Jump to content

Ryfylke friluftsråds "friområder" ikke for alle lengre?

LTKH

Recommended Posts

Hei, Vet det har vært skrevet om dette før men blir så engasjert at jeg må be dere om råd og veiledning.

Saken: Rogaland friluftsråd har laget til en masse brygger i det forskjellige friområdene som de disponerer.

Det som har skjedd de siste årene er at vi har fått større og større båter, og det er mange som går direkte inn i båtlivet med stor båt.

Det som veldig ofte møter en når en en fredagsettermiddag endelig har kommet seg fra jobb og kommet seg innover er følgende:

Noen tar seg tidlig fri og drar innover og legger (ofte store seilbåter) seg longside på bryggene og når vi andre kommer og spørr pent om og få ligge på brygga ber en oss dra en annenplass sitat: "vi venter på noen andre seilbåter"

En brygge som lett rommer 4 30fots båter longside (2 på hver side) samt vi kan legge fint 2 båter utpå på hver av de ,okkuperes så av to store seilbåter som viser 0 vilje til og vise imøtekommendhet og ønske velkommen. (Dagens eksempel er hentet fra Børøy holmen). Dermed "okkuperer" 4 voksne mennesker en flott holme som 6 30fots båter med unger, hund, papegøyer osv osv kunne kost seg på.

Disse menneskene med seilbåt har sef førsterett da de var der først, men det må da kunne gå an og vise litt velvilje og gi plass etterhver som folk ankommer den offentlige brygga?

Hva sier Dere?

Har selv tenkt og sende en henvdelse til friluftsrådet med annodning om at en skilter at en skal fortøye med baug eller hekk inn mot kai på friluftsrådets kaier slik at flere får plass. (bruke dreggen altså)

Det er vel bare å legge ut fendere og legge seg longside utenpå de som ligger der fra før. Det er i allefall slik det gjøres østpå... men om det er slik vestpå skal jeg ikke ha noen mening om...

Det med å forsøke å holde av plasser er en uting etter mitt syn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

På Romsaøyene i Sunnhordland har de satt opp skilt med fortøyningsanvisning.

Der skal man ligge med anker og baugen mot bryggen eller berget. (masse fortøyningsbolter)

Er det lite folk fortøyer vi longside, men det er jo en selvfølge at man gir plass til flere om det behøves.

Friområde er ikke privat, og må vel gå an å dele på.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Disse menneskene med seilbåt har sef førsterett da de var der først, men det må da kunne gå an og vise litt velvilje og gi plass etterhver som folk ankommer den offentlige brygga?
Om de har fortøyd longside og ikke brydd seg om anvisningene om å legge baugen inn (som står på svært mange av friluftsrådets brygger i Ryfylke) så har de etter mitt syn ikke så veldig mye førsterett på noe som helst. Disse bryggene er å betrakte som offentlig kai og det er egentlig bare å fortøye utenpå så sant dette ikke skader eller er til fare for den andre båten.

Problemet er vel at det ikke er så veldig trivelig å presse seg på når en gjeng har "rottet seg" og ikke bryr seg om å være imøtekommende til de som kommer etterpå. Synd at det skal være slik, men som en del andre har pekt på så er nok kulturen på sjøen i "utvikling"..

Ryfylket har så utrolig mange perler at det er plass til alle. Jeg gidder ikke å irritere meg.

På Rossøy er bunnen så løs at mange ikke klarer og ligge for dregg, her har jeg flere ganger ligget utpå andre båter. .

De eneste som er skeptiske er dem i nyere motorbåter. Har aldri hatt problemer med seilbåtene. Men det er selvfølgelig fordi jeg er seiler selv. (At det er en liten usynlig krig mellom seilbåter og motorbåter må vi bare innse :lol: )

Hvis det er fylt med 40fots motorbåter glir jeg lett forbi til neste perle. For dem spør jeg ikke en gang..

Men jeg tørr påstå at det er et lite problem, jeg gidder hvertfall ikke å irritere meg.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Hvilke av friluftsrådets brygger har anvisning om å fortøye med baugen mot brygga?

Vi frekventerer ikke så mange av dem, men kan ikke huske sist jeg så noe slikt. På Vadholmen var det slik før, men ikke nå lenger.

En ting som ikke blir satt pris på fra friluftsrådets side, er at 'alle' fortøyer med flere meters avstand til neste båt (men ikke mange nok meter til at det er plass til en båt imellom). Dette er forøvrig en sann plage i alle havner med longside fortøyning.

At man får båter i passende størrelse langs egen skuteside må man selvfølgelig akseptere, eller finne seg en annen plass selv. Å holde av plass til kjente? Utenfor egen båt kanskje, men ellers har vel dette aldri vært akseptert.

Mente jeg har sett dette skiltet på mange av plassene. Jeg er helt sikker på at det står/(sto?) skilt på Rossøy (er lei flått så det er en stund siden jeg har vært der). På Søre Børøyholmen mente jeg også at det sto slikt skilt. Jeg har dog til gode å se at det etterleves så veldig ofte. På Vadholmen har det vært vanlig å ligge baug inn som nevnt over, har heller ikke sett noe skilt der nei. Mulig jeg må moderere "svært mange" til "noen få utvalgte" eller "nesten ingen" :lol:

Det er jo ikke noe problem om det kommer en gjeng og legger seg longside, så lenge de legger seg longside på hverandre. Men det er vel heller skjelden.

Redigert av Fantino (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...