Roger jo Startet 12.Mai.2008 Del på Facebook Startet 12.Mai.2008 Hei! Har et problen med varmgang i hylsa inne i båten. Noen som vet hvordan dette akslingssystemet virker? Det virker som om hylsa bak er fettsmurt siden det er messing foring og talgpakninger på utsiden av den (for å låse fast hylsa??). Selv med slakke bolter på hylsa inn i båten kommer det ikke vann inn, denne type pakkboks er vel normalt vann/fettsmurte? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Hjelp Taule eiere. Hvordan virker akslingssystemet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SveinHa Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Kjenner ikke den type hylse men det er to ting som faller ned i hodet mitt umiddelbart: Feil oppretting av motor kan gi varmgang. Det ser ut til at hele hylserøret er fylt med grease og det gir varmgang. Glimrende med slike bilder forresten Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Roger jo Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Kjenner ikke den type hylse men det er to ting som faller ned i hodet mitt umiddelbart: Feil oppretting av motor kan gi varmgang. Det ser ut til at hele hylserøret er fylt med grease og det gir varmgang. Glimrende med slike bilder forresten ------------------------------------------------------- ja bilder er bra dok. Motor / aksel er rett. Er vant med at hylsa begge steder er vannavkjølt, ble meg fortalt at messinglagret bak var fettsmurt. Og fettet blir pumpet inn ved hylsa framme som blir varm. Men da kommer det jo ikke vann til hylsa framme, hvis en skal ha fett hele veien. Så jeg er enig i at for mye fett gir varmgang. Så da skal karnskje messinglagret bak også være vannsmurt?????. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
fiskebat Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Problemet er nok att pakkboksen med grafittpakningene har hvert strammet for mye , det er ikke nok å bare slakke opp muttrene , trolig så må hele grafittpakningen takes ut pakkes opp på nytt , men ikke så hart slik at den og blir smurt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Problemet er nok att pakkboksen med grafittpakningene har hvert strammet for mye , det er ikke nok å bare slakke opp muttrene , trolig så må hele grafittpakningen takes ut pakkes opp på nytt , men ikke så hart slik at den og blir smurt. ----------------------------------------------------------- tok ut alle ringer, unntagen den siste og la inn to nye, på vannet i fjor, bare trekt til med hand. pakningslengden er minus tykkelsen pluss litt til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
fiskebat Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 (redigert) Merkelig , dette hender på nye båter på prøveturen der det er strammet for mye eller innfestingen av hylsa er skjev. Her er det gjort en slags innfesting av hylsa (messingdelen) med ett bøyd gjengestag . Mener dette staget kan og bør fjernes da de må hvere der skjevheten er og mener staget er unødvendig , de er ikke slik dette skal gjøres. Forøvrig skal de to boltene på pakkboksen hylsa låses av / sikkres. Slik er en bedre måte og gjøre det på om det er nødvendig å støpe fast pakkboksen , det besete er å sende en mail med bilder til hylseleverandøren . Redigert 13.Mai.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Merkelig , dette hender på nye båter på prøveturen der det er strammet for mye eller innfestingen av hylsa er skjev. Her er det gjort en slags innfesting av hylsa (messingdelen) med ett bøyd gjengestag . Mener dette staget kan og bør fjernes da de må hvere der skjevheten er og mener staget er unødvendig , de er ikke slik dette skal gjøres. Forøvrig skal de to boltene på pakkboksen hylsa låses av / sikkres. -------------------------------------------------------------------------------------- Gjengestanga er ment som sikring, det er(var) klaring til hylsa. De to boltene på pakkboksen til hylsa skal låses så fort varmgangen er borte. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Petter-B Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 (redigert) Jeg har slitt en del med varmgang i hylsa, men den gang skyldes det hele at motoren ikke var riktig rettet opp noe som igjen forårsaket at akslingen ble skjev. Etter at vi foretok en skikkelig oppretting av motor, hylse og byttet aksling forsvant problemet. Hos meg ble overflatetemperaturen på pakkboksen hele 70 grader, fettet smeltet og båten tok inn vann. Nå, med Volvo"kondomen" og rett aksling er problemene borte. Redigert 13.Mai.2008 av Petter-B (see edit history) Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
fiskebat Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Det beste er trolig å støpe og skru den fast da det kan vere ett vridningsmoment i gummien som gjør ett pakkbosen får feil vinkel og blir varm. Det må da hvere noe som stritter i mot , en træghet i pakkboksen eller presset på for mye trykk på greasen i hylsa , burde nok tatt ut den inneste graffittpakningen også Hvis det er nok fett i hylsa så skule det gå bra å ta ut denne uten att det kommer noe vann ut der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.