nordan family 27 Startet 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2008 Blandebatteriet til pantryet sviktet meg. Det så helt likt ut som det som både maritim og seasea selger, så jeg endte på maritim. FIkk med batteri, og tilhørende slangestusser. Men dette passet jo ikke sammen. Og selgeren i butikken ble like overrasket for det hadde jo passet i fjor - så noe var endret. Slangestussen var 3/8'' - og det var det samme som var på mitt gamle. Men dette passet altså ikke - det gjenger litt, men går ikke så langt, så det kan se ut som det er mm gjenger på det nye batteriet. Og da kunne ikke maritim hjelpe lengre - de måtte ta en runde med sin leverandør. Og seasea sin som ser tilsvarende ut har tommegjenger - men de var utsolgt for blandebatteriet, og hadde ikke alternative slangestusser. BIltema har kun tommer. Noen andre som har vært borti samme batteriet og funnet et sted hvor man kan finne slike slangestusser? Gulesider viser 0 jernvareforretninger i nærheten - må til Oslo, men det er jo ikke så langt. Noen tips? Dersom en butikk i nærheten har dette komplett så leverer jeg inn det gamle til maritim igjen. Hele trykkvannssystemet i båten er jo nå effektivt satt ut av drift. Det er dette jeg har kjøpt : Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 Hei Eg har diverre ikkje svar på spørsmålet ditt, men eg kan opplysa at dei blandebatteria eg har kjøpt på Maritim har vore av elendig kvalitet. Det i byssa varte i mindre enn to år. Ta det gamle med deg til ein røyrleggarbutikk, så får du nok hjelp. Ok, så kostar det tre ganger så mykje, men det varer mange ganger så lenge. Ellers så får du redusert vassforbruket med å ha eit eitgreps batteri. Dette fordi du brukar mindre tid, og vatn, til å justera temperaturen. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 Har også byttet til etgreps i vinter, og synes de var rimelige hos seatronic(sparer mye vann med barn ombord). Ellers så kan du prøve hos Slangeservice i Moss. De ordner det meste av nipler og overganger. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 jeg varmet slangen med varmepistol til den var passe myk, og tredde den rett utenpå gjengepartiet. Sikre med klemme, ferdig ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jorg-1 Svart 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 Jeg har for et par år siden også kjøpt armatur og nipler på Maritim som skulle passe men nei........ Også da stusset ekspeditøren!!!!! Malfix er stedet...... Her får den hjelpen du trenger....og den kvaliteten du trenger....til en hyggelig pris. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Ser poenget med ett-greps, men da passer det ikke rett i nåværende hull. Hadde jo i utgangspunktet tenkt på den lettvinte løsningen med noe som gikk rett i... Det er ikke så mye gjengeparti igjen til å tre slangene på - men om ikke noe annet løser seg raskt kan det jo forsøkes. Blir det tett i gjengene når det er trykk-vann, da? Kan jo smøre et eller annet på samtidig - sika? Selvom jeg ikke finner jernvare i nærheten finnes det sikkert nok av rør-leggere. Tar med blandebateriet i en slik til tirsdag, og hvis ikke de finner noe så blir det enten forsøk med slager rett på det som er igjen av stussen - eller å levere hele skiten tilbake og kjøpe noe annet fra et annet sted hvor ting er prøvet i butikken får jeg tar med med hjem. Slageservice i moss høres jo aktuelt ut - men litt langt å kjøre når jeg ikke eksakt vet hva slags gjenger det er. Skal lete opp noen store bolter i garasjen og se om det gjenger - da finne jeg i så tilfelle dimensjonen. Forbasket irriterende å sette hele trykk-systemet ut av drift bare fordi man tror selgeren vet hva han selger (og jeg var korttenkt nok til ikke å prøve dette før jeg tok det med fra butikken...) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Hei. Jeg har hatt slike kraner siden båten var ny for over 20 år siden. Det som har sviktet hos eg er selve stengemekanismen. Her er det blitt brudd slik at pakningen ligger løst, - se bildet under. Da har jeg kjøpt nye komplette kraner (er jo ikke særlig kostbare), men bare byttet innmaten. Så noen endring i gjengedimmensjon har jeg ikke erfart. Et spørsmål til slutt, er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt bare inmaten? Lars H. (pt. Kommersøya) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Servicemannen Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Hei.Jeg har hatt slike kraner siden båten var ny for over 20 år siden. Det som harsviktet hos eg er selve stengemekanismen. Her er det blitt brudd slik at pakningenligger løst, - se bildet under. Da har jeg kjøpt nye komplette kraner (er jo ikkesærlig kostbare), men bare byttet innmaten. Så noen endring i gjengedimmensjonhar jeg ikke erfart.Et spørsmål til slutt, er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt bare inmaten?Lars H.(pt. Kommersøya) Dette ser ut til aa vaere amerikansk standard. Var innom jernvarebutikk i USA i vinter og der var disse i alle lengder og dimisjoner. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Blandebatteriet til pantryet sviktet meg. Det så helt likt ut som det som både maritim og seasea selger, så jeg endte på maritim. FIkk med batteri, og tilhørende slangestusser. Men dette passet jo ikke sammen. Og selgeren i butikken ble like overrasket for det hadde jo passet i fjor - så noe var endret. Slangestussen var 3/8'' - og det var det samme som var på mitt gamle. Men dette passet altså ikke - det gjenger litt, men går ikke så langt, så det kan se ut som det er mm gjenger på det nye batteriet. Og da kunne ikke maritim hjelpe lengre - de måtte ta en runde med sin leverandør. Og seasea sin som ser tilsvarende ut har tommegjenger - men de var utsolgt for blandebatteriet, og hadde ikke alternative slangestusser. BIltema har kun tommer. Noen andre som har vært borti samme batteriet og funnet et sted hvor man kan finne slike slangestusser? Gulesider viser 0 jernvareforretninger i nærheten - må til Oslo, men det er jo ikke så langt. Noen tips? Dersom en butikk i nærheten har dette komplett så leverer jeg inn det gamle til maritim igjen. Hele trykkvannssystemet i båten er jo nå effektivt satt ut av drift. Det er dette jeg har kjøpt : Fikk slangestuss til disse blandebatteriene hos Maritim i Slependen siste torsdag. Dem hadde hel haug paa lager. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
fiskebat Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 (redigert) Ved å bruke gjengesnor (Locktate) på gjengene og varme slangen så blir det tett med slangeklemmer. Kranoverdeler har hvert i salg tidligere i de fleste rørleggerbutikker og er det trolig ennå pga noen dyre antikk kran serier bruker slike overdeler ennå . Kranoverdeler er standardisert i 1/2 og 3/8 . Løse pakninger kan og kjøpes ,løse spindler med pakning på også. Det hender det blir spor i messingen som pakningen går mot når en kran har lekket lenge. Når rørleggeren har repparert ei kran kan det hende pakningen bare er snudd. Det største problemet med slike kraner er at de låser seg pga mangel på fett/smurning (Oras kranfett er best , ) Riktig benevnelse på stengemekanismen på bildet er 1/2 eller 3/8 kranoverdel (måles på diameteren på pakningen) Kranspindelen på bildet har hvert utsatt for en utrolig sterk person eller kong vinter. Redigert 11.Mai.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Dette blandebatteri fra Maritim har millimetermaal paa gjengene, ikke tommemaal. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Fikk slangestuss til disse blandebatteriene hos Maritim i Slependen siste torsdag. Dem hadde hel haug paa lager. Nei - det de har på slependen er 3/8 tommer - og det har de mye av og passer til det meste de har - mend et passer ikke til den som er avbildet - den gjenger så vidt men kan ikke skrus inn til pakningen.. Handlet på fredag og reklamerte på lørdag. Det er der jeg har vært å fått feil - og der jeg har klaget og som ikke kunne hjelpe ytterligere. Men som du selv sier - det er ikke tomme-mål, så viss du likevel har fått milimetermål på stussen høres det ut som jeg handlet og deretter rekalmerte til feil person. Hvor fant du disse i butikken på slependen? I samme hyllerad som blandebatteriet er ble mine plukket - og da jeg reklamerte ble et par til åpnet og forsøkt skrudd på uten hell. De som lå i boksen var tomme-mål og passet eksakt på den gamle kranen, samt på Seasea sin utsillingsmodell som ogås hadde tommemål. Men hvis de likevel har dette inne gjelder det bare å finne dem - ingenting enklere enn det. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Den var i den samme hille. Hadde litt vansker med aa faa den skrudd paa, vanskelig aa komme til og trodde de var paa grunn av daarlig plass og kastede pakkningen og brukte flytende rorgjengetette. Kannskje problemet var aa gjengene passete ikke saa bra. Vertfall var ingen lekasje etter monteringen. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
nordan family 27 Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 skrudde opp den gamle - innmaten ligner en del på det som er avbildet over - men ikke knekt på det stedet. Ikke å slett å se hvor feilen var. Den ene stengemekanisken hadde en liten stang pekende ned i slangen - den andre ikke (men det så ut som det hadde vært en gang i tiden). Dog så pakningene relativt stive og gående ut. Når det gjelder den nye fra Maritim har ikke maritim på disse dagene klart å komme opp med noe nytt - selvom jeg ringer og de lover å ringe tilbake (hvilke de ikke gjør). Har vært innom Brødrende Dahl (stor vvs grossist) men de har ikke noe som passer. Tess har heller ikke noe som passer da de mener gjengene er for lave og brede i forhold il å være noen som helst slags standard. Så da blir det nok å ta de gamle slangestussene fra den ødelagte krana (de går litt lengre inn enn de nye) og prøve med gjengeteip (hvis ikke noen foreslår noe bedre - Tess mente det var bedre enn lock-tite). Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 (redigert) Returner blandebatteriet du...... Kjøp "etgrepsbatteri" m/ uttak for dusjhåndtak, så får du tettet det overflødige hullet. Bonus!!!! du / dere får en "Bidetløsning":-) Kjekt å ha viss man ikke har dusj... Redigert 14.Mai.2008 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 (redigert) ). Har vært innom Brødrende Dahl (stor vvs grossist) Så da blir det nok å ta de gamle slangestussene fra den ødelagte krana (de går litt lengre inn enn de nye) og prøve med gjengeteip (hvis ikke noen foreslår noe bedre - Tess mente det var bedre enn lock-tite). Br.Dahl er EUROPAS STØRSTE. (litt blitt for stor) Gjengatape brukes ikke lengre , nå brukes Lock-tite gjengesnor. Bm , enkelte kraner som har 3 rør er spesielle kraner for vv beredere uten fult vanntrykk , de virker slik at når du åpner vv krana så slipper du k,vann innpå tanken som presser v,vann ut fra vv tanken ut i gjennom utløpet på kranen . Tetter du utløpet på en slik krane når du opner revner vv tanken. Redigert 14.Mai.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Da ringte Maritim til slutt opp igjen etter å ha konferert med sin leverandør; på en serie av blandebatteriet var det gått noe feil med støp eller puss slik at det nok ikke var noen standard - bare å levere tilbake dersom man ikke ville dille det til på egen hånd. Skal da seriøst vurdere ett-greps, men frykter at det blir for lett for kona å få varmt vann til alle mulige oppgaver ved byssa og derav tømme varmtvannstanken på unødvendige ting som ikke krever varmt vann. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Da ringte Maritim til slutt opp igjen etter å ha konferert med sin leverandør; på en serie av blandebatteriet var det gått noe feil med støp eller puss slik at det nok ikke var noen standard - bare å levere tilbake dersom man ikke ville dille det til på egen hånd. Skal da seriøst vurdere ett-greps, men frykter at det blir for lett for kona å få varmt vann til alle mulige oppgaver ved byssa og derav tømme varmtvannstanken på unødvendige ting som ikke krever varmt vann. Der en ønsker å spare på vann , varmvann, så er det en fordel å bruke skipskraner , disse brukes også ved en del campingplasser, den har en fjær i hendelen slik at du får barre vann i kranen så lenge du holder /presser hendelen ned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.