doris32 Startet 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2008 (redigert) Trenger hjelp av noen snille mennesker som kan litt om trebåter Vi driver å pusser opp vår dorry 32 fot, vi har rensket båten ut innvendig og har startet på skråget, har nesten skrapet bort alt av maling o.l..Da forrige eier bare pøste på med maling hvert år. så båten hadde sikkert 20 forskjelige malinstrøk på skroget. Vi har støtt på noen problemer slik som råte i kjølestokken. Ikke i hele stokken heller, men midt på er den gjennomrøten. Da vi satte den på land knakk den der den var råtten. Vi driver å snakker om å plaste den opp til vannlinjen, og da lurte vi på om noen visste om hva som er best å gjøre med kjølestokken, om vi kan bare bytte den råttne delen ell om vi må bytte hele stokken. Og om det er noen der ute som har peiling på hva slags tre salg som er brukt på dorryne, om det er furu eller gran? Skal prøve å få lagt ut noen bilder av båten etterhvert håper det er noen som kan hjelpe fant ett bilde fra første året vi hadde den, da vi kjøpte den. Redigert 11.Mai.2008 av doris32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Hold dere vekke fra plasten, det hører ikke til på trebåter! Det at båten har "knukket" høres litt skummelt ut, men dere kan kanskje sage bort litt og lime fast en ny bit med epoxy? Sitér dette innlegget Link to post
doris32 Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 mener du det at det er mulig å ta vekk den delen som er gjennområtten og "spleise" på en ny bit da? Istedet for å bytte hele stokken... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Spørs jo litt hvor stor skaden er, hadde hjulpet med et par bilder. Men det burde vel gå og spleise på en bit men jeg vet ikke hvor sterkt det blir etterpå.. Hele kjølen burde jo vært byttet men det er ikke bare bare.. Sitér dette innlegget Link to post
Mixmann Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 De fleste Dorryer ble bygget i gran, da de ikke hvar ment og vare mere enn noen år i fiske. De fleste av disse gikk som lysbåter. Problemet ditt med knekt kjøl er et stort problem. Du har ikke så mange muligheter for og gjøre noen "lette" løsninger med dette. For det første bør du tenke sikkerhet. Hva om en lett løsning ikke holder i hardt vær????? En knekt kjøl er det bare en måte og rette på, det er og skifte den. Du vil sikkert møte på mere råte når du tar av kjølbordet for og komme til. Da vil du nok oppdage at bunnstokkene også er anngrepet. Da er det neste skritt og fjerne mere råte som ganske sikkert ligger i nedre del av stevn og "daumann". Du må se om dette lønner seg økonomisk. Ser på dine spørsmål at du kanskje ikke er den mest erfarne trebåtmann, så du bør under allle omstendigheter søke råd hos noen som er "proffe". Når det gjelder innplasting er det bare og si en ting. Da er det bedre og la båten dø en verdig død, og finne et annet objekt man rår med og repparere. Uansett så er det en stor jobb du innlater deg på, jeg ønsker deg lykke til. Hilsen en som har gjort en renovering, dog bare på 28 fot, totalt med ny bunn. Det begynte med knekt kjøl på den også. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Hvorfor ikke plastlegge helt opp til fenderlista. Er det så galt at kjølen er knekt (noe som høres litt leit ut) Og du i tilleg har jernklink som det ofte var på dorryene, kan du sikkert få noen fine år med båten hvis du plastlegger den. Tett blir den også. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 den dorryen der mener jeg å ha sett før. har du ett bedre bilde av den? kjøpt på søndeled? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Draco24styling Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Kjenner en som plastbelagte sin dorry grunnet knekt kjøl.. dette fikk han noen til og gjøre for seg, og mener han betalte 30000 for jobben inkl matrialer Båten ble plastbelagt helt opp til fenderlista. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
en fant Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Jeg tror neppe det er gran i de materialene. De Dorriene jeg har vært borte i, har hatt eik i kjølen og eik i det første bunnbordet. Hadde jeg vært deg, ville jeg for å være sikker, skrapt ned treverket til du ser linjene i treet. deretter ville jeg gått til en trelasthandler og tatt en titt på planker av de forskjellige tresorter. Da vil du finne ut hvilken linjer/struktur som stemmer overens med hva som finnes i båten. Du nevner at du kanskje vil legge skroget i plast. Greit nok, men du må likevel skjøte kjølen. Nå man legger plast, må man ikke finne på å legge den rett på uten å slipe ned skroget og da handler det om å slipe det helt inn til tørr og rein ved. Gjør man ikke det, får du luftblemmer og store muligheter for fuktighet mellom skrog og plast. Da er ikke veien lang til at råtan virkelig får kost seg. Har venner som slipte ned skroget før de la plasten. Det holdt i 10 år. Da la de den opp til fenderlista. Det er et fryktelig arbeid om du vil gjøre jobben selv. Når du har pusset skroget helt ned, må du legge båten ned på siden, en side av gangen selvfølgelig, deretter må du skjøte hver av sidene med overlapping under kjølen. Jobben med gjennomføringer til vanninntak, propell o.l kan bli problematisk om noe forskyver seg underveis. Det hadde vært best å få en som har gjort jobben tidligere, til å utføre arbeidet. Jeg selv, holdt på å gjøre det på en tidligere båt, men valgte etter press fra venner om å la vær, selv om jeg hadde en venn som hadde meget god erfaring. Ellers, er jo slikt det samme som å banne i kjerka... Hadde det vært min båt, ville jeg ha skåret ut det ødelagte materialet. Skåret godt ut på begge sider. Nå er det ikke bare å skjære biten rett ut, for noen vinkelrette skjæringer må du absolutt IKKE foreta deg. Du MÅ skråskjære på hver side og deretter sette inn et nytt trestykke av det materialet som altså er skråskjært så det passer inn i skjøten. I dag, finnes det så mye fint å lime med. Gå til en fagmann, en du har tillitt til, der de selger slike hjelpemidler. Ut ifra jobben du skal gjøre og tresorten, finner han ut hvilken type lim du bør bruke. Den bør i hvertfall være 2 komponent og som ikke tørker/herder for raskt, slik at du får litt tid på deg til å justere. Den bør gi deg nok tid til å borre to hull i hver ende av skjøten. Her er det viktig under skråskjæringene at du får beregnet avstanden mellom hullene så du får et godt og sikkert feste. Jeg ville tro, at du bør bruke ca 12 mm bolter. Lag et "firkanthull" underst for å tre boltene nedenfra og opp.Legg gjerne litt fett inn i hullene før du setter på firkantskiver og muttere på innsiden. Hør IKKE på de som anbefaler deg galvaniserte bolter, de vil sikkert bare selge unna noe. Bruk rustfritt, aller helst syrefaste bolter. Koster litt mer, men du verden, så mange problemer du slipper. Det har du vel hatt nok av nå? Lykke til videre! ...og du, la oss på Baatplassen få høre hvordan det går videre! en fant, (GPR) Sitér dette innlegget Link to post
doris32 Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 tusen takk for alle svarene, det var vel egentlig det vi tenkte å gjøre med kjølestokken, også snakket vi om å legge noe u-bjelke av noe slag under som forsterkning.. det er gubben som holder på, jeg prøver å hjelpe så godt jeg kan og det er greit å høre med andre hva de ville ha gjort.. har bare vært borti plastbåt tidligere, derfor litt grønne på trebåt tenkte å legge det bare til vannlinja, for vil gjerne beholde noe tre i den Her har dere båten, nesten ferdig nedskrapt, det var MYE maling på den, og du som sa du hadde sett den før, husker ikke om det var der vi kjøpte den, men hørtes veldig kjent ut.. Var like ved risør. Slik vil vi gjerne ha den over hele over vann linja Tror den blir kjempe fin når vi er ferdige..den blir nok ikke ferdig i år, men neste år blir nok bra Fikk en sommer med den før vi tok den opp og den er veldig god å fin å være i og tåler mye sjø her er bilde av den delen av kjølestokken som er dårlig, for resten er fin, noen bord som må skiftes ut, men dette er ikke noe problem. Gubben har sjekket hele, for å finne råte og der i kjølen fant vi ut at det var best å starte. Vi skal ordne alt nytt inni båten også, var ting som ikke var så bra inni der også men man får se det fra den lyse sidt da blir den akkurat som man vil Skal prøve å holde dere oppdatert Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Vær så snill å ikke ødelegge enda en Dorry ved å plaste den. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 da er det nok den.. :-) lå på siden av min båt på søndeled ca en times gange fra risør.. kjenner typen veldig godt , og skjønte aldri helt hvorfor han ville selge den da jeg synes den har ett fint overbygg og fine former til å være dorry. du har helt rett ang malingen , eieren pøsste på nytt støk hvert år såvidt jeg husker :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
NilsPils Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Hei og velkommen på bp. Flott overbygg! Jeg har selv tresnekke med hardtop og kalesje. Synes det er praktisk og stilig. Slutter meg ellers helt til dem som ikke like å ødelegge fine trebåter med plastring. Den kjølen ser ikke umulig ut fra bildet. Jeg synes det ser ut som om det er en skjøt der allerede? Ellers ser det ut til at pågangsmotet er på topp! Lykke til Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
doris32 Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Båten er egentlig veldig fin, men vi vil at den skal bli bedre og jeg vil jo helst at den skal være tre rein i skroget, men det er mulig at malingen har satt seg i treet så det er kanksje ikke en mulighet, men det er målet, etter å ha skrapt vekk så mye maling.. til deg som lå ved siden av denne tidligere ; Båten kan bli kjempe fin den,men det er en del jobb, det var vel sikkeret han ville slippe siden han solgte den. Og sikkert derfor han bare pøste på med malig og ikke vedlikeholdt den, tror båten har vært, hvit, blå, grønn..osv.. alle regnbuens farger..hehe Vi kjørte jo båten derfra, til oslo, for 2 år siden, den sommeren da været ikke var så bra for å si det sånn..hehe, var ikke så mange båter ute når vi drev å tøffa oppover mot oslo.. Kjølestokken knakk der det ser ut som et skjøte, når vi tok den opp på land, den er råtten der, så den tålte ikke når vi løftet den. Men tror det er mulig å fikse den etter opptimistiske svar fra dere. Jeg har lest litt på forumet o.l. og ser at dere snakker mye om noe som kalles Fram, som en kjærring som jeg er lurer jeg da på hva det er for noe? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Får du ikke skroget helt rent trefarget, kan du jo male det hvitt. Slik som denne: Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Er det farm du tenker på kanskje? Det er ihvertfall et stoff som du kliner inn i sprekker o.l på trebåter. Dette stoffet blir ikke hardt så når treet truttner (trekker til seg vann). Tyter farmen ut av sprekken. Hadde det vært et hardt stoff inni risikerer du at det sprenger bordet en annnen plass Sitér dette innlegget Link to post
doris32 Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 -Ja, det var jo fint da, når den var helt hvit det er jo en mulighet Er det din båt? Den er kjempe fin -jaggu, farm var ja skal ikke være lett, må suge til seg litt kunnskap her vettu Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Nei, den er nok ikke min. Jeg har kun vært "mannskap" ombord i den. En kamerat av meg hadde den for noen år siden. Dessverre solgte han den. Den ble liksom et koselig innslag i en ellers steril plast-hverdag. Det var endel jobb å holde det hvite pent også. Det er brukt jernnagler på disse båtene. Og de ruster med dertil ikke kledelige rust renner på skrogsiden. Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 De problemene du skisserer er ikke no problem å reparere men det er noe vannskelig å forklare her. Et par råd vil jeg gi deg. Når klinken din går så ikke bytt den med rustfrie skruer og ikke prøv å tette en lekasje ved å sette klinker mellom de andre da sprikker bordet. Det første dere må gjøre er å få tak i boken: HANDBOK I TREBÅSTVÅRD av Bjørn Peter Behrens. Han forklarer nøye hvordan du reparer en slik kjøl. Boka er å få kjøpt her:http://www.trabatsakuten.nu/ eller på bibliotek eller lokal bokhandel. Boka er svensk ISBN 91-9700-942-3. På trebåtsakutten bør du også lese "Tips och Trix" og ellers stille spørsmål på forumet. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
doris32 Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Østkyst Hustler; så du har da plastbåt? den er ihvertfall fin den båten, det er nok litt mer jobb med trebåter uansett trur jeg, uansett hvilken farge den har Rolf-Eigil; Tusen takk for tipset, den boken skal jeg prøve å få tak i, også kan jeg vel ta meg en titt på den hjemmesiden du skrev. Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Mener også helst bestemt at dorryene ble hovedsaklig bygd i gran. Dette treverket oppfører seg helt anderledes enn furu. Gran råtner fra innsiden og ut. Helt sikkert eikekjøl men gran i resten av båten. Dorryene ble bygd kun for å vare noen år. Det er en grunn til at mange dorryer blir plastbelagt og det er de dårlige skrogene. Var aldri ment som en fritidsbåt men en del ble tatt vare på og restaurert som en billig fritidsbåt. Disse båtene er ikke noe jeg ville lagt masse tid og penger i Sitér dette innlegget Link to post
doris32 Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Neivel, men alle har sine meninger jorhan, jeg mener dette kan bli en strøken båt. Og båten har da holdt i over 40 år, så da tror den vil holde noen år til hvis den blir i ordentlig skikk. Er akkurat hva du gjør det til selv Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 enig med doris , kjør på og puss opp ( innenfor rimlighetens grenser da:-) blir en flott skute dette her. fine i sjøen og god innvendig plass. nogenlunde brede dollbord og grei familiebåt mener jeg. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
doris32 Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Takker :D klart, det er jo ikke snakk om å overdrive hehe.. Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Neivel, men alle har sine meninger jorhan, jeg mener dette kan bli en strøken båt. Og båten har da holdt i over 40 år, så da tror den vil holde noen år til hvis den blir i ordentlig skikk. Er akkurat hva du gjør det til selv Var ikke meningen å prøve å ta motet fra dere eller si at båten ders er et håpløst tilfelle. Det vet jeg selvfølgelig ingenting om Det jeg mente som nok ikke kom tydlig nok frem er at Dorryer er båter jeg personlig ikke ville gi meg i fatt med. Dere får sikkert en helt grei båt ut av dette prosjektet. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.