kræsje i 5 knop, men det får ikke på langt nær slike konsekvenser. I sommersesongen yrer det av alt fra joller til meget store båter inn og ut Galtesund. Man kjører inn og ut om hverandre på begge sider og det gjøres manøvre på tvers av ymse båter. 5 knop er helt på sin plass selv om mange kjører i 7-8 knop. Det er ikke mange som kjører fortere annet enn en og annen jolle. Å kjøre en RIB nattestid i dette smale sundet og spesielt inn mot Tromøya slik at staken man kræsjer med går omlag halvannen meter inn i båten, tyder på meget stor fart. I mørket i dette trange farvannet, med strølys og meget dårlig sikt, kan slikt bare karakteriseres som galskap. Går det bra, så går det bra, men går det galt gjør farten at det kan gå veldig galt. årsaken til skadeomfanget er farten og farten alene. Og vi vet at farten har vært stor. Og når det går galt for en skipper som deg bekjent var godt kjent, kan det gå galt for hvem som helst. Vi snakker ikke her om innkjøring fra retning Møkkalasset og inn Galtesund. Vi snakker om innerst i Galtesund langs den trange og utsatte Tromøy-siden. Det er vel bare 200 meter, så er man inne i pollen. Man kjører ikke som et svin her. Man gjør det bare ikke. Og slettest ikke midt på natten i mørket med strølys og dårlig sikt og sorte jernstaker stikkende opp rundt omkring. Galskap! Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 (redigert) At "de fleste båter går fortere enn 5 knop bare de setter gearet i forover" er med respekt å melde tull og sprøyt. Jeg forstår ikke hvordan noen i det hele tatt kan tenke på og forsvare eller argumentere for at det er greit å holde slik fart inne i lukket farvann UAVHENGIG av en eventuell fartsbegrensning på stedet. Enhver med bare et snev av fornuft og ansvarsfølelse fatter vel at i mørke og usiktbart vær skal fart reduseres til sikker fart og oppmerksomheten skal skjerpes. Det er ikke påbudt å holde 5 knop i soner med slik fartsbegrensning. Hvis man har så veldig dårlig tid bør man vel starte litt før. Det virker som en god del motorbåt førere tror de fremdeles kjører bil når de er på sjøen. Det er ikke det samme. fysikkens lover setter visse begrensninger i vann. Man kan ikke svinge like fort bort fra hindringer, eller stoppe på samme korte distanse. Er fullstendig for obligatorisk båtfører utdannelse også aller helst med praktisk utsjekk, samt organisering av kystvakt på samme måte som kustbevakningen i Sverige. Ta en titt på denne: http://kanal5.se/web/guest/380 mange gode filmer om deres virke og innsats. Redigert 15.Mai.2008 av Dekken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Med SLIKE holdninger er det ikke rart at ulykker skjer... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Frivakten Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Helt enige med de som påpeker den høye andelen med bilkjørere på fjorden. Kanskje de kunne få lov til drive med øvelseskjøring de par første årene. Påkrevet er da ; et stor hvit flagg bakpå med en stor rød L og blink- og stopplys. Men blir andelen bilførere på vannet høy nok, vil nok sjøveisregelene etterhvert vike for veitrafikkloven. Tut og kjør. Og hvis folk ikke gidder å skjønne et regelverk, da krever folket at den endres slik at den passer. Det er derfor vi har politikere? Analogt er endring fra frie markedplasser hvor både kjøper og selger har sine respektive plikter og ansvar, til reguleringer som hemmer markedene for å beskytte den ene parten. Da den ene parten ikke klarer å ta et ansvar, blir loven endret slik at motparten får hele ansvarsbyrden. Den svakelige parten i dette tilfellet kalles gjerne forbrukeren. Ergo er forbrukeren en nolldus som egentlig skulle vært umyndiggjort for lenge siden. Mitt forslag er å innføre et totalforbud mot bruk GPS. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
hifo Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 hvis man plutselig fjernet alle verdens båter fra vannet. ville vannstanden synke da??????? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Nei, men tenk så gøy for alle bavaria eiere som kan seile alene rundt på sjøen (Dette er et forsøk på en SPØK) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 hvis man plutselig fjernet alle verdens båter fra vannet. ville vannstanden synke da??????? La oss prøve! Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Nei, men tenk så gøy for alle bavaria eiere som kan seile alene rundt på sjøen (Dette er et forsøk på en SPØK) Det rinner meg i hu anekdoten om hesten og eselet som sto i veikanten og gresset. Så kom det en Lada kjørende forbi. "God morgen Bil" sa hesten, høflig som alltid. Da begynte eselet å gråte. "Hva i huleste er det du geberder deg for?", spurte hesten. Eselets gråtkvalte svar var : "Du kaller aldri meg for en hest". Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) hvis man plutselig fjernet alle verdens båter fra vannet. ville vannstanden synke da??????? Interessant spørsmål; men ville ikke vekten av alle båtene presse landmassene nedover og at vi derfor får en landsynkning og vannet ville stige. Men på den annen side ville jo ikke havet fått ny tilførsel av bla. septik. Hva med fiskene da. Uten fiskebåter ville de jo forbli i vannet og vil sannsyligvis formere seg så villt at vannet vil sikkert stige så mye at Glomma renner nordover og utløpet ville bli i Skibotn. At en ny Jenitsei eller Lena i Troms ville snu Golfstrømmen, er jeg overhodet ikke tvil om. Men om det blir kaldere eller varmere, det har jeg ikke tenkt på ennå. Redigert 16.Mai.2008 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
hifo Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 hva hvis vi fjerner alle bavariakjølene fra bunnen da? slike mengder må vel gjøre til at vannet synker? ( rå latter ) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lotus Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Da var fyren dømt til 60 dager ubetinget fengsel. Ganske rimelig for å ha kjørt i fylla og gjrovt kvestet en 19-åring for livet. http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/article654922.ece Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 "Med 0,88 i promille og stor fart kolliderte han med en jernstake..." "... sterke allmennpreventive grunner for at det måtte reageres med ubetinget fengsel ..." Det er vel lite håp om at folk vil drikke mindre og kjøre langsommere i den kommende sesongen bare fordi én person var "uheldig". Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 (redigert) Enig i at det ikke er så mye håp. Men hva med straffen? Hvis man får 60 dager pallesnekring for å kjøre som et svin i stummende mørke i 5-knop sonen, godt påvirket av alkohol, og så kvester noen for livet og skader andre, men uten varige men, betyr jo det at det er ganske fritt og lav risiko. I praksis er det slik at når en ulykke som dette gir 60 dager, betyr det at alle de mindre alvorlige ulykkene, ender opp med en bot og kanskje noen dager betinget straff med 2 års prøvetid. Tross alt var denne ulykken forårsaket av ekstrem uansvarlighet av en som visste bedre men valgte å drite i alle andre enn ham selv. Og tatt i betraktning når blodprøven var tatt og sikkermarginen som trekkes fra, betyr dette at fyren var temmelig påseilet da han startet båten for å hente ungdommene. Med 0,15 promille forbrenning pr time er dette enkel hoderegning og ingen påstand. Temmelig påseilet og uten respekt for hverken mørket, eller fartsgrensen, kjører man som et svin innover Galtesund. Kombiner dette med alvorlig personskade som resultat, så vet de fleste at de kan tøye strikken i særklasse langt før det blir snakk om ubetinget fengsel. Og siden 60 dager egentlig er 40 dager effektiv soning, ja så svir det langt fra så mye som det burde. Han har betalt 100.000 i erstatning til skadelidte men selv om forsvaret påpekte at dette måtte føre til mildere behandling, var heldigvis ikke retten enig.(EDIT: Jo det var formidlende å betale litt for seg i etterkant. Greit å vite.) Summen burde etter mitt syn vært tidoblet, men det blir den kanskje når forsikringsoppgjøret er endelig i havn og selskapet begynner på sitt regresskrav. Han har ødelagt livet til en nå 20 år gammel ungdom som fortsatt, nesten et år senere, er til behandling og sliter med skadene hver eneste dag. heldigvis ikke min datter, tenker nok mange, men hva hvis det faktisk var din datter eller nevø eller familie? For å avskrekke folk fra slik grov overveid uaktsomhet, trenger man avskrekking. Er rettens dom avskrekkende?Bør det å betale skadelidte være formildende eller rett og slett bare rett og rimelig? Her er ytterligere en link om saken: http://agderposten.no/article/20090313/LOK...1021/ABONNEMENT Redigert 14.Mars.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Jeg har aldri likt fart, hverken på land eller til sjøs. Har tilbrakt alle mine somre i diverse snekker - og har definitivt inntatt min del av alkoholholdige drikker mens jeg har kjørt. Tok meg laaang tid å lære at det ikke lønner seg å kjøre båt i fylla. Har aldri skadet annet enn egen båt, men det har kostet meg noen lapper å fikse opp i ting. Det som bekymrer meg er at "nykommerne" ser ut til å mene at de kan gjøre det samme i fartsuhyrer. Deres lærekurve blir mye mer dramatisk enn min - og dessverre tror jeg at mange liv vil gå tapt før vi innfører fornuftige regelverk for småbåtene. Hvorfor skal det tillates at båter kjøres i 30 knop innaskjærs i det hele tatt (ref de foreslåtte fellesreglene for agder kysten med 5 knop inntil 100m fra land - deretter 30 knop???) Folk må få lov til å kjøre fort men det mener jeg passer kun utaskjærs, og evt i dedikerte områder. Videre mener jeg at de som bryter fartsgrenser så grovt som her skulle bli fratatt sitt redskap på lik linje med de som avfyrer et våpen! Det er like fordømt farlig, og det blir jo latterlig med 6mnd dom og 4mnd i fengsel for slike grove overtredelser som i denne saken. Meget mulig at angrer dypt og inderlig, både at han drakk, og at han tøffet seg for ungdommene med kjøringen sin - Men det hjelper hverken de døde eller deres etterlatte! Avskrekkende effekt er ett av insentivene for i det hele tatt å ilegge straff - denne saken beviser at myndighetene og rettsvesenet ønsker fri fart og fyll på sjøen. Har man råd til RIB til halvmillionen+++ bør man ikke slippe så billig som i denne dommen. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
puddingen Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Stakkars folk,bare tapere i denne leie saken.Men det medfører et voldsomt ansvar å kjøre fort til vanns.Full og i tilegg mørkt... Hva tenkte han på/med?? Huff. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Ved nærmere ettertanke har jeg nå helt ut (i meg)resten av xo`n og skal en tur ut i garasjen for å høgge noen digre høl med joikesverdet mitt i den skummle rib`n som står der. Hah! nå ska du få ditt du morderiske..... Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 (redigert) Trist sak dette. Om mannen må sitte i fengsel i 60 dager er nok ikke det verste for ham. Det er nok verre at han har kvestelse av en 19 åring på samvittigheten. Det glermmer han aldri. Han har fremtiden bak seg. Verre er det at en ungdom har fått kraftig forringet sin fremtid grunnet uaktsomhet. Jeg oppfordrer alle til å formane til fornuft, uansett om det er til vanns eller lands. Holdningsskapende aktiviteter er det eneste som hjelper i det lange løp. Jeg og du har et ansvar for dette - det er lov å bry seg. Redigert 14.Mars.2009 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 kjøre som et svin i stummende mørke i 5-knop sonen, godt påvirket av alkohol, Hvor kommer dette fra? Kjøre som et svin - det må være det samme som å råkjøre, men har det fremkommet noen påstand om det? Stummende mørke. Jeg kan ikke tenke meg det området som stummende mørkt, under noen omstendighet og i hvertfall ikke i mai måned før midnatt. Godt påvirket av alkohol 0,88 0/00 altså 0,08 promille over grensen. Det kaller jeg så vidt over grensen. Rart hvordan enkelte ønsker å krise maximere. Som oftes er det en skjult agenda som ligger til grunn og som oftest ikke har noe med saken å gjøre. Slik jeg ser det. Han fraktet passagerer, som han sikkert hadde gjort mange ganger før, i mørket, etter å ha drukket litegrann mer enn han skulle og var så uheldig at han traff en jernstang. Dette er seff bare spekulering fra min side. Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Enig i at det ikke er så mye håp. Men hva med straffen? Hvis man får 60 dager pallesnekring for å kjøre som et svin i stummende mørke i 5-knop sonen, godt påvirket av alkohol, og så kvester noen for livet og skader andre, men uten varige men, betyr jo det at det er ganske fritt og lav risiko. Temmelig påseilet (Med 0,88 i promille) og uten respekt for hverken mørket, eller fartsgrensen, kjører man som et svin innover Galtesund. Hallo!! Dette var vel å ta i. Må bare minne om at for få år siden var det lov å kjøre bil med 0,79 i promille. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Dette er det mørkeste stedet i indre Galtesund, midt mellom Hisøy og Tromøy, staken var en fast jernpåle som ikke var merket med noe annet enn selve pålen, kort tid etter ulykken ble denne pålen merket med refleksbånd. Dette er veldig kjent område for meg ettersom vi har hytte i umiddelbar nærhet, feilen han gjorde (bortsett fra fart og promille) var at han ikke fulgte hovedleien, det er vanligvis ikke noe problem for en RIB som han kjørte men han traff pålen fordi han gikk litt langt mot styrbord, dette er en vanlig seilingsrute i Arendal. Han var max uheldig med hvor han traff ettersom han kunne passert på begge sider av denne pålen uten å treffe noe som helst. Konklusjon: Ikke prøve å være hjelpsom når du har inntatt alkohol, det koster mer enn det smaker.......... Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.