giver Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Larspo og Giver.... Her er dere på sykkeltur!!! Hei Hva har jeg blitt sitert på her som kvalifiserer til "sykkeltur"? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Slett ikke fro langt på siden av temaet. NOR har laget en liten brosjyre for oss som har båter som ikke er registrerongspliktige, men som kan registristreres frivillig. Det står at "Fartøyer under 10 meter kan registreres hvis det hovedsaklig benyttes i næringsvirksomhet" Da må en jo drive charter eller fiske eller noe da? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Dog er det en ting jeg lurer på; Du har solgt en båt, skal kjøpe ny båt til 1,8 mill, kan låne 1,5 mill på huset og trenger ytterligere 300' - hvor ble det av pengene for salget av båten du hadde? Lykke til! Kanskje gått med til nedbetaling av huslån Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Nå har jeg akkurat registrert Stauden II i NOR, eller det vil si jeg benytter Lundebåt til dette siden de har det som er nødvendig av papirer til dette... Det er i grunnen ikke mye som trengs, det er vel kun snakk om 2 eller 3 dokumenter som skal fylles ut som alle er rimelig enkle og ligger hos NOR, hvor av det ene er selve registreingen og det andre er i til Sjøfartsdirektoratet i forbindelse med målingen... Hva koster så herligheten da... Jeg vet at Lundebåt tar 7000 kroner for jobben, det inkluderer tinglysning, og oversettelse av et tysk produksjonsdokument på båten som må bestilles fra verft.. Dette leveres vanligvis ikke med som standard dokument.. Målingen utført av Sjøfartsdirektoratet koster 2495,- kroner og kommer i tillegg, dette omfatter kontrollen, måling og sjekk av skipsdokumenter i båtens hjemmehavn.. For mitt vedkommende kommer hele greia på ca. 10.000 kroner, noe som jeg ser på vel anvendte penger og som jeg regner med betaler seg tilbake den dagen skibet skal selges.. Men det aller viktigste for meg er at jeg har et offisielt tinglyst dokument på at jeg virkelig er eier av skibet.... (Vel jeg eier en del og banken en del da.... )i en del år fremover.. For meg så er det en selvfølge at jeg har et dokument på jeg er eier en sak til over en million kroner... De fleste av oss har jo dette både på hus og biler..... Jeg skal ikke ta stilling til hvorvidt du kan/bør eller ikke kan/bør låne penger til båt, men ser at moralens voktere har uttalt seg i saken.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nøtterøy Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 For mitt vedkommende kommer hele greia på ca. 10.000 kroner, noe som jeg ser på vel anvendte penger og som jeg regner med betaler seg tilbake den dagen skibet skal selges.. På hvilken måte da? Regner du med å få 10 000 mer enn tilsvarene båter som ikke er registrert i NOR? Mulig det, men for min del betyr det lite hvor båtene er registrert når jeg ser meg om etter nybåt! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 For det betyr det helt sikkert lite, men det gjør det ikke for meg..... min erfaring når jeg var på båtjakt var at båter som var registrert i NOR ble solgt mye raskere... og sikkert dermed også til en bedre pris enn de som ikke var regisrert... siden jeg jaktet på båt fra slutten juni og frem til slutten av august så fulgte jeg litt med i det segmentet jeg ønsker å kjøpe båt i... Båter som er mulig å pantsette betyr noe for de som ikke har så meget kapital på kistebunnen, men ønsker å låne på båten og ikke på heimen... slik som en fattig kar som meg.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nøtterøy Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Joda, det argumentet forstår jeg godt. Nå har det ikke vært aktuellt å bruke båten som pant ennå, men en vet jo aldri........! Men om en tar worst case! Markedet ramler og alt går til h........te! Om en da ikke klarer å betjene båtlånet, som er sikret i båten, og verdien på båten ikke er stor nok til å dekke resten av lånet, kan ikke banken da ta andre eiendeler, som hus bil etc? Sitér dette innlegget Link to post
bwh Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 (redigert) Det er jo også et poeng at bankens rentsats kan reduseres når du får større verdier som kan belånes. Det vil i praksis si at gildet i realiteten kan betale seg selv ved rentebesparelse. Redigert 3.Oktober.2006 av bwh (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Selvsagt kan de det... vel ikke banken men namsmannen kan nok det til syvende og sist.... men de kommer jo eventuelt etter de som muligens har 1. prioritet i både hus og bil..... så sannsynligheten er jo marginal, trekk i lønn kommer nok før om en har jobb da.... men det er jo i grunnen like hypotetisk som om den kunstig høye verdien som i dag settes på boliger.... de vil nok osgå falle godt om alt går til hel.... Men har man båten finansiert på huset og huset går til banken samt båten ikke registrert (da vet ikke namnsmannen om den)... ja da kan må bo i båten..... det er jo en fordel jeg ikke sett før nå.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nøtterøy Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Som meg jeg har lån innenfor 60% hvor båten også er innbakt. Dvs jeg har den beste renta på både hus og båt. Men hadde jeg hatt bare hus som var belånt kanskje 90%, da kunne jeg kjøpt en båt til 2 mill. registrert den i NOR, og lånt med pant i båten! Ikke særlig lurt kanskje, men mulig? Men om banken stikker av med huset også ved eventuellt krasj, faller jo hele vitsen bort ved å registrere i NOR, utenom merverdi ved eventuellt salg da! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Men hadde jeg hatt bare hus som var belånt kanskje 90%, da kunne jeg kjøpt en båt til 2 mill. registrert den i NOR, og lånt med pant i båten! Ikke særlig lurt kanskje, men mulig? Fullt mulig, og om det er lurt eller ikke avhenger av muligheten til å betjene lånet! Et eksempel: En som har ti millioner i årlig inntekt har ikke noe problem å betjene et stort lån selv om lånetakst på hus/leilighet f.eks er "bare" to millioner. Det blir ofte fokusert mye på sikkerheten for et lån. Men det som banken primært er opptatt av er evnen til å betjene lånet. Sikkerheten/pantet er noe banken er opptatt av i første omgang for å blidgjøre Kredittilsynet. I "worst case", dvs dersom låntaker mot formodning ikke klarer å betjene lånet, vil banken forsøke å realisere pantet for å dekke hele/deler av sitt krav. Men dette er en situasjon verken bank eller låntaker ønsker å komme i. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bitteliten Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Jeg har forstått det slik at det er flere her som har lånt med pant i båt etter å ha registrert båten i Skipsregisteret. Kan dere dele deres erfaringer knyttet til følgende:1) Gitt at båten allerede er registrert i Skipsregisteret, er det mye formaliterer/arbeid å få tinglyst et pant i båten? 2) Hvilket rentenivå kan man oppnå med slikt pant i båt, sammenlignet med f.eks boliglån og lån uten sikkerhet? Brigg 1) Nei - det er et skjema for eierskifte. Skal du etablere ny pant må du også fylle ut et eget skjema for det. 2) Omtrent som huslån med OK sikkerhet, kanskje omtrent mellom det bakene tilbyr på huslån innenfor 60% og 80% av lånetakst å registrere i NOR og hva det evt. koster. Gebryrene inkl tinglysningsgebyr til NOR er ca 3500 kroner. Også tilkommer også et gebyr til Sjøfartsdirektoratet på ca 1950 kroner på at de utsteder et identitetsbevis på båten (det hadde ingen fortalt meg om - og jeg fikk regningen for et par uker siden). Jeg synes ikke Lunde Båts pris er noe hårreisende. Jeg deler Sydvestens vurdering - jeg tror det er enklere å selge en stor/dyrere båt om den er NOR registrert. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 (redigert) Jeg synes ikke Lunde Båts pris er noe hårreisende. Jeg deler Sydvestens vurdering - jeg tror det er enklere å selge en stor/dyrere båt om den er NOR registrert. Prisen Lunde båt tar er faktisk sammenlignbar med hva du må betale selv for å ordne papirene for en båt produsert i Tyskland. Gjør du dette selv må du først ta med det tyske papiret til en notarius publicus i Tyskland. Deretter må du en tur innom en norsk utenriksstasjon, f.eks. ambassaden i Berlin for å få attest på at det virkelig er en tysk notarius publicus. (Ambassadens påtegning kalles gjerne en "apostille".) Så bærer det tilbake til Norge for å få oversatt det hele av en autorisert translatør. Jeg antar Lunde båt tar med seg papirer for mer enn en båt og i tillegg benytter anledningen til å ordne andre nødvendige ærend hos fabrikken. Uansett kan reiseutgiftene deles på flere, og har Lunde avtale med en translatør så får de kanskje rabatt når de skal få oversatt en bunke omtrent likelydende dokumenter. Enkelt for deg, og brukbar fortjeneste for Lunde. Det kan godt hende jeg får litt mer for en registrert båt enne en uregistrert den dagen jeg selger den, men det viktiste for min del er at jeg har papirene i orden den dagen jeg drar på en lengre tur. Om det er lettere å selge en registrert båt er det bare en bonus. Redigert 3.Oktober.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Det er helt riktig at Lundebåt har gode avtaler med både translatør på Lysaker og ikke minst avtaler med fabrikken i Tyskland, men jeg får nå en spesifisert faktura på alt så kan jo se hva Lundebåt beregner av fortjeneste når dette er i boks... men skal ikke se bort fra at de tjener en 1500 kroner som sikkert er en brukbar fortjeneste for noen.. 3500 av de 7000 kronene er til tinglysning, hva tyske "notarius publicus" skal ha for jobben og hva translatøren og andre eventuellt skal ha for jobben kommer jeg til bake med når jeg får fakturaene... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
kes Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 For mitt vedkommende kommer hele greia på ca. 10.000 kroner, noe som jeg ser på vel anvendte penger og som jeg regner med betaler seg tilbake den dagen skibet skal selges.. Men det aller viktigste for meg er at jeg har et offisielt tinglyst dokument på at jeg virkelig er eier av skibet.... (Vel jeg eier en del og banken en del da.... )i en del år fremover.. Argumentet for registrering i NOR i siste avsnitt forstår jeg, men til dags dato har jeg aldri hørt om noen som er villige til å betale mer for en båt som er registrert i NOR enn en som ikke er det. Hvordan i all verden forventer du å få tilbake de 10.000? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 (redigert) Av den enkle grunn at båten blir mere lettsolgt siden det er mulig å ta pant i den... det vil jo gjøre at fattigfolk som meg kan ta steget inn og kjøpe en dyrere båt.... Dette medfører vel slik som jeg ser det at utvalget ev kjøpere blir litt større... men dette blir kun synsing fra min side og helt udokumentert... Jeg fikk også båten "billigere" med den grunn at jeg måtte få den registrert i NOR da jeg kjøpte den.... men dette blir som sagt subjektive vurderinger som jeg ikke kan dokumentere og dermed er det i grunnen kun sysning... men jeg fant i allefall ut at båter i NOR ble solgt kjapt i sommer, men de som ikke var ligger fortsatt for salg... Men dette er neppe holdbar argumentasjon hverken juridisk eller på noen annen måte, men jeg lever i allefall i troen om at flere kan kjøpe båter som lar seg pantsette og dermed blir det lettere å oppnå en bra pris... Men jeg er selvsagt klar over at alle andre ikke deler mitt sysnpunkt her, men det kan jeg fint leve med Redigert 3.Oktober.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Hvordan i all verden forventer du å få tilbake de 10.000? For min egen del hadde jeg latt være å kjøpe båt dersom jeg bekymret meg det minste om å få tilbake pengene. For den som lånefinansierer båten betyr registrering ofte en lavere rente. Penger spart. For den som håper på at det en gang vil gå litt raskere å selge båten betyr registrering litt ro i sinnet. Komfort. For den som har planer om å dra på langtur kan det å ha papirene i orden spare heft og plunder underveis, for ikke å snakke om det å bli utsatt for utidige mva-krav. For den som tenker helt fram til den dagen båten skal selges blir båten aktuell for litt flere kjøpere når den kan lånefinansieres. Sannsynligvis lettere å selge. Men, garanti for at du får igjen pengene får du ikke. Tvert om så oppdager du nok at skipsregisteret gjør det lettere for kemneren å finne ut hva du betalte i båten når formueskatten skal beregnes. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Men de fleste av oss fattigfolk som har båten NOR, har jo en skvett gjeld på sjarken også... som kommer til fradrag når formuen skal betales... så for min del så vil nok formuen være godt plassert på den negative siden for laaaaaaaaaang tid.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Men de fleste av oss fattigfolk som har båten NOR, har jo en skvett gjeld på sjarken også... som kommer til fradrag når formuen skal betales... så for min del så vil nok formuen være godt plassert på den negative siden for laaaaaaaaaang tid.... Den skjønte jeg ikke. En båt må vel føres opp i selvangivelsen med sin markedsverdi? I motsetning til et hus eller hytte som har en ligningstakst på alt fra 5 til 40 prosent av markedsverdi. Hvis du kjøper noe som koster en mill og samtidig låner en mill så er man vel fortsatt like rik, eller fattig? Da mener jeg selvfølgelig i rene penger! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
alidal Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Gebryrene inkl tinglysningsgebyr til NOR er ca 3500 kroner. Jeg betalte 1548 ved registreringen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Den skjønte jeg ikke. En båt må vel føres opp i selvangivelsen med sin markedsverdi? Selvsagt, og det er sikkert ingen som finner på oppgi høyere verdi til forsikringsselskap eller lavere verdi på selvangivelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Jo helt sikkert! Men å oppgi for høy forsikringsverdi skal i prinsippet bare bli en unødvendig kostnad for du betaler etter den verdi du oppgir, men får bare det båten er verdt - markedsverdien. Og hvir du oppgir for liten verdi, i forhold til markedsverdi, så sparer du på forsikringen men får ikke igjen det båten er verdt ved tap/skade. Mange som har bommet her og derfor viktig også å vurdere hva som er markedsverdi på båt ved forfall på forsikringen! Hva folk oppgir/ikke oppgir (?) på selvangivelsen får forbli mellom den enkelte og likningskontoret! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Larspo Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 (redigert) Benna: Takk Oddivar. Endelig en som har skjønt det! De andre som ikke ser muligheter,har en drøm, men får aldr realisert den. Det er et ordtak som sier "Ei kråke som flyr vil alltid finne mat, men ei kråke som sitter i et tre vil forbli sulten" Liker nå heller å være en kråke som sitter i treet og spiser maten jeg får servert av min kråkekone. Andre kråker må få lov til å fly ut og gamble bort alt de har for å realisere en drøm. Jeg kan lite om din økonomi og er ikke god i økonimi generelt en gang. Men en ting har jeg forstått. Det å selge noe er ikke gjort i en håndvendig, spesielt dersom det er dyrt og man IKKE skal tape penger. Siden du må belåne alt, plasserer jeg deg i "belånt til øra" boksen (inntil motsatt er bevist). Dvs. at du låner et stor beløp, og sansynligvis bare skal betale renter slik en del andre har funnet ut at de kan gjøre...og så selge når det har blitt mer verdi på gjenstanden. Hva dersom renten spretter opp, 1000 vis av folk må selge unna båten sin pga. problemer med avdragen som rett og slett blir ulønsomt. Å selge den 1001 båten da (din) og i tillegg sitte med fortjeneste blir nærmest umulig. Valget er å selge den til godt underpris for å bli kvitt den, andre alternativet er å betale renter. Men kom igjen...ser alltid etter "billigsalg" når andre har tabbet seg ut. Ikke at du gjør det, men det må vel sies at det kan være en risiko for det. Sitter nå heller igjen med en GH14 til 20.000 enn 400.000 i minus på konto jeg da. Et lån på 20.000 kunne også allerede vært nedbetalt... Redigert 3.Oktober.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Jeg betalte 1548 ved registreringen. For å gjøre det enkelt - her er prislisten REgistrering 1548 Obligasjon (som må til om man skal ha pant i båten)1935 Sånn cirka 3500 kroner Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Obligasjon (som må til om man skal ha pant i båten)1935 Det er den jeg ikke har ja. Hvor lang tid gikk det før du fikk regning fra Sjøfartsdirektoratet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.