Jump to content

Friår - Seile til Nordkapp.


Seilaren

Recommended Posts

Hej Seilaren

 

låter som en flott tur.......

 

(men kansje litt kjedligt o segla samme veg tilbake!)

 

du lurer ikke på o sejle runt hele Skandinavien, Ishavskanalen

 

då får du med deg litt Ryssland, Finland, Sverige, Danmark på tilbakevegen

(ev Baltstater/Poland/Tyskland)

 

137362.jpg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jo, har vært inne på tanken. Det er noen år siden jeg kom på ideen, så jeg har tenkt på det en stund :smash:

Men da blir det med en gang mye lengre og vil ta mye lengre tid. Og så kan jeg risikere og bli sett på som en hermegås etter Beserk gutta :lol:

Kan jo ta turen innom Svalbard når jeg er der oppe :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Tja ... du skal nok jobbe for å finne en tur ingen har seilt før deg så du blir nok en hermegås uansett. Opplevelsen blir jo ny for deg og da betyr det vel ikke noe at noen andre har gjort turen før deg.... På den annen side, kom Berserk helt rundt? Synes å huske at de ble stoppet av en eller annen årsak. Turen Norge rundt er i alle fall gjort før. En kollega av naboen gjorde den for 3-4 år siden, mener han brukte 5 mnd på hele turen....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at seilaren har uttrykt noe ønske om en militær karriere.

Har du?

Syntes at jeg så et lite snev av dette i et annet tema for noen måneder siden :wink:. Og det er jo lov av meg å gjøre et forsøk på å verve gutten til noe vettug (selv om vi to er uenig i hvor mye vettug det er). Ellers så forstår jo jeg også (dersom jeg forstår noe som helst) at det frister med den turen han planlegger.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Tja ... du skal nok jobbe for å finne en tur ingen har seilt før deg så du blir nok en hermegås uansett.

Jojo, det er sant :lol:

 

Syntes at jeg så et lite snev av dette i et annet tema for noen måneder siden :wink:.

Hum. Det kan jeg ikke huske.

 

Men jeg tror uansett at turen går Stavanger - Nordkapp - Stavanger. Trenger jo ikke gå innom de samme plassene begge veiene. Ser også for meg at jeg kommer til å ta opplevelsene på oppturen, og bruke mye mindre tid på tilbaketuren.

Jeg kommer jo til å seile langs land hele turen, (Nesten hvertfall) og hvis jeg kommer til å bli alene kan det være jeg sputter en del penger inn i Junkeren like vel. Men har du et barn eller barnebarn eller kjenner en som kanskje vil være med på turen så ta kontakt :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

.... og styr unna millitæret hvis du kan. Bortkastet tid

:sailing:

 

Et relativt bastant utsagn fra en jeg regner som oppegående (om enn noe tverr innimellom ;-)).

 

Jeg vil vel påstå at majoriteten av de som har unnagjort en utdannelse i Forsvaret ikke ser på dette som bortkastet tid. Førstegangstjeneste på fartøy i marinen gir vel også fartstid som kan brukes senere om man skulle ha slike behov.

 

Etter min mening vil man i løpet av førstegangstjenesten opparbeide seg en eller anne form for kompetanse samt en del sosiale ferdigheter mange gjerne bruker ett år på folkhøyskole for å oppnå. For øvrig har de fleste jeg kjenner gode minner fra sitt år i militæret.

Mulig jeg er gammeldags og sneversynt, men ingen har vondt av et år i militæret. For øvrig er det ikke sesjonsstedet som bestemmer hvor man havner, men rullefører/vernepliktsverket.

Link to post
Share on other sites

Et relativt bastant utsagn fra en jeg regner som oppegående (om enn noe tverr innimellom ;-)).

Har man lyst og er moitvert for å gå inn i forsvaret, så ser jeg ikke noe galt med det. Er man derimot umotivert og lite lysten på det, så er det bortkastet tid etter min mening. Slik jeg oppfatter seilaren så er han lite motivert for dette, og har andre ønsker og planer ..,

Link to post
Share on other sites

Skal ikke legge meg opp i valgene dine ifht å selge eller ikke selge Junkeren. Men jeg hadde selv en Naver 29 i 15 år, og det er en super solid og trygg sjøbåt som må være flott for en slik tur!

(Forresten, er ikke Junkern også tegnet av Arne Borghegn som har tegnet Navern?)

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer jo til å seile langs land hele turen, (Nesten hvertfall) og hvis jeg kommer til å bli alene kan det være jeg sputter en del penger inn i Junkeren like vel. Men har du et barn eller barnebarn eller kjenner en som kanskje vil være med på turen så ta kontakt :wink:

Du må nok begynne å titte litt på jentene, Seilaren og ikke bruke så mye tid bak PC'en :wink:

Link to post
Share on other sites

For tiden har jeg inntrykk av at det ikke er veldig vanskelig å slippe unna, snarere har jeg snakket med mennesker som har vært skuffet over å ikke ha blitt innkallt bla pga syn (+-2,5 ukorrigert).

Jippi, jeg har -3,5 i syn :cool:

:lol:

Jeg har noen prinsipper i livet også, det ene er at jeg ikke skal ta i noen form for våpen. Det har jeg ikke gjort til nå og har ingen planer om det. (utenom fiskestang og fluesmekker)

 

Seilaren: Av utstyr på turen er vel laptop og nett tilgang 24/7 så vi får daglig oppdateringer på turen i budsjettet ? :wink:

Jada, det her jeg allerede som den saken er i boks :lol:

 

Og siste utgave av NAF boka, som jo etter hva en forstår er standard i Junker 22 :wink:

Selvfølgelig. Men ikke siste utgaven, den har far i bilen. Den nest nyeste har mor og den tredje har broderen. Så den fjerde får jeg ta.. :lol:

 

Skal ikke legge meg opp i valgene dine ifht å selge eller ikke selge Junkeren. Men jeg hadde selv en Naver 29 i 15 år, og det er en super solid og trygg sjøbåt som må være flott for en slik tur!

(Forresten, er ikke Junkern også tegnet av Arne Borghegn som har tegnet Navern?)

Jo. Navner 29 er tegnet av sanne person som Junkerne og produsert på samme fabrikk. I mine øyne er Navner 29 en forlenget Junker 26, men aner ikke hvorfor den ikke skulle få lov til å få Junker-navnet. Men det er serdeles flotte båter begge deler!

 

Du må nok begynne å titte litt på jentene, Seilaren og ikke bruke så mye tid bak PC'en :wink:

Har ikke tid til slikt. :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Utrolig kult prosjekt. Skal selv seile Trondheim-Lofoten-Trondheim i sommer, og seilte Stavanger-Lofoten-Stavanger for tre år siden. Utrolig flott tur! Skulle gjerne vært med deg på en slik tur, men det blir problematisk å ta seg fri så lenge! Men en etappe eller to går greit!

Link to post
Share on other sites

Har tenkt litt, og funnet ut at det helt sikkert blir veldig vannskelig å få noen med meg på hele turen. Så det er ingen dum ide og bytte mannskap gjevnlig. Seile litt alene, litt med LAKA og litt med noen andre som måtte melde deg.. :lol:

 

Sesjonen nærmer seg, og dimmetrikset til bjorngb skal jeg huske på.. :lol:

 

 

Hvor har du båten din liggende nå LAKA. Fremdeles i Nordfylket eller ligger den her i byen?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange sjøspeidergrupper langs kysten, der skulle det være mulig å finne noen på din egen alder som har samme seilerdrøm som deg. En oversikt over gruppene finner du her. Men det vet du kanskje allerede.....

 

Om du ikke får noen med deg så dra allikevel, det blir garantert en opplevelse for livet. Og om du ikke drar kommer du til å angre resten av livet.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Etter min mening vil man i løpet av førstegangstjenesten opparbeide seg en eller anne form for kompetanse samt en del sosiale ferdigheter mange gjerne bruker ett år på folkhøyskole for å oppnå. For øvrig har de fleste jeg kjenner gode minner fra sitt år i militæret.
Forsåvidt enig i dette, men det er rart å se de sosiale antennene forsvinne i takt med lengden på den militære karrieren. Eller er det slik at militæret tiltrekker seg folk som aldrig har hatt dem?
Link to post
Share on other sites

Millitæret er vel egentlig en skole for folk med mangel på disiplin og oppdragelse.

Den skolegangen tør jeg påstå at jeg ikke trenger :lol:

 

LAKA; Hade ikke tenkt meg så langt denne helgen. Men vi treffes kanskje en annen helg :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...