Jump to content

Grunnsmøring Bella 510

bjerrang

Recommended Posts

Trenger litt hjelp med hva jeg bør gjøre.

Båten er en Bella 510 med en 90hk honda.

Denne gjør 40knop gps når den er ny polert.

Båten ligger da ute dden en korte sommeren vi har oppe i nord.

Men siste turen i fjor gjorde den kun 31knop og var hårete å brun under.

Skal jeg da bytte til bunnsmøring eller heller ta opp båten og polere den flere ganger enn kun starten av sesongen.

Fordeler ulemper?

Fart reduksjon med bunnsmøring?

Hilsen

Ørjan

Med 40 knop på topp er vel Racing bunnstoff noe for deg?

Først primer

deretter bunnstoff.

Racing bunnstoff er hardt, og du kan slipe det glatt om du vil.

Alternativet er selvpolerende bunnstoff, som du vil ha lite igjen av hvis du ofte og lenge fører båten i 40 knop. (Men det som evt måtte gro der vil jo også forsvinne da...)

Jeg har aldri hatt en så rask båt, så det er sikkert noen som kan svare deg bedre ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Poenget med å slipe det glatt er å minske motstanden i vannet. Det er giften i bunnstoffet som hindrer groing...

I og med at den ligger ute bare litt hvert år, kan det godt hende at du kan slippe å gjøre jobben hvert år.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

På min båt bruker jeg selvpolerende bunnstoff, det fungerer veldig bra og det blir ikke noe groing. Nå er jo min båt litt mindre enn din og går 12 knop saktere, men tror det vil funke på din båt og.

Hvis du bruker selvpolerende bunnstoff må du nok regne med å legge på et lag hvert år. Det gjør ihvertfall jeg, og båten min ligger bare ut fra mai til slutten av august/starter av september.

Skal jeg da bytte til bunnsmøring eller heller ta opp båten og polere den flere ganger enn kun starten av sesongen.

Fordeler ulemper?

Fart reduksjon med bunnsmøring?

Med hardt bunnstoff kan den hende du øker farten litt ( hvis du sliper flaten 100% jevn etterpå ), tenker du kun på hastighet er en polert bunn IKKE optimalt.

Ifølge de lærde på S&F forumet er optimal flate under båten en mattpusset flate ( pusset med 400 > 600 korning ), men siden dette vil gi godt feste for uønsket vekst.....burde det optimale være hardt racing bunnstoff, slipt jevnt etterpå .

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...