oslofjord Startet 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2008 (redigert) I redningsselskapets selges kamuflasjegfargede redningvester for barn og oppblåsbare vester for voksne.Redningsselskapets nettbutikk.. hva er galt med å bruke orange vester som syns i sjøen og som ikke er basert på at en gasspatron funker ? Årets motevester fra redningsselskapet er litt for moderne for meg....jeg vil bare flyte og bli sett.... Mannen med sikkerhetsdrakt har på seg en god gammeldags teit orange vest uten gasspatron....men tilsynelatende selger ikke redningselskapet denne typen vest lenger. Rart ikke sikkerhetsdrakten deres kommer i like moderne kamuflasjefarge som barnas vest....er det ikke så viktig å se barna i sjøen????? Redigert 12.Mai.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lundberg Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 De gamla hedliga räddningsvästarna finns på klas olson för ca en 2hundring. Jag är enig i att det käns säkrare med dom västarna en de uppblåsbara. Mvh Lundberg Sitér dette innlegget Det är bara idioten som anser sig fullärd. Var det en klok man som sa en gång. Må jag aldrig bli idiot!!!!! Link to post
Mouche Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Når den automatisk oppblåsbare vesten er oppblåst så er den vel også orange? I hvertfall er de automatvestene jeg har det. Hvis vesten ikke åpner seg automatisk så kan man dra i utløsersnoren og hvis ikke det fungerer så kan man blåse den opp manuelt. Vestene sjekkes selvfølgelig hvert år, bytter bobin, sjekker(veier) at patronen er hel og at vesten holder luften i oppblåst stand over natten. Etter ti års bruk så kastes de ganske enkelt og nye kjøpes inn og da gjerne til halv pris på salg et eller annet sted for rundt 5/600 kroner og det er de verdt! Men dette er kun min mening og jeg kan overhodet ikke tenke meg å gå tilbake til de gamle vestene! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Janoho Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Ja, og hva var poenget med disse vestene da ? Jeg kan ikke se at de har noen fordeler fremfor de gamle bortsett at man sparer litt plass, som du sier kan jo hende at man må blåse de manuelt hvis de skulle feile og det har man ofte ikke tid til i en nødsituasjon. Dessuten ligger det jo en fast utgiftskost ved at man bør bytte co2 patronene en sjelden gang. Prisen er vel ofte høyere på vestene også. Synes det egentlig er best med de gode gamle orange helly hansen eller Regatta vestene. mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Ja, og hva var poenget med disse vestene da ? Min barndom hadde vært lykkeligere, hadde det vært oppblåsbare vester da. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 De gule vestene er nok synlig på vel så stor avstand som de oransje, ja kanskje bedre å se. Ellers er det vel få voksne, om noen i det heletatt som har på seg en redningsvest av den gamle sorten når de er i båten? Store og klumpete er de... mens de oppblåsbare derimot de kan man ha på seg når man går ut på dekk eller er alene i båten.....mye mer komfortabel å ha på seg... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Dessuten ligger det jo en fast utgiftskost ved at man bør bytte co2 patronene en sjelden gang. Aldri opplevd å måtte bytte ut patronene. Disse veier jeg hvert år for å forsikre meg om at de er fulle. Vestene er langt behageligere å ha på seg og har i mange tester vise seg å være de klart beste hva angår å holde hodet til en bevisstløs person over vannet. En ikke helt uvesentlig "detalj"! Prismessig er de noe dyrere, men verdt pengene. En automastvest til 500 eller en "vanlig" vest til 200 avskrevet over 10 år gir en forskjell på mindre enn en pakke røyk i året og så mye anser jeg mitt liv til å være verdt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
oslofjord Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Aldri opplevd å måtte bytte ut patronene. Disse veier jeg hvert år for å forsikre meg om at de er fulle. Vestene er langt behageligere å ha på seg og har i mange tester vise seg å være de klart beste hva angår å holde hodet til en bevisstløs person over vannet. En ikke helt uvesentlig "detalj"!Prismessig er de noe dyrere, men verdt pengene. En automastvest til 500 eller en "vanlig" vest til 200 avskrevet over 10 år gir en forskjell på mindre enn en pakke røyk i året og så mye anser jeg mitt liv til å være verdt! Jeg har anslagsvis 20 rednigsvester og vester. Noen på på hytta , noen hjemme, noen til barnas venner på 0-50 kg, og andre til våre venner på 50 kg +++. Baserer meg ikke på at venner som blir med tur fra Oslo eller dukker opp på hytta har vest. På hytta foretrekker jeg redningvester framfor seilvester og da ville det koste skjorta og bli en administrativ umulighet å passe på at samtlige vester følger vedlikeholdsrutiner for gasspatroner. At skpppern foretrekker "gass-vest" er sikkert greit nok, men som ekstravester som man har på lur er gassvester ubrukelige pga vedlikeholdet. Jeg tørr nesten ikke si at jeg på hytta i tilegg til overnevnte vester også har liggende noen redningvester fra 60- tallet som ikke er bruk men som sikkert flyter bedre enn en gass-vest når den har ligget i salt sjøluft i 40 år........ Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 At skpppern foretrekker "gass-vest" er sikkert greit nok, men som ekstravester som man har på lur er gassvester ubrukelige pga vedlikeholdet. Har vel totalt seks automatvester og kan tenke meg at jeg bruker 15/25 minutter per stk totalt for å sjekke over disse, og det gjør jeg gjerne en vinterkveld sittende foran "dumboksen" så at det er så enormt ressurskrevende med vedlikeholdet føler jeg ikke som noe problem. Øvrige vester til venner og bekjente i båt og på hytte har jeg også som en god blanding av "ymse" vester, mest såkalte seilervester som er fine til bruk for vannsport og lek. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Herman Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 redningvester fra 60- tallet som ikke er bruk men som sikkert flyter bedre enn en gass-vest når den har ligget i salt sjøluft i 40 år........ En sak er vester som ligger i båten. De kan du ta med hjem hver vinter og gå over dem. Men som du sier, ymse vester spredd rundt i det ganske land bør være av den gamle typen. Selv fikk jeg min første oppblåsbare i år. Har i alle år brukt en seilevest-type, gjerne en offshorevariant med integrert selefeste. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
-Matros- Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 De gule vestene er nok synlig på vel så stor avstand som de oransje, ja kanskje bedre å se.Ellers er det vel få voksne, om noen i det heletatt som har på seg en redningsvest av den gamle sorten når de er i båten? Store og klumpete er de... mens de oppblåsbare derimot de kan man ha på seg når man går ut på dekk eller er alene i båten.....mye mer komfortabel å ha på seg... Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Andy Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Kona og jeg har oppblåsbare vester av typen med fleece i nakken. En drøm å ha på seg en varm sommerdag. Så har vi tradisjonelle redningsvester og seilervester liggende i båten og på hytta til gjester som ikke har egen vest. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 enig med andy der;) har en regatta vest selv Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.