Brum Startet 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2004 Grønn som jeg er i motorbåtverdenen drister jeg meg frempå med et spørsmål som kanskje er åpentlyst for mange, men som er komplett uforståelig for meg :-) I båten min sitter det visstnok en B30. Hva er forskjellen på en B30, BB30, AQ170 og nå leste jeg akkurat om BB170? Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Jeg drister meg til å forsøke å svare på noe jeg egentlig ikke har greie på: Min forståelse er at B30 er en Volvo bilmotor, 6 sylindret sådan. AQ170 er Volvo Penta utgaven som er samme motor men i marinisert versjon. De andre versjonene du nevner har aldri jeg hørt om. Jeg har en AQ 200D som er en Volvo Penta utgave av GM 305 som igjen sitter i et utall biler. Hvis dette er helt på jordet, får vi nok snart beskjed ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Alle Volvo Pentas bensinmotorer med drev ble levert som en "pakke" under bokstavene AQ. F.eks. AQ 130, AQ 170. Grunnlaget for motordelen var en av Volvos bensinmotorer, f.eks en B-20 eller en B-30. Hvis noen sier at et sitter en B-30 i båten, er ikke dette feil, men heller ikke riktig. BB betegnelsen ble benyttet på de av marinemotorene som var montert med gear, og ikke drev. Motorgrunnlaget var det samme, altså f.eks. en B-20 eller en B-30. En AQ 170 er altså en marinisert B-30 Volvomotor levert med drev. En BB 170 er en marinisert Volvomotor levert med gear. Begge under betegnelsen VP (Volvo Penta). Mange er ikke klar over disse betegnelsene, og bruker derfor, feilaktig, bilbetegnelser. Vær bare oppmerksom på at det er få igjen av disse original motorene. De fleste som eksisterer i dag er konverterteoverhalte bilmotorer som har fått påmontert mariniseringsdetaljene. Her er det viktig å vite hva man gjør. En bilmotor og en båtmotor har ganske så mange forskjeller. Bl.a fordeler, kamaksel, manifold, forgasser, termostat etc. Her er en link med oversikt over VP BB motorer: http://www2.volvo.com/volvopenta/global/en...engine/inboard/ Her en link til AQ motorene: http://www2.volvo.com/volvopenta/global/en...ine/sterndrive/ mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
jan Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Motorer som stammer fra 3 literen fra volvo(b30)..kom med fler betegnelser AQ165A..AQ170A..AQ170B..OG 170C Tror at forskjellen på disse er årsmod.og forbedringer,mener å huske at de er forskjellige forgassere etc.. jan Sitér dette innlegget Link to post
Brum Svart 18.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 Takk for stor hjelp. Det ser ut som om jeg kan påberope meg å være innehaver av en AQ 170! Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 18.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 Henger meg på denne tråden... Hvis B30 = AQ 170 hva er da B20??? Kan ikke ut fra linken se at B20 står nevnt. Trenger jeg nye briller??? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 18.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 ... for B20 er for bil..... og MB, BB eller AQ for båt...... MB tror jeg står for Marin Bensin Så det er nok ingen rene B20 i båtene....forhåpenligvis.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Marna Svart 18.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 Henger meg på denne tråden... Hvis B30 = AQ 170 hva er da B20??? Kan ikke ut fra linken se at B20 står nevnt. Trenger jeg nye briller??? Hvis du leser mitt innlegg lenger opp, så ser du at B-20 i marinutgave f.eks heter AQ 130. B-20 motoren var utgangspunkt for MB 20B (parafin), BB 105115 A B og C, AQ 105A, AQ 115 A B og C, og AQ 130 A B C og D. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Sydvesten Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Morsomt å lese litt motor historikk, den første båten jeg hadde var en Furuholmen plattgatter 23 fot fra slutten av 50 tallet. Denne hadde en VP B14 motor i med gear. Denne hadde to tanker, en for bensin til å starte med og en større med parafin som man kunne slå over til når motoren var varm. Det fungerte rimelig greit, forgasseren trengte en rengj8ring i ny og ned for å fjerne talg og annet svineri fra parafinen. Ytelsen gikk også ned med parafin, men farten var grei nok på denne båten... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Marna Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Den båten var sikkert en perle Og motoren gikk sikkert som en klokke. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.