jonn Startet 12.Mai.2008 Del på Facebook Startet 12.Mai.2008 (redigert) Jeg har kjøpt meg en Navman g-pilot, og lurer hvordan koblingene blir mot Pc/plotter. Må jeg ha en Mulitplexer mellom, eller alt gå om piloten? Jeg vet at det er mange på forumet som har god peiling på dette. Se på skissene so er vedlagt. Redigert 12.Mai.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 I kartprogrammet på PC'en må du angi hvilken port/tilkopling som skal koples til autopiloten. Tilkoplingen til inn/ut på PC'er er som regel en serieport (9 pin han tilkopling). Pinne 2 på denne koples til NMEA in på Autopiloten, (NMEA 2 på tegningen) og pinne 5 til NMEA common på Autopiloten. Ellers må PC'en selvfølgelig også ha GPS signal inn. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
jonn Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 (redigert) Til GeirT, så det er ikke værre. Med andre ord må jeg ha 2 utganger på pc, jeg har 1 usb med overgang til 9 pins i dag fra gps. Da trenger jeg ikke en Multiplexer da? Hadde kontakt med ProNav de sa at slik kobbler jeg: PC (9 pins d-sub) pinne 3 til Rekkeklemme 6 GPILOT (NMEA inn1+) PC (9 pins d-sub) pinne 5 til Rekkeklemme 2 GPILOT (GND / felles Hva er rett? Redigert 13.Mai.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 (redigert) Hei igjen GeirT Hadde kontakt med ProNav de sa at slik kobbler jeg: PC (9 pins d-sub) pinne 3 til Rekkeklemme 6 GPILOT (NMEA inn1+) PC (9 pins d-sub) pinne 5 til Rekkeklemme 2 GPILOT (GND / felles Hva er rett? Redigert 13.Mai.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 (redigert) Ja, jeg blingset/leste skjemaet feil. "GPS out" dvs. i ditt tilfelle PC'en skal gå til NMEA in på pinne 6. Du skal sende data fra PC til Autopiloten, da blir det som Pronav sier. Hvis du kun har en serieport (9 pins) må du enten ha en GPS med USB tilkopling eller enda en overgang USB/9pins. Men dersom PC prorgammet dit tillater at du kopler GPS og Autopilot til samme com-port kan du gjøre det. Dvs. GPS til pinne 2 og 5 og autopilot på pinne 3 og 5. Geir Redigert 13.Mai.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
jonn Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Takker for god hjelp. Kjekt med slikt forum!!!!! Det er ikke så godt for meg som er vant til store kvadrat (e-verket) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 (redigert) Hei igjen, jeg har en Furuno GPS 32, som skal kobles til Autopiloten, ser i manualen til gps, den er ikke helt god. Men se her hva jeg fant på Dansk Furuno. Da tror jeg det blir enklere Redigert 15.Mai.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.