Jump to content

VP EDC ville ikke reversere

orjack

Recommended Posts

Var en snartur ute med båten i dag. Da jeg skulle inn i båsen fikk jeg ikke koblet i revers, satte i "fri" 2 ganger for deretter å prøve å reversere, men hvergang fikk jeg bare større fart forover. Jeg stoppet midt oppe på flyttebrygga. :confused:

Hva kan dette skyldes og hva kan jeg gjøre for å forhindre dette igjen?

Etter at skaden var skjedd stoppet jeg motoren og prøvde å reversere, da virket alt som normalt både forover og bakover.

Motoren har bare gått 300timer.

Lurer litt på hva slags motor du har - det vil gjøre det enklere å svare. Om det er en KAD motor kan det være aktuatoren som er problemet. Tror også at drevet på KAD 300 har hatt problem med girveksleren inni drevet

Om det er en D motor kan det være software feil - eller aktuatoren

Heldigvis er ikke svaret mitt basert på egne erfaringer - men andres :smiley:

OK - da ville jeg sjekket aktuatoren først. Det er den delen nedi motorromet der datasignaler fra EDC spaken gjøres om til mekaniske signaler til girwiren.

Vet om andre KAD 300'er der man tror at motoren er satt i fri - men der den fortsatt er i gir. Om jeg husker rett var det enten aktuatoren eller justering av girwiren.

Aktuatoren i mitt motorrom ser slik ut

Motorrom_Windy_37_bb_side.jpg

den røde strømpa er girwiren - det er en justeringsmulighet på denne - men den har jeg aldri rørt

Om jeg husker rett hadde KOB et slikt syndrom på sin Windy 37 - kan være du kan sende en IM til han.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

En liten oppdatering. Jeg hadde volvo ombord her om dagen og han kunne mot alle odds konstatere at det var kortslutning eller overslag i aktuatoren slik som det ble foreslått over. Feilkode 5.4 og 5.5 lå fremdeles inne i minnet.

Det som er litt tragisk for min del er at volvo ikke dekker følge skader, les: skader på båten og flytebrygge, kun motor, gir og drev.

Det positive var at det ble konstatert en feil, noe jeg ikke hadde trodd de skulle finne siden alt fungerte etterpå.

En del av drevene som er levert med KAD300 har en produksjonsfeil som kan føre til problemet du her beskriver.

Det som er ille med saken er at VP ikke kontakter eierne om problemet, de bytter først drevet den dagen du ikke får det i revers eller påtaler problemet, noe som etter min mening er direkte uforsvarlig og går det mere enn fem år før problemet oppstår er de du som er ansvarlig. Alle eierne av disse drevene burde vært innkalt til VP for utbedring av feilen.

MVH Chrian

Forsikringen dekker skadene på båten, men det virket på dem som om at de skulle ta videre med volvo. Men selvfølgelig så taper jeg egenandelen når det skal løses på denne måten. Hadde volvo tatt skaden med en gang hadde jeg ikke tapt noe.

Hvordan fikk du volvo til å dekke skadene på båten din scan?

Jeg spurt han som var ombord, han avslo blankt - de dekket ikke følge skader.

Redigert av orjack (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...