BårdK Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Det er aldri båten som er problemet. Den har ikke "holdninger", men det har eierene - Feil, har du ikke sett Elias på barne-TV Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Har du ikke hørt siste nytt fra marina-fronten. Der skal alle vaktene på kurs. Landskapsarkitekt - 14 dager før sesongen setter inn. Så i år blir det vakkert blant store og små. I denne tråden blir det mye svada og surmuling fra enkelte. Skulle tro at dere var mer opptatt av hva som holder på å skje (i det lukkede rom) med dieselprisene. Rett til vers uten protester fra grasrota. Er helt enig med deg her, er viktigere og få diselprisen ned i stedet for og sutre over slike bagateller :rolleyes: Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 I området rundt Kragerø finnes det enormet med hytter, og det som har blitt mer og mer vanlig de siste par årene er at hyttefolk reiser inn til gjestehavna for å holde av plass(er) til venner som ventes på besøk med båt. Når båtgjestene har fortøyd, blir de med hytteieren ut i hans båt for å besøke hytta. Gjestehavna er ikke spesielt stor, og når man stadig har 3 -4 slike "holde av plass" familier, så beslaglegges det meste av det som måtte dukke opp av ledige plasser. Flott ikke sant? Du har sikkert opplevd dette, når du skriver det. Men jeg har hytte utenfor Kragerø og har hatt tilhold der i 12 år. Er kanskje litt naiv, men har aldri verken observert eller hørt om slik praksis. Kragerø er en øykommune, og de fleste hyttene ligger på øyer. Men også for de på fastlandet er sjøveien ofte mye raskere enn landeveien. og Kragerø er byen, da, som en besøker, handler i, og hygger seg i bryggelangs, gatelangs, på utesteder, konserter etc. Dette innebærer en ganske enorm båttrafikk inn til Kragerø. De minste båtene (opp til ca. 25') legger seg oftest innerst i havna - det eneste stedet jeg har sett hvor en bare henger ut fendere, "borer" seg inn, og fester en tamp i land forut. De øvrige båtene er henvist til gjestebryggene - det finnes etter hvert flere av dem, og de er både utbygget og modernisert de siste årene slik at kapasiteten har økt, det er færre longside-plasser og standarden på¨bryggene er nå gjennomgående veldig bra. I høysesongen blir det derfor et stort trykk på gjesteplassene på dagtid, og særlig lørdager. Men min erfaring er at dette letter betydelig ut på ettermiddagen. En vanlig situasjon er derfor at jeg sliter med å finne en plass når jeg kommer, men at det er mye ledig når jeg drar. Så - venter du en stund vil du som oftest finne plass. Vanskeligst er det på gråværsdager i høysesongen - da frister gjerne byen mer enn uthavnene. Og er det fullt er det bare å spørre noen som ligger longside om å få ligge utenpå. Jeg har aldri fått nei så langt Og flotte uthavner finnes det masse av i Kragerøskjærgården. Velkommen til Kragerø og skjærgården vår i sommer Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
DelCasa Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Feil, har du ikke sett Elias på barne-TV Nettopp. Der ser du hvordan en båt hadde hatt holdning - om det var sånn... Er for øvrig enig i at denne tråden hat gått litt over styr. Jeg føler vel nesten for å si at man får behandle folk som man selv vil bli behandlet. Sier man nei selv, så får man også forvente å få nei. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Du har sikkert opplevd dette, når du skriver det. Ikke bare en, men flere ganger. Har ligget der i forb. med bunkring, og observert dette flere ganger, så det er ikke noe engangstilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Har ligget der i forb. med bunkring Du vet det sikkert, men for ordens skyld - det er mye bedre plass, bedre brygger (m/utriggere) og mye hyggeligere i den andre delen av havna, innenfor Gunnarsholmen. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
tuffff Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 For min del faller det både urimelig og unaturlig å ikke invitere nyankomne til å ligge utenpå ved å henge ut fendere. Ikke alltid jeg husker det, men er jeg ombord og ser noen nye lusker rundt ute i havnebassenget på tydelig leting etter en plass å ligge så inviterer jeg dem inn. Da båten vi har nå bare er 27 fot og dertil sjeldent lav, må jeg innrømmer at jeg skjeler litt til størrelsen på nykommeren da. Ble fantejaget av en sur svenske i Skagen for et par år siden, og la oss i stedet i neste basseng som båt nr 7 i en rekke på 9 båter. Masse styr når båt nr 4 og 5 fant ut at de skulle gå, men dette er jo en del av gamet med å oppsøke populære havner i høysesongen. Så lenge det er normalt med longside fortøyning i havnen, så oppfatter jeg det dithen at det samtidig er en "rettighet" å fortøye utenpå en som ligger der fra før. Er det ingen ombord, så fortøyer jeg uten å spørre. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Ang. dette med normale båter vs. store båter så blir det det samme som de som kjører rundt, alene, i "overstore" biler i byen. De tar 1 1/2 parkeringsplass, tvinger deg til å rygge hvis du møter de på en smal vei, slipper ut undøvendig mye sjit i lufta som vi alle skal puste, osv, osv. De tar en vesentlig større andel av infrastrukturen enn hva alle de "normale" gjør. De er til ulempe for det store flertall av brukere. Hvorfor gjør de det? Hvorfor insisterer man på å kjøre en vanvittig svær 4x4 når man skal ned på den trange parkeringa ved CC-vest på Lysaker? Hvorfor vil man ha noe som er til irritasjon for de fleste andre? På hvilket grunnlag kan man hevde at man har rett til å beslaglegge en større del av infrastrukturen vi har bygd i fellesskap? Og det samme skjer i uthavner når to stykker kommer med sin "overstore" båt og gjør krav på større plass, større del av utsikten osv. Hvis man først insisterer på at man kan bruke en vesentlig større andel av fellesgodene så må man være innstilt på å tåle litt tyn fra en del av de som viser seg litt mer tilpasningsdyktige, og forholder seg noenlunde til en normalstørrelse, som forøvrig de fleste "produkt" er tilpasset, være seg parkeringsplasser, veier, brygger eller hva som helst. Glem "misunnelse" argumentene, det handler mer om (manglende) sosial intelligens. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Utrolige synspunkter, Pinkvin. Og hvem skal da bestemme hva som er "Normalstørrelse"? Du? Skal du da også, på fellsskapets vegne, bestemme hva som er "Normalstørrelse" hva gjelder hus, hytte, leilighet også? Kanskje hva jeg handler til middag? Eller hva jeg har på meg? Indirekte belaster det jo fellesgodene alt vi gjør. Nei - selvsagt skal vi ta hensyn. Både til hverandre og til miljøet. Men at jeg skal ha negative synspunkter på naboens båt pga størrelsen? Heller ville jeg be om å få komme ombord og se og drømme. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
SRA Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 når jeg leser denne så er jeg takknemlig for at vi her vestpå har Lista/Jæren som enn effektiv stopper for de fleste Østlendinger og noen av dem sin (u)båtkultur. Skal ikke gre alle over samme kam men føler at vi ovenfor Mandal Farsund sliter mindre med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Se andres behov ? Er det ikke båteierne selv som må se sine behov om det går på størrelse på båt.Om 2 voksne personer kjøper seg en seilbåt på 45fot så gjør de vel dette for å tilfredstille sitt behov som da er annerledes enn det behovet folk med 30fot båt har. Fart,plass og andre ting er vel individuelle ting og dermed egne valg som folk flest bør holde seg for gode til å bry seg om , finnes da verre ting i verden å bry seg med enn å legge seg opp i andres båtvalg. [/i] Når det gjelder å ligge longside på båter , kommer jeg til en havn der båtene skal ligge longside som f.eks i kostersundet og det står et skilt med max 3 båter og det bare ligger 1-2 på en plass , vel da legger jeg meg på utsiden uansett. Protesterer den som ligger innenfor så kan jeg gjerne hjelpe til og forhale de til en annen plass om de ikke vil ha meg på utsiden Men hva når mange begynner å tro at de må ha en 45+ fot båt, selv om de bare er 2 stykker som er utpå med båten for det meste? Da velger man en båt etter eget ego, og den båten blir til ulempe for andre som ikke får plass på deres bekostning. Men, du synes vel at en som forfolder ulempe og reduserer trivselen for andre, og reduserer plassen slik at du kanskje ikke kommer inn i den havnen du vil er ok. De lar seg ikke forhale, de ber bare deg om å finne en annen plass, og de gir seg ikke. Dette begynner å bli ganske vanlig utpå nå. Kunne ikke du, til beste for oss alle, utarbeide en tabell for oss som har 'vanskelig for det', slik at vi enkelt kan slå opp og finn hvilken båtstørrelse vi skal ha? Man behøver ikke en slik tabell, man velger bare en båt som ikke vil være til ulempe for andre, man kjenner jo til forholdene i gjestehavnene på østlandet om dagen. En annen ting man legger merke til, er strømforbruket til disse hvite containerne med terasse på toppen. Jeg ser stadig flere av de som har to ledninger iland for å få nok strøm til oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, microovn, osv osv... Og når elanlegget i gjestehavner ikke er beregnet for slike utak av strø blir det trøbbel for de andre i havnen. Og selv om det settes opp skilt om at folk må moderer seg mht strømforbruket, og at det ikke er til oppvarming, så ser man like fordømt at disse hvite containerne med terasse har to kabler iland, og man hører vaskemaskin og tørketrommel gå for full guffe. For en fin holdning! Og det begynner å bli skremmende mange som har denne holdningen også! Nei, og når blir en båt en doning og ikke en båt. Ok, vi bytter ut begrepet doning, hvite containere med terasse er et bedre valg. :rolleyes: Hehe, Kan ikke alle heller bli enige om at det er personligheten til den respektive om bord i båten, samt væremåten som kan bli et problem og ikke båten, Det er jo stort sett de som skaper den sure stemningen, ikke seilbåten Flybridgebåten, eller snekka :cheers: Litt enig med deg. Men, er det noe med at usympatiske folk alltid velger slike båter? Det oppleves oftere og oftere at disse båteierne er utstyrt med de spisseste albuene, og en væremåte iallefall jeg ønsker å ta sterk avstand fra. Ja, det er der sannheten sitter.vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg, Riktig! Derfor kommer jeg aldri til å velge en båt jeg vet kommer til å forvolde ulempe for andre iform av at de ikke får plass, færre vil da kunne ta del i båtlivet som jeg ønsker at alle skal kunne få ta del i og kose seg utpå. Man må faktisk modere seg litt når man velger båt idag av flere grunner. er det bare meg som føler meg litt liten og dum når man skal legge seg mellom to fly båter på 50 + fot til 4,5 mill ???? jeg vil jo ikke kneke fendrene borti heller. ville vært jæ.... flaut å lage merker på den 30kvm store skutesiden :-( men selvsagt hadde jeg gjort det hvis de pekte på ledig plass der. men unngår slike båter hvis mulig.. for det er vel ikke alle slike kapteiner som har begge beina planta på bakken heller akkurat:-) Jeg føler meg iallefall ikke mer dum enn de som sitter i disse hvite containerne med terasse på toppen! Og om de koster 500kr eller 50mill er noe jeg ikke bryr meg om, eller er misunnelig! Det som er litt artig er at de aldri vinker mindre båter inntil seg, kun om det kommer en tilsvarende båt inn i havnen Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
oddgeir Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 er det noe med at usympatiske folk alltid velger slike båter? Det oppleves oftere og oftere at disse båteierne er utstyrt med de spisseste albuene, og en væremåte iallefall jeg ønsker å ta sterk avstand fra. Når du er ferdig med å stigmatisere dine båtkolleger, kunne du tenke deg å behandle min søknad? Jeg skal snart hente en båt på 36 fot. Det er bare meg og kona som skal bruke den. Må jeg selge den med en gang? Hvor stor båt kan jeg få lov å kjøpe? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
MajorAndy Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Undskyld, men denne diskussion virker meget, meget fremmed på mig. Nu har jeg sejlet "større både" (større end joller) siden 2000 og har været mange steder i Danmark og Sverige. Hertil også to somre med trailerbåd på Sørlandet i det forrige årtusinde. Jeg har aldrig oplevet nogle sure miner eller optræk til konflikter når det gælder at "ligge udenpå" en anden båd - eller have en båd udenpå. Nu er jeg endelig blevet indehaver af en af de meget omtalte hvide containere med terrasse og heller ikke nu oplever jeg andet end stor fleksibilitet. Man spørger selvfølgelig pænt om man kan lægge sig udenpå. Respekterer et (velargumenteret) nej. Forhører sig om hvornår den anden part skal gå. Går pænt og forsigtigt over fordækket osv. Der er helt klart mange fine oplevelser oven i købet med de "naboer" man får på den måde. En enkelt sommer i Marstrand blev det rigelig udfordrende. Vi kom først og lagde os inderst ved "Stenkaien". Det var rasende højsæson og tillige meget dårligt vejr netop den dag, så alle kom ind fra udhavnene for at tilbringe lørdag i Marstrand. I løbet af få timer havde vi syv både udenpå! Desuden blæste det 18 m/s og hele rækken "hang" i min båd. Man kunne spille mandolin på mine fortøjninger!! Jeg nævnte det for naboen og helt roligt kom der en større operation igang hvor der blev samlet reb og lagt et reb fra den yderste båd ind til kajen for at tage trykket af min båd. Her ligger vi inderst ved kajen: Hele natten var der "parrtyyy" på alle bådene udenfor. Der var fire personer på hver båd og de skulle åbenbart tisse en gang i timen alle sammen, for der var en person hvert andet minut, der passerede over vores båd - hele natten! Næste morgen skulle vi gå først. Men intet problem: Der blev åbent en "kanal" mellen rækkerne og vi gled elegant igennem. Og selv om der var nogle i de andre både, der var lidt ekstra trætte denne morgen, var der kun smil og store farvel-vink. Her glider vi ud gennem kanalen: Om hele denne diskussion er et norsk fænomen eller om jeg har været heldig - det må I afgøre! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Nå finnes det både longsidehavner og ut/inn havner da, så å forlange at det skal bli slutt på uvesenet bilr for dumt. Jeg og mange andre fortrekker å ligge longside, og det synes jeg du får respektere. Har ikke noe problem med å respektere deg, andre eller andres synspunkter og meninger. Jeg synes du skal respektere at jeg har andre meninger enn deg! Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Når du er ferdig med å stigmatisere dine båtkolleger, kunne du tenke deg å behandle min søknad?Jeg skal snart hente en båt på 36 fot. Det er bare meg og kona som skal bruke den. Må jeg selge den med en gang? Hvor stor båt kan jeg få lov å kjøpe? Du har kjøpt seilbåt. Og da gjelder visst et generelt unntak, i hvert fall opp til et eller to hakk større. Seilbåtene tar ikke så mye av utsikten, må vite, og da er det ikke så farlig med lengden, skjønner jeg Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Utrolige synspunkter, Pinkvin. Og hvem skal da bestemme hva som er "Normalstørrelse"? Du? Skal du da også, på fellsskapets vegne, bestemme hva som er "Normalstørrelse" hva gjelder hus, hytte, leilighet også? Kanskje hva jeg handler til middag? Eller hva jeg har på meg? Indirekte belaster det jo fellesgodene alt vi gjør. Nei - selvsagt skal vi ta hensyn. Både til hverandre og til miljøet. Men at jeg skal ha negative synspunkter på naboens båt pga størrelsen? Heller ville jeg be om å få komme ombord og se og drømme. Normalstørrelsen bestemmes greit av normalstørrelsen Og "normalen" vokser jo trutt, både for båter og biler. Jeg bestemmer ingenting, og må selvsagt få lov å kjøre rundt i feks en Hummer, og ta med ungene og kona i en 52 foter for å ligge hele helga i middagsbukta. Den friheten har vi alle. Men jeg må skjønne/godta/forstå hvorfor andre syns jeg utnytter den friheten vi har i forhold til å velge, og at jeg tar unødvendig andel av fellesgodene. Jeg må ikke bli sjokka hvis noen viser fingeren til folk som kjører Hummer, eller "går sur" hvis jeg presser meg inn i en overfylt bukt med 52 foteren. Som fører av ekstraordinære store farkoster, bil eller båt, bør man kanskje tilpasse bruksmønsteret sitt slik at man ikke skaper unødig irritasjon pga farkostens størrelse? Å unngå stempelet som "Harry" hvis man kommer med en overstor farkost, det er vel umulig, men det er en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Ang. dette med normale båter vs. store båter så blir det det samme som de som kjører rundt, alene, i "overstore" biler i byen. De tar 1 1/2 parkeringsplass, tvinger deg til å rygge hvis du møter de på en smal vei, slipper ut undøvendig mye sjit i lufta som vi alle skal puste, osv, osv. De tar en vesentlig større andel av infrastrukturen enn hva alle de "normale" gjør. De er til ulempe for det store flertall av brukere. Hvorfor gjør de det? Hvorfor insisterer man på å kjøre en vanvittig svær 4x4 når man skal ned på den trange parkeringa ved CC-vest på Lysaker? Hvorfor vil man ha noe som er til irritasjon for de fleste andre? På hvilket grunnlag kan man hevde at man har rett til å beslaglegge en større del av infrastrukturen vi har bygd i fellesskap? Jo, på grunn av de kvakksalverne som styrer med bilavgifter. I mange år har det vært slik at høy nok vekt fritar for avgift på både hk, vekt og bakseter. Har to slike, og ser ikke noe poeng i å betale den dobbelte prisen for en mindre bil. I gjestehavnene betaler vi oftest etter båtlengde. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 (redigert) Hvor i katta er båten min ? Bavarius. I ditt innlegg # 86 var det mye oppgulp. Kan du svare meg på en ting. Hva er forskjellen mellom din båtstørrelse og min med hensyn til plass. Jeg trenger et areal på minimum 66 m2 + litt slingringsmon i forkant og akterkant. Og vi kommer som oftest til å være to - 2 - personer ombord. Og dette er før montering av baugspryd da trenger vi 79 m2 + slingringsmon. Redigert 14.Mai.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 (redigert) Om hele denne diskussion er et norsk fænomen eller om jeg har været heldig - det må I afgøre! Ikke et norsk fenomen. Kun nordmenn som fortsetter å bevise at vi innehar verdensrekord i å argumentere og på død og liv skal ha siste ord. Etterpå husker vi knapt nok hvorfor vi argumenterte. Dere fikk jo allerede følelsen med dette fenomenet på 1700 tallet, da dere huset vår landsmann Peter Wessel Johansen Tordenskjold. Han kunne argumentere uten å vite hvorfor han argumenterte Oppps. Nå våkner vell trønderne... Redigert 14.Mai.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Jo, på grunn av de kvakksalverne som styrer med bilavgifter.I mange år har det vært slik at høy nok vekt fritar for avgift på både hk, vekt og bakseter. Har to slike, og ser ikke noe poeng i å betale den dobbelte prisen for en mindre bil. I gjestehavnene betaler vi oftest etter båtlengde. Det er ikke avgiftene som er vanvittige hvis man velger å kjøre rundt med en bil på 7500kg, med to seter. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Tordenskjold var vel dansk ligesom Holberg...? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Sått opp på feil fot i dag Lars?Neida, men ryggen er et lite helvete for tiden.Synes du tidligere i tråden at du ikke hadde noe spesielt imot andre båttyper?helt riktig, men jeg må ikke dermed like dine og andres meninger om båtliv?Du mener vel ikke det er greit at de 5 samme båtene ligger ved en av bryggene til friluftsrådet og tar alle plassene en hel helg?Slike brygger har jeg aldri opplevd.I gjestehavner der folk betaler for å ligge kan de ligge så lenge de vil for meg.Det er der jeg ligger dersom jeg ikke ligger helt alene i en fin bukt i uthavn! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jawik Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Tordenskjold var vel dansk ligesom Holberg...? Må dessverre skuffe deg der. Han var født i Trondheim og forlot byen da han stakk av hjemmefra i ganske ung alder. Her på berget har noen latt dere "brødre" være i denne villfarelsen alt for lenge. Og deres skolehistorie må nok korrigeres radikalt. Han ble et forbildet for unge danskers oppvekst med velsignelse fra deres skoleverk, eller hva dere nå kaller de som har ansvar for dansk utdannelse. Mye av det som er skrevet om Tordenskjold er ren diktning og veldig lite av dette er baser på virkeligheten (dokumentert). Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
tuffff Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Må dessverre skuffe deg der. Han var født i Trondheim og forlot byen da han stakk av hjemmefra i ganske ung alder. Dessuten tilbrakte han det meste av sitt korte liv i Larvik (Fredriksværn). mvh tufff Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 (redigert) Med visse modifikasjoner er ikke dette heller dokumentert. Tok et lite søk på Googl og ser allerede at mye av det som står å lese der er basert på diktverkene, og ikke dokumentert. Selv wikipedia må korrigeres og derav Dansk Biografisk Leksikon. Redigert 14.Mai.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.