trond65 Startet 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2004 Jeg lurer på om noen har noen linker til billig båtfinansiering. Hilsen Trond Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Nå er det vel billig å låne penger overalt. Men en må jo ha råd til at rentene stiger igjen. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Har du mulighet er vel å "låne på huset" den beste måten. Forbrukslån, særlig de uten særlig krav til sikkerhet, koster skjorta. Selv med dagens rentenivå. Båter som er registrert i Skipsregisteret kan stilles som sikkerhet for lån, men vet ikke hva slags innvirkning det har på rente-nivået. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Stian S Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Driver og holder på med dette nå... Generelt så sier bankene at de gir lån med ingen annen sikkerhet enn båten på opp til 65% av kjøpesummen, resten cash-kontant, ca 6,5-7% rente og 3500,- i etablering. Stian Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Bør nok ordnes ved å legge på huslånet litt. Spesielt gunstig dersom en kan holde seg innenfor 60 % av hustaksten. Det er vel greit å finansiere på denne måten så lenge en kjøper noe som holder sin verdi fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Handelsbanken har kampanje på båtlån til 4 april. 5,45% Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
KOB Svart 18.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 Bør nok ordnes ved å legge på huslånet litt. Spesielt gunstig dersom en kan holde seg innenfor 60 % av hustaksten. Det er vel greit å finansiere på denne måten så lenge en kjøper noe som holder sin verdi fremover.Helt enig. Har du denne muligheten og en brukbar bankforbindelse bør det være mulig å se 2-tallet på renta. Hvis ikke bør en sjekke konkurrerende banker. Men husk - renta kan gå opp før en aner det, så det er nok fornuftig å legge inn en god sikkerhetsmargin. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Baltic Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Hva er egentlig dette Skipsregisteret som en nevner her? Hva er kriteriene for å få båten innmeldt der og hva er hensikten? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Hva er egentlig dette Skipsregisteret som en nevner her? Hva er kriteriene for å få båten innmeldt der og hva er hensikten?Poenget er at det da er mulig å tinglyse pant i båten. Det burde vært tilfelle også ved registrering i Småbåtregisteret, men slik er det ikke. Jeg tror at en båt må være over en viss lengde for å kunne registreres, men er usikker på hvor lang. 15m?? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Jeg tror at en båt må være over en viss lengde for å kunne registreres, men er usikker på hvor lang. 15m?? En båt der hovedbruken er "lystbåtbruk" kan registreres i skipsregisteret om LOA er over 10 meter. Om båten i hovedsak brukes til næringsformål kan en båt med LOA under 10 meter også registreres. Når man har båten registrert i skipsregisteret kan man tinglyse pant i båten. Dermed får banken en bedre sikkerhet enn om båten ikke er registrert. Trenger du mer info kan du ser her: http://www.nis-nor.no/ Det er NOR som er aktuelt for "småbåter" Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 20.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2004 Poenget er at det da er mulig å tinglyse pant i båten. Det burde vært tilfelle også ved registrering i Småbåtregisteret, men slik er det ikke. Jeg tror at en båt må være over en viss lengde for å kunne registreres, men er usikker på hvor lang. 15m?? HeiSlik jeg ser det er ikke poenget med tinglysning at objektet skal belånes, men at du får bekreftet at du er eier. Du får altså et "skjøte". Ved salg kan du bevise at det ikke følger med heftelser av noen slag. Skal man ut av kongedømmet er det ikke av veien at papirene er i orden. I motsetning til småbåtregister hvor sjålne båter har blitt omsatt, kan ikke dette skje med båter som er registrert i NOR. Det å få båten inn i registeret er ikke gjort i en håndvending, men om det er verdt bryderiet får enhver bedømme selv. mvh giver P.s. Båten er registrert, men ikke belånt. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 20.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2004 Hei Slik jeg ser det er ikke poenget med tinglysning at objektet skal belånes, men at du får bekreftet at du er eier. Du får altså et "skjøte". Ved salg kan du bevise at det ikke følger med heftelser av noen slag. Skal man ut av kongedømmet er det ikke av veien at papirene er i orden. I motsetning til småbåtregister hvor sjålne båter har blitt omsatt, kan ikke dette skje med båter som er registrert i NOR. Det å få båten inn i registeret er ikke gjort i en håndvending, men om det er verdt bryderiet får enhver bedømme selv. mvh giver P.s. Båten er registrert, men ikke belånt. Du har selvsagt helt rett. Dette er det første poenget. Men - med eierskap dokumentert på denne måaten kan det også tinglyses pant i båten (som det kan for hus og bil). Dermed kan båten benyttes som sikkerhet for lån (hvis en har bruk for det). I Småbåtregisteret kan det ikke tinglyses pant, dessverre. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Goddis77 Svart 9.August.2004 Link til dette innlegget Svart 9.August.2004 Har for tiden en Nidelv 24 som jeg måtte kjøpe med forbrukslån, pga ingen refinansiering er mulig for øyeblikket. Noen her som har noen gode tips på hvor en kan henvende seg for billig rente etc. Gode banker ol... Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 9.August.2004 Link til dette innlegget Svart 9.August.2004 www.dinside.no gir jo noen tips. Gjelder riktignok billån: http://www.dinside.no/php/art.php?id=86547 og her boliglån: http://www.dinside.no/php/art.php?id=84655 Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 9.August.2004 Link til dette innlegget Svart 9.August.2004 Dersom din økonomiske status er noelunde bra anbefaler jeg www.skandiabanken.no Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Goddis77 Svart 9.August.2004 Link til dette innlegget Svart 9.August.2004 Hvor ny må en båt være for å ta pant i båt, eller er ikke dette mulig? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 9.August.2004 Link til dette innlegget Svart 9.August.2004 Hvor ny må en båt være for å ta pant i båt, eller er ikke dette mulig?Skal du ha pant i båten må nok denne være registrert i Skipsregisteret, normalt.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
bliss X Svart 9.August.2004 Link til dette innlegget Svart 9.August.2004 Skal du ha pant i båten må nok denne være registrert i Skipsregisteret, normalt.. Og skal den registreres i skipsregisteret må den være over 10 meter lang +++ Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 10.August.2004 Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Handelsbanken er vel den neste banken som gir lån med pant i båten. Om det da må være en helt ny båt eller en som er regisistret i skipsreg. vet jeg ikke. Du kan jo ringe dem å høre... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2004 Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Det er mulig å få et lån tilvsvarende vanlig billån, dvs. at om du har 35% av kjøpesummen kontant kan du låne 65% av kjøpesummen i båten. Problemet for bankene er - som det er sag tidligere her - at det ikke kan tas pant i båten fordi det ikke finnes et obligatorisk register på båter slik at man får ikke tinglyst pantet. Et slikt båtlån som jeg beskriver krever ganske ofte at man da har en god kunderelasjon med banken. Om du får til en slik løsning burde du da kunne få ned renten ved at de 35% finansieres ved forbrukslån, og de siste 65% som lån med sikkerhet i båten. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 10.August.2004 Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Hvis du har boliglån så lønner det seg helt klart å låne med pant i dette, da kan du komme unna med laveste rente. (3.05% eller noe slikt) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2004 Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Hvis du har boliglån så lønner det seg helt klart å låne med pant i dette, da kan du komme unna med laveste rente. (3.05% eller noe slikt)Jeg forstod det slik at dette ikke var mulig - men om det er mulig med pant i fast eiendom er dette absolutt å foretrekke. Både for banken og for deg Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.August.2004 Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Det finnes vel knapt en allminnelig bank i Norge idag som bryr seg om HVA DU GJØR med pengene du får utbetalt som boliglån - de er interessert i sikkerheten, ikke forbruket ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2004 Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Det finnes vel knapt en allminnelig bank i Norge idag som bryr seg om HVA DU GJØR med pengene du får utbetalt som boliglån - de er interessert i sikkerheten, ikke forbruket ditt.Også er de interessert i om du kan betjene gjelden din - dvs at du har inntekter nok til å betale lånet. Erfaringen til bankene er at 25% av de som har 3xbruttoinntekt eller mer i gjeld har betalingsvansker. Bankene anbefaler ikke mer enn 2,5x bruttoinntekt i total gjeld. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.August.2004 Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Dette er fullt mulig. Imidlertid er det vel BOLIGEN man tar pant i, ikke boligLÅNET. Banken er opptatt av best mulig sikkerhet for pengene sine, og fast eiendom er regnet som god sikkerhet Mye bedre enn en båt eller en bil. Forutsatt selvsagt at du ikke allerede har belånt huset til over pipa. Jeg har selv lånt penger til båt med sikkerhet i mine foreldres hus. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.