Jump to content

Båt!! Men hva lønner seg


straycats

Recommended Posts

:confused:Har tenkt å kjøpe ny brukt båt iår. Men nå er det slutt på hurtiggående båter. Har lyst på ei snekke eller en halvplaner. Eneste problemet er prisen, jeg kan ikke bruke mer en 200-250 tusen.

Hva får jeg for det. Frister ikke med båter fra 70-tallet. Og trebåt skal jeg ikke ha.  :yesnod:

 

Noen som har noen bra forslag/erfaringer å komme med.

 

Takk på forhånd :flag:

 

Straycats

Link to post

Du skriver ingenting om hvor stor skuta skal være??

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Husk at 70 tallet ikke er 70 tallet! En båt fra 1979 kan være langt bedre enn en fra 1989.

 

 

Selv om båten er gammel kan du finne en som er velholdt og kanskje med nyere motor.

 

Men som en annen spør om: hvor stor båt og hvilke krav har du? Man burde da fremdeles kunne komme seg på sjøen for den kvarte millionen!

Link to post

:confused:Har tenkt å kjøpe ny brukt båt iår. Men nå er det slutt på hurtiggående båter. Har lyst på ei snekke eller en halvplaner. Eneste problemet er prisen, jeg kan ikke bruke mer en 200-250 tusen.

Hva får jeg for det. Frister ikke med båter fra 70-tallet. Og trebåt skal jeg ikke ha.  :confused:

 

Noen som har noen bra forslag/erfaringer å komme med.

 

Takk på forhånd :seeya:

 

Straycats

Hei

Du bør kjøpe inn for godt under 200K.

Oppgradering/ oppussing kan komme opp i ganske spenstige beløp.

Dette hvis 250K er totalbudsjettet ditt.  :wink:

Enhver båteier tror jeg kan bekrefte at det kan gå utrolig

mange "K" etter at båten er kjøpt.  :yesnod:

mvh

giver  

Link to post

Saga 27 ac  86 mod. med 66 hk Yanmar betalte jeg 225 000 for.  Dette er en halvplaner og en meget kjekk båt.

Hmmm, hvis Saga 27AC er en halvplaner så er nok absolutt alle snekkene halvplanere  :confused:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Du vil vel kunne få mange kurante 25 fots snekker fra midten av, eller fra siste halvdel av -80-tallet til oppunder kr 200.000. Det er jo ikke så mange år siden du fikk disse for under 150.000.

 

Tatt rett ut fra lufta, så har du Scand 25 Classic, Joda 7500 osv. Er forøvrig enig i at du kanskje bør se om du kan få noen med nyere motor. Det er viktigere enn akkurat årsmodell på selve skuta. I alle fall dersom skroget er bra vedlikeholdt.

Link to post

om du vil ha en snekke i god strand med god motor ville eg nok gått for en litt nyere båt. Kanskje på slutten av 80-talet. Med en slik båt/motor i god stand er du nesten sikker på å få en båt der motoren er i god stand og ikke trenge skiftes på mange år. Heller ingen store og dyre reprasjoner.

Og om du selger båten om 5 år vil du nok få igjen det du gav for båten dersom du ikke har øydelagt den eller om det er en båt av ukurrant merke...

Link to post

Ok....... smiley " gutta" stod stille når jeg skrev øvre innlegg.........ser nå hva den BLÅ  gjør... :smiley:

Tips:Du kunne også kjapt ha klikket på Redigerkanppen øverst i innlegget ditt og fjernet det du måtte finne "uanstendig" og lagret på nytt. Det kan du fortsatt gjøre.........


Kan ikke dy meg for å spørre: Navnet ditt 330; er dette båtens lengde eller er du med i 330 skvadronen, isåfall har vi med og gjøre en på rednigshelikopteret Sea King??? :flag:

Link to post

SORRY  :flag:  Saga 27 AC er en Deplacment m/dyp kjøl ( snekketype)......... men, så lenge båtene går opp til 12-13 knop , trodde jeg at dette var en halvplaner, så en feil av meg.   :smiley:   :flag:

Nope! :flag: DU har rett 330! Så lenge båten gjør over deplasementfart, ER den (benevnt som) halvplaner. Skroget er også utformet som sådan. Ellers ville ikke båten ha oppnådd mere enn 7-8 knop (i h.h.t. skroglengden). På min 20-foter er deplasementfart ca. 6 knop. (Selv om den har litt kjøl og er en planende båt). Den passerer lett 20 knop med 60 Hk.

Jeg er likeledes så frekk at jeg benevner Scan Classic som halvplaner... :flag: Med 77 Yanmar gjør den lett 12 knop (tror jeg...) Med 35 Hk orginalmotor oppnår den ikke mere enn deplasementsfart, men DET gjør ikke min båt med 15 Hk dorgemotor heller, men like forbandet har den planende skrog :lol:

Setter du en 150 Hk motor i ei snekke (skrog uten bæring bak) får du ikke så mye over (nettopp) deplasementsfart. (Den graver seg bare ned akter.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

330,  hvor stor motor må du ha i en Saga 27 for å få den opp i 12-13 knop?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Hei

Du bør kjøpe inn for godt under 200K.

Oppgradering/ oppussing kan komme opp i ganske spenstige beløp.

Dette hvis 250K er totalbudsjettet ditt.  :wink:

Enhver båteier tror jeg kan bekrefte at det kan gå utrolig

mange "K" etter at båten er kjøpt.  :rolleyes:

mvh

giver  

 

Ja, det stemmer som bare p...... :smash:  :smash:

 

Men, snakker ikke om eks antall 1000kr, men bruker heller ordet 1000 båtpenger..... :wink:

 

mvh

Kjelli, som har en kjekk Marex 27 Sun Crusier for salg, men blir litt i overkant på det som du ønsker å bruke.

Link to post

Hei

Du bør kjøpe inn for godt under 200K.

Oppgradering/ oppussing kan komme opp i ganske spenstige beløp.

Dette hvis 250K er totalbudsjettet ditt.  :wink:

Enhver båteier tror jeg kan bekrefte at det kan gå utrolig

mange "K" etter at båten er kjøpt.  :wink:

mvh

giver  

[glow=red,2,300]   Tiltredes!  [/glow]

 :wink::smash::cryin:

 :wink: :wink: :rolleyes::smash: :smash:
Link to post

Har tenkt å kjøpe ny brukt båt iår. Men nå er det slutt på hurtiggående båter. Har lyst på ei snekke eller en halvplaner. Eneste problemet er prisen, jeg kan ikke bruke mer en 200-250 tusen.

Hva får jeg for det. Frister ikke med båter fra 70-tallet. Og trebåt skal jeg ikke ha. ....

Den var enkelt! Gå på finn.no - sett max-pris til 200.000,- og trykk på "søk-knappen" - sortér etter pris - så kan du i ro og mak skumme gjennom hva du får for opp til 200.000,-

 

- Du vil ikke ha trebåt - enkelt, la vær og klikke opp trebåtene....

 

- Du vil ikke ha en båt fra (de gode, gamle!) 70-tallet - enkelt, la vær og klikke opp båter fra den tiden....

 

Til syvende og sist er det bare du som vet hva du er på jakt etter - men på denne måten får du et hint om hva du har å velge mellom.

 

Lykke til!

 

P.S.: Går ut i fra at det er en del begrensninger når det gjelder f. eks. bredde, dypgående p.g.a. båtplassen du har - bensinmotorer er som regel dyrere i drift enn dieselmotorer, vil du ha båt med påhengsmotor eller innenbordsmotor, o.s.v. Ta elimineringsmetoden først så finner du ut av det. Tiden er bra nå - det raser inn båter på finn.no i 30-40-tall hver dag! :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

:confused:

Pirus og 330. Vår Saga 27 AC har 130 HK VP TAMD31A og gjør lett 13 - 14 knop SOG på noe over halv gass. Men om hun er halvplaner....?  Selv med fulle tanker (450 L) vil hun legge seg over til styrbord i denne farten, så jeg tør ikke teste henne videre.....

Antar at deplasementsfart er ca 7,5 knop? Hvordan beregnes depl.farten?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

:seeya:

Pirus og 330. Vår Saga 27 AC har 130 HK VP TAMD31A og gjør lett 13 - 14 knop SOG på noe over halv gass. Men om hun er halvplaner....?  Selv med fulle tanker (450 L) vil hun legge seg over til styrbord i denne farten, så jeg tør ikke teste henne videre.....

Antar at deplasementsfart er ca 7,5 knop? Hvordan beregnes depl.farten?

mvh

JanS

Der tror jeg du har en god antagelse.  En grei tommelsfingerregel er kvadratroten av lengden i fot (vannlinje), multiplisert med 1,5.  Da treffer du nesten blink på en Saga 27, om det da ikke er en halvplaner.  Er det en halvplaner Lars H?, du burde jo vite mere om denne båten enn de aller fleste.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Nei, Saga 27 er ikke en halvplaner.

 

Hvordan kommer den da opp i 12- 13 knop?  Er det med den som med en Skarpnes 30 jeg kjøpte for mange år siden, som i henhold til eieren, og loggen, gikk 18 knop? Ved måling av utseilt distanse og tidsforbruk ble plutselig 18 knop til 12 knop.....

 

 

Jeg kan ikke huske at jeg har sett en Saga 27AC bevege seg så fort.  Det tror jeg  at jeg, og de fleste ville lagt merke til. Det blir liksom litt unormalt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...