Jump to content

Friår - Seile til Nordkapp.


Seilaren

Recommended Posts

Da var sesjonen overstått.

 

Skåret greit nok på matte/IQ test, men ble ikke vernepliktig på grunn av "dårlig" helse. Stort sett synet som er for dårlig + noen småting.

 

Så jeg skal ikke i millitæret og kan derfor begynne og planlegge turen til Nordkapp, som jeg håper på å kunne gjennomføre :flag: :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Millitæret er vel egentlig en skole for folk med mangel på disiplin og oppdragelse.

Den skolegangen tør jeg påstå at jeg ikke trenger :lol:

 

Alle trenger denne "skolen"!

 

Leit for deg at de ikke ville ha deg.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Leit for deg at de ikke ville ha deg.

 

Jeg nekter å ta i våpen, så jeg hadde blitt sittende i biblioteket på en eller annen skole uansett....

 

Jeg er prinsippenes sønn, og millitæret går imot nesten alle mine prinsipper. Sånn er den med den saken :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Synst det var litt synd med synet, hadde sikkert vert bedre å hatt normalt syn og heller avtjent et år i militæret.

 

Det kan du godt si. Faktisk har det dårlige synes utviklet seg i løpet av de siste 5 årene! :eek:

Jeg er bare glad for at jeg slapp en barndom med briller, og var gammel nok til å gå rett på linser da jeg oppdaget det dårlige synet.

Men med dagens teknoligi er jeg ikke så beskymret. Har en onkel som har tatt laseroprasjon med stor suksess blandt annet.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Laser opperasjon er vel noe en tar når synet er begynt å stabilisere seg.

 

Det ser ut som eg kommer til å ta nesten samme turen som du har planer om i 2010 også :)

 

Tenkte eg skulle bruke 4-8 veker på en Nordkapp tur. Det blir nok da hurtig tur opp og kosetur sørover.

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen uker. Men så hadde det nok klikket helt for de fleste av oss. De har sine måter og gjøre alt på, og så bli de våte, og så er det for rotete og jeg vet ikke hva....

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skal kunne seile Junkeren til Nordkapp, må den nok ha noen oppgraderinger.

 

Hva er det jeg trenger, og ikke trenger for en slik tur på ca 5 måneder?

Jeg har litt tanker selv, men vil se hva dere mener først.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Tja..må kommer vel ann på dine krav til komfort og utstyr. Personlig ville jeg vel tenkt på en varmekilde om du ikke alt har dette ombord, en jolle, god ankerutrustning og solceller og/eller vindgenerator for lading. At motoren er i orden og stor nok er vel heller ikke noe minus. Blir vel en del inn og ut av havner under varierende forhold på en slik tur. Ellers burde jo båten din være topp: er det der med å dra nå med den båten man har osv osv....

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for tilbudet Knutza :flag: Vi får komme tilbake til det. Lover isåfall og passe godt på dem :yesnod:

 

Utstyret Sebaldus er inne på er veldig likt det jeg tenker på.

 

Ser for meg å ha en liten "mast" eller targabøyle på hekken med vindgenerator og eventuelle antenner. Solceller tar så mye plass. Autopilot må jeg vel nesten ha.

Motoren var ny 2007 så jeg håper den holder seg god noen år til... :yesnod:

Så har jeg også tenkt på å ha et lite baugspyd med anker på, og en rulle men bånd slik at jeg fort og lettvindt kan ligge på svai..

En overlevelsesdrakt eller 2 ombord og noen nødraketter er sikkert greit. VHF med DSC har jeg.

 

Innenvendig har jeg tenkt og bygge hylleseksjoner i baugen for å utnytte plassen maksimalt + at jeg må få inn et toalett :rolleyes:

Stikkøyene bak beholder jeg. Det bør jo være plass til en fokkeslask. Men ser for meg at jeg blir nødt til å bytte ut fokkelasken av og til. Ikke lett og finne noen som vil være med på hele turen.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Spennende plan du har, Seilaren!

Ser ut som en grei liste du har over utstyr du vil trenge. Tror du skal slite med å få til noe greit "stativ" til vindgenerator bak på båten din. Den trenger minst like mye plass som et par solcellepanel selv om formen er ulik.

Ville ha vurdert et fast solcellepanel på taket, og et flyttbart som du kan vri etter sola.

Lykke til, uansett!

Link to post
Share on other sites

Jeg har satt mange båter i samme størrelse med vindrenerator - uten at det tar noe plass. Det er jo bare ei stang så står opp akter(?)

 

Utrolig hva du gjør når du egentlig burde lest til eksamen, har tegnet båten min med baugspyd, rullefokk og vindgenerator;

junker.jpg

 

Noe mer som må tegnes inn?

 

Det er en kar som maser om at jeg MÅ ha plotter MED radar på en slik tur. Er det nødvendig? Folk klarte seg da med pappirkart i gamle dager :diving: Slikt utstur er dyrt, og jeg har så god til på turen at jeg ikke trenger å ta ut i uvær og seile om natten. (Er det ikke lyst hele døgnet i nord norge om sommeren?)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Som du sier er slikt utstyr svært dyrt, og som du også sier har da vi mennesker klart oss med bare papirkart i hundrevis av

 

år. Papirkart gir en oversikt over flesteparten av steinrøysa Norge sine skjulte farer. Er du da god til å lese slike kart og

 

ikke trenger å tenke på hvordan det er å studere et slikt kart i sterk kuling og gyngende båt, eller være redd for ikke å se

 

kartet grunnet mørke, er det da ikke et must å ha slikt utstyr.

Link to post
Share on other sites

Hva med en enkel bærbar gps med kart og/eller en bærbar pc? Kommer vel langt med et 2-3-4 tusenlapper her. Full pakke med radar og plotter er jo selvsagt kjekt å ha men kan da umulig være nødvendig. Tror cluet her er å ikke tenke på alt man trenger slik at man ikke kommer seg avgårde.

Link to post
Share on other sites

Om du skal velge mellom papirkart og plotter, velg papir! Når det er sagt vil jeg si det er greit med plotter også.. Jeg ville vurdert solsellepanel istedenfor vindgenerator. Rent umiddelbart er det flere ting som gjør at jeg ville valgt solseller istedenfor vindgenerator.

 

- Støy, vindgenratorer støyer en del, og du kommer ikke unna støyen..

- Den virker dårlig ved milde vinder. I praksis vil nok dette bety at når det blåser såpass at du ikke vil utpå, da først blir generatoren effektiv.

- Størrelse - tror de er litt større en du ser for deg.

- Pris, de koster for en del å kjøpe, samt vedlikeholde.

 

En landstrømlader vil du sikkert ha uansett, og oppover Norskekysten er det nok masse havner der du kan få ladet med en landstrømkabel..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

PC med kart hadde jeg ikke tenkt på. Det er jo en lett og grei løsning i tilleg til papirkart. PC kommer jeg til å ha ombord uansett.

 

Problemet med solcellepanel er at det tar stor plass, plass som båten min ikke har. Men ser helt klart de andre fordelene.

Det går vel ann og ha solcellepanel på en bøyle bak på båten slik at det ikke tar dekksplass?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Targabøyle bak med solcellepanel er sikkert en god løsning. Om de også står på en brakett som gjør at du kan vende panelet mot sola, vil du øke effekten av panelet ganske mye. Om du har en batterikapasitet som gjør at du kan ha 3-4 døgn uten noen form for lading, vil du vel nesten kunne klare deg uten både solceller og vindgenerator. får du noe lading fra motoren?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye sol du får på en tur til Nor-Norge kan vel være usikkert. En nabo av meg handlet seg en air-x marine på ebay. Mener denne havnet på ca 6000 med alt. Den er da på 400w. Så langt virker han godt fornøyd. Støyer lite, bremser seg selv ned i mye vind når batteri er fullt og lader etter hva jeg forstår bra. Plassmessig vil et digert panel som fordrer bøyle ta minst like mye som en vindgenerator og prisen blir vel høyere også. Planlegger du eller mest dagstapper med havneligge er vel noen digre batterier fra biltema og en dugelig landstrømlader kanskje det enkleste og det som gir mest valutta for pengene?

Link to post
Share on other sites

Jeg har lading fra motoren og er selvførsynt med strøm i båen nå. Har et biltemabatteri+ et annet som jeg fikk fra en alarmsentral. Men det vil jo gå litt mer strøm på en slik tur.

 

Har en kammerat som kan sveise en targabøyle. Skal begynne og tegne en, og prøve og bygge en mal i tre i sommer.

Så får vi se hva jeg putter oppå bøylen til slutt. Finner jeg en billig vindgenerator så slår jeg til, hvis ikke så blir det nok et passelig solcellepanel. Det trenger jo ikke være så ekstremt stort...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...