Jump to content

Problem med Mercury V6 240 EFI


fiskebat

Recommended Posts

Starter ikke , virker som den ikke får bensnin .

Begynte å fuske litt , ble vanskelig å starte og kuttet etter hvert helt ut.

Har Satt i nye plugger, gnistrer bra (ikke nødbluss)

Har kontrolert bensin pumpene ,alle 3 , ca 5kg målt ut fra høgtrykkspumpa.

Har kontrolert sleide bryteren , ser ok ut.

Tror det er strømmen til injektorene som mangler og jeg vet/forstår ikke hvorfor.

Får time hos Mecury om 14 dg , da har jeg en uke igjenn av ferien så om noen har noen gode tips har det hvert flott å fått den igang igjen litt tidligere.

Link to post

tillegsoplysninger.

 

Det har hvert fabrikkfeil på denne serien, mine kunnskaper i Engelsk gjør at jeg ikke forsto dette helt :

 

http://www.uscgboating.org/recalls/recalls...aspx?id=040019T

 

Har begynt å demontere , har oppdaget at det står kostant strøm på dysene , så her er hvist trolig en eller flere komponenter som må byttes ut ?

 

 

..............xxxxxx..........!!!!!% (sensurert )

Link to post
Det har hvert fabrikkfeil på denne serien, mine kunnskaper i Engelsk gjør at jeg ikke forsto dette helt :

 

http://www.uscgboating.org/recalls/recalls...aspx?id=040019T

 

Har begynt å demontere , har oppdaget at det står kostant strøm på dysene , så her er hvist trolig en eller flere komponenter som må byttes ut ?

 

Den linken din ledet til et Bombardier produkt ??? Mercury er jo konkurrenten... feil link eller :confused:

 

Har ikke mye kjennskap til de nyere Mercury modellene og da spesielt ikke EFI modelene, MEN på mange modeller SKAL det være konstant 12+ til dysene....switchinga foregår på - siden......en annen sak... hva har du målt med ?? er dette instrumentet kjapt nok til å registrere pulsene ( snakke om noe få ms her ).

 

Skal du måle noe på dysene bør du prøve å måle + og - på dysa ( mens du drar motoren på starteren ), ikke sikker måle apperatet får noe utslag på volt men muligens noe på frekvens ( hvis du har noe slikt )

 

Starter ikke , virker som den ikke får bensnin .

Dette passer ihvertfald ikke inn i resten her, hvis dysene skulle stått oppe ville motoren druknet i bensin.

 

Har du sjekket om du har god bensin helt frem, forverringa kan tyde på noe krøll her ( ekstra tank med fersk bensin + drenering av det som er i systemet kan gi svar )

 

Andre ting.....

  • Alle ledninger er sjekket ?( koblinger demontert/montert )
  • Alle ledninger på plass ?
  • Ingen alarmer/feilkoder ?
  • Byttet eventuelt sjekke diverse filter ? ( enkelt filter tettes hvis det kommer vann i bensinen )
  • Noen forandringer gjort på det elektriske systemet ombord ?

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Den linken din ledet til et Bombardier produkt ??? Mercury er jo konkurrenten... feil link eller :confused:

 

Har ikke mye kjennskap til de nyere Mercury modellene og da spesielt ikke EFI modelene, MEN på mange modeller SKAL det være konstant 12+ til dysene....switchinga foregår på - siden......en annen sak... hva har du målt med ?? er dette instrumentet kjapt nok til å registrere pulsene ( snakke om noe få ms her ).

 

Skal du måle noe på dysene bør du prøve å måle + og - på dysa ( mens du drar motoren på starteren ), ikke sikker måle apperatet får noe utslag på volt men muligens noe på frekvens ( hvis du har noe slikt )

 

 

Dette passer ihvertfald ikke inn i resten her, hvis dysene skulle stått oppe ville motoren druknet i bensin.

 

Har du sjekket om du har god bensin helt frem, forverringa kan tyde på noe krøll her ( ekstra tank med fersk bensin + drenering av det som er i systemet kan gi svar )

 

 

Arne Kjetil

 

Det var nyttig opplysning dette med strømmen på dysene , hvilket apperat kan jeg kjøpe for å måle /se om de åpner.

Tror problemet er att de ikke åpner og at det er noe feil med disse dysene (linken over)

Har 4-5kg besintrykk frem til dysene og god gnist på pluggene.

 

Mercury produserte disse motorene (Powerhead) for Seadoo som er helt like/ de samme som 240 efi utenbordsmotoren , med CE godjenning for eksport til EU.

Muligens de bruker ei anna veiv på powerheaden til jet utgaven som nå både Rotax og Mercury blir erstattet av E-Teck motorene.

 

Seadoo prøvde ei stund med 2 Rotax motorer men gikk over til med Mariner/Mecury motorer.

Alså dette er en utenbordsmotor som er plasert innenbords og har jet pumpe i stedet for propell.

Maskinrommet er ganske lite.

Motoren er en heloverhalt 2001 mod som som ennå går på 4% ( i slutten på innkjøringsperioden)

Var litt uheldig og kom opp i 45 knop , men det er på lavt turtall og ved kaldstart den ble vrangere og vrangere.

Ikke fått ett eneste "puff" fra den på ny pluggene

 

 

Ny hjerne ?

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Muligens de bruker ei anna veiv på powerheaden til jet utgaven som nå både Rotax og Mercury blir erstattet av E-Teck motorene.

 

Seadoo prøvde ei stund med 2 Rotax motorer men gikk over til med Mariner/Mecury motorer.

Alså dette er en utenbordsmotor som er plasert innenbords og har jet pumpe i stedet for propell.

 

Ok ny lærdom dyttet på plass :smiley:

 

Men:

THROTTLE BODY CORROSION THAT MAY RESULT IN STICKING THROTTLES IN EITHER THE OPEN OR CLOSED POSITION

Feilen gjelder IKKE dysene, men selve gass spjeldet som ved korrosjon KAN låse seg i enten åpen eller lukke posisjon .

 

Har som sagt ingen erfaring med nyere motorer, men vet Mercury har egne diagnose apparater til disse motorene .

hvilket apperat kan jeg kjøpe for å måle /se om de åpner.

Er mulig du kan kjenne på de med fingrene mens du drar motoren på starteren, tror du vil kjenne et lite knepp når den åpner/lukker.....

 

men det er på lavt turtall og ved kaldstart den ble vrangere og vrangere.

De fleste innsprøytnings motorer har egne kald start programmer, disse blir som oftest aktivert av motorens temperatur....

 

Sjekk over sensorene, du har antagelig:

TPS > Throttle Position Sensor, som oftest et potmeter som varierer med posisjonen på gassen ( litt usikker på riktig måle metode ).

MAP > måler vakumet i innsuget ( etter spjeld )( slange ifra innsug til "hjerne" )

Luft og motorens temperatur følere ( resistor som variere med temp

 

Dysene kan muligens testes hos et godt utstyrt bilverksted, TROR de er av typen Bocsh....

 

Arne Kjetil

Link to post
Ok ny lærdom dyttet på plass :smiley:

 

Er mulig du kan kjenne på de med fingrene mens du drar motoren på starteren, tror du vil kjenne et lite knepp når den åpner/lukker.....

 

 

De fleste innsprøytnings motorer har egne kald start programmer, disse blir som oftest aktivert av motorens temperatur....

 

Sjekk over sensorene, du har antagelig:

TPS > Throttle Position Sensor, som oftest et potmeter som varierer med posisjonen på gassen ( litt usikker på riktig måle metode ).

MAP > måler vakumet i innsuget ( etter spjeld )( slange ifra innsug til "hjerne" )

Luft og motorens temperatur følere ( resistor som variere med temp

 

Dysene kan muligens testes hos et godt utstyrt bilverksted, TROR de er av typen Bocsh....

 

Arne Kjetil

 

Skvetta litt besin innpå sylindrene og den fyrte da og gikk nonen runder på den besinen , men dysene åpner ikke .

 

Tror nå mere og mere at det er motorens hjerne som er for dårlig (ikke min) , dyr sak.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...