Jump to content

regler for bruk av VHF

Medusa

Recommended Posts

Jeg mener det burde vært fritt for alle både å kjøpe og å eie en VHF sender - i utgangspunktet, men jeg skjønner at Telenor vil tjene penger på at folk kan redde andres liv, og jeg skjønner også at kanal 16 (nødkallekanalen) ofte vil bli brukt til å kalle opp andre småbåtfarere som hygger seg i kvelddssola :drink: - bare for hygge. Misbruket er ganske omfattende allerede og det irriterer. :crazy:

Man kan fritt kjøpe og eie en maritim VHF, men tenker man å bruke den så må en ha konsesjon. Det får man ikke uten at man har godkjent bevis "sertifikat" for dette.

Så kan man selvsagt diskutere opp og i mente om det burde være obligatorisk krav til å ha dette beviset... Man kan i dag fritt seile blant alle slags fartøy uten noen form for kompetansebevis, men for å kommunsiere via VHF blat de samme fartøy så må man ha et obligatorisk bevis...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Avgiften kan jeg fint leve med siden den vel går til å dekke "driftsutgfiter" for "kystradioen"... Så her for en vel full valuta for pengene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Før i tiden måtte man ha konsesjon for å kjøpe. Idag er det fullt lovlig til både selge og kjøpe uten VHF bevis. (Dette pga EØS tilpassning). Det er imiddlertid ikke lov til å bruke VHF uten VHF/SRC sertifikat.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Burde ikke VHF sertifikat være frivillig i likhet med båtførerbeviset?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Apparatet er selvfølgelig nyttig og hendig (etterhvert), men jeg stiller allikevel følgende kontrast.

Hvis jeg befinner meg på en motorvei full av biler og ser at to eller flere kolliderer - da er det fritt frem og gratis - ihvertfall nesten gratis avhengig av satsene til mobiloperatøren å kontakte redningssentralen. Men jeg må om sentralen for å få tak i ambulanse og politi eller brannvesen.

Skjer ulykken derimot på sjøen må jeg først gå kurs = 3500, og så må jeg kjøpe VHF ca kr 4000, også må jeg ha konsesjon i tillegg kr 350 pr år. Kunne brukt mobilen, men problemet er at jeg vet ikke nummeret til den lille prikken som beveger seg i horisonten ca 4 nautiske mil fra der ulykken har funnet sted.

per a

først gå kurs = 3500, og så må jeg kjøpe VHF ca kr 4000,

Kurs er helt unødvendig. Sertifikatet er der kun for at myndighetene er forvisset om at du ikke gjør noe helt dustete. Har du elementær lanbrukteknisk utdannelse (Les: sunt bondevett) står du på prøven etter å ha lest gjennom heftet.

4000 for VHF? Hadde du ventet deg å gå på trygdekontoret for å få den utlevert gratis sammen med brannslukkere, vester og annet sikkerhetsutstyr? Mobilen din har du heller ikke fått gratis.

Og innen du finner nummeret til kystradiostasjonen for å varsle (120 forresten), så vil en varsling på VHF også varsle andre båteiere i nærheten. Å bruke mobil sinker redningsarbeidet.

Ein annen fordel, ved bruk av VHF er at du kan peiles. (Dette kan også mobil, men tror det er meir omfattende, operatør poleti etc)

Var for 2 år siden, med i en leiteaksjon, som var meldt inn via mobil. Det viste seg at havaristen var ca 20nm fra der han hadde oppgitt. Blei oppdaget av ein båt som hadde høyrt på aksjonen, og var på vei mot området. Det gikk bra med mannskapet og båt.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

.........VHF sertifikat burde være en selvfølge når man ferdes på sjøen............... Prisen for bruk av VHF er billig, og har man ikke råd til dette bør man revurdere prioriteringene sine.
Jeg har bare tatt med noen av meningene til kasjd. Jeg synes dette er godt formulert. Det er mulig at denne informasjonen burde være obligatorisk for elevene på videregående skoler. VHF har med sikkerhet å gjøre og er det beste som for tiden finnes for oss småbåtførere.
Burde ikke VHF sertifikat være frivillig i likhet med båtførerbeviset?

Dersom man slapp hvermansen til på VHF uten opplæring og radiokonsesjon, vil det kunne medføre at radiotrafikken vil gå i stå....til src/vhf sertifikatet lærer du viktige prosedyrer for nød, haster og tryggingsmeldinger i skipsfarten. Les mer på www.maritimradio.no

Det koster ikke så mye Per A. Kurs og eksamen kan du ta for under 1000 lappen. Brukbar VHF koster under 2000 (m-tech for eksempel).

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Dersom man slapp hvermansen til på VHF uten opplæring og radiokonsesjon, vil det kunne medføre at radiotrafikken vil gå i stå

Nå skrev jeg vel ikke noe om at de ikke skulle ha konsesjon, men jeg bruker samme retorikk som motstanderne av obligatorisk båtføreropplæring bruker. Om alle er pliktig til å sette seg inn i de regler som gjelder for bruk av maritim vhf så ser jeg ikke noe problem med at de kan få konsesjon for bruk av vhf selv om de ikke har gjennomført obligatosik opplæring med eksamen...

For meg er det et paradoks at en fritt kan ferdes mellom båter og skip uten noen form for kompetansebevis, men man kan ikke snakke via vhf med de samme båtene uten kompetansebevis..

For meg er det et paradoks at en fritt kan ferdes mellom båter og skip uten noen form for kompetansebevis, men man kan ikke snakke via vhf med de samme båtene uten kompetansebevis..

Det er ett unntak når det gjelder bruk av VHF - Er du i NØD og har tilgang til VHF (selv uten sertifikat) er det tillatt å benytte den!

I Nød Er Alt Tillatt For Å Redde Liv.

Egentlig er det vel ikke et paradoks pr. i dag siden begge deler er frivillig opp til visse grenser?

- man kan fritt ferdes mellom båter og skip uten noen form for kompetansebevis

- man kan fritt ferdes mellom båter og skip uten noen form for VHF

men...

- man kan ikke få kompetansebevis for å føre båt uten å ha bestått en prøve

- man kan ikke få kompetansebevis for å bruke VHF uten å ha bestått en prøve

Slik er det da i mange andre av livets realiteteter: Fordi om man kan benytte pc er det ikke gitt at en fritt skal få boltre seg i bedriftens datasystemer. SRC/VHF kurset er rimelig enkelt for de fleste. Etter jeg fikk sertifikatet, endret det min holdning til bruk av vhf. Først da fikk jeg forståelsen av hvorfor det må være slik.

Ja til obligatorisk SRC/VHF og båtførerbevis!!!

Ja til obligatorisk SRC/VHF og båtførerbevis!!!

Kunne ikke vært mere enig

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...