Jump to content

Båtfinansiering

trond65

Recommended Posts

Dersom du har hatt leiligheten en stund, så har vel verdien på den steget såpass at du nå kan låne mer penger med sikkerhet i leiligheten.

Har en borettslag leilighet. Og der blir operert med snitttakst på disse leilighetene. Banken godtar heller ikke takst fra andre enn de som driver borettslaget. I mitt tilfelle Stor Bergen Borettslag.

Problemet er at en del av disse leilighetene er tidligere leiligheter disponert av sosialkontoret, og standeren på disse er deretter.

Har hatt min leilighet i ca 3 år nå, og på den tiden har verdien steget med ca 200 000 (i forhold til lignende leiligheter med samme standard i borettslaget). Men snitt-taksten er lavere enn dette.   :lol:  :lol: :lol:

• 2 år senere...

Jeg sitter å leker med tanken om å kjøpe "ny" båt. Solgte min i sommer, så jeg begynner å merke suget etter en ny. Jeg ønsker egentlig å kjøpe en båt til ca 1,8mill. Kan låne 1,5mill på huset.

Da trenger jeg ca 300.000,- ekstra. Er takknemlig for tips om dere vet om noe finansforetak som låner ut uten at båten er registret i skipsregisteret (jeg har hørt at dette krever alt for mye papirarbeid". Båten jeg har tenkt å kjøpe er over 10 meter. Er det noen som har noen forslag?

Min menig er at om du skal kjøpe en båt til 1,8 mill, må låne 1,5 mill og likevell mangler 300.000,- så sier jeg at du ikke eier nåla i veggen og ville ha siktet på en helt annen prisklasse, gjerne til en 10 dels av prisen, men.....

Siden båt ikke blir ansett som "verdi" av banken før den evt. har blitt registrert i NOR er riktig. Du kan ta pant i andre verdier som kompensasjon. Resten blir på forbrukslån slik jeg har forstått det.

I denne prisklassen ville jeg definitivt vurdert å få registrert båten i NOR. Spesielt når 100% av båten skal belånes. Selvom det er litt arbeid og kostnader rundt dette, så snakker vi faktisk her om et "verdipapir" på 1,8 mill du kan ta pant i...og siden du mangler 1,8 mill, så burde dette vurderes.

AS Financiering tilbyr det du spør etter.

www.financiering.no

Jeg brukte de ved sist båtkjøp, og ting gikk veldig fint, selger fikk bekreftet at oppgjøret var på vei inn på konto allerede samme dagen som vi signerte kontrakten.

De krever selvsagt forsikring med full kasko og 3. partsinterresse, samt at de krever registrering i småbåtregisteret.

Redigert av Anonym (see edit history)

Må jo være bedre å kjøpe en båt som passer busjettet ditt, betale den noe eller helt ned. Selge den og kjøpe en dyrere båt, betale noe eller helt ned osv. Da ender du opp med en båt som er din og ikke banken sin.

Det er bedre å ha et lån du klarer å betale både renter og avdrag på inn å ha så stort lån at du kun betaler renter. Renter er penger du aldri ser igjen, avdrag er penger til din egen lomme.

Holder du deg til båter som er lett å omsette, populære båter, så er det lett å bygge seg oppover. Når du kommer så langt at du har drømmebåten er den faktisk din...

jeg begynner å merke suget etter en ny. Jeg ønsker egentlig å kjøpe en båt til ca 1,8mill. Kan låne 1,5mill på huset.

Da trenger jeg ca 300.000,- ekstra.

Ikke for å virke spydig, men denne skjønte jeg ingenting av. Du merker suget etter en båt til 1,8 mill, men ikke en til 1,5 mill som du faktisk skal låne. :crazy:

Hvorfor ikke satse litt på pruting? Hvis du har gode muligheter for å låne 1,5, så kanskje du kan få en "god" pris på en båt som er priset til 1,6 eller 1,7.

Hvis du absolutt trenger 1,8, så kan kanskje en ny takst eller verdivurdering på huset ditt hjelpe?

Mvh Baatmannen

Må jo være bedre å kjøpe en båt som passer busjettet ditt, betale den noe eller helt ned. Selge den og kjøpe en dyrere båt, betale noe eller helt ned osv. Da ender du opp med en båt som er din og ikke banken sin............

Det kan jo faktisk hende at en som ønsker å kjøpe en båt til 1,8 mill og ønsker å låne alt, faktisk har økonomi til å bære de faktiske kostnadene, men "bare" mangler likvide middler. Tror ikke det er vår jobb å avgjøre dette. Selv er jeg inneforstått med at min drømmebåt faktisk må vente en stund før den ligger fortøyd i båsen, men samtidig vet at i løpet av en 10-årsperiode så er den der.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Der finnes banker som gir forbrukslån til OK rente (ca. 1 % over boligrente) til fornuftige formål og gode kunder.

I vårt tilfelle har vi meget god gjeldsbetjeningsevne i forhold til behovet, men et relativt rimelig hus. Løsningen ble derfor en delt finansiering som skissert over. Helt OK.

Dere som sukker over at benna ikke eier nåla i veggen, bør vel tenke over at mange i dag har boligkreditt, d.v.s. at en skuffer alle pengene en har til overs inn på en "kassekreditt". På den måten får en lånerente på sparepengene sine og lånerenten er heller ikke høyere enn på ordinært boliglån. At banken spekulerer i at mange ikke klarer å la være å bruke alle pengene de har tilgjengelig på kreditten får være en annen diskusjon... Og jeg vet heller ikke om benna har boligkreditt, så det er sagt.

Redigert av Vågen (see edit history)

At det er alfor mye papirarbeid å få registrert båten i NOR er vel en overdrivelse med modifikasjoner. Kanskje regeljungelen er litt tung om du ikke vet hva du skal starte med, men det er flere her på Baatplassen som har fikset dette selv. ER båten brukt kan det være litt omstendlig å få dokumentert alle eierforhold. Er båten ny er det enklere. Krev at selger av ny båt fikser dette for deg. Du er sikkert ikke førstemann som krever det :smiley:

Har banken pant i båten kan du få lenger nedbetalingstid og rente omtrent som huslån. Rent likviditetsmessig (dvs hvor mye du betaler pr måned) kan man faktisk da komme i en situasjon der det er mindre utlegg pr måned å kjøpe en båt på 11 meter enn en båt på 9 meter. Men lånet totalt sett er jo større.

Det kan jo faktisk hende at en som ønsker å kjøpe en båt til 1,8 mill og ønsker å låne alt, faktisk har økonomi til å bære de faktiske kostnadene, men "bare" mangler likvide middler.

Høres enkelt ut, men hvordan kan det ha seg at ingen banker ser at vedkommende i ditt tenkte tilfelle faktisk har så god råd?

En løsning trådstarter kan vurdere er å selge huset og kjøpe drømmebåten.

Registrering i skipsregisteret er ikke så veldig vanskelig eller dyrt dersom selve båten koster 1,8 mill. Jeg ville nok satt meg ned å regnet på andre løpende utgifter som følger med båten. Havneplass, vedlikehold, drivstoff, forsikringspremie og alt annet som kommer i tillegg til rentene på et lån på 1,8 millioner. Renter og bruktbåtpriser kan også endre seg.

En enkel måte å finne løsninger på dette er å snakke med banken. De har kompetanse på dette, og har man et godt kundeforhold og ryddig økonomi finnes det mange muligheter.

Jeg diskuterte noe tilsvarende med min bank. Ikke 100 % lånefinansiering riktignok, men muligheten for lån utover "ledig" lånetakst på bolig. Banken argumenterte da for et topplån uten sikkerhet fremfor lån med pant i båt registrert i Skipsregisteret. Argumentene var at å etablere lån med pant i Skipsregistrert-båt medførte mange omstendigheter og at renteforskjellen var svært liten mellom disse to typene lån.

Jeg har forstått det slik at det er flere her som har lånt med pant i båt etter å ha registrert båten i Skipsregisteret. Kan dere dele deres erfaringer knyttet til følgende:

1) Gitt at båten allerede er registrert i Skipsregisteret, er det mye formaliterer/arbeid å få tinglyst et pant i båten?

2) Hvilket rentenivå kan man oppnå med slikt pant i båt, sammenlignet med f.eks boliglån og lån uten sikkerhet?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har selv financiert min egen nåværende båt , ved at jeg kjøpte en båt for to år siden i en relativt høy prisklasse, financierte den opp og eide den i to mnd. rakk da og sitte igjen med et overskudd på 150' .

Med all respekt for et vellykket gjennomført prosjekt så vil jeg fremdeles karakterisere det som et foretak med relativt høy risiko i dagens marked.

Jeg har selvsagt like liten innsikt i bennas økonomi som noen annen her, men måten spørsmålet i det første innlegget i tråden er formulert gjør meg litt skeptisk. Verre er det ikke. Hvis en person har en såpass ryddig og grei økonomi at det ikke er liten risiko å låne deløpet som er antydet til å kjøpe båt så er det heller ikke vanskelig å få låne pengene.

Kostnaden og/eller arbeidet med registrering i skipsregister er ikke så stor egentlig. Om du har lite tid og ikke stor lyst til å sette deg inn i papirmølla kan du overlate hele jobben til en fullmektig (dvs en som vet hvilke papirer som skal framskaffes og sendes inn). Blir båten registrert er det bare en fordel den dagen du ønsker å selge den, for da gjør du det enklere for potensielle kjøpere å finansiere båten.

Renta på et båtlån er som regel høyere enn på et boliglån, og maks lånebeløp i forhold til verdi er gjerne lavere enn for et hus. Likevel vil det nok være bedre betingelser for å låne penger med pant i en skipsregistrert båt enn et rent forbrukslån.

Har ingen planer om å blande meg opp i andres økonomi, eller økonomiske disposisjoner, når jeg ikke har noen ide om de faktiske forhold!

Dog er det en ting jeg lurer på; Du har solgt en båt, skal kjøpe ny båt til 1,8 mill, kan låne 1,5 mill på huset og trenger ytterligere 300' - hvor ble det av pengene for salget av båten du hadde?

Realiser din drøm, men ta høyde for at verdier og rentenivå vil endre seg, men når, hvordan og hvor mye er vanskelig å si med sikkerhet. Det vi vet er at man kan låne penger idag med en fastrente på ca. 5,5 prosent over ti år og det kan vel være noe å tenke på for "noen og enhver"?

Lykke til!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...