vannmannen Startet 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2008 Har skrudd av manlokk og giver på bensintanken for å komme til ved hovedrengjøreing. Jeg må lage nye pakninger til manlokket og de andre dekslene. Vet dere hva for slags pakkningsmateriale det er originalt eller hva jeg burde bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Hei, for å gjøre det enkelt vil jeg anbefale flytende pakningsilikon, denne er resistent mot bensin og olje. Fås på biltema eller europris (plastic padding), koster fra 40-90 kr tuben. Dette blir ofte tettere enn enn vanlig papirpakning også. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Biltema har gummikork som tetter det meste, såsant det ikke er snakk om høye temperaturer. Hullpiper gjør det enkelt lage å pakninger Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Nitrilgummi er vel egentlig det beste, siden det er motstandsdyktig mot bensin/diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 vær obs med å bruke silikonbaserte stoffer, har sett at de "preller" av og eser ut i kontakt med bensin og detter ned i tanken som geleklumper og tetter tilførselen! Forhør deg nøye der du kjøper! Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 silikon er flott til mye men ikke i kontakt med bensin...nesten alle pakninssementer blir oppløste av bensin så det beste er en pakning... Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 luken og bolla har et viktig poeng her. Har selv hatt mange kritiske og pinlige opplevelser med bruk av siliconbaserte tetningsstoffer i forbindelse med drivstofftank. Det skal sies at dette er mange år siden, men silikonen som ble presset gjennom skruehull og presset inn ved tilltrekking av skruer danner som sagt gelelignende kluper som passer utrolig godt i drivstoffslager o.l og tetter før pumpe, filter osv. Silicone må unngås. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
vannmannen Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Takker for mange svar på spørsmålet om pakkningsmateriale og advarseler på dette med bruk av silikon. Vil dere konkludere med at nitrilgummi er det beste å bruke? Er veldig bekymret for å ikke bruke rett materiale da det tross alt skvulper 330 liter bensin under detta manlokket. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Jeg mener den gummikorken er enda bedre enn ren nitril. Kork er et fantastisk materiale når det gjelde å holde tett.. Brukes i forgassere, påhengsmotortanker etc. Noen som har erfaring med denne og bensin? De nevner ikke bensin , men den skal tåle olje, noe vanlig silikon heller ikke liker. (blir gelé). Sitér dette innlegget Link to post
vannmannen Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Det satt en slags papp/papirpakning under manlokket når jeg tok det av. Den pakningen har nok vært der siden båten var ny? Pakningen satt utrulig godt fast når jeg skulle ta av manlokket. Lokket har alltid vært potta tett . Hadde vært kjekt å kunne benytte samme materiale nå også. Dette med kork var jeg borti en gang da det ble benyttet på forgasserne på en påhengsmotor jeg hadde, men da lakk det bensin? Kan jo ha vært andre årsaker til at det lakk, men må si jeg ble litt skeptisk til kork Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Har brukt biltema sin gummi pakning ,denne tåler garantert 95 okt bensin . Husk å sjekke om du har grønn stripe på bensinslange , de andre tåler ikke 95 okt og morkner opp og drar med seg gummi inn i forgasser /innjeksjon ...........sure greier Redigert 14.August.2008 av skilsø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.