Jump to content

Trimming av 9,9 hk

Henrik90

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en trimmet 2007' Yamaha 9,9 som er trimmet ved at reed ventilene er justert, derfor er det usikkert hvor mye motoren yter. Det jeg lurer på er om jeg kan justere reed ventilene slik at motoren vil yte mer, uten at motoren tar skade av det. Det andre jeg lurer på er om jeg trenger å bytter forgasser, fjerne strupe plate eller annet? har sjekket at gass-spjeldet åpner seg fullt. Jeg vil også tro at motoren vil få over 15 hk siden den allerede ligger et sted mellom 10-15 hk, trolig nærmest 15 hk. Grunnen til dette er at jeg skulle gjerne hatt litt mer moment til å dra vannski, tube o.l.

Takker for alle svar og kunnskaper rundt dette temaet.

Hilsen Henrik

Jeg har ikke svaret men lurer på hvordan folk i praksis går fram for å skaffe seg en 9.9 hk som i praksis er 15 hk som jo "alle" gjør. Går folk rett til en anerkjent forhandler å kjøper 15hk motor som det står 9..9 hk på over disk eller lurer folk seg etter på til et bakgårdsfirma for å få 15hk av 9.9 motor ?

Redigert av salt (see edit history)
** anerkjent forhandler å kjøper 15hk motor som det står 9..9 hk på over disk eller lurer folk seg etter på til et bakgårdsfirma for å få 15hk av 9.9 motor ?

Ofte så har motor produsentene flere motor styrker utifra en grunnmotor, og i noen tilfeller så er forskjellen imellom 9,9 og 15 hk kun et par smådeler som enkelt kan fjernes/byttes, noen forhandlere kan gjøre dette for en liten ekstra sum :smiley:

Men OBS OBS kan ikke gjøres på alle motorer, noen er allerede på maks.....clouet ligger i å vite hvilke motorer dette gjelder :lol: .

Arne Kjetil

Går folk rett til en anerkjent forhandler å kjøper 15hk motor som det står 9..9 hk på over disk eller lurer folk seg etter på til et bakgårdsfirma for å få 15hk av 9.9 motor ?

I realiteten er vel de fleste 9,9 hk nedtrimmede 15 hk. Ikke noe "monky business" med å gjøre om disse til 15 hk.

Forhandleren tar vanligvis noen hundrelapper for å gjøre dette, så du trenger ikke å gå til noe "bakgårdsfirma".

Mange gjør dette selv, da det som regel ikke er noen vanskelig operasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...