Enzo Startet 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2008 (redigert) Tar noen data her. Arcona / Swedestar Lengde 11,1m / 11,3m Vannlinje 10,2m /10m bredde 3,6m / 3,42m Vekt 6200 / 6200 Kjølvekt 2200 / 2600 Dybde 2m / 1,85m Seil uten spin/gennaker 89kvm / 78kvm Spinaker 101kvm / 115kvm Genaker 96 / 104 LYS Arcona 1,30 LYS Swedestar 1,32 Hva er det som her tilsier at Swedestar skal ha høyere lystall enn arconaen ? Er det noen her som kjenner disse båtene i praksis ? Redigert 12.Mai.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 (redigert) Jeg snakket med en SwedeStar eier vi lå ved siden av i Stockholmsskjærgården for en drøy uke siden. Han sa at i Norge har den LYS 1,32 mens den i Sverige har LYS 1,25 (fritt etter hukommelsen). Han sa i Sverige velger man 1,85 cm kjøl mens i "Norge ska dom ha så jækligt långa kjølar" og mente at den i Norge som regel leveres med 2,20 cm kjøl (ca). Og at dette skyldes det høye LYStallet i Norge. Sånn det ser ut så oppgir du "svensk kjøl" og "norsk LYStall"? Hadde forøvrig gennaker lense seilas fra Sverige til Åland i dag: 8 knop i snitt og sola i ryggen- superdigg! Redigert 1.Juni.2008 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Sydvesten Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Hadde forøvrig gennaker lense seilas fra Sverige til Åland i dag: 8 knop i snitt og sola i ryggen- superdigg! Misunnelig..... Ja det dette høres fantastisk ut... Kos dere på ferien på vei til "Mummidalen" nå formoder jeg Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 1.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Jeg snakket med en SwedeStar eier vi lå ved siden av i Stockholmsskjærgården for en drøy uke siden. Han sa at i Norge har den LYS 1,32 mens den i Sverige har LYS 1,25 (fritt etter hukommelsen). Han sa i Sverige velger man 1,85 cm kjøl mens i "Norge ska dom ha så jækligt långa kjølar" og mente at den i Norge som regel leveres med 2,20 cm kjøl (ca). Og at dette skyldes det høye LYStallet i Norge. Sånn det ser ut så oppgir du "svensk kjøl" og "norsk LYStall"? Swedestar har ingen 2,20kjøl , de har et opplegg der de setter på en sak mellom den vanlige kjølen og skroget (skaper et dypt kjølsvin) og denne er på 15cm så den båten er ikke mulig å få med dypere enn 2meter kjøl. Den har ikke 1,25 men 1,30 i sverige og 1,31/32 i Norge. Askeladd NOR12110 har 2meter kjøl og 1,32 i lys. Nor12401 Ayla har 1,33LYS og den har også 2meters kjøl. Med 1,85 kjølen så skal den ha 1,31 i Norge ettersom jeg har hørt. Snakket med designeren av båten og han sa at det har liten hensikt med de ekstra 15cm da dette er omtrent umulig å merke på båten. Har du noen link til 1,25LYS i Sverige ? det har jeg aldri hørt om Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Sånn jeg forstår det, tar LYS også hensyn til hvilken kundegruppe båten er myntet på. -Men at Arcona er mer turbåt enn Swedestar kan jeg ikke skjønne. Jeg mistenker at lystallene er påvirket av om kontrolløren har en god dag, vær, vind, hvilket ben han/hun stod opp på og om kunden spanderer kaffe. LYS mangler struktur for å bli 100% rettferdig, men alt i alt så er det ikke så ille. Det er synd at LYS straffer dype kjøler og gennaker på baugsp®yd. Det sperrer nok noe for utviklingen/salg av spennende konstruksjoner. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
ulysses Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Tar noen data her. Arcona / Swedestar .... Seil uten spin/gennaker 89kvm / 78kvm Spinaker 101kvm / 115kvm Genaker 96 / 104 LYS Arcona 1,30 LYS Swedestar 1,32 Hva er det som her tilsier at Swedestar skal ha høyere lystall enn arconaen ? Er det noen her som kjenner disse båtene i praksis ? Enzo, Swedestar oppgir seilarealet til 77M2 med fokk. Tilsvarende data for Arcona med 110% fokk er 74M2. Det betyr sannsynligvis at Swedestar'en har bittelitt større storseil enn Arconaen, og en større spinnaker. Dermed er det kanskje noe av årsaken til at LYS-komiteen har satt den noe høyere, i tillegg til at det er en relativt ny båttype, mens Arconaen har vært på markedet en stund. Uansett, lekre båter begge to. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 (redigert) Swedestar har ingen 2,20kjøl , de har et opplegg der de setter på en sak mellom den vanlige kjølen og skroget (skaper et dypt kjølsvin) og denne er på 15cm så den båten er ikke mulig å få med dypere enn 2meter kjøl.Den har ikke 1,25 men 1,30 i sverige og 1,31/32 i Norge. ....... Har du noen link til 1,25LYS i Sverige ? det har jeg aldri hørt om Som jeg skrev: Nei, jeg har ikke noen link eller skriftlig referanse, jeg refererer kun til "bryggsnakk" fra en SwedeStar eier vi lå vedsiden av for en drøy uke siden. Og ja han hadde seilt regatta med den og hadde både genakker, spinnakker og fullt av elektriske vinsjer til den - slik han hadde utsrustet den så det ut som en nydelig pensjonistbåt....... Åkkesom: LYS er jo bare egnet som hadicapregel for tur- og hobbyseilere, skal man først seile regatta så er det jo mye morsommere å seile entypeklasser. Redigert 2.Juni.2008 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.