dante Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Hva er status? - litt nyskjerrig på resultatet av forskningen :) Sitér dette innlegget Link to post
Yachten Svart 7.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2008 Hei igjen mine hjelpere Jeg sliter med samme problem ennå, ikke veldig lett å fikse båt i dette været, og må si jeg er misunnelig på de jeg ser på ute på sjøen om dagen. En fattig trøst er at min yngste sønn på 16 mnd liker seg bedre på badestranden enn i båt. Jeg hadde gitt opp, og tok kontakt med mekanikeren som har mye jobber rundt om på båtforeningen. Han hadde naturlignok plenty å gjøre, og i og med at han skjønte jeg gjorde en del selv ba han meg demontere manifoiler og risere, og legge disse i kaustisk soda og prøve dette først. Jeg har nå gjort dette. Manifoilene var relativt tette i bunn, men jeg fikk staket disse opp, også riserne. Så demonterte jeg varmeveksleren igjen og tok denne i kaustisksoda. Har brukt et par kvelder til å montere utstyret igjen, og var litt spent da jeg startet opp igjen i dag, men motoren kokte igjen etter en stund Saltvannssiden er i orden. >Riserene er kalde, samme er manifoilene under kjøring, byttet nok en gang impelleren, så det er ferskvannssiden som er tett (termostaten er fremdeles ikke satt inn). Varmeveksleren ble også rengjort, og fungerer. Jeg tok ut bunnpluggen av kjølesystemet på venstre side av blokken, høyre side kommer jeg ikke til. Her rant det klar frostvæske. Spylte ferskvann inn i termostathuset, og vannet rant rett igjennom blokken og klart ut av bunnpluggen. Har tidligere spylt inn i den ene siden av sirk pumpen og vannet kommet ut igjen i den andre enden. Hva gjør jeg?? skjønner ikke hvorfor den koker, skulle tro vannet sirkulerer rundt etter alle de undersøkelser jeg har gjort (eller er det sirkulasjonspumpen som virket ok da jeg hadde den ute. Tenker jeg må ha ekspertisen inn. Båten ligger i Bærum, hvem bruker jeg LA-SA, Holmen ?? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 8.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2008 Har du lagt hånden på motoren når du starter opp , blir den like varm alle steder ? Hvordan er tempen på slangen som går inn og på din veksler ? Sitér dette innlegget Link to post
Yachten Svart 8.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2008 Har du lagt hånden på motoren når du starter opp , blir den like varm alle steder ?Hvordan er tempen på slangen som går inn og på din veksler ? For meg virker det som det meste av blokken er varm, termostathus, sirkulasjonspumpe. Jeg har ikke kjent på slagen som går til varmeveksleren Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 8.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2008 (redigert) Slangen som går inn på din veksler skal være like varm / kald som blokka men slangen ut fra din veksler bør være noe kaldere men ikke iskald . Er du 100% sikker på att din veksler er åpen/sikulasjon på ferskvannsiden ? Har du sjekket din ferskannspumpe ? Du kan evt skru av lokket som sitter på baksiden av den . Redigert 8.Juni.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yachten Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 DA er motoren i orden igjen og takker for alle råd og vink jeg har fått av dere på baatplassen.no. Dette ble en større og dyrere jobb enn ventet. Fikk et par meget dyktige karer ombord som kunne konstatere at mororen kastet ut vann og at den gikk dårlig på sylinder 3 og 7, ergo var det nok toppen. Motoren ble tatt ut og toppene tatt av, her viste det seg at begge toppakningene var gått (høyst sannsynlig før jeg kjøpte båten i fjor). Toppene er nå slipt og både manifoiler og risere byttet ut så nå går den som en klokke igjen... så nå håper vi på god sommer Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Disse har en tendens til å gro igjen og hindre vanngjennomstrømning. Men like ofte er varmeveksleren eller evt. oljekjøler tett. Her er det mange små kapilær-rør som bør renses (typisk med en ståltråd eller tilsvarende). Siden den koker, og du er usikker, så ville jeg først og fremst renset varmeveksler og evt. oljekjøler. Sjekk at impelleren er intakt med alle bladene og fortsatt myk. Risere og manifoild har en levetid på ca. 5-6 år (min mening), er de eldre enn det bør du bytte de, selvom de ikke er tette. Største problemet er at det oppstår en liten vannlekasje inn i eksosporten, og da får du mange ekstrautgifter til motoren. Koster litt, men fungerer også fint uorginale. Er kurrante å bytte, men legg arbeid i å få det tett mellom manifoild og riser (ligger en pakning her som bør krysstrekkes og med riktig moment). Gammel innlegg,men lurer på moment/antall Nm. for boltene til risere mercruiser v6,4,3lx..... Noen som vet,eller hvor jeg finner tabellen? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.September.2014 Link til dette innlegget Svart 28.September.2014 Det skal normalt være 45 nm på boltene mellom manifold og riser, og 35 nm på boltene mellom manifold og topplokk. Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 (redigert) Det skal normalt være 45 nm på boltene mellom manifold og riser, og 35 nm på boltene mellom manifold og topplokk. Hei... Ok 45 Nm.. Det eneste jeg fant på nettet var manifoil mot topplokk,der stå det 27 Nm....har dratt til på 27Nm men synes det er i slakkeste lage... Takker så meget.. (-: Har et spørsmaål til ang.riser pakningen som jeg ikke skjønner helt av... Når jeg legger riserpakningen oppå manifoilen så stenger jeg to langsgående åpninger som jo egentlig burde vært åpen rundt om,altså eksos med stor åpning i senter av manifoil og fire åpninger rundt denne?! Noen som vet? Tørr ikke enda å la det være sånn ved neste oppstart Redigert 29.September.2014 av 23 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Du er sikker på det ikke sto 27 lb.ft eller lignende, altså pund fot, og ikke newtonmeter ? Dersom manifolden ikke er sjøvannskjølt brukes blendeplate og hele pakninger, for å skille manifolden fra riseren. Det høres ut som du har denne typen pakning, og da må du altså se etter hvordan manifolden er kjølt, og hvorvidt du skulle hatt åpne pakninger i stedet. Ofte brukes samme pakning, men det er merket av i pakningen slik at du enkelt kan ta ut (eller kutte ut) de delene som sperrer for kjølekanalene dersom både manifold og riser er sjøvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 (redigert) Du er sikker på det ikke sto 27 lb.ft eller lignende, altså pund fot, og ikke newtonmeter ? Dersom manifolden ikke er sjøvannskjølt brukes blendeplate og hele pakninger, for å skille manifolden fra riseren. Det høres ut som du har denne typen pakning, og da må du altså se etter hvordan manifolden er kjølt, og hvorvidt du skulle hatt åpne pakninger i stedet. Ofte brukes samme pakning, men det er merket av i pakningen slik at du enkelt kan ta ut (eller kutte ut) de delene som sperrer for kjølekanalene dersom både manifold og riser er sjøvannskjølt. Hei igjen..takk for svaret... Er nok pund fot..burde visst bedre som gammal H-D kjører/mekkemann... Så at de gamlepakninger er av samme slaget.. At det finnes de som blender helt til dryxxx vet jeg,mine er åpen i mitten til eksos og har to lengre åpninger paralelt utenfor denne store eksos åpningen...rart...fungerer i hvert fall sånn også..rundt 60+ grader ... Trykket på kopier og ok for å vise deg et bilde fra pakningen,men få ikke lagd dette inn i denne meldingen... Ha en fin uke.. Mvh. 23 fot Redigert 29.September.2014 av 23 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Da fant jeg faktisk svaret her inne på Båtplassen.no.... Som jeg forstå så må det brukes en pakning mellom manifoil og spacer med 4 lange åpninger,og har du ikke spacere imellom så brukes det 2 langsgående åpninger og to små minihull...jajaja Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.