TrondT Svart 26.November.2008 Link til dette innlegget Svart 26.November.2008 "KV Nord - som er stasjonert på Sortland - har ansvarsområde i Norskehavet, Barentshavet og indre farvann nord av 65 grader nord. KV Sør - som er stasjonert på Haakonsvern orlogsstasjon i Bergen - har sitt ansvarsområde i Nordsjøen, Skagerak og det indre farvann sør for 65 grader." "Overvåkningen med fiske i havområdene underlagt norsk fiskerijurisdiksjon (tilsvarende et samlet areal på seks ganger fastlands-Norge) – norsk økonomisk sone, fiskerisonen ved Jan Mayen og vernesonen rundt Svalbard – har vært og er Kystvaktens viktigste og høyest prioriterte oppgave. Om lag 70 prosent av Kystvaktens ressurser anvendes på dette området. " Kystvakten Så i og med at nordlendingene får 70% av ressursene er det vel greit at det brukes noe andre steder også? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Mouche Svart 26.November.2008 Link til dette innlegget Svart 26.November.2008 Så i og med at nordlendingene får 70% av ressursene er det vel greit at det brukes noe andre steder også? Til tross for at jeg er en "søring" så blir dette helt feil for meg; det er ikke nordlendingene som får 70% av ressursene, men kystvakten som bruker 70% av de ressurser de får tilført fra staten i det området beskrevet som; Overvåkningen med fiske i havområdene underlagt norsk fiskerijurisdiksjon (tilsvarende et samlet areal på seks ganger fastlands-Norge) – norsk økonomisk sone, fiskerisonen ved Jan Mayen og vernesonen rundt Svalbard – har vært og er Kystvaktens viktigste og høyest prioriterte oppgave. Oppfatter at det er helt naturlig at så mye av ressursene brukes i det området og synes også det er helt på sin plass at kystvakten også bruker sine ressurser best mulig samfunnsmessig og er helt på linje med Sydvesten (inlegg #22) i så måte! Det er nå mitt syn på saken! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
oslofjord Svart 26.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2008 Ja Kystvakten kan dra på Lopphavet......men Hankøsundet kan like greit overvåkes av mindre sivile fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.November.2008 Link til dette innlegget Svart 26.November.2008 Hva legger du i begrepet "overvåkes" her salt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
oslofjord Svart 26.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2008 Med overvåking mener jeg kontroll, men mengden av hvilke kontroll som er ikke mitt poeng her. Hvis det er slik at staten vil sjekke om båter i Hankøsundet kjører i mer enn 5 knop, har redningvest, har smugleøll fra Sverige, har båtsertifikat eller ulovlige ruser og tegner må man bare ta det til eteretning......men de svære krigskipene er ikke egnet til en slik overvåkingsoppgave.....det er som å skyte spurv med kanoner. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Det er nå mitt syn på saken! Jeg er helt enig i ressursfordelingen ...Så i og med at nordlendingene får 70% av ressursene er det vel greit at det brukes noe andre steder også? Var egentlig ment som et tilsvar til Suzuki's innlegg. KV Sør har andre oppgaver i tillegg til fiskeriovervåking, og jeg er usikker på hvor mye fiskerioppsyn i ytre Oslofjord krever av ressurser. Jeg vil tro at når KV Sør bringer opp småbåter for kontroll så er det fordi de har tid og anledning og at det ikke går på bekostning av andre viktigere oppgaver... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
TrondT Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 ...men de svære krigskipene er ikke egnet til en slik overvåkingsoppgave.....det er som å skyte spurv med kanoner. Svære krigsskip er vel ikke første tanken som slår meg... Og 12,7 Colt er vel heller ikke å betrakte som en kanon... TrondT Dette er mer et svært krigsskip (i norsk sammenheng)... Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
oslofjord Svart 27.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Men trenger de 12,7 Colt for å passe på fritidsflåten og oljesøl ? Det er et viktig prinsipp at norsk politi i utgangspunktet ikke er bevæpnet....hvorfor er det da fomålstjenelig at de som skal passe på småbåtflåten er bevæpnet ? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Det er jo god ressursutnyttelse å ha en båt som kan brukes til å løse flere oppgaver, er det ikke? Hvis du ser på kapasitetene til Nornen-klassen så er det ikke våpen som har øverste prioritet. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Frøken Fryd Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Man løper ikke rundt på dekk med ag'en enten du liker det eller ei... Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 30.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Spennende å se hvilke rolle Kystvakten spiller når påbudet om bevis kommer i 2010. Blir det en høyt prioritert oppgave å ta 16-30 åringer uten bevis eller blir denne kontrollen primært overlatt til sivile ? Forsvaret bør da tenke på hvordan de profilerer seg overfor unge menn......den viktigste målgruppe for rekruttering til f.eks. til piratjakt i det arabiske hav eller marinejegertjeneste. Er det ikke netopp selvstendige unge tenåringer som suser rundt i skjærgården med egen båt som er midt i blinken for rekrutering ? (Og ikke slappe ungdommer som er tvunget til å bli med mamma og pappa på båtferiere eller sitter hjemme å spiller DS.) Så på Berserksiden at kapteinen der hadde tjenestegjort flere år som dykker på netopp kystvakten...og han er jo friskus som dro nesten til Sydpolen alene som 18 åring. Netopp fordi det ikke er sofagrisene forsvaret trenger er det viktig at tenåringssjøfolkene med egen båt opplever sitt første møte med forsvaret som positivt (og ikke blir møtt med en pekefinger). Det indre kystvakt bør møte ungdommene med smil og ekstraservice. De bør skifte splinten på barnas propell, vinke og smile fra broen når ungdommene suser forbi, inviter dem ombord hvis de er nysjerrige, eskorter dem hjem hvis er i utrykt farvann i nattemørket. Vennlig men bestemte råd kan også være på plass til gale undommer i overfylte båter men Kystvakten bør sende undommene videre med et klapp på skulderen. For Kystvaktens profilering over for menn i alderen 16-20 år er etter min syn viktigere enn profilering overfor bevilgende myndigheter. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Snakker du om Kongo eller Norge? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 30.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 For min del kan Kystvakten gjerne holde seg unna den sommerlige skjærgårdsidyllen, men når de først er der bør de ta fram ekstraservice..også til gamle gubber, men spesilt behandle med respekt de som om et år skal til førstegangstjenetse. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Siden det er snakk om det arabiske hav her så er det neppe Kongo siden de ikke har kystlinje mot det arabiske hav, regner med det er Sudan eller ett par av naboene i nord eller sør og ikke Norge han skriver om i innlegget sitt. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
oslofjord Svart 30.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Jeg trodde det var alment kjent at Norge vurderer å sende krigskip til Somalia kysten pga piratvirksomhet mot norske skip , hvis de ikke alerede har gjort det og det forutsetter vel frivillige motiverte manskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Jo, de vurderer å gjøre det. Problemet er at skipet ikke er bygget ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Kan vel ikke sende en kystvakt til Somalia vel? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Forsvaret bør da tenke på hvordan de profilerer seg overfor unge menn...... Eit innblikk i sjølivet Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Problemet er at skipet ikke er bygget ennå. Joda, Mulligan. Skipet (og to søsterskip) er bygget og overlevert. Til en sluttsum av anslagsvis 4 milliarder per stykk. "Å skyte spurver med kanoner" eller "Å fakke rødvinssmuglere i Drøbaksund med kanonbestykkede Kystvaktskip" blir jo som småtteri å betrakte i sammenligning. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Det var en uttalelse fra Forsvarsministeren for ca. en uke siden. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Nei. Hun sa at de ikke var klare ennu. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Nå må vi ikke forveksle kystvakten med krigskip her Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 -Vi har nye fregatter som på sikt kan delta. Vi mener at de ikke vil være i stand til å delta før siste halvdel av 2009, men vi ser jo veldig godt behovet for å ha en operasjon der, sier hun til NRK. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Nå må vi ikke forveksle kystvakten med krigskip her Siden du legger ut slike store mengder åte, er det synd å la den gå til spille. En gråmalt båt med kanoner og bemannet med folk som får lønna fra Forsvarsdepartementet er et krigskip. If i looks like a duck, sounds like a duck and walks like a duck, it is most likely a duck. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Ja men da må de ha noe å skyte på og da, kan jo starte med denne skuten... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.