orjack Startet 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2008 Var en snartur ute med båten i dag. Da jeg skulle inn i båsen fikk jeg ikke koblet i revers, satte i "fri" 2 ganger for deretter å prøve å reversere, men hvergang fikk jeg bare større fart forover. Jeg stoppet midt oppe på flyttebrygga. Hva kan dette skyldes og hva kan jeg gjøre for å forhindre dette igjen? Etter at skaden var skjedd stoppet jeg motoren og prøvde å reversere, da virket alt som normalt både forover og bakover. Motoren har bare gått 300timer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Lurer litt på hva slags motor du har - det vil gjøre det enklere å svare. Om det er en KAD motor kan det være aktuatoren som er problemet. Tror også at drevet på KAD 300 har hatt problem med girveksleren inni drevet Om det er en D motor kan det være software feil - eller aktuatoren Heldigvis er ikke svaret mitt basert på egne erfaringer - men andres Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 (redigert) Motoren er en KAD 300. Er de noe man kan finne ut av eller må det være på lykke og fromme hvergang man skal legge til. Redigert 12.Mai.2008 av orjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 (redigert) OK - da ville jeg sjekket aktuatoren først. Det er den delen nedi motorromet der datasignaler fra EDC spaken gjøres om til mekaniske signaler til girwiren. Vet om andre KAD 300'er der man tror at motoren er satt i fri - men der den fortsatt er i gir. Om jeg husker rett var det enten aktuatoren eller justering av girwiren. Aktuatoren i mitt motorrom ser slik ut den røde strømpa er girwiren - det er en justeringsmulighet på denne - men den har jeg aldri rørt Om jeg husker rett hadde KOB et slikt syndrom på sin Windy 37 - kan være du kan sende en IM til han. Redigert 12.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 (redigert) Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å finne ut hva som er galt. Jeg tror ikke det har vært skiftet olje på giret de siste 4 år, kan dette ha noe med saken å gjøre. (det er nok olje) Jeg må jo kunne stole på at jeg kan reversere når jeg vil Redigert 12.Mai.2008 av orjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 En liten oppdatering. Jeg hadde volvo ombord her om dagen og han kunne mot alle odds konstatere at det var kortslutning eller overslag i aktuatoren slik som det ble foreslått over. Feilkode 5.4 og 5.5 lå fremdeles inne i minnet. Det som er litt tragisk for min del er at volvo ikke dekker følge skader, les: skader på båten og flytebrygge, kun motor, gir og drev. Det positive var at det ble konstatert en feil, noe jeg ikke hadde trodd de skulle finne siden alt fungerte etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 En del av drevene som er levert med KAD300 har en produksjonsfeil som kan føre til problemet du her beskriver. Det som er ille med saken er at VP ikke kontakter eierne om problemet, de bytter først drevet den dagen du ikke får det i revers eller påtaler problemet, noe som etter min mening er direkte uforsvarlig og går det mere enn fem år før problemet oppstår er de du som er ansvarlig. Alle eierne av disse drevene burde vært innkalt til VP for utbedring av feilen. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Blue_Dragon Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 (redigert) Jeg har selv hatt nesten samme feil i forrige båt. Aktuatoren oppfattet ikke at den var i gir fremover og gikk derfor kun på 1500RPM fremover. Det som var spesielt var at en ny en, kom direkte til meg fra Volvo dagen etter. Kjedelig sak du var ute for. Redigert 15.Mai.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 forsikringen din dekker vel "følgeskadene" men du taper jo egenandelen Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 var ute for det samme og volvo dekket rep av båten min Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 (redigert) Forsikringen dekker skadene på båten, men det virket på dem som om at de skulle ta videre med volvo. Men selvfølgelig så taper jeg egenandelen når det skal løses på denne måten. Hadde volvo tatt skaden med en gang hadde jeg ikke tapt noe. Hvordan fikk du volvo til å dekke skadene på båten din scan? Jeg spurt han som var ombord, han avslo blankt - de dekket ikke følge skader. Redigert 15.Mai.2008 av orjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Du må ikke gi deg angående hvem som skal dekke skadene siden VP kjenner til problemet. Har en venn som hadde samme problemet med en Forbina med KAD300, her måtte VP gi seg etter en lengre diskusjon. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.