Jump to content

Friår - Seile til Nordkapp.


Seilaren

Recommended Posts

Det er ikke ofte jeg viser mitt nærver her, det er stort sett bare når Seilaren kaller på meg :p

 

Hvordan du kobler GPS-en til datamaskinen kommer litt ann på maskinen din. Hvis den har serie-COM-port (ligner på den til skjermen, men har bare to rader med pinner) kan du koble gpsen direkte, hvis ikke må du til med en overgang fra USB som du får på clas ohlson til rundt 100-150 kroner.

 

Du har helt rett i at det er de samme ledningene som skal i VHF-en, men hvis du er heldig har gpsen to serieporter (vår lowrance plotter har det) kan du koble en "dings" til hver port. Realiteten er vel at så ikke er tilfelle, og da sitter du igjen med to alternativer; det ene ganske fy-fy og skittent, det andre inviklet med mye stødigere (og dyrere).

 

Fy-fy-måten: koble data ut fra GPS-en på data inn på både VHF og datamaskin, samt null/GND/hva den nå kalles i manualen. Data inn til GPS-en trenger du ikke for å få ut posisjon. Det hele _kan_ virke, men det stopper der.

 

Skikkelig måte: Du må ha en multiplexer, som er en forgreningsboks for seriedata. Denne kan du bygge selv ut fra guider på nettet, eller du kan kjøpe fra spesialbutikk. Er du heldig har systemansvarlig på skolen noe gammelt liggende du kan få/kjøpe billig.

 

En tredje måte er å la datamaskinen fungere som multiplexer. Da må den ha to serieporter (COM-porter) og du må skaffe et program som kobler dem sammen. Kommunikasjonen i NMEA0184-nettverket er såpass enkel at det ikke skal bøte på problemer.

 

Et siste alternetiv som bedrer sikkerheten din bittelitt også er å kjøre reduntant GPS-løsning (hvis jeg ska bruge vanskelige ord her :p ), det vil si at du har en i backup. Da bruker du garminen sammen med VHF-en, og en USB-versjon fra clas ohlson sammen med datamaskinen. Tar den ene gpsen kvelden, har du en i reserve ;)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Du får ta en prat med hvilke erfaringer desse 2 har, når de kommer syd igjen.

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=242204&cat=4913

trivelige folk.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har små planer om å begynne å oppgradere båten i vinter.

 

Er veldig giret på å ta denne turen i Junkeren. Kan tenke meg avreise påsken 2010. Hjemme til skolestart.

 

Er det noen på ca min alder som kan være med? Har ikke så lyst til å ta turen alene... :nonod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skulle gjerne vært med for det er nok en opplevelse for livet.....

 

Men nå har jeg 2 små barn å kone, mye gjeld og jobber som låser meg til byen.

 

Mitt tips er spar penger nå å kom deg avgårde før det er for sent....

 

Dersom vi vinner i lotto skal vi ta oss fri ca 6 mnd å reise med familien, men hva er odsen for å få den drømmen oppfylt????

 

 

REIS!!!!!!!!!

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Så lenge du har drømmen intakt blir det nok en tur på deg før eller senere. Men det er som oftest dette med at en utsetter og utsetter seilaser som en skulle ha fullført. Og etter som tiden går treger en seg ihjel på at en ikke fullførte. Før du vet ordet av det så sitter du der med kone og barn, eller jobsituasjon forhindrer turen, og alle drømmer utsettes i det uendelige.

 

TA turen som planlagt! Alene i Junkern som du kjenner inn ut og kos deg. Får du noen med så er jo det også ok siden du ønsker dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Passerer du meg underveis så har vi vaflene klare - eller en sjømiddag av beste sort (Kveite ala SEBI. Se annet sted her på BP). Studiene tar du lett der ute i den fine naturen du kommer til å passere. Finnes ikke noe langs ruta som kan distrahere en siddis :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

For en del år siden planla jeg og en kompis jordomseiling. Vi brukte masse tid på planlegging og reiste også ned til Son hvor vi gikk på seilskole. Etterhvert reiste kompisen i nordsjøen, jeg tok et hvileskjær, hvileskjæret produserte kjerring og unger, måtte begynne å jobbe for å forsørge kjerring og unger og hvileskjæret ble permanent.

 

Så moralen er: hold deg unna sprit, kvinnfolk og dårlige venner (i den rekkefølgen) og REIS. :sailing:

Link to post
Share on other sites

og med båt som ifølge ekspertene var totalt uegnet.

 

Det var en reportsje i Seilmagasinet, for en tid siden, om en kar som seilte langs kysten i en A55. VINTERSTID! Og i siste nummer var en kar som seilte på langtur i en optimst! Du har en kjempebåt for langtur.

 

For hvert år du utsetter, vikler du deg mer og mer inn i ansvar og avtaler og tidsfrister.

Reis.

Nemlig! ikke lett å forklare kjerring og unger (og banken) at du tar et friår og seiler en tur langs kysten!

Har du mulighet, så reis.

Støttes, du kommer til å få en opplevelse du kan fortelle til dine barnebarn en dag. Bedre det enn å fortelle om den gang du hadde mulighet, men ikke gjorde det.

 

Vi er mange her på forumet som ikke kan/tør bryte opp og reise og må leve ut våre drømmer gjennom deg. Jeg ser frem til å følge dine reisebrev.

 

 

Ps Mulligan. Jeg beklager at jeg klippet opp innlegget ditt, men det var utrolig bra og jeg bare måtte ta det med

Link to post
Share on other sites

Støttes, du kommer til å få en opplevelse du kan fortelle til dine barnebarn en dag. Bedre det enn å fortelle om den gang du hadde mulighet, men ikke gjorde det.

 

Akkurat dette kan ikke understrekes sterkt nok. Akkurat der du er nå i livet kan du gjøre det. Baller det på seg med kone og det som verre er (ok, humoristisk ment) kan du bare glemme en slik reise. Da går det maaange år, og så kan den kanskje gjennomføres i en eller annen modifisert form. Kom deg av gårde! :flag:

Link to post
Share on other sites

understøttes.

 

Dog kan et alternativ være å starte tidlig nok med kone og barn og hele pakken til at man kan ta seilasen etter at alt det derre er unnagjort, men tidlig nok til at man kan fortelle barnebarna om det.

Undertegnede lanserte planen om 1 års seiltur for kona for noen år siden (5-10 år siden?). Planen er å gjennomføre seilasen samtidig som man feirer sølvbryllup, så det er fortsatt noen år igjen. Da vil yngstejenta være 20, eldstemann 24

 

Målet er ARC 2018, vi giftet oss i Januar -94.

Redigert av BoBeep (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Dog kan et alternativ være å starte tidlig nok med kone og barn og hele pakken til at man kan ta seilasen etter at alt det derre er unnagjort, men tidlig nok til at man kan fortelle barnebarna om det.

Undertegnede lanserte planen om 1 års seiltur for kona for noen år siden (5-10 år siden?). Planen er å gjennomføre seilasen samtitid som man feirer sølvbryllup, så det er fortsatt noen år igjen. Da vil yngstejenta være 20, eldstemann 24

 

Målet er ARC 2018, vi giftet oss i Januar -94.

 

Så sant. Jeg satset også friskt, i 92 var det vel, og vi var enige om at det var en god idé med et års seilas etter hvert. Men madammen dro før vi kunne dra over dammen, for å si det sånn, så nå sitter jeg her og finsnekrer plan B. Uansett, langtur skal det bli selv om både innhold og deltakere nok vil endres noe fra den opprinnelige planen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

understøttes.

 

Dog kan et alternativ være å starte tidlig nok med kone og barn og hele pakken til at man kan ta seilasen etter at alt det derre er unnagjort,

Eller som meg da. som har ei jente på 17. gutter på 5,3 og ett.. har småbarn til jeg er 60 ! :lol::lol::lol: REIS !

Det blir garantert en opplevelse for livet..

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...