Jump to content

Båtfinansiering


trond65

Recommended Posts

Jeg ønsker egentlig å kjøpe en båt til ca 1,8mill. Kan låne 1,5mill på huset.

Da trenger jeg ca 300.000,- ekstra.

 

Siden du må belåne alt, plasserer jeg deg i "belånt til øra" boksen (inntil motsatt er bevist).
Hvor får du dette fra?

I sitatet øverst her finner jeg en person som sier han/hun kan låne 1,5 mill på huset og skal kjøpe en båt til 1,8 mill. Er det så ille å låne 300.000 på den båten til 1,8 mill da? Eller hva med å låne 1 mill på huset av 1,5 mulige og så 800 på båten?

 

Synes ikke dette høres ut som noen som låner seg avhengig av voldsom prisstigning :nonod:

 

Er nok mange som sitter i verre situasjon enn det :sad:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Daffy: I sitatet øverst her finner jeg en person som sier han/hun kan låne 1,5 mill på huset og skal kjøpe en båt til 1,8 mill. Er det så ille å låne 300.000 på den båten til 1,8 mill da? Eller hva med å låne 1 mill på huset av 1,5 mulige og så 800 på båten?

 

Synes ikke dette høres ut som noen som låner seg avhengig av voldsom prisstigning

 

Er nok mange som sitter i verre situasjon enn det

Låne 300.000 ? Han skal da låne 1.8 mill til noe med en verdi på = 0 (på papiret inntil NOR er utført). Og nei, jeg må ærlig inrømme at jeg ikke kjenner mange andre som sitter værre i det enn det. De ekstreme tilfellene jeg kenner til er hvor noen går sammen å kjøper et hus til flere mill og så vidt greier å betale renta. Avdragene får vi ta senere. Men det skal sies at det er stor forskjell å låne 3 mill til et hus på 2.9 mill, enn å låne 1,8 mill til en båt med verdi til 0.

 

Men det som er så ille festlig med denne tråden er at benna ikke kommenterer noe rundt økonomien i det hele tatt, og da blir det spekulasjoner. Til ergelse for noen, til underholdning for andre :fishing:

Dersom benna feier et par spm. ut av banen, så toner det seg litt annerledes. Det kan være:

 

1. Er det snakk om kun å betale renter på et lån til 1.8 mil, da renteutgiftene er såpass høye at dette er det eneste benna greier å betale

2. Er det snakk om å finne likviditeter da disse mangler, men ønsker å betale ned på 10 år.

 

Benna, kommenter gjerne....

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Jo helt sikkert! Men å oppgi for høy forsikringsverdi skal i prinsippet bare bli en unødvendig kostnad for du betaler etter den verdi du oppgir, men får bare det båten er verdt - markedsverdien.

Selvsagt, men folk forsøker seg på så mye rart når ting blir stjålet, brenner opp, synker, eller hva nå en som plutselig skjer.

 

Hva folk oppgir/ikke oppgir (?) på selvangivelsen får forbli mellom den enkelte og likningskontoret!

Ja da, men i en del tilfeller kan den ivrige ligningssjef bare sjekke om NOR har registrert noe beløp på fartøyets skjøte eller panteobligasjon.

Link to post
Låne 300.000 ? Han skal da låne 1.8 mill til noe med en verdi på = 0 (på papiret inntil NOR er utført).
Lurer på om ligningssjefen deler den oppfatningen med deg :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Men det som er så ille festlig med denne tråden er at benna ikke kommenterer noe rundt økonomien i det hele tatt, og da blir det spekulasjoner. Til ergelse for noen, til underholdning for andre :fishing:

Dersom benna feier et par spm. ut av banen, så toner det seg litt annerledes. Det kan være:

 

1. Er det snakk om kun å betale renter på et lån til 1.8 mil, da renteutgiftene er såpass høye at dette er det eneste benna greier å betale

2. Er det snakk om å finne likviditeter da disse mangler, men ønsker å betale ned på 10 år.

 

Benna, kommenter gjerne....

 

Hvorfor er det så interessant?

 

Benna skrev at han kan låne 1,5mill på huset, men trenger 300.000,- ekstra, og spørsmålet var hvordan man kunne låne de pengene.

Link to post

Daffy: Ligningssjefene vet å hente og finne kroner, så det tror jeg så gjerne. Men for banken så har vel denne verdi = 0, eller?

 

Lasse:

Er i grunn ikke så ille interessant hvordan denne karen har tenkt til å finansiere drømmen sin. Han står fritt til å gjøre akkurat hva han selv vil, men jeg kan ikke legge skjul på at det er flere her som har vært forundret over at ønsket mål strider med tilgjengelige midler.

 

Dette er høyst privat og jeg forventer ikke at han skal besvare dette. Men samtidig så spør vedkommende om råd i 2 mil-klassen uten annet å spesifisere dette på en linje. Da vedkommende ikke kommer med andre inspill selv, så ender dette i en tråd basert på spekulasjoner ang hans økonomi og hvor enkelt og billig det er å få en båt registrert i NOR. Derfor "provoserer" jeg frem litt flere opplysninger som kan hjelpe karen videre. Er det så at dette er klin umulig å få realisert, så la oss da få det på bordet. Er det noen som har andre erfaringer og tips, kom med det.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post

Laspo: Mange drøye påstander fra din side. "Eier ikke nåla i veggen", "ikke kjenner mange andre som sitter værre i det enn det".

 

Trådstarteren har tilgjengelig lånekapital på 1,5 mill. Huset er da trolig maksimalt 80% belånt. I min verden er denne mannen millionær.

 

Uansett - spar oss for mer vås med mindre du kan hjelpe benna med hans problem...

Redigert av Dassic (see edit history)
Link to post

Hvordan vet f.eks larspo at denne karen er "belånt til øra" og sitter dårlig i det... men jeg må bare innrømme at noen her vet mere enn oss andre...

 

For alt vi vet kan jo huset være nedbetalt og har en låntaktst som tilsier at han belåne det med inntill 1,5 mill for å oppnå et ønsker rentenivå, det han spør etter var vel enkelt og greit om godt tipes hvor en kan låne 300.000 kroner i tillegg til de 1,5 han kan belåne på heimen sin. Han kjenner til muligheten til å registrer båten i NOR men ønsker det ikke...

 

Personlig så synes det er en utting når enkelte her henger ut andre personer for å sitte dårlig i det og er "belånt til øra".. men jeg respekterer selvsagt at andre synes det er helt greit..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg skal ta selvkritikk. Første øyekast fortalte meg at dette var relativt umulig å realisere, men det kan selvfølgelig hende at huset er helt nedbetalt, og da hadde jeg kanskje gjort det samme selv om jeg hadde en grei inntekt. At han også er millionær som Dassic skriver er også godt mulig. Ønsker ikke å henge ut Benna, og har han følt seg krenket, så beklager jeg det.

 

Sydvesten: Er enig med at det er en uting å henge ut andre personer mhp. økonomi. Sist innlegg, så brukte jeg ikke navnet, men kommenterte dette som vedkommende...synes dette ble litt mindre "direkte".

 

Benna:

Føler du deg sikker på det du gjør, kjør på. 1,5 mill får du sansynligvis lett i din hjemmebank. Du har ikke 300.000,- du kan få i kausjon på annet hold da, slik at du sitter samlet med en papirvedi = 1,8? Da burde lånet gå som fot i hose i din lokalbank. Ellers er det vel som regel forbrukslån på de siste 300.000,- noe som ofte koster en del mer. Et problem er at båten du kikker på ikke er NOR registrert. Siden du ikke får denne som NOR registrert FØR du selv har kjøpt den (om ikke selger ønsker å gjøre dette da), er å ta opp et forbrukslån på 300.000,- Dette har det vel vært reklame for på TV. Citibank eller tilsvarende. Når du har fått båten kjøpt og registrert på deg, så kan det da kanskje være enklere å få den over i NOR, så ta pant i båten på de siste 300.000 og flytte lånet over til din lokalbank til en langt bedre rente. På den måten, sitter du bare en periode med høyere rente på en del av lånet.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post

Det var da volsomt så interessert dere var i min økonomi. Det var jo kun et enkelt spørsmøl jeg stilte. Men til dere nysgjerrigperer. Jeg solgte båten i sommer.

Er gjeldfri på huset og ei lønn flestparten av dere bare kan drømme om. Mitt spørsmål er egentlig: Finnes der låneforetak som låner ut penger til båt (lengde over 10 meter) og som ikke krever registrering i skipsregisteret

Link to post

Jeg respekterer absolutt ikke at andre synes det er helt greit å henge ut noen for "å sitte dårlig i det" eller "være belånt helt opp til øra"! Det har vi andre faktisk absolutt ingenting med!

 

At trådstarter leser disse innleggene tror jeg nok, at han velger å ikke kommentere de skjønner jeg meget godt - makan!

 

Stå på benna - realiser din drøm! Jeg er sikker på at du er i stand til å gjøre dine egne vurderinger m.h.t. hva du har anledning til og hvordan du best skal få realisert drømmen!

 

Lykke til videre!

 

:sailing:

 

Ser at trådstarter har hatt et innlegg mens jeg skrev dette innlegget. Håper at videre diskusjon blir svar på det opprinnelige spørsmålet?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Mouche: Har aldri vært snakk om å henge ut. Var basert på spekulasjoner som ikke hadde rotfeste og litt overivrige kommentarer fra min side. Benna har dessuten akkurat avkreftet dette, og jeg har også beklaget om han har følt dette "personlig" eller krenkende. Dette er et avsluttet kapittel.

 

Jeg er selv interessert i samme "lånefirma" som benna. De aller fleste av oss har nok en eller annen form for gjeld. Og siden min båt har verdi 0 på papiret, måtte jeg streve og gå en del "omveier" for å få dette realisert.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post

Larspo:

Jeg tror fortsatt du er litt vel negativ mht verdi på båter utenom NOR.

Hør med bank om finansiering med pant i båt dere.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Daffy: Prøvde med min egen for en tid tilbake. Dette var kul umulig. Brukte da forøvrig sparabank1. Prøvde å få 100.000 i verdi på en båt til 450.000 og dette var ikke mulig. Jeg var nødt til å få denne sikkerheten i noe annet. Er det noen som har fått lån med bakgrunn av verdi i egen båt utenfor NOR?

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post

Da jeg solgte en tidligere båt skulle kjøper lånefinansiere den.

Banken forlangte da at den skulle besiktiges av et firma eller en uavhengig person.

Da han snakket med en annen i banken var heller ikke det nødvendig :rolleyes:

Denne båten var langt fra 10 meter lang for å si det på den måten

 

Sjekk med flere personer og gjerne flere banker også.

 

Når det er sagt synes jeg det er merkelig at det skal være så stor forskjell på hvem du snakker med.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Det er vel tinglysning/Brønnøysundregisterne som er utfordringen. Får ikke sjekket der om det

er pant i båten. Eller tar jeg feil?.

Kanskje kan en bruke bilen, om den er gjeldfri da! Det jo fler finansierings selskaper som gir lån med pant i bilen. Mulig det går an å refinansiere bilen, og bruke pengene på båt!

 

Hverken bil eller båt kan pantsettes på annen måte enn som håndpant, dvs. at kreditor får rådigheten over tingen. Det eneste unntaket er salgspant, som KUN kan avtales i forbindelse med kjøp (det går altså ikke an å refinansiere på bilen). Så langt det gjelder bil har slikt pant rettsvern ved registrering i LØR på bilens reg. nr. og panthaveren er da vernet mot godtroende erverver/andre kreditorer. Med båt er det ingen metode for å registrere salgspant og kreditor er da uten noe som helst vern -- derfor er slikt pant helt upraktisk.

 

Det er i praksis kun EN måte å pantsette båten på: Registrering i NOR og tinglyst pant. Systemet/reglene tilsvarer reglene for fast eiendom og kreditor er derigjennom sikret førsterett til båtens verdi ved uteblitt oppgjør, uten hensyn til godtroerverv eller konkurrerende kreditorer.

 

Så slik er det. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Mitt spørsmål er egentlig: Finnes der låneforetak som låner ut penger til båt (lengde over 10 meter) og som ikke krever registrering i skipsregisteret

 

Ja!. I forbindelse med et korttidslån på mitt siste kjøp kontaktet jeg ikke mindre enn 4 banker. Alle sa ja, antydet rente lå fra 0,5 til 1% over boligrente, og ikke krav til registrering i NOR eller annen sikkerhet enn pant i båten. Nå ble det min faste bank som vant utlånet fordi de fravek kravet om pant. Det ble derfor et rent trynelån uten annen sikkerhet enn mitt historiske kundeforhold til banken. :yesnod:

 

PS: For å unngå enhver misforståelse så hadde jeg pengene til kjøpet, men måtte ha noe tid på meg for å få disse frigjort da kjøpet kom brått på og måtte avgjøres innen 24 timer. Bankene kalte da vitterlig pantet i båten for "kjøpspant" uten at jeg har reflektert noe særlig over dette før jeg leste Skipper Worses innlegg ovenfor. Er salgspant og kjøpspant det samme?

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Det er i praksis kun EN måte å pantsette båten på: Registrering i NOR og tinglyst pant. Systemet/reglene tilsvarer reglene for fast eiendom og kreditor er derigjennom sikret førsterett til båtens verdi ved uteblitt oppgjør, uten hensyn til godtroerverv eller konkurrerende kreditorer.

Fo en med kun en lørdagsnatt studinehjemmet ved juridisk fakultet som juridisk fartstid så krever dette litt mere vanlige ord... så til og meg jeg kan forstå...

 

Siste bisetning her skjønner jeg ikke helt om godtroereverv :rolleyes::rolleyes: og kunkurerende kreditorer :yesnod::yesnod: ..

 

Er det slik å forstå om båten er i NOR og har tinglyst pant så kan ikke andre kreditorer komme inn her og forlange båten solgt for å få sitt krav dekket eller hur..

 

Men de kan vel tinglyse tilleggspant (2. prioritet) i båten da etter at namsmannen har vært innom... eller hvordan er dette.. og namsmannen/namsretten kan vel forlaneg båten solgt på vegen av andre kreditorer som ikke har tinglyst pant her...

 

Her kan det være mye skjær i sjøen og en ikke navigerer riktig, og det er jo greit å kunne litt om kartet også her..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...