Jump to content

Kystvakten 2008-sesongen

oslofjord

Recommended Posts

"KV Nord - som er stasjonert på Sortland - har ansvarsområde i Norskehavet, Barentshavet og indre farvann nord av 65 grader nord. KV Sør - som er stasjonert på Haakonsvern orlogsstasjon i Bergen - har sitt ansvarsområde i Nordsjøen, Skagerak og det indre farvann sør for 65 grader."

"Overvåkningen med fiske i havområdene underlagt norsk fiskerijurisdiksjon (tilsvarende et samlet areal på seks ganger fastlands-Norge) – norsk økonomisk sone, fiskerisonen ved Jan Mayen og vernesonen rundt Svalbard – har vært og er Kystvaktens viktigste og høyest prioriterte oppgave. Om lag 70 prosent av Kystvaktens ressurser anvendes på dette området. "

Kystvakten

Så i og med at nordlendingene får 70% av ressursene er det vel greit at det brukes noe andre steder også?

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Så i og med at nordlendingene får 70% av ressursene er det vel greit at det brukes noe andre steder også?

Til tross for at jeg er en "søring" så blir dette helt feil for meg; det er ikke nordlendingene som får 70% av ressursene, men kystvakten som bruker 70% av de ressurser de får tilført fra staten i det området beskrevet som;

Overvåkningen med fiske i havområdene underlagt norsk fiskerijurisdiksjon (tilsvarende et samlet areal på seks ganger fastlands-Norge) – norsk økonomisk sone, fiskerisonen ved Jan Mayen og vernesonen rundt Svalbard – har vært og er Kystvaktens viktigste og høyest prioriterte oppgave.

Oppfatter at det er helt naturlig at så mye av ressursene brukes i det området og synes også det er helt på sin plass at kystvakten også bruker sine ressurser best mulig samfunnsmessig og er helt på linje med Sydvesten (inlegg #22) i så måte!

Det er nå mitt syn på saken!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Med overvåking mener jeg kontroll, men mengden av hvilke kontroll som er ikke mitt poeng her.

Hvis det er slik at staten vil sjekke om båter i Hankøsundet kjører i mer enn 5 knop, har redningvest, har smugleøll fra Sverige, har båtsertifikat eller ulovlige ruser og tegner må man bare ta det til eteretning......men de svære krigskipene er ikke egnet til en slik overvåkingsoppgave.....det er som å skyte spurv med kanoner.

Det er nå mitt syn på saken!

Jeg er helt enig i ressursfordelingen

...Så i og med at nordlendingene får 70% av ressursene er det vel greit at det brukes noe andre steder også?

Var egentlig ment som et tilsvar til Suzuki's innlegg. KV Sør har andre oppgaver i tillegg til fiskeriovervåking, og jeg er usikker på hvor mye fiskerioppsyn i ytre Oslofjord krever av ressurser. Jeg vil tro at når KV Sør bringer opp småbåter for kontroll så er det fordi de har tid og anledning og at det ikke går på bekostning av andre viktigere oppgaver...

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Spennende å se hvilke rolle Kystvakten spiller når påbudet om bevis kommer i 2010.

Blir det en høyt prioritert oppgave å ta 16-30 åringer uten bevis eller blir denne kontrollen primært overlatt til sivile ?

Forsvaret bør da tenke på hvordan de profilerer seg overfor unge menn......den viktigste målgruppe for rekruttering til f.eks. til piratjakt i det arabiske hav eller marinejegertjeneste.

Er det ikke netopp selvstendige unge tenåringer som suser rundt i skjærgården med egen båt som er midt i blinken for rekrutering ?

(Og ikke slappe ungdommer som er tvunget til å bli med mamma og pappa på båtferiere eller sitter hjemme å spiller DS.)

Så på Berserksiden at kapteinen der hadde tjenestegjort flere år som dykker på netopp kystvakten...og han er jo friskus som dro nesten til Sydpolen alene som 18 åring.

Netopp fordi det ikke er sofagrisene forsvaret trenger er det viktig at tenåringssjøfolkene med egen båt opplever sitt første møte med forsvaret som positivt (og ikke blir møtt med en pekefinger). Det indre kystvakt bør møte ungdommene med smil og ekstraservice.

De bør skifte splinten på barnas propell, vinke og smile fra broen når ungdommene suser forbi, inviter dem ombord hvis de er nysjerrige, eskorter dem hjem hvis er i utrykt farvann i nattemørket. Vennlig men bestemte råd kan også være på plass til gale undommer i overfylte båter men Kystvakten bør sende undommene videre med et klapp på skulderen.

For Kystvaktens profilering over for menn i alderen 16-20 år er etter min syn viktigere enn profilering overfor bevilgende myndigheter.

Siden det er snakk om det arabiske hav her så er det neppe Kongo siden de ikke har kystlinje mot det arabiske hav, regner med det er Sudan eller ett par av naboene i nord eller sør og ikke Norge han skriver om i innlegget sitt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...