Jump to content

Hvorfor er du ikke på sjøen nå i pinsen ?

oslofjord

Hvorfor pc-surfing framfor båtsurfing nå i pinsen ?  

271 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg jobber litt i pinsen, så noen dagen ved sjøen (Oslofjorden) tok brått slutt nå lørdag midt i finværet. (Nå er det antagelig bedre båtvær enn det blir i felleserien...)

Hvis det mot formodning er noen dere ute på baatplassen.no lurer jeg på hvorfor.....ja hvorfor i all verden det finnes andre som sitter ved dataen mens kansje årets fineste båthelg passerer revy.....???

Må folk pese på bedriftslaget i Holmenkollstafetten eller står båten fortsatt på land ?

Redigert av salt (see edit history)

Har ett 15 år gamelt u,hell som tar tvunget meg til å liste ferdig dører, malt huset, klippet plen, 2 lass med søpell på dynga. ryddet rundt huset, ryddet rundt båten, hentet stoler og bord fra naboen og i morgen så må jeg stå tidlig opp for å ta på dress.

Ikke noe båtpuss før alt dette er over har jeg fått beskjed omø.

Hilsen : Båtsugen Bernt

Har ikke båt, så derfor er jeg her..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

det er lov å drømme.

Sant nok det :smiley:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En tur til Horten og Moss er unnagjort. Nå tar vi med tilreisende fra Møre med ut i skjærgården rundt Sætre for å beskue alle båtene som ligger rundt om.

Alle bukter og knauser er tatt med båter i ly for sønnavind. Sandspollen lå tett med båter. Mange på svai. Tett i tett.

I morgen blir det en ny dagstur med besøkende ut på fjorden.

Ha en fortsatt fin pinse!

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Sommeren kom så altfor fort som vanlig. Har vært litt slapp med båtpussen i et par år så skal ta igjen noe for det blir sjøsetting i år. Har lakket oppigjen "gangbanen" rundt båten, og tenkte at det var mye lettere å ta av fenderlista og få lakk helt ned bak den.Skulle vise seg å være lite lurt, da det er vanskelig å få på igjen lista. :headbang: Men i dag har det vært knallvær og et par timer i sola gjorde underverker og lista ble myk og medgjørlig :yesnod:

Så er det litt bunnstoffing og oljeskift så er det sjøsetting til neste helg. :cheers:

God pinse til lands og til vanns!

Svarte at båten står på land, men kunne også svart at jeg har internett ombord. Er nå knall fornøyd med å ha modifisert begge dynamoene, koblet opp to Sterling PDAR laderegulatorer, en ProSplit RT ladefordeler, 4 temperatursensorer, nye kabler fra dynamo og endel mer ledningsnett. Har også fått montert reim-skrue strammer på begge dynamoene. Jeg har også ferskvannskjørt begge motorene for å se at den nye koblingen virker. Jeg har nå 14.3 volt lading fra begge dynamoene på alle batteribankene. Jeg tror faktisk at hele operasjonen har tatt omlag 40 arbeidstimer. Det har gått med 12 stk 35 kvmm kabelsko, ca 15 m 35 kvmm henholdsvis rød og sort kabel og mye kabel med mindre dimensjoner. Før ombyggingen hadde jeg 0.4 volt tap fra dynamo til ladefordeler. Nå er tapet knapt målbart. Først et bilde av spenning på BB dynamo:

ladingbbmotor10mai2008b.jpg

Dernest et bilde av spenningen inn på ladefordeleren. Jeg gjør oppmerksom på at dette er noen minutter etter oppstart av motor. Etter ca 20 minutter var begge verdiene 14.30 volt.

batteribbmotor10mai2008.jpg

.......... Er nå knall fornøyd med å ha moldifisert begge dynamoene, koblet opp to Sterling PDAR laderegulatorer, en ProSplit RT ladefordeler, 4 temperatursensorer, nye kabler fra dynamo og endel mer ledningsnett.........

Jeg er misunnelig på folk som fryktløst går løst på tekninske problemer. Når jeg vrir om tenning eller drar i startsnor får jeg panikk hvis det hoster litt...skrekken og handlingslammelsen skyldes delvis frykten for å måtte gå en båtløs sommer i møte.....

Hyttejolla med 4 hk er nå ihvertfall operativ....så får vi se om 4-taktern også starter problemfritt.

Måtte rive taket i stua fordi det var en svikt i en bjelke (fra 1932).

Da jeg hadde fått ned hele taket så jeg at det ikke var noen fare egentlig - men greit å få fikset.

Så har jeg oljet terrassen, og i morgen skal jeg krabbe rundt på taket og male vannbordene.

Når det er unnagjort sier samvittigheten at det er greit å bruke litt tid på båten - er på vannet men har ikke fått opp riggen ennå...

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Jeg har båt - derfor er jeg her :lol: i Grebbestad er vi. Jr ligger og sover - jeg er i ferd med å bikke også etter en laaang og solfylt dag. Gikk fra Strømstad rundt 1130 - etter å ha slått av en prat med baatsmann (som heller ikke skulle på tur). I morgen blir det N-over igjen for å komme hjem ikke altfor sent på mandag ettersom det blåser opp litt fra N da.

Båten er på sjøen, men masta er på land ennå. Pusse, pusse; de øverste to metrene er grunnet og skal males hvit, på de resterende metrene skal noen lakkskader pusses og lakkes.

På 1. pinsedag pusser jeg ikke. Håper å få masta ombord en gang til uka. Bare kom en dag og ta i med løftet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det er klart at vi er på båttur i pinsen, - det er faktisk 3. helgen på rad vi er ute i helgen. Dro ut kl.0800 fredag og drar hjem mandag eller tirsdag morgen. Men PC'n må med. ICE mobilt bredbånd fungerer utmerket.

Neste helg er det jo 17. mai, så da har vi avtalt med andre her at vi alle kommer tilbake og skal gå i lokalt 17. mai tog!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har ikke hatt tid til å ta tak i båten: Men nå er huset nymalt på både vegg og nesten ferdig rundt vinduer og dører. Svigers har virkelig stått på!

Skal snart gyve løs på innredningen i båten med sikle, pussepapir og edeltreolje, rubbe og polere hele båten, stoffe og montere ny kalesje.

DA skal båten på vannet: om ca... 2-4 uker...

(Skulle gjerne hatt den på vannet nå.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...