bjerrang Startet 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2008 Trenger litt hjelp med hva jeg bør gjøre. Båten er en Bella 510 med en 90hk honda. Denne gjør 40knop gps når den er ny polert. Båten ligger da ute dden en korte sommeren vi har oppe i nord. Men siste turen i fjor gjorde den kun 31knop og var hårete å brun under. Skal jeg da bytte til bunnsmøring eller heller ta opp båten og polere den flere ganger enn kun starten av sesongen. Fordeler ulemper? Fart reduksjon med bunnsmøring? Hilsen Ørjan Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Med 40 knop på topp er vel Racing bunnstoff noe for deg? Først primer deretter bunnstoff. Racing bunnstoff er hardt, og du kan slipe det glatt om du vil. Alternativet er selvpolerende bunnstoff, som du vil ha lite igjen av hvis du ofte og lenge fører båten i 40 knop. (Men det som evt måtte gro der vil jo også forsvinne da...) Jeg har aldri hatt en så rask båt, så det er sikkert noen som kan svare deg bedre ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bjerrang Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Med racing bunnstoff vil deg gro noe under båten i det hele tatt, hvorfor mener du med å slipe det glatt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Poenget med å slipe det glatt er å minske motstanden i vannet. Det er giften i bunnstoffet som hindrer groing... I og med at den ligger ute bare litt hvert år, kan det godt hende at du kan slippe å gjøre jobben hvert år. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
BigRevi Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 På min båt bruker jeg selvpolerende bunnstoff, det fungerer veldig bra og det blir ikke noe groing. Nå er jo min båt litt mindre enn din og går 12 knop saktere, men tror det vil funke på din båt og. Hvis du bruker selvpolerende bunnstoff må du nok regne med å legge på et lag hvert år. Det gjør ihvertfall jeg, og båten min ligger bare ut fra mai til slutten av august/starter av september. Sitér dette innlegget Link to post
bjerrang Svart 17.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Takk for alle gode tips. Hvor mange knop vil jeg miste med selvpolerende grunnsmørning kontra uten grunnsmørning men polert? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Jeg bruker seajet selvpolerende bunnstoff. båten gjør 35kn under hele sommeren Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Droll Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Skal jeg da bytte til bunnsmøring eller heller ta opp båten og polere den flere ganger enn kun starten av sesongen. Fordeler ulemper? Fart reduksjon med bunnsmøring? Med hardt bunnstoff kan den hende du øker farten litt ( hvis du sliper flaten 100% jevn etterpå ), tenker du kun på hastighet er en polert bunn IKKE optimalt. Ifølge de lærde på S&F forumet er optimal flate under båten en mattpusset flate ( pusset med 400 > 600 korning ), men siden dette vil gi godt feste for uønsket vekst.....burde det optimale være hardt racing bunnstoff, slipt jevnt etterpå . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.