Jump to content

Hvilken slipemaskin bør jeg bruke på treverk?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har lest alt jeg har kommet over på forumet om sliping av treverk osv, men pussig nok har jeg ikke funnet "det" svaret. Kan være det finnes her (sannsynligvis), men jeg har altså ikke funnet det ved søk eller emneoversikten.

Når jeg skal bli kvitt lakken som sitter på treverket i båten (innvendig under kalesjen), bør jeg bruke

• eksentersliper
  • plansliper
  • båndsliper
  • sikling eller håndpusse?

Når jeg pusser for hånd må jeg jo pusse "med veden". Hva med maskinene?

Totalt sett er det vel snakk om ca 3-5 kvadrat med plater, krinkelkroker og lister.

Listene er ok å ta for hånd, men platene er virker som mye jobb...

Platene ser ut til å være teak kryssfinér plater med ca 2 mm ytre sjikt av teak. Listene er massive.

Dog får de massive listene mørkere farge enn kryssfinéren når jeg vasker dem med rødsprit (etter at de er pusset inn til veden).

PS: Er platene opprinnelige så mørke som de er der solen aldri har sluppet til? - Eller er de opprinnelig lysere, men treverket mørkner etterhvert?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvorfor skal du fjerne lakken?

Altså det der med at all lakk skal av om treverket eller trebåten om den skal bli fin er en like stor feil som at et sjøkart heter Draft.

Matt alt, der lakken er løs skaraper du den forsiktig av. Fyll på lakk der du renskrapet, et par strøk. lakk hele flata til slutt.

Jeg bruker å si at alt under 10 strøk på bart tre er bortkastet arbeid.

Finer av typen teak/edeltre har et ytterskikt på ca 0,3 til 0,5 mm. En behøver ikke være "Rakketforsker" for å skjønne at sannsynligheten for ulykker er overhengende.

Vil du beise treværket er Hempels beis den eneste du kan blande i lakken uten at det koker for deg.

Oppskrift på boksen.

Lykke til!

Redigert av rolf-eigil (see edit history)

Jeg ønsker å få tilbake noe av "ny-gløden", og enkelte steder flasser lakken - andre steder sitter den godt fast.

Listene er greie, da disse er massive.

Fineren er ikke så grei, fordi (som du nevner) den er tynn.

Har blitt anbefalt edeltreolje og pussing/ sikling. Men som helt ukjent for denne verdenen antok jeg at det er best å få fjernet all lakk, ellers blir det vel fargeforskjell? - eller?

Virker også som at listene vil bli mørkere enn finerplatene. Stemmer dette?

(Tok på rødsprit for å se fargen der jeg er ferdig, og da så jeg at listene blir mørkere.)

Poenget med maskin er at da jeg i går siklet/ pusset, fikk jeg vondt i håndleddet. Så enten holder jeg feil, eller er svak i håndleddet. Men jeg har ikke råd til å få betennelse der.... Ergo ønsket om en maskin.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Tror jeg hadde gått for varmluft pistol og skrape med påfølgebde handpussing på fineren

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...