Jump to content

Dårlig kontakt på tilhengeren

Gerhard

Recommended Posts

Jeg har problemer med lysene på (båt :confused:) tilhengeren. Jeg skal klare å bytte pærer og passe på ledningene, men hvordan skal jeg få selve koblingen til å virke, hver gang, for alle lysene ?

Jeg har denne (nye?) løsningen med løs spiral ledning med kontakt i begge ender, så den oppbevares alltid inne. Men den andre siden, på tilhengeren og spesielt på bilen gir dårlig kontakt.

Gerhard

Erfaringsmessig er det to ting som lager trøbbel i slike kontakter:

1) På grunn av fuktighet og smuss blir det irr inne i kontakta og du kan få både dårlig kontakt og i verste fall overslag. Tiltak: Gjøre rent så godt det lar seg gjøre med noe bra rustløser eller noe slik. Av og til kan det være like raskt å skifte hele kontakta slik at man med sikkerhet kan eliminere den totalt ved problemer man ikke klarer å finne.

2) Dårlig jording. Har du dårlig jord, kan mye rart skje... Tiltak: Klipp av en snipp av jordingsledningen, klem på en ny kabelsko, puss godt ned underlaget som skal gi kontakt mot kabelskoen med smergelpapir eller lignende slik at du kommer ned til bart metall, skru fast igjen kabelskoen, smør på noe egnet guffe som beskyttelse/evt. klin på noe maling eller lignende slik at det blir forseglet.

Det er vel egentlig lagt opp til periodiske problemer med disse løsningene så lenge de er såpass åpne og utsatte for fukt. Noe å vurdert, kunne være og først rengjort/skiftet det som er dårlig, og deretter pakket inn det hele i plast, eller laget seg en passende krage som tetter rundt og reduserer tilgang på fukt.

Det siste som kan lage trøbbel er ren mekanisk skade på støpsel/kontakt.

Helt enig med Batdilla, men jeg har et hint til:

Brukte i mange år en Toyota HiAce diesel som "traktor" for båthengeren. Lysene på hengeren virket i hytt og pine. Fant ut at jordingen var dårlig. Festet en stor kabelsko under en av boltene som holdt kula, og tilkoblet denne med tykk kobberledning til tilsvarende på hengeren. ALT fungerte :flag:    I 2 år :smiley:

Etter MYE måling (OG kløing i hode :flag: ) oppdaget jeg at selve hengerfestet på bilen hadde vaklende kontakt mot ramma i bilen! Skrudde ned hele hengerfestet, pusset både anleggsflatene under bilen OG selve festet, skrudde det hele på plass, og alt virket de siste 4 årene JEG hadde bilen.

Konklusjon: Sjekk jordingen helt fra minuspol på batteriet og frem til lyspæra på hengeren.   :flag:

Lykke til

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg pleier å sprøyte den nye kontakten godt med Tectyl på "skruesiden"før jeg skruer det hele sammen igjen. Holder fuktigheten borte i årevis!  :nonod:

I tillegg så er det en fordel å gi en sprut med 6-66 el. lignende i kontakten både på bilen og hengerledningen en gang i blantfor å sikre god kontakt. Det blir ikke korrosjon hvis metallet er godt beskyttet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg pleier å sprøyte den nye kontakten godt med Tectyl på "skruesiden"før jeg skruer det hele sammen igjen. Holder fuktigheten borte i årevis!  :nonod:

I tillegg så er det en fordel å gi en sprut med 6-66 el. lignende i kontakten både på bilen og hengerledningen en gang i blantfor å sikre god kontakt. Det blir ikke korrosjon hvis metallet er godt beskyttet!

Jeg har praktisert overnevnte i alle år og det funker.

Kjører man lykter etc. ned i sjøen ber man om trøbbel.

Det gjør jeg også i båten. En sprayboks med Tectyl ML koster drøyt 200 og varer ganske lenge. Den er svært tyntflytende med en gang men stivner til vokskonsistens etter en dag.

Bruker også ML på microcontrollere på jobb der de er utsatt for kondens/fuktighet med stor suksess!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...