Vågen Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Min refleksjon etter å ha lest gjennom hele tråden på nytt, er at småbåtregisteret snarest må oppgradere seg selv til å kunne notere pantheftelser på småbåter. Jeg antar at dette vil kreve et tilsvarende oppdrag fra staten, som vel er oppdragsgiver for NSSR. Staten vil også måtte stille tilsvarende garanti som de i dag implisitt gjør ved feil foretatt ved registreringsinstitusjonene. Tilsvarende vil det antagelig medføre to klasser av registreringer, én der RSSR innestår for at båten eies av den person den er registrert på og én hvor eierskapet er mer tvilsomt... Nye båter vil lett oppnå første kategori, mens når det gjelder brukte båter, vil en prosess tilsvarende den i NOR i dag måtte anvendes (graving i gamle dokumenter, annonsering, m.v.). For min del skjønner jeg ikke helt poenget med et register over formuesgjenstander som ikke er i stand til å registrere heftelser av ulike slag på samme formuesgjenstander. Vi har registrert (under registrering) vår båt i RSSR av en grunn alene, nemlig fordi forsikringsselskapet krever det. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 For registrering i NOR rekker det med 10 års eiers dokumentasjon, hvis ikke er Norsk Lysningsblad løsningen... Med andre ord så er kravene i NOR enklere enn i RSSR, det henger ikke helt på greip.... etter min mening Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Daffy: Prøvde med min egen for en tid tilbake. Dette var kul umulig. Kanskje de gjord en vurdering av din privatøkonomi Sorry - klarte ikke å dy meg med det sleivsparket etter dine ville spekulasjoner om trådstarter med lønn vi andre bare kan drømme om er det vel bare å skru ned forbruket et par måner så er vel det i box uten å låne Som jeg har skrevet tidligere - de færreste har en kontantstrøm som gjør at man kan betale en båt kontant. I hvertfall på månedslønnen. Og de færreste får vel også 1,8 millioner i feriepenger Jeg har i hvertfall ikke hørt om så mange som har 15 millioner i feriepengegrunnlag. Derfor er et nok ganske så vanlig at det lånes en del selvom noen har lønninger andre bare kan drømme om (jeg lurer litt på hvor denne drømmegrensen går egentlig.) Min refleksjon etter å ha lest gjennom hele tråden på nytt, er at småbåtregisteret snarest må oppgradere seg selv til å kunne notere pantheftelser på småbåter. Dette med registrering av pant er en formell prosess alla tinglysning etc og for å få til det må nok småbåtregisteret bli offentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 (redigert) Bitteliten: Har du sett meg? Er nok trynekarakteren jeg skårer dårlig på. Neste gang skal jeg leie meg helikopter, lande utenfor banken. Leie den flotteste dressen, 4 tuber med brylkrem i toppen og RayBan fra 80 tallet. Skal sørge for at banken gir lån til et prosjekt hvor bitteliten IV faktisk blir bitteliten. Redigert 4.Oktober.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Er det slik å forstå om båten er i NOR og har tinglyst pant så kan ikke andre kreditorer komme inn her og forlange båten solgt for å få sitt krav dekket eller hur.. Jo, det kan de, men bare med prioritet ETTER banken. Dvs. at det pant som er tinglyst, er sikkert, innenfor den verdien (beløpet på pantedokumentet) har banken enerett. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Bitteliten: Har du sett meg? Er nok trynekarakteren jeg skårer dårlig på. Der er vi nok i samme båt tror jeg Og vi klarte å realisere båtdrømmen min. Så da er spørsmålet om det er feil bank Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 I min verden er denne mannen millionær. Joda, og en løsning er å realisere millionene som er bundet i bolig og kjøpe båter i bøtter og spann. Dersom noen har en drømmelønn og et relativt ordnet ansettelsesforhold er det ikke noe stort problem å få relativt heftige forbrukslån på sitt ærlige ansikt og kopi av lønningsslippen. Jeg pleier å spørre banken jeg har lønnskonto i først når det gjelder denne typen lån. Det er vel tinglysning/Brønnøysundregisterne som er utfordringen. Får ikke sjekket der om deter pant i båten. Eller tar jeg feil?. Dersom båten er registrert i NOR vil også et pant være registrert i NOR. Har du kjenningssignal på båten tar det et øyeblikk å finne fram disse opplysningene. Litt for lett vil kanskje noen si, men NOR er i utgangspunktet ikke tilpasset fritidsbåter og eiernes behov for privatlivets fred. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.