Jump to content

Friår - Seile til Nordkapp.


Seilaren

Recommended Posts

Hei!

 

Etter at jeg har fullført den vidergående skolen (som i dag virker veldig meningsløs) har jeg tenkt å ta et friår(går andre året nå). Har lyst til å oppleve noe jeg kan ta med meg videre i livet. Ettersom seiling og båtliv er blitt livsnødvendig for meg har jeg planer om å bruke ca 5 måneder på å seile Stavanger - Nordkapp - Stavanger. Planen er da å få god tid til å oppleve forskjellige kulturer og nyte naturen langs norges lange kyst. Ser for meg at jeg jobber et halvt år fra august til februar for å tjene penger til turen. Og seiler avgårde en gang i mars.

 

Jeg har ikke lyst til å gjøre dette alene, hadde vært mye kjekkere hvis jeg hadde fått med meg en person på cirka samme alder som var interessert i å oppleve norsk natur. Noen som kan være intersessert, eller vet om noen som kan være det?

 

Jeg tenker at vi som skal seile kjøper en egnet båt sammen som skal selges etter turen. Den bør helt svære godt under 30 fot og ikke koste mer enn at det ikke er nødvendig å ta opp store lån for å finansiere turen. Det skal ikke være en luksus tur, men en tur der vi får litt utfordringer og erfaringer.

Er det noen bedrifter som er villige til å sponse slike turer? (Mot reklame på båt og internettside foreksempel)

 

Hva utstyr er det som er helt nødvendig? Vil en slik tur være verd tiden og pengene det koster?

 

Takk for svar! Har veldig lyst til dette!

 

:sailing:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ikkje la mangel på "følge" stoppa deg.

Akkurat det sier faren min også. Jeg klarer og underholde meg selv jeg - er alene i båten nå. Men det er jo gøy og dele opplevelsene. Får se hva jeg får til etter hvert.

 

Skal på sesjon onsdag 4 juni, for gjøre alt jeg kan for å dimme :smash:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som en kjempetur, særlig er kysten fra Rørvik og opp til Harstad helt fantastisk. Her bør du sette av masse tid. Ellers må du bare ta kontakt når du kommer opp til Troms, så kan du få mange gode tips om plasser du bare få med deg.

Utstyrsmessig trenger du ikke så store innvesteringer. Redningsflåte er alltid betryggende å ha med, gjerne sammen med en nødpeilesender. Ellers har telenor gode dekningsforhold langs det meste av kysten, så en pc med mobilmodem er greit.

Lykke til videre med planleggingen :flag:

Link to post
Share on other sites

Har ikke du en særdeles egnet båt til en slik seilas?

Må si meg enig i dette. Bruk den båten du har og sats skipskassa på det øvrige utstyr. Og skulle du savne selskap så lån en av "kanariene" til Astor. Planlegging er ikke alt på en slik tur. Mange opplevelser kommer også med det uforsette og avstikkere langs ruten.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Skal på sesjon onsdag 4 juni, for gjøre alt jeg kan for å dimme :smash:

Er det noen god løsning da?

Marinen kan jo tilby svært gode utdanningstilbud nå for tiden og hva er bedre enne full lønn under utdanning?

Jeg seilte selv tre år som matros for å få fagbrev i elektronikk, har null studiegjeld og gode papirer.

I tillegg har jo marinen lærlingeordninger både på dekk og i maskin.

 

Sjekk alternativene før du avskriver marinene helt, det er ihvertfall min anbefaling

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Skal på sesjon onsdag 4 juni, for gjøre alt jeg kan for å dimme :smash:

For sent for deg å anvende denne simuleringen. Du har jo allerede avslørt dine tanker om militæret og en IM er avsendt til rette instans :lol:. Har mistanke om at du egner deg til det maritime og det er mye å hente av utdannelse uten studielån. Nå har du muligheten til å bli en ekte Madlagutt :lol:

 

Muligens den siste Madalagutt før flytting av leiren.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Jawik her.

Marinen gir svært god utdannelse og folk derfra er ettertraktet arbeidskraft.

 

Når det gjelder turen:

Jeg ville lagt litt penger i Junkeren. Det er en skikkelig hardhaus av en båt. Jeg ville byttet ut gummilistene rundt vinduene til skrudde lister i aluminium eller stål. Og så ville jeg fått en seilmaker til å sette inn ett tredjerev i storseilet og sy ei hardværsfokk.

EPIRB er vel også en god ide.

Link to post
Share on other sites

Junkeren er flott den. Tanken på at jeg eventuelt må selge den er grusom. Skal vurde og legge penger i denne båten, men det er noen ting jeg kunne tenke meg. Blandt annet innenbordsmotor og toalett! (samler seg så mye drit i portra pottien, så den har jeg kaster ut :lol: )

Båter på 26-39 for et såpass billige at jeg vil ikke bli blakk av å oppgradere heller. dessuten jeg den være fin hybel etter turen. (med mindre jeg er drittlei)

Ligger en grønn (selvfølgelig) Naver 29 på finn som frister noe så forferdelig.

 

Millitæret har jeg vært helt klar på at jeg ikke vill inn i siden jeg lærte hva det var. Ingen av dere som vet hva jeg heter røper et ord om hva jeg kan til noen i Madla Leiren :lol: Men fordelene Trondt nevner er jo selvfølgelig fristende :rolleyes:

Vi får se hvilkem dom de gir meg.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har lyst til å oppleve noe jeg kan ta med meg videre i livet. Ettersom seiling og båtliv er blitt livsnødvendig for meg har jeg planer om å bruke ca 5 måneder på å seile Stavanger - Nordkapp - Stavanger. Planen er da å få god tid til å oppleve forskjellige kulturer og nyte naturen langs norges lange kyst.

 

Stå på Seilaren. Dette får du til hvis du går inn for det, og styr unna millitæret hvis du kan. Bortkastet tid

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Millitæret har jeg vært helt klar på at jeg ikke vill inn i siden jeg lærte hva det var.

Vist du lærte deg å skrelle poteter mens du samtidig steke karbonader er du på god vei inn kjøkkenveien. Og derfra er veien åpen mot de store bredder - bortsett fra all ventingen som også er en del av militæret.

 

.... styr unna millitæret hvis du kan. Bortkastet tid

Dette kan du ikke men i fult alvor bliss. Du har vel ikke igjen vært borti dieseltanken med barten :lol:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Må være en kjempeopplevelse å få til noe slikt. Det er nå du har tid.

Han skal innrulleres først og så kan han ta seg et helt sabbatår med seilas ut i den store / lille verden.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

2 friår på rad. Først millitæret og så seiling blir litt overdrevet synes jeg.

 

Vi får se hva Madla leiren sier om meg. Kommer sikkert til å strykle på IQ testen :lol:

Da har du ikke sett IQ testen ennå :lol:

 

Og to friår måtte jo vært supert i din situasjon :sailing::sailing:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Starter du på en militær framtid blir det mange "friår" på deg. Du må vise din interesse på et tidlig tidspunkt (sesjonen) og hvilken retning du ønsker at militæret skal legge opp for deg. Om du blir sittende på en skolebenk i det offentlige/private eller på en skolebenk i militæret blir ett fett. Du har betalt for å slite baken i den siste delen. Med andre ord en vinn vinn situasjon. Og klarer du deg bra (meget bra) så har du muligheten til å se en god del av verden (andre land) via diverse kurs. Det er ikke bare politikerne som foretar studieturer :wink:. Du har allerede en fordel i og med at du har drevet opplæring av mennesker og har muligens allerede bevist at du har noe i deg som kan anvendes. Tenk på det før døren smeller igjen.

 

Til ettertanke så må du til syvende og sist ta avgjørelsen på et selvstendig grunnlag.

 

Glemte det viktigste. Du som allerede kan seile kan også delta i militær seil regatta, som foregår i mange land. Knallhard konkurranse :smiley:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Starter du på en militær framtid blir det mange "friår" på deg.

 

Nå har jeg ikke lyst til å satse på millitæret da. Det er litt prinsipper som kommer inn også nå. Jeg er ikke høytidlig nok til å klare disse reglene som millitæret skal ha. Jeg liker bedre og ta dag for dag og se hva som skjer :lol:

Vi får som sagt se hva som skjer på sesjonen.

 

Hvor må du eventuelt selge den???

Jeg kan jo ikke ha 2 båter på en gang.

 

Men jeg har begynt og fantasere med å oppgradere Junkeren da. Lurer på om den hadde blitt tøff med targabøyle og baugspyd :lol:

Det er ikke så fælt mye som skal til for å kunne ta turen i den. Men jeg må få reparert roret, og noen delameringer i dekket.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Starter du på en militær framtid blir det mange "friår" på deg. Du må vise din interesse på et tidlig tidspunkt (sesjonen) og hvilken retning du ønsker at militæret skal legge opp for deg.

Jeg kan ikke se at seilaren har uttrykt noe ønske om en militær karriere.

Har du?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...