Jump to content

Forskjellen på en B30?


Brum

Recommended Posts

Jeg drister meg til å forsøke å svare på noe jeg egentlig ikke har greie på:

 

Min forståelse er at B30 er en Volvo bilmotor, 6 sylindret sådan. AQ170 er Volvo Penta utgaven som er samme motor men i marinisert versjon. De andre versjonene du nevner har aldri jeg hørt om.

 

Jeg har en AQ 200D som er en Volvo Penta utgave av GM 305 som igjen sitter i et utall biler.

 

Hvis dette er helt på jordet, får vi nok snart beskjed  ;-)

Link to post

Alle Volvo Pentas bensinmotorer med drev ble levert som en "pakke" under bokstavene AQ. F.eks. AQ 130, AQ 170. Grunnlaget for motordelen var en av Volvos bensinmotorer, f.eks en B-20 eller en B-30. Hvis noen sier at et sitter en B-30 i båten, er ikke dette feil, men heller ikke riktig.

 

BB betegnelsen ble benyttet på de av marinemotorene som var montert med gear, og ikke drev. Motorgrunnlaget var det samme, altså f.eks. en B-20 eller en B-30.

 

En AQ 170 er altså en marinisert B-30 Volvomotor levert med drev. En BB 170 er en marinisert Volvomotor levert med gear. Begge under betegnelsen VP (Volvo Penta).

 

Mange er ikke klar over disse betegnelsene, og bruker derfor, feilaktig, bilbetegnelser.

 

Vær bare oppmerksom på at det er få igjen av disse original motorene. De fleste som eksisterer i dag er konverterteoverhalte bilmotorer som har fått påmontert mariniseringsdetaljene. Her er det viktig å vite hva man gjør. En bilmotor og en båtmotor har ganske så mange forskjeller. Bl.a fordeler, kamaksel, manifold, forgasser, termostat etc.

 

Her er en link med oversikt over VP BB motorer:

http://www2.volvo.com/volvopenta/global/en...engine/inboard/

 

Her en link til AQ motorene: http://www2.volvo.com/volvopenta/global/en...ine/sterndrive/

 

mvh

M.

Marna

Link to post

Henger meg på denne tråden...

Hvis B30 = AQ 170 hva er da B20???

Kan ikke ut fra linken se at B20 står nevnt.

Trenger jeg nye briller???

Hvis du leser mitt innlegg lenger opp, så ser du at B-20 i marinutgave f.eks heter AQ 130. B-20 motoren var utgangspunkt for MB 20B (parafin), BB 105115 A B og C, AQ 105A, AQ 115 A B og C, og AQ 130 A B C og D.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Morsomt å lese litt motor historikk, den første båten jeg hadde var en Furuholmen plattgatter 23 fot fra slutten av 50 tallet. Denne hadde en VP B14 motor i med gear. Denne hadde to tanker, en for bensin til å starte med og en større med parafin som man kunne slå over til når motoren var varm. Det fungerte rimelig greit, forgasseren trengte en rengj8ring i ny og ned for å fjerne talg og annet svineri fra parafinen. Ytelsen gikk også ned med parafin, men farten var grei nok på denne båten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...