Seilaren Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Og HVEM har med seg fendere i mange størrelser?? Så godt som alle seilbåter. Båten din tåler mye mer enn du tror Marwin. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Framtia Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 (redigert) Natt til mandag lå det stort sett tre båter i bredden langs hele betongbrygga mot syd, deriblant en hanse47e som nummer to helt ytterst på hjørnet. Da var det i tillegg en del vind om natta. Om det er seilbåter eller motorbåter en snakker om er vel ikke så viktig, men det er jo absolutt best at de størst båt ligger innerst (og en selvfølge at det fendres fornuftig). Redigert 13.Mai.2008 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Spinnaker Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Om det er seilbåter eller motorbåter en snakker om er vel ikke så viktig, men det er jo absolutt best at de størst båt ligger innerst (og en selvfølge at det fendres fornuftig). Ja, det høres jo fint ut i teorien. Men om disse folka med sine hvite svaner med terasse på toppen får lagt til innerst, da kan man glemme å legge til på utsiden ifra en mindre båt. Min oppfattelse er at de ikke ønsker båter utenpå heller, kun båter av samme kaliber ønskes velkommen fra flyen. Dette problemet vil forøvrig bare øke på utover, fler og fler slike båter i størrelse 40+ fot selges, og jeg registrerer at det svært ofte kun er to mennesker ombord i disse båtene også. Tenk om vi alle skulle kjøpt slike store båter vi ikke trengte? Ukultur som er vanskelig å få bukt med Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Framtia Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Jeg har ikke samme erfaring, men ville vel selv heller ikke valgt å legge meg til en større motorbåt hvis det var seilbåter som lå like godt til. Dette skyldes vel litt det med at en kanskje har felles interesser, det er lettere å bevege seg mellom båter med omtrent samme høyde, seilbåter er også like høye i hele båtens lengde, så det er mindre behov for å bruke dollbordene. En annen fordel er jo at en slipper røykleggingen og bråket hver gang disse store starter maskinparken. Så sparer jeg til gjengjeld motorbåteieren for støy fra mast og fall, noe de sikkert ikke setter all verdens pris på. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Enzo Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Syntes det er ok med båter på utsiden jeg, men det er ikke alle som er like hyggelig å ha siden av seg da. Men sånn er det bare vel ..... Men det vet man jo ikke før de har lagt seg til på utsiden og da er det jo for sent , men det finnes vel større ting i verden å bekymre seg for Fin oppklaring av artikkelen lenger opp her , en sak har altid 2 sider og jeg tror vel han som skrev artikkelen har en annen story men uansett så smurte de vl litt tjukt på. Sitér dette innlegget Link to post
Kornelius Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Ja, det høres jo fint ut i teorien. Men om disse folka med sine hvite svaner med terasse på toppen får lagt til innerst, da kan man glemme å legge til på utsiden ifra en mindre båt. Min oppfattelse er at de ikke ønsker båter utenpå heller, kun båter av samme kaliber ønskes velkommen fra flyen. Dette problemet vil forøvrig bare øke på utover, fler og fler slike båter i størrelse 40+ fot selges, og jeg registrerer at det svært ofte kun er to mennesker ombord i disse båtene også. Tenk om vi alle skulle kjøpt slike store båter vi ikke trengte? Ukultur som er vanskelig å få bukt med Vi drar på sjøen for å få hyggelig adspredelse fra hverdagen, gjerne - og svært ofte - sammen med andre båtfolk. Om det er seilbåter eller "hvite svaner med terasse på toppen" betyr ingen ting for oss. At det er hyggelige mennesker - og det er de aller fleste båtfolk - betyr mye mer. Det var nytt for meg at det faktisk er noen som ergrer seg over at mor og jeg lar ungene finne på noe annet av og til, og drar på tur alene. At dette oppfattes som "ukultur som er vanskelig å få bukt med", registrerer jeg. Du har helt rett i at vi ikke trenger vår "hvite svane" (hyggelig uttrykk, forresten), men du verden som vi koser oss allikevel! "Bavarius" og andre båter er hjertelig velkommen til å ligge utenpå vår båt om det skulle være trangt om plassen når de ankommer! Den er gammel og gjestfri! Jeg velger å tro at vi alle er der ute i samme ærend: for å ha det hyggelig med hverandre og med andre båtfolk. Sitér dette innlegget Nyter stor glede og nytte av medlemskap i følgende nautisk orienterte forening/selskap/forbund/klubb (kronologisk ordnet): Redningsselskapet/Kystpatruljen, Solviken Båtforening, KNBF, Masterklubben, Princess Yacht Klubb Østlandet Link to post
DelCasa Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 (redigert) Amen, Kornelius! Kommer jeg over en "hvit svane" som oppfører seg som en "måke", så skal jeg sørge for å informere... ;) Selv har jeg kun 23 fot å rutte med - mon tro hva slags svar jeg får om jeg spør om å få ligge longside...? Ble forresten "tvangsflyttet" i Tønsberg ifjor - nettopp for en stor motorbåt. Det værste med den historien var at det ikke var vedkommende som la til, som ønsket plassen, men en løk (ja, løk) som lå der fra før som begynte å kommandere... Han kjente ikke vedkommende kaptein som la til heller... Nei, la oss som vet hva folkeskikk er for noe, stå imot disse som tror de har erobret noe de ikke vet hva er. Redigert 13.Mai.2008 av DelCasa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Takker for oppklaring, Kornelius. Desverre har vi alle en tendens til å "la oss rive med" av slike artikler og tar det for gitt at det som står der stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 og jeg registrerer at det svært ofte kun er to mennesker ombord i disse båtene også. Tenk om vi alle skulle kjøpt slike store båter vi ikke trengte? Noen ganger trur jeg missunnelsen er større enn kjønnsdriften , hva i svarte har det med saken å gjøre ? Ikke for å dra denne lenger , men makan til supperør er det lenge sia jeg har hørt . PS: jeg har ikke 40 ++ Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
fiskebat Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 (redigert) Og HVEM har med seg fendere i mange størrelser?? Alle fiskebåter har det , disse fenderne er også merket med båtens nummer. Burde nok tatt meg en tur ned til Oskarsbårg og Oslo , ville nok blitt festligt mellom de store flotte båtene med litt råtten fiskelukt , spessielt når æ lufte kjølsvinet. Da æ har messan seil passer det seg nok best å ligge inne mellom seilbåtene. Redigert 13.Mai.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Uavhengig av båttype blir dette med å holde av plass ufyselig. Opplevde det i Kragerø gjestehavn i fjor sommer (ikke longside engang, men en vanlig bås) og jeg var forberedt på å gi f**n og ta den ene plassen som faktisk var ledig. Men kona fikk meg på bedre tanker med den begrunnelsen at det ville blitt lite hyggelig å bli liggende ved siden av noen som helt ubegrunnet ville ha vært fiendtlig innstilt overfor oss, og som vi av den grunn også ville ha mislikt. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Og HVEM har med seg fendere i mange størrelser?? Vet desverre ikke hvem som har det, med de med "runde båter" bør ha det. Jeg har! Og min båt er alt annet enn rund! Har foressten med et par ekstra du kan få! De er ikke fine men gratis! Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Noen ganger trur jeg missunnelsen er større enn kjønnsdriften , hva i svarte har det med saken å gjøre ? Ikke for å dra denne lenger , men makan til supperør er det lenge sia jeg har hørt . PS: jeg har ikke 40 ++ Tine III Bra skrevet... Men ikke riktig.. jeg har 4 barn og "bare " 38 fot Må få legge til at jeg i fjor sommer hadde 3 store seilbåter utenpå meg. De alle var flinke til å fortøye og var høflige. Og alle fikk beskjed om at de måtte være stille hvis de skulle gå over båten min etter kl 20.. hvis ikke.. så tok jeg alle 4 under 5 år ut på akterdekket når de våknet.. sånn ca 0530 !!!!!!!! Har aldri vært borti noen som har listet seg i sokkelessen så stille noen gang hverken før eller etter. Jeg spanderte en øl på hver av skipperene + mannskepet og laget nytt navn til de: ugh, ugh stilleføtter.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Hei. Kan ikke fatte hva som er så "festlig" med å ligge verken (det er lov å skrive detter uten h-) innerst med folk tråkkende over båten eller å ligge utenpå andre med kone med knevondt og 50kg. hund som skal over andre båter for å komme i land et et utall av ganger i løpet av dagen? Tar jeg turen til Oscarsborg er det ikke kun for å sove. Da vil jeg ha helgen der, for å slappe av og utforske det som måtte være å se på av land. Så er det ikke mulig å ligge inn/ut eller garantert kailangs uten å få festgjengen etter regattaen på utsiden, finner jeg meg en annen havn. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nimbuster Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Jeg kan dels både forstå og være enig med Lars H i det han sier. Jeg har mange dårlige erfaringer fra folk (ikke båtfolk) som ikke tar hensyn hverken til min båt eller tidspunktet på natten for å komme tråkkende over med tildels møkkete og sandete sko/støvler, hunder, unger som turner i rekka osv., frem og tilbake.......nei, er ikke overvettes begeistret for det, men sier værsågod på forespørsel uten noen form for surmuling- Jeg har selv fremdeles tilgode å spørre/ta meg den frihet å legge meg på utsiden av en annen båt, enten det er motorbåt eller seilbåt, utenom venner/kjente. På den annen side ser jeg nødvendigheten av å dele på plassen min eller andres iblant, selv om førstemann til mølla-prinsippet oftest gjelder overalt, enten det er uthavn eller innhavn. Dette fenomenet er ikke særnorsk, og vil nok bare øke i omfang pga økt antall båter. Bare for at jeg ikke skal bli misforstått her: Jeg skiller aldri mellom båttyper, selv om flere her inne har komplekser i forhold til annen båttype enn sin egen. Når det gjelder hva havnesjefen måtte bestemme, så må nok alle bare rette seg etter det. Hans ord er lov, må vite. Personlig syns jeg 3 båter utenpå hverandre er nok, mer enn nok. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Jeg har (mange) dårlige erfaringer fra folk (ikke båtfolk) som ikke tar hensyn hverken til min båt eller tidspunktet på natten for å komme tråkkende over med tildels møkkete og sandete sko/støvler, hunder, unger som turner i rekka osv., frem og tilbake.......nei, er ikke overvettes begeistret for det, men sier værsågod på forespørsel uten noen form for surmuling.Vel, litt surmuling må jeg nok innrømme at det kan bliJeg har selv fremdeles tilgode å spørre/ta meg den frihet å legge meg på utsiden av en annen båt. På den annen side ser jeg nødvendigheten av å dele på plassen min eller andres iblantMen kun dersom det er snakk om nødhavn! Er det fullt i en havn når jeg selv ankommerr, går jeg til neste havn. Å komme frem til en havn sent på kvelden og FORLANGE havneplass, har jeg ikke helt forstått. Men så har jeg bare hatt 64 år til å tenke på det. Bare for at jeg ikke heller skal bli misforstått her: Jeg skiller aldri mellom seil og motor, selv om flere her inne har komplekser i forhold til annen båttype enn sin egen. Når det gjelder hva havnesjefen måtte bestemme, så må nok alle bare rette seg etter det. Hans ord er lov, må vite. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 (redigert) Jeg trodde at i havner der longsidefortøyning er tillatt/ønskelig fra de som administrerer så må en bare finne seg i at andre legger seg longside etterhvert som kapasiteten fylles hvis en selv har lagt seg med langsiden mot brygga. Selvfølgelig bør de som ankommer senere vise normal høflighet og spørre hvis eier er tilstede. De aller fleste havner har jo også plasser der en kan ligge med baug eller hekk mot brygga, eller ligge i bås, så de som ikke tar sjansen på å få noen utenfor seg bør vel sikte mot slike plasser, det er jo en ærlig sak hvis en ikke synes om å ha noen utenfor seg. PS: det er vel når en kommer sent frem til en havn at det er mest naturlig å velge longsidefortøyning da plassene gjerne allerede er tatt, og videre ved at muligheten for å seile videre er dårlige. Redigert 13.Mai.2008 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
10ta9c Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Jeg har selv fremdeles tilgode å spørre/ta meg den frihet å legge meg på utsiden av en annen båt, enten det er motorbåt eller seilbåt, utenom venner/kjente. Har heller aldrig gjort dette, og synes det høres veldig skummelt ut. Omtrent som å spørre vilt fremmede om å få sette opp telt i hagen deres. Likevel synes jeg det er hyggelig at andre spør om å få ligge på utsiden. Men så bor vi ikke så tett her på Sunnmøre, og prøver i det lengste å unngå hverandre. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 I og med at jeg gjerne liker å ligge et par dager i en fin havn og kose meg og ikke bare sove over en natt, legger jeg meg selvfølgelig ikke steder der en kan risikere å få hele festgjengen tråkkende/hoppende over båten. Derfor tar jeg alltid ferien i august. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 I og med at jeg gjerne liker å ligge et par dager i en fin havn og kose meg og ikke bare sove over en natt, legger jeg meg selvfølgelig Derfor tar jeg alltid ferien i august. Lars H. Da er vi to, Lars! Den beste tiden og fruen liker godt rea! Vi går en fin tid i møte nå! mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bliss X Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Synes stort sett det bare er hyggelig å ha båter på utsiden forutsatt at jeg ligger godt fortøyd selv, og de andre båtene ikke er alt for store. Har sjelden opplevd tramping på dekk som noe problem. Legger man seg longside i en sterkt trafikkert havn, midt i sesongen så må man regne med å få båter på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Stigt:-) Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Natt til mandag lå det stort sett tre båter i bredden langs hele betongbrygga mot syd, deriblant en hanse47e som nummer to helt ytterst på hjørnet. Da var det i tillegg en del vind om natta. Så du tok deg en tur etter at vi var reist? Vi lå 5 båter i bredden fra lørdag til søndag på Oskarsborg og det var helt uproblematisk, vi fendret opp den innerste båten godt. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 helt enig med lars h her.. vi legger oss aldri i havne med mindre vi kan ligge alene eller på siden av følge.. men så ligger vi 98% i uthavn og da :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Framtia Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 (redigert) Sjekket noen bilder jeg tok på mandag, og alt tyder på at det lå 4-5 båter i bredden på betongbrygga da også. Så man blir jo litt stuss på håndhevelsen av hvor mange som kan ligge longside. Uansett bør vel gjestehavna på Oskarsborg utvide ytterligere. Hadde vært kjekt med en skikkelig betongbrygge nord-syd for å skjerme mot, unnskyld uttrykket, idiotene med halvplanere på 35ft pluss som tror at de ikke lager hekkbølger i havna når de går inntil Håøya. Det var en Nord Vest som fikk alt av kopper og kar til å danse ombord til meg da han passerte i minst 20 knop. Til Stigt:-) ja, ventet til dere hadde dratt :-). Skjønte på "naboen" at han hadde mønstret av også (nå får vi jo båtplass ved siden av hverandre så det bør gi ytterligere muligheter...) Redigert 13.Mai.2008 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Suzumar Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Synes hele tradisjonen med longside fortøyning er noe herk. For det første, jeg føler meg ikke trygg om jeg ligger innestengt. Jeg vet hvilken stand min båt er i, men ikke naboens. Er rett og slett redd for brann. For det andre, det er langt fra trivelig å få frokost eller andre hyggestunder forstyrret av tråkking over båten. At barn har behov for å bevege seg mellom land og båt et par hundre ganger pr. dag er greit - sier ikke noe på det, men koselig er det ikke For det tredje er det utrolig irriterende å føle at jeg ikke kan stige i land når det passer meg - om det så kun er for å rusle litt langs bryggen. Nei, la oss få slutt på dette uvesenet og slå et slag for baug/akter inn! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.