Jump to content

Bensin til halv pris. Eller diesel til dobbel pris ?

Ketil M

Recommended Posts

Hvorfor i all verden er det det slik at fritidsbåter med dieselmotor har fritak fra drivstoffavgift, mens båter med bensinmotor ikke har fritak?

Hadde jeg derimot drevet med småfly, så hadde jeg kunnet fyllt avgiftsfri bensin.

Er det bare jeg som sliter med å skjønne dette?

Er dieseldrevne båter å regne som industri /landbruksmaskiner og dermed berettinget til overføringer? Er førere av småfly mere trengede eller gjeldstynget enn andre og dermed trenger avgiftsfritt drivstoff?

Opplys meg, den som kan.

Mvh Ketil som nettopp har fylt bensin til 15.50.- pr liter.

Seilbåt kjøpes.

Innen 5-10 år så koster dieselen til båten det samme som bensinen... bortimot 20 kroner literen vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ketil M

Grunnen er nok at de fleste fiskebåter bruker / brukte diesel, og at det er fiskerenes interesse organisasjoner som fikk igjennom avgifts fritak på diesel. Fritids båtene har bare hengt seg på denne ordningen. Et skille mellom fiskebåter og fritidsbåter ble jo foreslått, men ble "utsatt" på grunn av protester fra marinaer som selger diesel og ikke minst KNBF.

sailorBoy

Innen 5-10 år så koster dieselen til båten det samme som bensinen... bortimot 20 kroner literen vil jeg tro

Tror neppe du må vente så lenge på dette scenarioet. Representanter for de rød/grønne har jo sågar nevnt å forby bensinmotorer fra 2015 og da tar de sikkert med dieselmotoren i samme slengen.

Pinnebåter uten motor blir nok løsningen for "Ola og Kari" i fremtiden. :headbang:

Tror neppe du må vente så lenge på dette scenarioet. Representanter for de rød/grønne har jo sågar nevnt å forby bensinmotorer fra 2015 og da tar de sikkert med dieselmotoren i samme slengen.

Pinnebåter uten motor blir nok løsningen for "Ola og Kari" i fremtiden. :headbang:

Har dere ikke hørt om disse vindmålerne som skal monteres på seilbåtene da? Vindkraftavgift heter det. Den skal kobles til GPS og vindmåleren. Dette vie NMEA skal regne ut hvor mye vind du trenger for x nautiske mil. Det flotte med dette nye systemet at det sender alle data via GSM direkte tl Toll og avgift en gang i måneden for avregning. Fakturering skjer da etterskuddvis til båteieren. Her er det fordelaktig med "Avtalegiro" slik at man ikke merker at feriepengene er borte nå du er på ferie. :crazy::wflag::cryin:

Ha en god båtsesong. Nå starter jeg de to grønne i kjelleren.

Om vestens forbrukere (her: båteiere) evner å se lengre enn sin egen navle, må en være i stand til å se den skeivfordelingen av jordens ressurser som er i dag. Vi i vesten bruker opp olje og gass som tilhører hele menneskeheten! Verden blir stadig mindre og mindre og det må det taes hensyn til ved å tenke mere og mere globalt.

Da må vi faktisk tåle å se at vi blir avgiftsbelagt i håp om at politikere med vyer og ryggrad bidrar til en jevnere fordeling av ressurser i verden.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Jaha...?

Hva mener du egentlig, skal vi tilbake til hest og kjerre.....?

Utfordringen må bli å lage mer effektive motorer såsom hybriddrift...

Det er mulig og lage syntetisk diesel av naturgass, Shell gjør dette i stor stil kommersielt i midtøsten og i Malaysia, dette er et miljøprodukt med lavere utslipp av partikler og NOX...

Dette er en videreutvikling av Fischer-Tropsch prosessen for de interesserte, Shell kaller produktet GTL, Gas To Liquids...

StatoilHydro har en gruppe som ser på dette, men ingenting skjer kommersielt......HVORFOR....???

Vi kunne markedsført dette som et miljødrivstoff i hele nordeuropa istedet for å selge gassen som en billig råvare....

Norge blir mer og mer håpløst.... :flag::wflag::diving::yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...