Yachten Startet 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2008 Hei Har en ferskvannskjølt VP 5,7 GSI 2000 modell som akkurat er sjøsatt for sesongen (niende sesong). Kjørte en halvtimes tid og alt fungerte bra, men da jeg lå til kais og motoren gikk på tomgang begynte alarmen på motoren å gå etter en stund, og motoren kokte over, temp var da over 100 grader. Noen jeg snakket med nevnte det kunne være manifoilene og riserne som hadde sett sine beste dager, og jeg ble rådet til å ta ut termostaten for å sjekke om det samme skjedde igjen, det gjorde det ikke, og alt virket normalt. Kjøpte derfor ny termostat i den tro at den gamle var ødelagt. Monterte alt igjen i dag, og etter en stund kokte motoren over med den nye termostaten. Er det manifoilene og riserne som er tette, eller kan det være andre ting? Hva koster nye? og hvor lang tid tar det å bytte slike for en mekaniker.? Er relativt fingernem og har skrudd en del motor, er ikke dette en grei jobb å gjøre selv men det går jo på prioritering av tid. Er det andre ting som evt bør byttes samtidig? Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Disse har en tendens til å gro igjen og hindre vanngjennomstrømning. Men like ofte er varmeveksleren eller evt. oljekjøler tett. Her er det mange små kapilær-rør som bør renses (typisk med en ståltråd eller tilsvarende). Siden den koker, og du er usikker, så ville jeg først og fremst renset varmeveksler og evt. oljekjøler. Sjekk at impelleren er intakt med alle bladene og fortsatt myk. Risere og manifoild har en levetid på ca. 5-6 år (min mening), er de eldre enn det bør du bytte de, selvom de ikke er tette. Største problemet er at det oppstår en liten vannlekasje inn i eksosporten, og da får du mange ekstrautgifter til motoren. Koster litt, men fungerer også fint uorginale. Er kurrante å bytte, men legg arbeid i å få det tett mellom manifoild og riser (ligger en pakning her som bør krysstrekkes og med riktig moment). Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Jeg ville begynt med det enkle. Impeller. Hvis du ikke allerede har sjekket den da. Sitér dette innlegget Link to post
Yachten Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Skal sjekke impelleren først av alt i morgen, og har kjøpt ny. Litt av problemet er at det er så trangt i motorrommet, hvor finner jeg varmeveksleren og oljekjøleren på en slik 5,7 l motor? har gjort samme operasjon på en VP 146 A en gang. Vet at Eurofritid selger uorginale manifoiler og risere, men finnes det noen som selger slikt i Oslo området? har tidligere kjøpt propell hos Norske bildeler og mener de ihvertfall har mye til Mercruiser. Har hver dag i mange år vært på Båtmagasinets båtplass hvor jeg har vært aktiv med spørsmål og svar, dette er første innlegg her men her kom det raskt bra tilbakemeldinger Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Siden problemet ditt kun er på tomgang uten belastning, tviler jeg på at det er tett noen plass, kan være dårlig gjennomstrømning eller dårlig impeller, hvis impelleren din er i orden, så synes jeg du heller skel ta båten opp igjen og kjøre systemrens på saltvannsiden, før du bytter noen deler Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Ben Sin Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 (redigert) Og det kan jo være vannpumpen på motoren også. Jeg heller mest til impeller/vannpumpe problemer, når den koker på tomgang. Var det sånn at den fortsatt kokte med ny termostat, men ikke når du tar ut termostaten? Red. Jeg kjenner ikke til hvor VP har plassert oljekjøleren, men varmeveksleren din sitter sikkert på tvers foran på motoren. Eller stående på siden. Oljekjøleren kan sitte på slangen fra sjøvannsinntaket. Kjenner som sagt ikke VP's versjon av denne motoren. Redigert 11.Mai.2008 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yachten Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 HJEEEELP! Etter flere timers arbeid i dag virker det fortsatt ikke, motoren blir varm og koker over. Impeller er skiftet, hele varmeveksleren er demontert og staket opp (de fleste rørene var helt åpne, og det var bare litt smått med skjell) Skrudde sammen alt igjen fylte på frostvæske og startet opp, etter en stund nærmet motortemperaturen seg 100grader UTEN at termostaten sitter i. Det virker som om hele ferskvannsiden er tett, og at denne ikke sirkulerer. Riserne ble ikke veldig varme. Det kom også en del rustflak fra slagen jeg demonterte på varmeveksleren som kon i fra manifoilen Hva kan det være??? er det risere og manifoiler eller er det noe annet i tillegg.. Håper på svar Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Det sitter vel klaffer i eksosrørene på denne motoren også kan jeg tenke meg. Kan det være at disse har satt seg? Hvis du ikke har sirkulasjon på ferskvannsiden, tyder jo det på problemer med den interne vannpumpen. Har du sjekket den? Sitér dette innlegget Link to post
Yachten Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 (redigert) Hei og takk Østkyst Hustler som hjelper til på svar, kan du eller andre hjelpe litt mer. Ja det tyder på at det er lite/ingen sirkulasjon på ferskvannsiden, men hvor sitter den interne fervannspumpen? Noen har sagt den sitter innenfor impelleren, men på denne motoren sitter impellerhuset "på" en aksel festet med en brakett, og fant ingen ferskvannspumpe innenfor. Vil porter i eksosrøret hindre ferskvannssiden?? Redigert 12.Mai.2008 av sb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Hei og takk Østkyst Hustler som hjelper til på svar, kan du eller andre hjelpe litt mer. Ja det tyder på at det er lite/ingen sirkulasjon på ferskvannsiden, men hvor sitter den interne fervannspumpen? Noen har sagt den sitter innenfor impelleren, men på denne motoren sitter impellerhuset "på" en aksel festet med en brakett, og fant ingen ferskvannspumpe innenfor. Vil porter i eksosrøret hindre ferskvannssiden?? Det pleier å være "frontplata" på motoren, der øverste hjulet til viftereima sitter. Plata og pumpa er en integrert del. pumpe Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Ben Sin Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 (redigert) Amalie 36 ga deg svaret. Jeg har et forslag jeg ikke har prøvd selv, men jeg tror det skulle virke: Kobler du av reima og en slange ut fra pumpa, samtidig som du surrer reimhjulet rundt kan du se om den pumper ut kjølevæske. Du kan uansett kjenne om det er slark i pumpa. Nei, eksosklaffene hindrer ikke det lukkede kjølesystemet. De er der for å hindre at vann skal flomme inn gjennom eksosen hvis noe går lekk, og for å forhindre raskt tilbakeslag av vann når man drar av gassen raskt. Men sitter de fast hindrer de varmt kjølevann å komme ut. (obs. Mine klaffer ligger under vannlinja. Ikke så lurt å ta av gummislangene da....) Jeg er helt sikker på at du finner ut av dette. Det er bare så mange mulige årsaker. Det positive er jo at man blir kjent med motoren, og får sjekket en hel del deler. Og som du har fått tips om før. Riser og manifold er noe som før eller siden går tett. Jeg synes bare det er rart at det er så tett at den koker på tomgang. Redigert 12.Mai.2008 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Noen ganger kan spørsmål være dumme.... men har det blitt sjekket at det kommer vann i eksosen? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Yachten Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Til Amalie 36, jeg har ikke sjekket at det kommer vann i eksosen, og hvordan gjør jeg det lettest? Jeg har nå sittet og sett på splittegninger på www.marinepartseurope.com, og funnet hvor sirkulasjonspumpen sitter, det er også en del jeg føler jeg nå må sjekke. Som tidligere nevnt virker det pottetett på ferskvannssiden, mens riserene holder seg nogenlunde kjølige Er det ferskvann eller saltvann som går i manifoil? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 (redigert) Vanligvis saltvann, men Mercruiseren vår har manifoldene med på den lukkede kretsen. Du finner ut hva du har ved å følge slangene til og fra varmeveksleren. Du skrev vel i første innlegg at du hadde vært på en halv times tur uten at noe skjedde. Kan du fortsatt det, eller har du ikke testet det nå? Koker den om du holder litt turtall på motoren? Redigert 12.Mai.2008 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 (redigert) Nå kjenner ikke jeg din motor men jeg har markte den for deg her. Slik ser det ut når den er fjernet. Redigert 12.Mai.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 I manifold er det saltvann som går. Dette for og kjøle eksosen. Det som er rart, er at motoren kun koker på tomgang, Normalt sett skulle den blitt varm under belastning. Diverse feil slår meg. For dårlig fart på saltvannskjølingen( innpeller)eller suger luft. Det kan selfølgelig være vannpumpa di på feskvannskjølingen. Som et litt mer alvorlig alternativ, kan du ha defekt toppakning, men da blir det enten borte vann, eller veldig trykk i kjølevannet ditt Hva skjer hvis du øker turtallet uten belastning, Går temp ned da? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
dante Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Hei! Jeg ville sjekket en enkel ting til. Ta av eksosslangene som går inn på raisere - her skal saltvannet blandes ut i eksosen. Her pleier det å gro igjen med rustflak og slagg mellom riflene og slangeveggen - sjekk at rillene som vannet kommer mellom ikke er tette. Kan være impelleren ikke orker å sørge for nødvendig gjennomstrømning på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
fiskern Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Sjekk sjøvannsinntaket ,plastposer,tang osv.Sjekkes ved å ta av slangen på riser for å sjekke sjøvannstrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) Jeg hadde samme symptomer på min 7.4 liter, ble for varm når den gikk på tomgang, byttet først impeller men det hjalp ikke, byttet så hele sjøvannspumpen og da ble det i orden. Selve pumpehuset var slitt. Skal veldig mye til for at det ikke er sirkulasjon i ferskvannsiden. Så lenge varmeveksler er åpen så tror jeg nok vannet sirkulerer. Når den koker bør du finne ut hvilke komponeter som er kalde og hvilke som er varme. Varmeveksler, Oljekjøler, Slanger inn og ut av de forskjellige delene. Men som sagt så jeg tipper det er selve sjøvannspumpen din som ikke klarere å levere/suge nok vann på tomgang. -Xlnt Redigert 13.Mai.2008 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Miss Amalie Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Til Amalie 36, jeg har ikke sjekket at det kommer vann i eksosen, og hvordan gjør jeg det lettest? Jeg har nå sittet og sett på splittegninger på www.marinepartseurope.com, og funnet hvor sirkulasjonspumpen sitter, det er også en del jeg føler jeg nå må sjekke. Som tidligere nevnt virker det pottetett på ferskvannssiden, mens riserene holder seg nogenlunde kjølige Er det ferskvann eller saltvann som går i manifoil? På grunn av at eksosen kommer ut under vann på veldig mange av disse drevene, hender det at man ikke oppdager manglende saltvann. Da er det bare å være metodisk. Gjøre ting etter denne rekkefølgen og se hvor ting endrer seg. Sjekk: Bunnventil åpen (inntak saltvann)? Sjøvannsfilter skikkelig rent? Lokket ordentlig lukket på sjøvannsfilter? Vann fram til impeller? Ta av slange etter impeller, sjekk om det kommer godt med vann? Er utløpet i manifolder tette der det kan kokse seg (der vann møter eksos). Hvorfor jeg ikke tror det er ferskvannspumpen: Det er mekaniske (støpte skovler) i pumpa. Når en vannpumpe går, er det som regel lager og zimmerringer som ryker. Den eneste konsekvensen er bråk og lekkasje, ikke at den ikke pumper vann. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Yachten Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) Hyggelig at så mange hjelper til. Oppsummert over noen av spørsmålene over. Jeg har ved et par anledninger kjørt båten over en halv time ute av havnen og med god belastning. Første gang med gammel termostat, andre gang uten termostat og alt virket ok, nå blir motoren så fort varm inne ved kaia at jeg ikke har lyst å ta ut båten på prøvetur. Jeg hadde ingen problemer med å holde hånden på riserne, og de holdt kanskje 35-40 grader, mens temperaturmåleren på motoren nærmet seg 100 grader. Det er ingen grå film på oljepåfyllingslokket (vanlig ved toppakning?). Det er heller ingen plastpose rundt drevet som hindrer vanninntaket (kan jo ha grodd igjen inne i drevet, men det virker ikke slik). Jeg kan ikke se noe saltvannsfilter på motoren slik jeg har hatt på andre motorer. Skal i kveld sjekke tips jeg har fått over vedr sirk pumpe og slange ved riser. Skal også sjekke sløyfen som går innom varmtvannsberederen (mener den er koblet til ferskvannssiden) Redigert 13.Mai.2008 av sb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Har du fått luftet ferskvannsiden skikkelig? Har du en lufteskrue på toppen av termotstathuset? Kan jo hende det er en luftboble som hindrer termostat i å åpne? -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Yachten Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 NÆRMERE LØSNING?? Etter en dags båtpause har jeg i dag brukt et par timer og sjekket ut litt av rådene dere har gitt, for å huke av diverse saker; 1. Koblet fra saltvannsslangen inn til manifoilen og startet opp, og her spruter det saltvann som bare det --> ergo virker impeller og saltvannsinntaket. 2. Koblet deretter fra ferskvannskretsen som går via varmtvannsbereder og defroster. Blåste igjennom systemet med munnen slik at kjølevæsken kom ut igjen det jeg koblet fra --> ergo gjennomstrømning via varmeveksler, vvbereder og defroster. 3. .....Så gjorde jeg som Amialie 36 foreslo over, å koble fra reimen på sirkulasjonspumpen og fjernet slangen opp til termostathuset. Fylte opp med vann på toppen av sirk. pumpen, og snurret manuelt rundt (i riktig retning). Det var ikke ikke noe slark å merke, men pumpen ulte som en hvalross. Fylte helt fullt med vann igjen, koblet på reimen, men lot være å koble på slangestussen mellom sirkulasjonspumpe og termostathus, og startet opp motoren. Det sprutet ikke noe kjølevæske/vann opp av hullet, og hvalrosslyden var der............... er det sirkulasjonspumpen som er årsaken?? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Synes det er rart hvis det skulle være noe galt med ferskvannspumpa - snurrer den så virker den - som nevnt over er det lageret som evt ryker og lager lyd. Fikk du tatt av og sjekket eksos slangene inn på raiser - hvordan var mulighet for gjennomstrømningen der? Her pleier det nemlig å gro igjen med rustflak og slagg. Dette bør uansett sjekkes hvis du ikke vet alder på raisere! Sitér dette innlegget Link to post
Yachten Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 til Fredriko Jeg kan ikke se å ha noen eksosslange inn på riseren, den står på toppen av manifoilen, og det eneste ut fra riseren er den kraftige slagen ned i eksosbendet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.