Jump to content

Ble nektet å ligge alongside av havnevakten

Enzo

Recommended Posts

Man skal være forsiktig med å spå, men jeg vil anta at det fremover blir en betydelig utvidelse av gjesteplassene på Oscarsborg. Dette henger sammen med en annen antagelse: Prisnivået på gjesteplassene vil øke. Dermed blir dette en tiltagende inntektskilde for Drøbak/Frogn. Jeg forstår det slik at det er en satsing på samarbeidet mellom Oscarsborg og Tusenfryd og det er vel i turistnæringen/feriefolket man finner et inntjeningspotensiale.

Å komme frem til en havn sent på kvelden og FORLANGE havneplass, har jeg ikke helt forstått. Men så har jeg bare hatt 64 år til å tenke på det.

Jeg kommer ofte til havnene halv 9 om kvelden. Jeg ligger kun til kai for å sove, ikke for å se på land. Det ser jeg fra sjøen.

Det som irriterer meg er båter som ligger samme plassen en hel helg og okkuperer alle plassene. Spesielt uthavner skulle det ikke vært lov til å ligge mer enn en natt. Ofte ligger det hurtiggående båter (10 knop og oppover) og tar hele plassen hele helgen. Vi som har båter som kjelden får raskere enn 6 knop får da aldri plass, fordi vi ikke kommer inn i tide. Det er irriterende det!

Jeg har flere ganger lagt utpå folk og det er bare koselig. Har fått både middag og frokost ombord i nabobåter som synes synd på meg fordi jeg er alene på tur :lol:

Båtlivet er herlig! :flag::flag:

:sailing:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Synes hele tradisjonen med longside fortøyning er noe herk.

For det første, jeg føler meg ikke trygg om jeg ligger innestengt. Jeg vet hvilken stand min båt er i, men ikke naboens. Er rett og slett redd for brann.

For det andre, det er langt fra trivelig å få frokost eller andre hyggestunder forstyrret av tråkking over båten. At barn har behov for å bevege seg mellom land og båt et par hundre ganger pr. dag er greit - sier ikke noe på det, men koselig er det ikke

For det tredje er det utrolig irriterende å føle at jeg ikke kan stige i land når det passer meg - om det så kun er for å rusle litt langs bryggen.

Nei, la oss få slutt på dette uvesenet og slå et slag for baug/akter inn!

Når båttettheten blir stor nok, så vil jo ikke sånne holdninger hjelpe. Har vært på seilbåtferie i Hellas for noen få år siden, og når det var fullt (med fortøyning inn ut, vel og merke med akter inn, så oppsto det bare en ny rekke der en fortøyde i de innenforliggende båter) her hjemme har jeg med hell p raktisert at hvis de som vil ligge på utsiden er større en meg, så har jeg spurt om det har vært greit et jeg går ut og fortøyer på utsiden av dem pga. størrelsen. Det har alltid blitt mottatt med aksept. :yesnod:

P:S Nå er det mindre enn en måned til jeg skal ned igjenn, og gu som jeg gleder meg.

Redigert av Regent (see edit history)

Hei og hå

Regent

Prisnivået på gjesteplassene vil øke. Dermed blir dette en tiltagende inntektskilde for Drøbak/Frogn.

Ja, og det vil kanskje lette på noe av problemet å bare øke prisene på havneleie for båter over 40 fot til minst 1000kr natta. Da vil det bli plass til flere båter i havnen da slike store båter tar mye plass og fler kan komme til, og fler vil dermed betale havneavgift og lønnsomheten øke.

En annen ting er at man med en prisauke vil få endel av de store båtene ut i uthavner, noe de idag av en eller annen grunn ikke benytter seg av, mange av de iallefall.

:seeya:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Jeg kommer ofte til havnene halv 9 om kvelden. Jeg ligger kun til kai for å sove, ikke for å se på land. Det ser jeg fra sjøen. Det som irriterer meg er båter som ligger samme plassen en hel helg og okkuperer alle plassene.
Deg om det, men nå er det faktisk mange båtmennesker som synes at det å ligge i ro i en havn over helgen etter å ha gått i et par timer i 6-7knop er halve kosen! Kanskje du kunne respektere det? Slutt opp med å irritere deg over hva andre ønsker, det er ikke alle som synes at det største her i livet er å seile på skakke og fly frem og tilbake på et glatt dekk og hale i taustumper og få en svær stokk i hodet! Eller for den saks skyld frese avgårde i 30 knop fra morgen til sent på kveld. Skulle jeg bedrevet slikt fra tidlig morgen til 9 om kvelden i 4 ukers ferie, hadde jeg trengt 4 måneder på hvilehjem etterpå.
Båtlivet er herlig!
Helt enig, inkludert samværet i helgene med båten godt fortøyd med baugen mot land!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det har vært interessant å følge innleggene. Det hele dreide seg altså om at noen båter ønsket å ligge sammen på utsiden av 2 andre båter, en motorbåt og en seilbåt, i en havn hvor det var ledige plasser, og mye svell på utsiden. Dette ble fremstilt som lite gjestfrie motorbåter i en havn som var fylt opp, og jeg syntes det var riktig å gi en kommentar.

Når antall mennesker ombord, hva man måtte "trenge" av fritidsbåt samt negative betegnelser av både seil- og motorbåter blir bragt inn i diskusjonen, er lavmålet nådd. La folk få lov til å velge sin båt, bil og sitt hus fritt, uten å bli utsatt for giftige kommentarer!

Skal vi i denne sammenheng bli enige om å respektere hverandres valg av båt, og gjøre det vi kan for at alle skal kunne ha det hyggelig på sjøen og i havnene? Er det fullt i havnene legger vi oss utenpå hverandre og hjelper til å få dette til så trygt, sikkert og hyggelig som det lar seg gjøre!

Ha en trivelig båtsesong alle sammen!

Nyter stor glede og nytte av medlemskap i følgende nautisk orienterte forening/selskap/forbund/klubb (kronologisk ordnet):

Redningsselskapet/Kystpatruljen, Solviken Båtforening, KNBF, Masterklubben, Princess Yacht Klubb Østlandet

Når antall mennesker ombord, hva man måtte "trenge" av fritidsbåt samt negative betegnelser av både seil- og motorbåter blir bragt inn i diskusjonen, er lavmålet nådd. La folk få lov til å velge sin båt, bil og sitt hus fritt, uten å bli utsatt for giftige kommentarer!

Skal vi i denne sammenheng bli enige om å respektere hverandres valg av båt, og gjøre det vi kan for at alle skal kunne ha det hyggelig på sjøen og i havnene? Er det fullt i havnene legger vi oss utenpå hverandre og hjelper til å få dette til så trygt, sikkert og hyggelig som det lar seg gjøre!

Ha en trivelig båtsesong alle sammen!

Kommer man to personer i en 40+ fot båt inn i en gjestehavn, må man faktisk regne med at endel folk oppfatter dette som idioti, uansett om det er motorbåt eller seilbåt. Sure bemerkninger som `såpass båt må jo to personer ha`, må man regne med å få høre når man er bare to ombord i 45 fot båt. Også må man regne med at folk ikke gidder å ta en imot når man legger til.

De som har store båter har nok vanskelig for å forstå dette selv tror jeg, men at det nå har blitt så mange av disse store båtene begynner å gå på trivselen løs hos de med normale båter. Det kan jo være at det finnes en liten gruppe med store båter i dette forum som skiller seg ut fra mengden av de med slike doninger, for spør man å få legge seg utenpå en slik båt er svaret som oftest et rungende NEI. Noen har til og med laget seg skilt de henger på med teksten RESERVERT. Slikt blir det hygge av gitt :rolleyes:

Grensen for antallet av slike store båter i Oslofjorden som er passende er forlengst passert, og etterhvert som det blir fler slike doninger blir det mindre og mindre trivelig for vanlige folk. Det nytter trolig ikke å snu trenden dessverre.

Dette handler ikke om respekt for andres båtvalg, det handler om fornuft. Det handler også om å se andres behov, og å vise hensyn. Og det handler om å ikke irritere seg over at det for eks kommer en seilbåt seilende man har vikeplikt for, for så å gjøre det man kan for å gjøre livet surt for seileren. Osv osv...

Lurer på om noen forstår hva jeg mener? Om ikke så kan de skjelle meg ut med ukvemsord, og fortelle meg om hvor dumt dette jeg sier er, og vise med sine ytringer at jeg faktisk har rett.

God båtsommer :seeya:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Deg om det, men nå er det faktisk mange båtmennesker som synes at det å ligge i ro i en havn over helgen etter å ha gått i et par timer i 6-7knop er halve kosen! Kanskje du kunne respektere det? Slutt opp med å irritere deg over hva andre ønsker, det er ikke alle som synes at det største her i livet er å seile på skakke og fly frem og tilbake på et glatt dekk og hale i taustumper og få en svær stokk i hodet! Eller for den saks skyld frese avgårde i 30 knop fra morgen til sent på kveld. Skulle jeg bedrevet slikt fra tidlig morgen til 9 om kvelden i 4 ukers ferie, hadde jeg trengt 4 måneder på hvilehjem etterpå.

Sått opp på feil fot i dag Lars? Synes du tidligere i tråden at du ikke hadde noe spesielt imot andre båttyper? Med alt kommer for en dag :rolleyes:

:wink:

Hvis jeg skal kunne respektere det, så må du respektere at noen er i båten for å være på sjøen, og kommer fram 9 om kvelden. (blir det senere enn det så er jeg enig i at jeg bør finne en plass uten andre)

Vi har ulike interesser og det er greit.

Du mener vel ikke det er greit at de 5 samme båtene ligger ved en av bryggene til friluftsrådet og tar alle plassene en hel helg? I gjestehavner der folk betaler for å ligge kan de ligge så lenge de vil for meg. Forresten så sier vel friluftsloven noe imot og ligge for lenge på samme plass også?

God Sommer og husk Ryfylketreffet!!! :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Det handler også om å se andres behov

Se andres behov ? Er det ikke båteierne selv som må se sine behov om det går på størrelse på båt.

Om 2 voksne personer kjøper seg en seilbåt på 45fot så gjør de vel dette for å tilfredstille sitt behov som da er annerledes enn det behovet folk med 30fot båt har.

Fart,plass og andre ting er vel individuelle ting og dermed egne valg som folk flest bør holde seg for gode til å bry seg om , finnes da verre ting i verden å bry seg med enn å legge seg opp i andres båtvalg.

Jeg mener 35fot dekker mitt behov og med 45fot så ville jeg ikke kunnet bruke båten slik jeg vil og en med 45 eller 50fot mener vel at 35fot ville være for lite til å dekke deres behov.

Vi lever i 2008 og om noen mener at de absolutt må ha tørketrommel,oppvaskmaskin og 40kvm oppholdsrom for å trives så får all del peis på !

Når det gjelder å ligge longside på båter , kommer jeg til en havn der båtene skal ligge longside som f.eks i kostersundet og det står et skilt med max 3 båter og det bare ligger 1-2 på en plass , vel da legger jeg meg på utsiden uansett. Protesterer den som ligger innenfor så kan jeg gjerne hjelpe til og forhale de til en annen plass om de ikke vil ha meg på utsiden

De som har store båter har nok vanskelig for å forstå dette selv tror jeg, men at det nå har blitt så mange av disse store båtene begynner å gå på trivselen løs hos de med normale båter. Det kan jo være at det finnes en liten gruppe med store båter i dette forum som skiller seg ut fra mengden av de med slike doninger, for spør man å få legge seg utenpå en slik båt er svaret som oftest et rungende NEI.

Kunne ikke du, til beste for oss alle, utarbeide en tabell for oss som har 'vanskelig for det', slik at vi enkelt kan slå opp og finn hvilken båtstørrelse vi skal ha?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Lurer på om noen forstår hva jeg mener?

Nei, og når blir en båt en doning og ikke en båt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Lurer på om noen forstår hva jeg mener? Om ikke så kan de skjelle meg ut med ukvemsord, og fortelle meg om hvor dumt dette jeg sier er, og vise med sine ytringer at jeg faktisk har rett.

Nei jeg skjønner ikke en pøkk av hva du snakker om , det er kun svada .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Forstår godt hva Bavarius mener. Legger meg ikke opp i hva slags båter folk kjøper eller hvor mange det er ombord, men synes ikke det er noe trivlig å ligge i havner der disse kjempebåtene dominerer.

De tar opp veldig mye plass, stjeler utsikten, ødelegger idyllen, er stygge og passer etter min mening dårlig inn i "landskapet".

Lite man kan gjøre med annet enn å stikke til et annet sted når de blir for dominerende.

Forsøker å holde meg til havner der det er begrenset plass til slike monstre.

Forsøker å holde meg til havner der det er begrenset plass til slike monstre.

Og hvor legger du deg da bliss X hvor du ikke finner doninger og monstre på 40 fot og derover?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er en godt bevart hemmelighet, rem men det kan vel ofte bli til at jeg legger meg på svai i nærmeste bukt. Dessuten synes jeg ikke et par båter på 40 fot++ gjør noe, men når halve havneområdet er fylt opp med båter rundt 50 fot, slik jeg f.eks har opplevd i Lillesand et par ganger - ja da stikker jeg.

Hjelpe meg for noen holdninger en del av dere legger for dagen. Ikke rart det blir krig i verden.

Vi levere da i et fritt land. Om huset, leiligheten, hytta, bilen eller båten er stor eller liten er da opp til den enkelte, dennes behov og prioriteringer. Jeg aner mye misunnelse her...

Er huset til naboen stygt fordi det er mye større enn mitt? Er hytte ved sjøen mer stuerent enn hytte sjøen? Er en stor båt stygg? Og dermed en liten båt pen? Og hvor går grensen? 40 fot?.... Eller? Er det greit med stor hytte eller stort hus med mange tomme rom etter utflyttede barn, men ugreit med en båt med 3 kabiner og bare mor og far på tur?

Skal jeg bli sur hvis naboen parkerer sin store BMW X5 ved siden av min gamle, lille bil?

Er store seilbåter mer greit enn store motorbåter?

Hva med å være positive, hyggelige, imøtekommende og ta hensyn til andre båtfolk. Jeg kan garantere at det gir en god opplevelse. Han/hun som kommer i en stor båt kan jo vise seg å være veldig hyggelig. Og han i en liten båt det motsatte. Eller omvendt.

God båtsommer til alle :tongue:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

:rolleyes: :rolleyes:

Hehe,

Kan ikke alle heller bli enige om at det er personligheten til den respektive om bord i båten, samt væremåten som kan bli et problem og ikke båten,

Det er jo stort sett de som skaper den sure stemningen, ikke seilbåten Flybridgebåten, eller snekka

:cheers: :cheers:

Ja, det er der sannheten sitter.

vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg, :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

er det bare meg som føler meg litt liten og dum når man skal legge seg mellom to fly båter på 50 + fot til 4,5 mill ???? jeg vil jo ikke kneke fendrene borti heller. ville vært jæ.... flaut å lage merker på den 30kvm store skutesiden :-(

men selvsagt hadde jeg gjort det hvis de pekte på ledig plass der. men unngår slike båter hvis mulig.. for det er vel ikke alle slike kapteiner som har begge beina planta på bakken heller akkurat:-)

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Det er aldri båten som er problemet. Den har ikke "holdninger", men det har eierene - og det er de som er problemet.

Båtstørrelsen er en effekt man kan benytte seg av ift negative kommentarer. Og det sier mer om den som uttaler seg enn den som eier båten...

(For ordens skyld, jeg har 23 fot selv og er misunnelig på de som har båter med god plass. Det innrømmer jeg.)

Når det er sagt, om jeg kommer sent inn i en havn, kan jeg ikke kreve noe som helst og det ville ikke falle meg inn å prøve engang. At jeg velger å reise på de tidspunktene jeg gjør, er min avgjøresle. Ingen andres.

Vi har vært i Sandspollen en 6-7 ganger, og to ganger har vi fått plass ved brygga der. Og, ja, der er det jo både store og små båter, motor såvel som seil.

Jeg skjønner ikke problemet til enkelte medlemmer her inne. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor noen har mer rett til noe enn andre...?

Vi er da ute i naturen - og da er det vel naturen selv som bestemmer når grensen er passert, er det ikke...?

Alvorlig talt, jeg kan ikke sette meg ned å sutre om jeg ikke får plass - når jeg selv kommer senere enn alle andre som er der - da må jeg finne meg en annen plass!

La meg spørre på en annen måte;

Bilparkering. Jeg kan da ikke kreve parkeringsplass når jeg ankommer byen kl 14 på en lørdag, kan jeg vel...?

Om du får plass innerst og nekter andre å ligge longside fordi du venter på en du kjenner (og kanskje har vært så frekk at du har hengt opp "reservert"), så kan jeg fortelle at det ikke er akseptabelt. Om vedkommende du kjenner ikke kommer inn til plass i tide (les: sammen med deg), så har han ingen rett på plassen.

Fortell meg at man - med rett - har anledning til å beslaglegge mer areal enn det båten dekker - og fortell meg da på hvilket grunnlag man har det.

Og anse det som en utfordring, for jeg kan ikke se ett eneste argument for at man skal kunne kreve det.

Kan nevne gjestehavna i Kragerø, og hvordan det fungerer der - til tider:

I området rundt Kragerø finnes det enormet med hytter, og det som har blitt mer og mer vanlig de siste par årene er at hyttefolk reiser inn til gjestehavna for å holde av plass(er) til venner som ventes på besøk med båt. Når båtgjestene har fortøyd, blir de med hytteieren ut i hans båt for å besøke hytta.

Gjestehavna er ikke spesielt stor, og når man stadig har 3 -4 slike "holde av plass" familier, så beslaglegges det meste av det som måtte dukke opp av ledige plasser. Flott ikke sant?

Vi lever i et fritt land, så da får man jo bare fortsette med det, og så får vi som kunne tenkt oss en plass i Kragerø finne andre steder å fortøye. :yesnod: Man lærer seg av erfaring hvilke steder som er greie å besøke, og hvilke steder man bør styre unna. Hyttefolk i Kragerø må gjerne okkupere hele havna for min del. Jeg besøker ikke Kragerø med båt lenger, og slipper dermed å irritere meg over denne nye måten å ordne havneplass på.

Så enkelt er det.

:sailing:

De tar opp veldig mye plass, stjeler utsikten, ødelegger idyllen, er stygge og passer etter min mening dårlig inn i "landskapet".

Lite man kan gjøre med annet enn å stikke til et annet sted når de blir for dominerende.

Har du ikke hørt siste nytt fra marina-fronten. Der skal alle vaktene på kurs. Landskapsarkitekt - 14 dager før sesongen setter inn. Så i år blir det vakkert blant store og små.

I denne tråden blir det mye svada og surmuling fra enkelte. Skulle tro at dere var mer opptatt av hva som holder på å skje (i det lukkede rom) med dieselprisene. Rett til vers uten protester fra grasrota.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...