Jump to content

Ble nektet å ligge alongside av havnevakten

Enzo

Recommended Posts

Er det egentlig lov å nekte slikt ?

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=237840&cat=4913

Sitat:

Motorbåter tåler ikke å ha seilbåter longside

Vi hadde tenkt oss til Oscarsborg, men der var det fullt. Med tre 40-fots cabincruisere longside innerst ved flytebrygga var det ikke plass til seilbåter utenpå. Det ble gjort utrykkelig klart for oss av havnevakten.

Redigert av Enzo (see edit history)

Så lenge det er havnevakten som sier det så er vel slik.... Dette er også helt vanlig i Skagen, når det ikke er mere plass i en rekke av båter så henges det et skilt på den ytterste båten i rekken som forklarer at det ikke er lov til å fortøye der..

Men kom det en motorbåt i ettertid og fikk lov til å legge seg utenpå så stiller nok saken seg et noe mere merkelig lys etter mitt syn..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

To forhold som regulerer dette

1. Det er en EU regel om maks 3 båter longside utenpå hverandre pga brannvern

2. Det blir et veldig stort trykk mot brygga og innerste båten når det blåser "feil vei". erfarte det selv i helgen.

Jeg er restriktiv til å ha for mange på utsiden av oss. Ba senest i går kveld en 45 foter som var båt nr 3 på utsiden av oss å se om ikke de kunne finne en annen plass. hvilket de gjorde. Jeg fikk kjeft så det hold av en havlfull sørlending etterpå - men med fasit i hånd på hvordan morgenen ble i Kostersundet var det nok greit at de flyttet seg.

Vi lå 7 seilbåter utenpå hverandre i 4-5 rekker i Skagen sist sommer, da blåste det liten til stiv kuling i havna... heldigvis var den innerste å vår rekke at dansk alumiumsbåt som tålte litt men fendere var helt presset sammen.... og en fender røk.... det var ikke noe morsomt, men været gjorde det slik at ingen forlot havnen.. Jeg lå som båt nummer 5 og hadde to utenpå... Vi fikk løst dette med at vi fortøye hver båtrekke i den neste rekken og til slutt var i land... Det gikk greit i 3 døgn til vinden løyet og alle forlot havnen.. alternativet hadde vært at vi gikk for motor et par timer hver omgangen... Når det blåser så blåser det, og da hjelper man hverandre uansett hvilken båttype man har etter min mening

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

To forhold som regulerer dette

1. Det er en EU regel om maks 3 båter longside utenpå hverandre pga brannvern

2. Det blir et veldig stort trykk mot brygga og innerste båten når det blåser "feil vei". erfarte det selv i helgen.

Jeg er restriktiv til å ha for mange på utsiden av oss. Ba senest i går kveld en 45 foter som var båt nr 3 på utsiden av oss å se om ikke de kunne finne en annen plass. hvilket de gjorde. Jeg fikk kjeft så det hold av en havlfull sørlending etterpå - men med fasit i hånd på hvordan morgenen ble i Kostersundet var det nok greit at de flyttet seg.

Mener det er ett medlem fra Røst som er innpå her enkelte ganger , tror ikke disse EU reglene er kommet til Røst ennå så der må nok noe gjøres , mener at det har vært oppi 20 båter utenpå innerste båt .

En annen ting er brannfare med såpass mange båter på utsiden av hverandre... Det er også vurderinger mhp på størrelse, jeg har selv vært nevnte youghurtbeger med 2x40 fot på utsiden av oss og vli ble ganske skvist opp mot brygga..

Enzo:Hvis det er korrekt som du sier at de lå etterhverandre og nektet seilbåter tilgang er det helt på trynet.. Og jeg kommenterte slik jeg forsto det. Tok jeg feil, ber jeg om unnskyldning Enzo :-) Slikt understreker bare at det finnes idioter i båt uansett fremkomstmiddel, seil eller fossilt brennstoff.

Hadde en episode på Bolærne igår hvor en seilbåt ble bedt om å flytte på seg "fordi kameraten kom snart og de holdt av plass." Makan til oppførsel mot seilbåten

Jeg har selv (og sikkert mange av dere andre her) blitt bedt om å flyte med til et mer "logisk" sted (mhp type båt og størrelse), og selfølgelig gjør man det.. Noe av sjarmen med båtlivet med litt styr i havnen :-)

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg har stor sans for sikkerhetsforholdene knyttet til mange båter utenfor hverandre.

Når man kommer til havner på vestkysten av Sverige og i Danmark er holdningen den at det er plass til båter så lenge det er plass i havna.

I Ballen på Samsø har jeg hatt 8 seilbåter utenfor meg. Jeg syntes dette var helt greit. Alle oppførte seg svært eksemplarisk når de gikk over dekket og de reiste nærmest samtidig neste dag. Jeg synes alltid det er hyggelig med gjester longsider oss selv - forutsatt at de oppfører seg sånn noenlunde.

Det har bare hendt en eneste gang i løpet av mange år at nabobåten stakk av gårde med 3 av de store fenderne våre. Dette kan jeg leve med.

Jeg deler Roaldbj's syn om at det er hyggelig med folk på utsiden. Ligger vi longside inviterer vi alltid til det ved å henge ut fendere. I helgen kom en grå tysk seiler på ca 54 fot opp og lurte på om de kunne ligge på utsiden av oss. Jeg spurte med hvilken del han hadde tenkt å ligge med mot oss :wink: For så stor båt blir litt vanskelig å legge utenpå bittelille vår. Jeg sa at han gjerne måtte ligge utenpå - men da fikk han kaste et anker får å ha noe å holde mot fra utsiden - men de hadde ikke anker ombord :eek:

Jeg har selv (og sikkert mange av dere andre her) blitt bedt om å flyte med til et mer "logisk" sted (mhp type båt og størrelse), og selfølgelig gjør man det.. Noe av sjarmen med båtlivet med litt styr i havnen :-)

Flytte i havna er helt naturlig. Innerste hos oss i går bestemte seg å gå pga værmeldinga. da lå vi 5 i bredden. Det var bare folk ombord i vår båt og han som skulle gå - men det gikk det også. Mange hender og ikke altfor mange halvfulle hoder så fikk vi fortøyd alt som det skulle.

JEG foretrekker å IKKE ha en seilbåt utenfor meg longside!

Ganske enkelt fordi:

1 Seilbåten er "rund"; Du får bare en fender som støtpunkt.

2 Seilbåten er TUNG i forhold til mitt lille yogurtbeger...

:wflag:

Kannskje du kan bli hoflig og gi runde fine skapningen lov til aa ligge til land og du plasserer ditt firkanta badekar paa utsiden? :sailing:

Hadde en episode på Bolærne igår hvor en seilbåt ble bedt om å flytte på seg "fordi kameraten kom snart og de holdt av plass." Makan til oppførsel mot seilbåten

Joda310

Minner meg om en tur til samme havn du nevner i fjor, en tufs lå longside på flytebrygga og ba meg flytte meg da de holdt av for eventuelle venner som måtte dukke opp og skulle ligge utenpå de. Nå er ikke jeg den som gir meg sånn med en gang, så det ble ikke noe flytting av min båt, eller de båtene som hadde kommet og lagt til utenpå meg. Når havnevakten kom fikk idioten klar beskjed om å reise om han ikke lot båter ligge utenpå seg. Og det var forbudt å holde av plasser.

Det var ikke en sånn Uniqe 27-28 fot som laget rabalderet igjen vel?

Redigert av Bavarius (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Det er desverre i ferd med å utvikle seg en ukultur på Oscarsborg. Etter det jeg forsto hadde ikke disse longsidebåtene noen på utsiden, og havnevaktene der ute er ofte ungdommer som har lite eller ingen peiling på hvordan en havn skal utnyttes.

Vi får se hvordan dette utvikler seg. Hvis denne tendensen fortsetter kommer jeg til å ta opp dette med rette vedkommende. Rapporter gjerne i denne tråden dersom man opplever lignende episoder på Oscarsborg. Det er ikke alle plassene der som egner seg til å ha flere båter på utsiden.

Tuppen av den sydlige brygga f.eks, der man ligger longside mot land er lite egnet til å ha flere båter på utsiden grunnet mye svell, men mange av longisdeplassene bør tåle båter på utsiden.

Ikke alt som stemmer så mye i denne historien har jeg forstått , fint at den ene av motorbåtene kommer med sin versjon av saken . Den ene var nemlig en båt fra BP ;)

Syntes det er ok med båter på utsiden jeg, men det er ikke alle som er like hyggelig å ha siden av seg da. Men sånn er det bare vel ......

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Nja. det er ikke alle båtene som er det.

Dessuten er det derfor vi har kulefendere. Jeg løser problemet med å ha en kulefender forran og bak, og en liten vanlig fender i midten.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeg føler at det er riktig å komme havnevakten på Oscarsborg til unnsetning, siden jeg er båten man hadde tenkt skulle fungere som fender for 4 seilbåter. Mine kommentarer til den linkede artikkelen i "Seilas" lyder slik:

Jeg ber om plass til følgende innlegg i ”Seilas”, som en kommentar til Axel Nissen-Lies formidling av Sigurd Parmann’s opplevelser under ”Steilene tre dagers”.

Jeg har med interesse lest Sigurd Parmann’s velskrevne artikkel i "Seilas" om ”Steilene tre dagers”. Det så veldig hyggelig ut. Artikkelen inneholder noen fine bilder. Beskrivelsen av besøket ved Oscarsborg har jeg lyst til å kommentere, da det sannsynligvis er jeg som er skyld i at hr Parmann og hans venner ”forhalte” til Sandspollen lørdag 3. mai.

Bildet fra gjestehavna på Nordre Kaholmen viser dobbelt med båter langs hele bryggen. "Motorbåter tåler ikke å ha seilbåter longside" er overskriften på et avsnitt som fortsetter slik: ”Vi hadde tenkt oss til Oscarsborg, men der var det fullt. Med tre 40-fots cabincruisere longside innerst ved flytebrygga var det ikke plass til seilbåter utenpå. Det ble gjort " sinnsykt ekstremt utrolig "utrykkelig klart for oss av havnevakten.”. I artikkelen ser vi ytterst på bryggen en seilbåt utenpå en motorbåt. Seilbåten, en ganske ny Bavaria 42, hadde en hyggelig ung familie med to gøyale smågutter ombord. De utviste alminnelig folkeskikk ved å spørre om det var OK å ligge utenpå båten vår. Vi forsto ved ankomst av de 3 seilbåtene i hr Parmann’s følge, som fortøyde utenpå Bavaria’en, at de ikke pleide å spørre om slikt.

På innsiden av bryggen, altså inne i selve gjestehavna, var det "minst 10 ledige plasser med tilstrekkelig dybde" iflg havnevakten. Til denne opplysningen ble det svart til min kone at seilbåtene var i følge og ikke ønsket å ligge spredt. Artikkelens opplysning om at det var fullt i havna er således ikke riktig. Fra tid til annen kom det tildels høye bølger fra passerende båter og fendring mot kai og mellom båtene ble en utfordring. Dette gjorde jeg oppmerksom på, uten at det hadde annen virkning enn spydige og nedlatende bemerkninger m.h.t. sjømannskap, samt løfte om negativ omtale i "Seilas" fra hr Parmann’s følge.

Det skinner tydelig gjennom at hr Parmann har aversjon mot motorbåter. Det er synd. I artikkelen skriver han ”Så vi sa hyggelig god aften til cabincruisere og havnevakt…” Avskjedshilsenen var med løftet finger til havnevakt og undertengede. Vi mottok beskjed om at motorbåtene ikke var ønsket i Sandspollen, hvor seilbåtene hadde tenkt seg. Det har vi merket oss, og skal naturligvis la hr Parmann og hans venner få ha Sandspollen i fred for oss heretter. Havnevakten fikk fornyet løfte om negativ omtale i Seilas. Det er herved registrert at hr Parmann og hans seilervenner holder sine løfter.

Hr Parmann og hans seilervenner er på den annen side hjertelig velkommen til Horten når som helst! Vi skal gjøre vårt ytterste for at de skal trives hos oss. Jeg har i en årrekke vært med på den frivillige innsatsen på land under Færder'n og har et godt inntrykk av seilere. Det inntrykket fikk en liten sprekk i helgen, men det har gått over nå. Den gjengen vi møtte er ikke representative for våre øvrige seilervenner. De har vi mange av.

Jeg tar det fulle ansvar for den manglende gjestfriheten til motorbåter som hr Parmann forteller om. Det vil være helt galt å la de andre båtene som lå langs den omtalte brygga bli beskrevet som "lite gjestfrie". De var hyggelige mennesker alle sammen. Måtte de få det like hyggelig i Sandspollen i tiden fremover som hr Parmann og hans venner hadde det under sitt besøk der under ”Steilene tre dagers”.

Horten, 8. mai, 2008.

Med vennlig hilsen

Korn Heide Aas

Glæden V / Horten

Nyter stor glede og nytte av medlemskap i følgende nautisk orienterte forening/selskap/forbund/klubb (kronologisk ordnet):

Redningsselskapet/Kystpatruljen, Solviken Båtforening, KNBF, Masterklubben, Princess Yacht Klubb Østlandet

JEG foretrekker å IKKE ha en seilbåt utenfor meg longside!

Ganske enkelt fordi:

2 Seilbåten er TUNG i forhold til mitt lille yogurtbeger...

:wflag:

Til punkt 1.

Ser av og til noen som fester fenderen der hvor båten er som bredest ved longside fortøying, og for "runde båter" blir jo dette ett vippepunkt. Foreslår heller denne løsning med bruk av flere fendere av forskjellig størrelse. Slik:

fender.jpg

opprinnelig innlegg slettet, ser en av de involvert har et innlegg om saken og mitt innspill kan ha vært basert på en feiltolkning av situasjonen (trodde dette gjalt tre stor motorbåter som lå longside hverandre på betongbryggen på nord-vestsiden natt til mandag).

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Til punkt 1.

Ser av og til noen som fester fenderen der hvor båten er som bredest ved longside fortøying, og for "runde båter" blir jo dette ett vippepunkt. Foreslår heller denne løsning med bruk av flere fendere av forskjellig størrelse.

Og HVEM har med seg fendere i mange størrelser??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

[Og HVEM har med seg fendere i mange størrelser??

Jeg har selvfølgelig det...., bruker to vanliege fendere litt ut fra midten og to stor kuler litt lenger unna... omtrent slik som skissen til bidevind... slik fortøyer jeg uansett så lenge jeg ligger longside..

Det er desverre i ferd med å utvikle seg en ukultur på Oscarsborg. Etter det jeg forsto hadde ikke disse longsidebåtene noen på utsiden, og havnevaktene der ute er ofte ungdommer som har lite eller ingen peiling på hvordan en havn skal utnyttes.

Vi får se hvordan dette utvikler seg. Hvis denne tendensen fortsetter kommer jeg til å ta opp dette med rette vedkommende. Rapporter gjerne i denne tråden dersom man opplever lignende episoder på Oscarsborg. Det er ikke alle plassene der som egner seg til å ha flere båter på utsiden.

Tuppen av den sydlige brygga f.eks, der man ligger longside mot land er lite egnet til å ha flere båter på utsiden grunnet mye svell, men mange av longisdeplassene bør tåle båter på utsiden.

Det kommer kanskje ikke helt klart frem av min forklaring, men det lå dobbelt med båter hele veien på utsiden av den sydlige betongbrygga. Jeg lå på tuppen av denne brygga med en Bavaria 42 utenpå. Der var det en god del svell, som helt riktig nevnes.

Havnevakten var så vidt jeg forstår han som driver havna og kafeen/restauranten inne i gjestehavna. Jeg er naturligvis lei meg for at han skulle få så mye ubehageligheter på grunn av dette. Han opptrådte korrekt, høflig og imponerende vennlig.

Nyter stor glede og nytte av medlemskap i følgende nautisk orienterte forening/selskap/forbund/klubb (kronologisk ordnet):

Redningsselskapet/Kystpatruljen, Solviken Båtforening, KNBF, Masterklubben, Princess Yacht Klubb Østlandet

...Jeg har selvfølgelig det....

Oki...

Og da skal jeg tørre å la en seilbåt mange ganger tyngre enn min legge seg til utenpå? :eek:

Vet du, da tar jeg heller og forhaler, så kan du ta plassen min.

Men skjønner du DET hintet eller?

Redigert:

Jaggu er jeg glad jeg "marinerer" nord for Stadt. Mindre båttetthet? :flag: :flag:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...